leticia Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (6 minutter siden): Jeg latterliggjorde ingen. Det stikk motsatte, faktisk. Ok. Det var en oppfatning fra min side om at trygdede ble latterliggjort for at de ikke hadde mulighet til å ha ambisjoner. Men jeg kan ha tolket deg feil. Jeg mener tvert om at trygdede kan ha ambisjoner, men hvis du går inn i definisjonen og legger vekt på at ambisjon = karriere, så er jeg mer enig med deg. Jeg tenker mer på å sette seg mål etter sitt eget funksjonsnivå når jeg snakker om ambisjoner i denne sammenhengen. Håper dette var oppklarende 😄 4 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober 1 minute ago, leticia said: Ok. Det var en oppfatning fra min side om at trygdede ble latterliggjort for at de ikke hadde mulighet til å ha ambisjoner. Men jeg kan ha tolket deg feil. Jeg mener tvert om at trygdede kan ha ambisjoner, men hvis du går inn i definisjonen og legger vekt på at ambisjon = karriere, så er jeg mer enig med deg. Jeg tenker mer på å sette seg mål etter sitt eget funksjonsnivå når jeg snakker om ambisjoner i denne sammenhengen. Håper dette var oppklarende 😄 Ja, vi er enige. 0/\o 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober (endret) On 23.10.2024 at 9:27 PM, knopflerbruce said: "En av årsakene til at menn lever lenger i dag, er at stadig færre røyker. - Historisk sett har hjerte- og karsykdom, samt enkelte krefttyper, rammet menn i større grad enn kvinner. Dette har vært forårsaket av røykemønsteret, som har betydd noe kortere levealder for menn, sier professor Steinar Krokstad, leder for Helseundersøkelsen i Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT)." For eksempel. Så står det også der at man ikke regner med at menn vil leve lenger enn kvinner i gjennomsnitt, etterfulgt av hypoteser om dette. Dette blir en forferdelig tynn suppe å basere eks. reformer av pensjonssystemet på. Det er også rimelig inkompetent når man ikke evner å ta inn over seg de ulike endringene som har skjedd rundt mennesker siden slutten av 60-tallet og mennesker som da er født i denne perioden. Jeg ser mye av dette som ren gjetning hvor man med vilje unngår å inkludere mange viktige momenter. Man fremmer også agenda med "vi blir stadig flere eldre", "alle vil leve lengre". Så unngår man samtidig å formidle "vi har blitt stadig flere unge uføre" og "stadig færre velger å få barn". I samme moment snakker man også om det enorme behovet for styrking av helsevesenet fremover. Men la gå, vi vet at store og viktige beslutninger gjerne ofte tas av andre årsaker enn det som formidles og med særs mangelfulle forklaringer. Gjerne også at man ligger 50 år etter i kunnskap, tall og lignende. Endret 25. oktober av Theo343 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober Theo343 skrev (9 timer siden): Dette blir en forferdelig tynn suppe å basere eks. reformer av pensjonssystemet på. Det er også rimelig inkompetent når man ikke evner å ta inn over seg de ulike endringene som har skjedd rundt mennesker siden slutten av 60-tallet og mennesker som da er født i denne perioden. Jeg ser mye av dette som ren gjetning hvor man med vilje unngår å inkludere mange viktige momenter. Man fremmer også agenda med "vi blir stadig flere eldre", "alle vil leve lengre". Så unngår man samtidig å formidle "vi har blitt stadig flere unge uføre" og "stadig færre velger å få barn". I samme moment snakker man også om det enorme behovet for styrking av helsevesenet fremover. Men la gå, vi vet at store og viktige beslutninger gjerne ofte tas av andre årsaker enn det som formidles og med særs mangelfulle forklaringer. Gjerne også at man ligger 50 år etter i kunnskap, tall og lignende. Da er vi nok uenige, suppa er mer enn tykk nok etter min mening og det går fint an å resonnere etter noen få faktorer som trekker i en retning og som dekker mye av helheten. Det er heller ingen "agenda" her, det er bare foliehatteri. 2 Lenke til kommentar
Alfred_A Skrevet 25. oktober Rapporter Del Skrevet 25. oktober For min del er det lite tiltrekkende som en partner som er selvstendig. Ufør eller ikke. Min egen personlige oppfatning er at alle, med svært få unntak, kan bidra til samfunnet. Ja en gevinst som går to veier. La meg legge til grunn at dette er rent filosofisk, selv en som er lam fra halsen og ned, kan bidra, lese inn en lydbok, heve en ekstra sum i tillegg til ufør. Hvorfor ikke? I min daglige erfaring med mennesker så sitter alle med udokumenterte verdier. Urettferdig oppfatning fra Staten spør man meg. Et totalt inkluderende samfunn er et utopi 🙂 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober Rapporter Del Skrevet 26. oktober leticia skrev (På 23.10.2024 den 11:35 PM): Det som er en hobby for en person kan en annen person ha høyt ambisjonsnivå innen. F.eks å vinne NM. https://nsff.no/konkurranser/nm-i-foto/ Godt eksempel. Jeg kjente tidligere en som var ufør i flere år og kom seg ut av det nettopp på via foto. Jeg mener å huske han også vant en eller annen kategori i NM i foto også. Jeg har ikke truffet han på mange år men tror han har foto som hovedinntekt og levevei fortsatt. Martelè skrev (På 23.10.2024 den 4:48 PM): Jeg forstår ikke hvordan noen kan akseptere at ens partner har null mål ei ambisjon i livet. Ingen formål heller. Det er greit nokk å være ufør, men ikke det andre. Og spesielt ikke kombinert! De har en melankolsk aura Folk som er like finner gjerne hverandre i felles verdier og interesser. Deriblant melankoli og det å ha gitt opp. Har man vidt ulike holdninger så bryter det jo ofte sammen før eller siden. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 26. oktober Rapporter Del Skrevet 26. oktober Simen1 skrev (55 minutter siden): Folk som er like finner gjerne hverandre i felles verdier og interesser. Deriblant melankoli og det å ha gitt opp. Har man vidt ulike holdninger så bryter det jo ofte sammen før eller siden. Det å være livstrøtt og melankolsk sammen, uten intensjon om å forbedres, er en oppskrift for katastrofe og er objektivt et hasardiøst forhold ingen rasjonelle vil takke seg til. Og de er heller ikke verdier. Men ja, jeg forstår hva du vagt forsøkte på å si Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå