Martelè Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Jeg forstår ikke hvordan noen kan akseptere at ens partner har null mål ei ambisjon i livet. Ingen formål heller. Det er greit nokk å være ufør, men ikke det andre. Og spesielt ikke kombinert! De har en melankolsk aura Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober (endret) 2 minutes ago, Martelè said: Jeg forstår ikke hvordan noen kan akseptere at ens partner har null mål ei ambisjon i livet. Ingen formål heller. Det er greit nokk å være ufør, men ikke det andre. Og spesielt ikke kombinert! De har en melankolsk aura Da snakker du om de som har gitt opp tilværelsen. Disse finner du også på arbeidsplasser - kanskje i ennå større grad der. Det er langt i fra alle uføretrygdede som har den mentaliteten, heller minoriteten. De finner mye mening og glede i livet og har kommet forbi aksept stadiet om det var nødvendig og riktig. Endret 23. oktober av Theo343 4 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Theo343 skrev (4 timer siden): Er de egentlig det? Du må gjerne legge inn noen sitater her slik at vi kan se på de. Har du lest artikkelen? Det kommer flere hypoteser. Lyst å sitere hva du mener ikke er plausible hypoteser av det som trekkes frem? 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober 22 minutes ago, knopflerbruce said: Har du lest artikkelen? Det kommer flere hypoteser. Lyst å sitere hva du mener ikke er plausible hypoteser av det som trekkes frem? Jeg får vente i spenning på hva du mener er plausible hypoteser da. Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Hypoteser er verdiløse. Fakta er alt som teller i min verden 2 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Theo343 skrev (4 timer siden): Er de egentlig det? Du må gjerne legge inn noen sitater her slik at vi kan se på de. "En av årsakene til at menn lever lenger i dag, er at stadig færre røyker. - Historisk sett har hjerte- og karsykdom, samt enkelte krefttyper, rammet menn i større grad enn kvinner. Dette har vært forårsaket av røykemønsteret, som har betydd noe kortere levealder for menn, sier professor Steinar Krokstad, leder for Helseundersøkelsen i Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT)." For eksempel. Så står det også der at man ikke regner med at menn vil leve lenger enn kvinner i gjennomsnitt, etterfulgt av hypoteser om dette. 1 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober 5 hours ago, Martelè said: Jeg forstår ikke hvordan noen kan akseptere at ens partner har null mål ei ambisjon i livet. Ingen formål heller. Det er greit nokk å være ufør, men ikke det andre. Og spesielt ikke kombinert! De har en melankolsk aura Hva slags ambisjoner skal en trygdet ha, tellekanter på alt rent tøy? Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (1 time siden): Hva slags ambisjoner skal en trygdet ha, tellekanter på alt rent tøy? En begynner med å finne ut hva en er i stand til å gjøre og som også virker interessant. Om en liker foto eller digital tegning for eksempel, kan de utvikle seg der og selge bildene på nettet Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Martelè skrev (2 timer siden): Hypoteser er verdiløse. Fakta er alt som teller i min verden Jeg forstår at du liker å ha et svar med 2 streker under, svart / hvitt - tenkning, enten så er noe fakta eller så er det ikke det. Men det er veldig mange ting i verden som dessverre ikke er slik. 3 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober 20 minutes ago, Martelè said: En begynner med å finne ut hva en er i stand til å gjøre og som også virker interessant. Om en liker foto eller digital tegning for eksempel, kan de utvikle seg der og selge bildene på nettet Det er jo hobbyer, og ikke hva jeg ville ha forbundet med ambisjoner. Men, det er bare meg. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober leticia skrev (2 minutter siden): Jeg forstår at du liker å ha et svar med 2 streker under, svart / hvitt - tenkning, enten så er noe fakta eller så er det ikke det. Men det er veldig mange ting i verden som dessverre ikke er slik. Litt ironisk når det kommer fra en kunstnersjel, hvor det sjeldent er en fasit - bare ulike nyanser av riktig og galt, i mange tilfeller hvor hva som er riktig og galt ikke engang er objektivt. Selv matematikk er jo ikke svart-hvitt, engang. Jada, et regnestykke kan ha bare ett riktig svar, men det er ikke sikkert at regnestykket er det riktige å sette opp i utgangspunktet for den problemstillingen en ser på 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (2 minutter siden): Det er jo hobbyer, og ikke hva jeg ville ha forbundet med ambisjoner. Men, det er bare meg. Spørs jo helt om en sysler med noe uten å ha ambisjon om å være flink. Jeg ser jo hva Martelè mener - man kan jo fint være ufør og fortsatt sikte mot å bli dyktig til et eller annet. Om det så er å plaffe folk på internett i et dataspill. