Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

Gjest 65ae6...b77 skrev (27 minutter siden):

Nei det er litt sånn som Lego. Jeg synes sånt er noe usexy. Rakker jo ikke ned på det? Jeg sa bare hva jeg tenker om det. Akkurat som du sier at det er hobby. Vi kan vel være enig om å være uenig? Jeg leker eks ikke med barbie. Det er same same. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Dette er jo utelukkande fordi du har fordommen om at speling er det same som som barneleik. 

Å samanlikne alle spel med lego er som å samanlikne shopping med å kle opp Barbie dukker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Salvesen. said:

Som sagt, 30 minutt på tiktok på en mandag rund lunsjtid så vill du også se at det finnes mange unge som er uføre i dag som har masse arbeidsevne men ikke får det til. De diskuterer det daglig. De er ikke uføre pga sykdomen sin, de er uføre pga de ikke får til å jobbe. 

I tillegg så blir de fleste unge uføre satt med en ikke målbar sykdom som "psykisk lidelse" etc. 

Du viser jo selv at du bare antar at det er slikt når du sier "de er nok ganske mange". 

Men jeg er enig, det burde være lettere å få uføre folk i arbeid tilpasset det de kan levere. Statlig finnes det nok uendelige muligheter, og de er allerede lønnet av staten så hvorfor ikke bruke de der en kan. 

Et spørsmål; men på tiktok kan strengt tatt jeg si jeg er uføre og leke troll, hvordan vet du en gang at de er uføre? ei heller at de ikke gjør seg til fordi det du beskriver høres ut som en god måte å få eksponering...noe dagens unge synes å like bedre enn alt annet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Som sagt, 30 minutt på tiktok på en mandag rund lunsjtid så vill du også se at det finnes mange unge som er uføre i dag som har masse arbeidsevne men ikke får det til. De diskuterer det daglig. De er ikke uføre pga sykdomen sin, de er uføre pga de ikke får til å jobbe. 

Jeg baserer ikke det jeg vet om dette på tiktok, og det burde ikke du gjøre heller, det sagt det er ikke umulig at noen få har greid å lure seg til uførepensjon, men det er også det psykologiske i det, og heller late som man er en svindler til utsiden heller enn å innrømme at man faktisk har et reelt problem. Det er mer ære i å være en naver enn å innrømme at en ikke har jobb. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Jeg baserer ikke det jeg vet om dette på tiktok, og det burde ikke du gjøre heller, det sagt det er ikke umulig at noen få har greid å lure seg til uførepensjon, men det er også det psykologiske i det, og heller late som man er en svindler til utsiden heller enn å innrømme at man faktisk har et reelt problem. Det er mer ære i å være en naver enn å innrømme at en ikke har jobb. 

Jeg baserer det heller ikke på tiktok, det er bare ett eksempel på hvor en lett kan finne folk som åpent er ærlige om dette live. 

Statistikk viser at det er en ekstrem økende trend blandt unge som blir uføre, og det øker mest innenfor de sykdommene som ikke kan valideres eller testes direkte. Det er helt tydelig at mange bare får ett stempel til slutt. Kanskje lider de av angst, men ikke noe mer enn befolkningen ellers hvor majoriteten jobber. Men disse får ikke til å jobbe, så da gir en de bare opp med å skylde på den psykologiske lidelsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Christian86 skrev (6 minutter siden):

Et spørsmål; men på tiktok kan strengt tatt jeg si jeg er uføre og leke troll, hvordan vet du en gang at de er uføre? ei heller at de ikke gjør seg til fordi det du beskriver høres ut som en god måte å få eksponering...noe dagens unge synes å like bedre enn alt annet. 

Det er åpenbart at de ikke har noen jobb da de sitter på tiktok live hele dagen, og ikke drar på jobb. I tillegg har de inntekt. 

Klart, en kan jo lyve men jeg finner det ussansynlig med de andre "bevisene" en har. 

Lenke til kommentar

Vet ikke om du spør som mann eller kvinne, men vet at norske uføretrygdede menn får ikke kvinner som er i jobb altså de fleste, punktum. Norske uføre kvinner finner alltid lett hvem de vil som andre kvinner, de velger dog gjerne ikke uføretrygdede menn. En sjelden gang møter du par hvor begge er uføre, men de pleier som regel ikke å være lenge sammen, rart nok.

Beste for norske uføre menn er faktisk å finne en kvinne bosatt i Norge som er fra utlandet. Min eks fra England kunne ikke brydd seg mindre om jeg var på trygd/welfare/disability checks hun var i jobb, i grunn en bra jobb 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer an på flere ting. Hvorfor man er ufør f eks, jeg har en historie med psykiske problemer og er ganske sensitiv, så en annen med psykiske problemer kunne blitt problematisk, uten at jeg har fordommer mot det.

Ambisjoner er noe jeg nok ville kreve, at man hadde mål og ønsker i livet og ikke bare var passiv, med mindre  det skyldtes andre ting.

 

Endret av Tussi
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (1 time siden):

Det er snakk om en mann som er uføre av psykiske årsaker - jeg er kvinnen i forholdet. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Spørsmålet er jo hypotetisk, men kunne neppe startet et forhold med noen som er uføretrygdet, og det hjelper ikke akkurat at personen er varig ute av stand til å arbeide på grunn av psykisk sykdom, og det handler ikke om økonomi, men hei, vi er forskjellige, og kommer jo også helt an på ens livssituasjon. Er man selv enke/enkemann og i slutten av 60-årene, og treffer på noen som nylig har blitt uføretrygdet på 66 år og etter et langt liv i arbeid, er jo ikke nødvendigvis uføretrygd en dealbreaker.

Hvis noen synes jeg er krass mot uføretrygdede, vil jeg argumentere med at det handler om personlige preferanser, på linje med at noen ikke ville startet et forhold med noen som er feit, har subjektivt sett feil type utseende, har feil type jobb, har barn fra tidligere forhold, er for gammel/for ung, politisk aktiv på feil side, er transperson, you name it. Til syvende og sist handler det om personlige preferanser, og markedet er jo noe ulikt for hver enkelt av oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

et er bare ett eksempel på hvor en lett kan finne folk som åpent er ærlige om dette live. 

Hvordan vet du at de er ærlige ? Kanskje de er ansatte av trolleriavdelingen til høyre 😜

 

Salvesen. skrev (28 minutter siden):

Det er åpenbart at de ikke har noen jobb da de sitter på tiktok live hele dagen, og ikke drar på jobb.

Ikke alle jobber midt på dagen, tiktok er også den type greie en kan dra frem så fort en har 5 minutter ledig, beklager, men dette beviser ikke at en bare kan bli ufør basert på lite annet enn at man ikke får jobb, for sånn funker systemet kort og godt ikke.

 

Salvesen. skrev (33 minutter siden):

og det øker mest innenfor de sykdommene som ikke kan valideres eller testes direkte.

En skal jaggu ha lagt mye arbeid i det får å greie å lure alle tester og helsearbeidere som er direkte involvert i diagnoseringen av en pasient. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet du at de er ærlige ? Kanskje de er ansatte av trolleriavdelingen til høyre 😜

 

Ikke alle jobber midt på dagen, tiktok er også den type greie en kan dra frem så fort en har 5 minutter ledig, beklager, men dette beviser ikke at en bare kan bli ufør basert på lite annet enn at man ikke får jobb, for sånn funker systemet kort og godt ikke.

 

En skal jaggu ha lagt mye arbeid i det får å greie å lure alle tester og helsearbeidere som er direkte involvert i diagnoseringen av en pasient. 

Svarte på det over, finner det lite sannsynlig at de lyver men klart det er mulig. 

Jeg sa det bare var ett eksempel på hvordan en kan finne folk som er uføre på slikt grunnlag, jeg sa ikke det var beviset. Ganske sikker på jeg har nevnt dette flere ganger nå.

De lurer jo ingen, de er faktisk helt åpne om dette som sagt. Det er systemet som gir de opp. 

De ekte bevisene finner en jo i statistikken mot tilsvarende land som Sverige. Det er enorme forskjeller selv om statistikk på sykdom ikke er særlig forskjellig. Det gir ingen mening, foruten at "friske" folk er uføre i Norge. Og dette er særlig sant for de unge. 

Igjen vill jeg påpeke at dette gjelder de få, de fleste er såklart syke som uføre. Som nevnt tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8611d...5ee
1 hour ago, Guest 65ae6...b77 said:

Det er snakk om en mann som er uføre av psykiske årsaker - jeg er kvinnen i forholdet. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Jeg regnet med det, for det er nok få menn som stiller et slikt spørsmål på et diskusjonsforum. Og hvis en mann gjør det, så er det fordi mannen selv er ufør, og lurer på hva kvinner tenker. Nettopp fordi det ikke betyr så mye for menn, som det gjør for kvinner...

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (4 timer siden):

Kunne du blitt i forhold med en som var uføre uten ambisjoner i livet? 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Nei, jeg kunne ikke tenkt meg å bli sammen med en som var ufør. Men å være ufør og ikke ha ambisjoner i livet trenger ikke være sammenfallende. Endel uføre lever et så godt liv de kan med de forutsetningene de har. Man trenger ikke å bare sitte på rassen i egen selvmedlidenhet fordi man er ufør.

Som nevnt over kunne jeg ikke tenkt meg å bli sammen med en ufør. Men saken hadde stilt seg annerledes hvis jeg allerede var i et forhold og denne personen ble ufør pga sykdom eller skade. 

En ting til, jeg tror det er lettere / mer vanlig for en mann å bli sammen med en som er ufør, enn det er for en kvinne å bli sammen med en som er ufør. Og for mange så handler det nok også om årsaken til uførheten. Er det psykisk sykdom så hadde dette vært et mye større rødt kort enn hvis det var en som sleit med noe fysisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (31 minutter siden):

De ekte bevisene finner en jo i statistikken mot tilsvarende land som Sverige. Det er enorme forskjeller selv om statistikk på sykdom ikke er særlig forskjellig. Det gir ingen mening, foruten at "friske" folk er uføre i Norge. Og dette er særlig sant for de unge. 

Ja i Sverige ender de ikke opp som uføre, men i en annen ordning, men ellers er tallene veldig like, det er hva statistikken ikke forteller. Så dette er heller ikke ett bevis for noe som helst utenom at Sverige og Norge ikke har de samme pensjonsordningene, men resultatet er det samme. 

https://www.samfunnsforskning.no/aktuelt/nyheter/2024/det-sernorske-utenforskapet-er-en-myte-.html

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/EypKo3/smak-paa-den-sanna

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Vurderer å begynne å samle på å bygge Lego igjenn, synd det er så dyrt. 😅

 

(Og at det tar så mye plass, leter etter kåk med deidkert hobbyrom hehe.)

Jeg får nostalgi-følelse av de gamle middel-alder legoen med drager, hester, "Robin hood" aktige figurer osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Gjest 7edd4...811 skrev (2 timer siden):

Hahaha, fuck off. Typisk tåpelig kvinnfolk-holdning. Du vil aldri høre en mann si at en kvinne skal slutte med en bestemt hobby etter fylte 18 fordi det er "usexy".

Anonymous poster hash: 7edd4...811

Fuck off?… seriøst dere var usexy. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Spill er og kan være mye rart, f.eks det kan være interaktive fortellinger som en film eller en bok, det kan også være sosialt, man spiller og snakker med kjente og ukjente. Og Lego bygging er en fin hobby det også, om man liker det. Kort sagt jeg ser ikke problemet, og jeg ser heller ikke sammenligningen med å leke med masseproduserte kvinnefiendtlige dokker, det erikke i nærheten av å være same same. 

Ja det er din mening det, jeg vet godt hva gaming er men å se en mann sitte å stirre i en skjerm på noen liksom figurer er ikke bra for noen. Gaming kan også være skadelig. Jeg synes det er usexy går an å ha skikkelige hobbyer som friluftsliv og f.eks golf. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Guest 65ae6...b77 said:

Ja det er din mening det, jeg vet godt hva gaming er men å se en mann sitte å stirre i en skjerm på noen liksom figurer er ikke bra for noen. Gaming kan også være skadelig. Jeg synes det er usexy går an å ha skikkelige hobbyer som friluftsliv og f.eks golf. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Da regner jeg med at du aldri ser film eller tv-serier, for det blir også å stirre i en skjerm på noen liksomfigurer.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Sjuttolini skrev (Akkurat nå):

Da regner jeg med at du aldri ser film eller tv-serier, for det blir også å stirre i en skjerm på noen liksomfigurer.

Det er ikke det samme. Gaming og gaming rom er ganske usexy. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (13 minutter siden):

men å se en mann sitte å stirre i en skjerm på noen liksom figurer er ikke bra for noen.

Altså om det er det du driver med så skjønner jeg at det ikke er bra for deg.

 

Gjest 65ae6...b77 skrev (14 minutter siden):

Gaming kan også være skadelig

Aldri sett noen bevis for det, kan du dokumentere den påstanden ?

 

Gjest 65ae6...b77 skrev (15 minutter siden):

går an å ha skikkelige hobbyer som friluftsliv og f.eks golf. 

Går an og tenke to ting på en gang også, det er fullt mulig og være interessert i både friluftsliv og gaming. 

 

Gjest 65ae6...b77 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke det samme. Gaming og gaming rom er ganske usexy. 

Nei faktisk ikke, når man gamer må man bruke hodet i langt større grad, det er interaktivt, det er oppgaver å løse, å bare sitte å se på dumboksen hele dagen det er ikke sexy nei, det når faktisk ikke gaming opp til ankelen engang på et intellektuelt nivå, og tro meg det er mange interiør og dekorasjonsvalg som kvinner gjør som er alt annet enn sexy. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (3 minutter siden):

Det er ikke det samme. Gaming og gaming rom er ganske usexy. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Du har helt rett. Det er ikke det samme.

Når du ser på TV, så er det ganske hjernedød underholdning som krever fra lite til ingenting fra den som ser på.

Når man gamer, så bruker man både hjernen (taktikk, problemløsning), reaksjonsevne, kreativitet, stressmestring og en rekke andre ferdigheter. Spiller man på nett med flere andre, så trener man også sosiale ferdigheter, du kan få nye venner, man blir bedre i engelsk (som oftest spiller man på tvers av landegrenser) og det en fin måte å koble av på.

Hva som er mest usexy, kan diskuteres.

(Selvsagt kan det bli for mye gaming, men de fleste klarer å balansere gaming og det virkelige liv minst like godt som en TV-titter).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...