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (1 time siden): Hva slags ambisjoner skal en trygdet ha, tellekanter på alt rent tøy? Man må som @Martelè sier sette ambisjoner ut fra det nivået man er på. Så kan man velge å synes synd på seg selv, eller så kan man velge å gjøre det beste ut av dagene alt etter som funksjonsnivået var den dagen. Uføre er ingen homogen gruppe. Det er både psykisk og fysisk sykdom, og i varierende grad. Så en ufør kan bedrive dagene med noe som ville virke helt utopisk for en annen ufør. Det som er felles for uføre er at de ikke har nok stabilitet i arbeidslivet pga sykdom til å være i arbeid slik at de kan forsørge seg selv. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (9 minutter siden): Det er jo hobbyer, og ikke hva jeg ville ha forbundet med ambisjoner. Men, det er bare meg. Det som er en hobby for en person kan en annen person ha høyt ambisjonsnivå innen. F.eks å vinne NM. https://nsff.no/konkurranser/nm-i-foto/ 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (11 minutter siden): Det er jo hobbyer, og ikke hva jeg ville ha forbundet med ambisjoner. Men, det er bare meg. En hobby kan føre til inntekt. Med internett og distribusjonstjenester kan man i dag bli indie eller ENK. Det gjelder å utvikle ferdighetene og reklamere seg selv på relevante platformer 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober (endret) 10 minutes ago, Martelè said: En hobby kan føre til inntekt. Med internett og distribusjonstjenester kan man i dag bli indie eller ENK. Det gjelder å utvikle ferdighetene og reklamere seg selv på relevante platformer 13 minutes ago, leticia said: Det som er en hobby for en person kan en annen person ha høyt ambisjonsnivå innen. F.eks å vinne NM. https://nsff.no/konkurranser/nm-i-foto/ Det er jo greit nok. Men nå er det jo mange som er uføre som forhindrer de i å ha den type ambisjoner. Endret 23. oktober av Krig og fred 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (5 minutter siden): Det er jo greit nok. Men nå er det jo mange som er uføre som forhindrer de i å ha den type ambisjoner. Ufør og ufør er ikke det samme, vi snakker åpenbart ikke om dem som er bedbound og sover 20 timer i døgnet her, men om de som i alle fall klarer å fungere i hverdagen. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober Krig og fred skrev (3 minutter siden): Det er jo greit nok. Men nå er det jo mange som er uføre som forhindrer de i å ha den type ambisjoner. Joda, og om så ambisjonene til den uføre var nettopp å ha tellekanter på alt rent tøy som du nevnte, eller å greie å sette inn og ut av oppvaskmaskinen, eller å bare komme seg ut til postkassa. Det kan være en stor bragd for den enkelte uføre som jeg ikke syns burde latterliggjøres. For noen så kan det bety mye å bare komme seg ut av senga. Jeg skjønner jo at dette ikke blir sett på som "ambisjoner" generelt i befolkningen. Men enhver burde motiveres til å gjøre så mye som de greier. Jeg skulle ønske at ikke NAV ga opp så mange uføre, og da spesielt ungdommen. (håper det blir en endring på dette med evt regjeringsskifte, uten at folk mister sitt inntektsgrunnlag, slik det var i forrige periode med Høyre, ved at de innførte karensår for de som gikk på AAP. Man blir iallefall ikke frisk av å bli nødt til å selge huset sitt... 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober 4 minutes ago, leticia said: Jeg skjønner jo at dette ikke blir sett på som "ambisjoner" generelt i befolkningen. Nettopp. Og slik spørsmålet til TS ble stilt så var det ikke snakk om tellekantsystemet, men ambisjoner. Og leser man definisjonen av ordet så blir poenget mitt tidligere. Quote Det kan være en stor bragd for den enkelte uføre som jeg ikke syns burde latterliggjøres. Jeg latterliggjorde ingen. Det stikk motsatte, faktisk. 1 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 23. oktober Rapporter Del Skrevet 23. oktober 10 minutes ago, knopflerbruce said: Ufør og ufør er ikke det samme, vi snakker åpenbart ikke om dem som er bedbound og sover 20 timer i døgnet her, men om de som i alle fall klarer å fungere i hverdagen. Men hvordan vet dere hvem TS snakket om? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå