Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (På 30.8.2024 den 11:23 PM):

Det at det er en ukultur er ikke det samme som at det finnes en organisert klubb som systematisk undertrykker kvinner, og en mening er bare en mening, så du kan gi deg med hersketeknikkene dine, som f.eks du har åpenbart ikke lest eller kan ikke være veldig belest om du har en mening som ikke samsvarer med min egen, det er ingen klubb, bare mennesker og du er et menneske du også, mennesker er noen ganger rasshøl, de favoriserer noen ganger, det er noe de aller fleste som har vært i arbeidslivet har opplevd, det er ikke noe unikt for kvinner. De aller fleste er ikke ledere i toppsjiktet, de aller fleste har ikke noe de skulle ha sagt om hvem som blir ansatt, det er dette du åpenbart ikke forstår når du inntar denne offerrollen på vegne av alle kvinner. 

 

I samme grad betyr ikke at de ikke gjør det, fordi de gjør akkurat det, akkurat som menn. Og ja jeg har lest debatt innleggende dine, men du må prøve og forstå forskjellen på fakta og en mening. 

Hersketeknikker, det begynner å bli litt typisk deg dette her. 

 

Finn gjerne frem et sted der jeg har skrevet at det er en organisert klubb som systematisk undertrykker kvinner. Dette er bare en stråmann, og helt ærlig, jeg begynner å bli drittlei av å forsvare meg fra stråmenn mot meg fra din side. 

At jeg sier at du åpenbart ikke har lest, er ikke en hersketeknikk, men en erkjennelse av at hvis du hadde lest så hadde du fått med deg hva forskningen og undersøkelser som er gjort viser.  Men neida, du bare maler på i samme sporet, uten noen som helst dokumentasjon selv.  Jeg har kommet med forskning, så at dette bare er min mening, og en mening som andre også har må du lenger ut på landet med. 

Nei, det som er typisk er at du er mye mer interessert i å diskutere min person enn sak. Er jeg virkelig så interessant og spennende? 

 

Endret av leticia
finpuss
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært ute av denne tråden lenge og observerer bare at den er totalt flykræsjet og konvertert til kjønnskamp, akkurat som trådene om abort og tinder. Hvorfor kan ikke tråder få handle om det tittelen sier?

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 timer siden):

Finn gjerne frem et sted der jeg har skrevet at det er en organisert klubb som systematisk undertrykker kvinner.

Så da kan du like greit si at det er en ukultur i enkelte arbeidsmiljøer, noe som er sant, men det fins ikke en gutteklubb som alle menn er en del av det, det er nærmest ingen som har en nytte av denne ukulturen inkludert 99,9999% menn, vi er alle ofre for arbeidsgiverens vurdering av faktorer som har ingenting med arbeidsevne å gjøre, tror du dette bare er noe som rammer kvinner så er du ekstremt naiv.  

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg har vært ute av denne tråden lenge og observerer bare at den er totalt flykræsjet og konvertert til kjønnskamp, akkurat som trådene om abort og tinder. Hvorfor kan ikke tråder få handle om det tittelen sier?

Hehe samme her. Det er så mye ekstrem materie å ta tak i her at man kan bli svimmel. Ikke minst skummelt at slike holdninger fortsatt finnes i samfunnet.

Men til de som fører dette i tråden. Hvordan har det seg at det alltid dreier seg om lederstillinger, toppstillinger og lignende når dere skal legge skylda på oss menn? Har dere noen gang et kritisk blikk mot at mange yrker med lav status er dominert  av menn? Hvorfor gjør dere aldri noe for å få flere kvinner inn i disse yrkesgruppene? Aner jeg en hyklerisk og dobbeltmoralsk tone i det hele? Hvor dere bare vil skumme fløten og bruker en utdatert kjønnskamp som bakteppe? Hva mener dere om at "Kvinner oppmuntres til å søke" og får fortrinn foran mer kvalifiserte mannlige søkere? Er ikke dette kjønnsdiskriminering? Eller gjelder det bare andre veien?

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Theo343 skrev (På 31.8.2024 den 1:52 PM):

Hehe samme her. Det er så mye ekstrem materie å ta tak i her at man kan bli svimmel. Ikke minst skummelt at slike holdninger fortsatt finnes i samfunnet.

Men til de som fører dette i tråden. Hvordan har det seg at det alltid dreier seg om lederstillinger, toppstillinger og lignende når dere skal legge skylda på oss menn? Har dere noen gang et kritisk blikk mot at mange yrker med lav status er dominert  av menn? Hvorfor gjør dere aldri noe for å få flere kvinner inn i disse yrkesgruppene? Aner jeg en hyklerisk og dobbeltmoralsk tone i det hele? Hvor dere bare vil skumme fløten og bruker en utdatert kjønnskamp som bakteppe? Hva mener dere om at "Kvinner oppmuntres til å søke" og får fortrinn foran mer kvalifiserte mannlige søkere? Er ikke dette kjønnsdiskriminering? Eller gjelder det bare andre veien?

Ja, det er skummelt hvilke holdninger som fremdeles finnes i samfunnet. Vi snakker antagelig ikke om de samme holdningene da men... 

Kvinner blir diskriminert i arbeidslivet

Kvinner blir diskriminert innen helsevesenet

Kvinner gjør mer på hjemmebane enn menn, og blir derfor utslitt, som igjen kan føretil at de oftere blir uføre enn menn. 

Kvinner bærer risikoen med å ødelegge kroppen sin fordi de blir gravide (sjekk gjerne opp i fødselsskader for kvinner og se hvor seriøst helsevesenet behandler dem, eller rettere sagt useriøst).

Ingenting av dette er holdninger, det er rene skjære fakta...

Det dreier seg om toppstillinger oftere hvis den som diskuterer er topputdannet.  Det er en totalt misforstått mening om likestilling hvis man tror at den handler om at kvinner og menn skal gjøre akkurat likt over hele fjøla. Det handler om like muligheter, muligheter som ikke skal bli hindret bare fordi man har strukturer og holdninger i samfunnet som setter hindringer i veien for den enkeltes mulighet. Som et eksempel på hvordan det fungerer i gutteklubben grei.  Det handler om muligheter til å lande disse jobbene, uten at forventninger til kjønn blir hensyntatt. Muligheten til å bli tatt seriøst uavhengig av kjønn (det er flere undersøkelser som viser at menn blir tatt mer seriøst enn kvinner, lettere får investorer osv, selv om presentasjon av casen er lik. Eneste forskjellen er at man bytter ut navnet). 

Kjønnskampen er ikke på noen måte utdatert, det er en lang vei å gå, slik at menn og kvinner blir tatt for å være personer i stedet for hvilket kjønn de tilhører. Holdningene er nemlig ødeleggende både for kvinner og menn som ønsker å velge litt annerledes enn det samfunnet ser på som vanlig. Vi diskuterer uføretrygd her nå. Det er et faktum at kvinner oftere enn menn blir uføretrygdet. Det er vel greit å lete etter årsaker til hvorfor? En mulig årsaksforklaring er at man blir tatt mindre seriøs i helsevesenet, kvinner bruker faktisk lenger tid på å få en diagnose og hjelp i helsevesenet enn menn fordi deres lidelser ikke blir tatt like seriøs. (Kvinner er bare følelsesstyrte og hysteriske må vite). (Mens hvis en mann først går til legen da må det virkelig være noe alvorlig galt, eller hur?)

I noen yrker så oppfordres kvinner til å søke. Aner jeg en dobbeltmoralistisk tone i det hele at det unnlates å nevnes at i andre yrker så oppfordres menn til å søke. Årsaken er at man ønsker en bedre kjønnsbalanse i disse yrkene dette gjelder. Man skal heller ikke få fortrinn foran bedre kvalifiserte søkere av det andre kjønnet verken som kvinne eller mann. Man skal ha et fortrinn hvis man står likt. I motsetning til slik det er nå ved at gutteklubben grei fremhever sitt eget kjønn selv om de skulle være dårligere kvalifisert. "Bros first, you know"...

Men kom igjen, fortsett gjerne å diskutere holdninger som ikke finnes der, så kan jeg fortsette å slenge fakta på bordet. 

Endret av leticia
finpuss
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 31.8.2024 den 9:45 AM):

Jeg har vært ute av denne tråden lenge og observerer bare at den er totalt flykræsjet og konvertert til kjønnskamp, akkurat som trådene om abort og tinder. Hvorfor kan ikke tråder få handle om det tittelen sier?

Fortell meg på hvilket måte dette ikke er en kjønnskamp. Denne tråden handler om man kunne tenke seg å bli sammen med en uføretrygdet. Slik ståa er så er det flere kvinner som er uføretrygdede, og det er flere menn enn kvinner som evt kunne tenkt seg å blitt sammen med en uføretrygdet. Er det ikke greit å lete etter årsaksforklaringer her? Altså både hvorfor kvinner oftere blir uføretrygdet, og også for hvorfor det er vanskeligere som mann å få seg et forhold hvis man er uføretrygdet. 

Det kan faktisk være en livskrise begge de tilfellene jeg har nevner, og det igjen har en kostnad for samfunnet som helhet.

Når det gjelder abort og tinder så er dette også legitime såkalte kjønnskamper. I abortsaken, fordi det faktisk er kvinner som går gravide, og må bære risikoen på sin kropp for alt det medfører. Med Tinder så er "kampen" snudd litt  andre veien, at kvinner stort sett har det mye enklere på Tinder enn det menn har, og den konsekvensen det kan føre til med forverring av psyken osv. 

Og selv om det er flest kvinner som er uføretrygdede totalt sett i dag, så er det blant ungdommen menn som er i overtall som uføretrygdede, i hovedsak pga psykiske diagnoser. Når noe rammer et kjønn mer enn et annet så kan det være greit å finne årsaker til dette, uten at man trenger å betegne det som en "kjønnskamp". 

Jeg er for mest mulig selvstendighet for alle individer. Likevel så ser jeg at det er noe som rammer et kjønn mer enn det andre, og det går begge veier. Da er det fint at man kan finne årsaker for om mulig å utjevne disse urettferdighetene som oppstår. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (På 21.8.2024 den 2:40 PM):

Med fare for å gjenta meg selv: https://www.idunn.no/doi/epdf/10.18261/spa.40.3.3

Norge og Sverige er omtrent helt jevnbyrdige når det kommer til både yrkesdeltagelse og andel som står helt utenfor arbeidsliv og utdannelse. Per 2022 var Sverige litt svakere enn Norge, men begge landene ligger veldig godt an når vi sammenligner med resten av Europa.

 

Takk! Dette burde opplyse de fleste som prøver å overbevise oss om at vi er late 

Zepticon skrev (På 22.8.2024 den 1:05 PM):

Et samfunn uten syke er et sykt samfunn?

 

Kommer an på hvorfor det ikke er syke. Eliminerer man sykdommen så er det bra. Eliminerer man den syke så er det ikke bra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 77a35...79c
leticia skrev (2 timer siden):

Ja, det er skummelt hvilke holdninger som fremdeles finnes i samfunnet. Vi snakker antagelig ikke om de samme holdningene da men... 

Kvinner blir diskriminert i arbeidslivet

Kvinner blir diskriminert innen helsevesenet

Kvinner gjør mer på hjemmebane enn menn, og blir derfor utslitt, som igjen kan føretil at de oftere blir uføre enn menn. 

Kvinner bærer risikoen med å ødelegge kroppen sin fordi de blir gravide (sjekk gjerne opp i fødselsskader for kvinner og se hvor seriøst helsevesenet behandler dem, eller rettere sagt useriøst).

Ingenting av dette er holdninger, det er rene skjære fakta...

Det dreier seg om toppstillinger oftere hvis den som diskuterer er topputdannet. Det burde ikke være så vanskelig å forstå? Det er en totalt misforstått mening om likestilling hvis man tror at den handler om at kvinner og menn skal gjøre akkurat likt over hele fjøla. Det handler om like muligheter, muligheter som ikke skal bli hindret bare fordi man har strukturer og holdninger i samfunnet som setter hindringer i veien for den enkeltes mulighet. Som et eksempel på hvordan det fungerer i gutteklubben grei.  Det handler om muligheter til å lande disse jobbene, uten at forventninger til kjønn blir hensyntatt. Muligheten til å bli tatt seriøst uavhengig av kjønn (det er flere undersøkelser som viser at menn blir tatt mer seriøst enn kvinner, lettere får investorer osv, selv om presentasjon av casen er lik. Eneste forskjellen er at man bytter ut navnet). 

Kjønnskampen er ikke på noen måte utdatert, det er en lang vei å gå, slik at menn og kvinner blir tatt for å være personer i stedet for hvilket kjønn de tilhører. Holdningene er nemlig ødeleggende både for kvinner og menn som ønsker å velge litt annerledes enn det samfunnet ser på som vanlig. Vi diskuterer uføretrygd her nå. Det er et faktum at kvinner oftere enn menn blir uføretrygdet. Det er vel greit å lete etter årsaker til hvorfor? En mulig årsaksforklaring er at man blir tatt mindre seriøs i helsevesenet, kvinner bruker faktisk lenger tid på å få en diagnose og hjelp i helsevesenet enn menn fordi deres lidelser ikke blir tatt like seriøs. (Kvinner er bare følelsesstyrte og hysteriske må vite). (Mens hvis en mann først går til legen da må det virkelig være noe alvorlig galt, eller hur?)

I noen yrker så oppfordres kvinner til å søke. Aner jeg en dobbeltmoralistisk tone i det hele at det unnlates å nevnes at i andre yrker så oppfordres menn til å søke. Årsaken er at man ønsker en bedre kjønnsbalanse i disse yrkene dette gjelder. Man skal heller ikke få fortrinn foran bedre kvalifiserte søkere av det andre kjønnet verken som kvinne eller mann. Man skal ha et fortrinn hvis man står likt. I motsetning til slik det er nå ved at gutteklubben grei fremhever sitt eget kjønn selv om de skulle være dårligere kvalifisert. "Bros first, you know"...

Men kom igjen, fortsett gjerne å diskutere holdninger som ikke finnes der, så kan jeg fortsette å slenge fakta på bordet. 

Hvorfor gidder du bruke tid på å diskutere dette her? Du får ingen til å tro at det du beskriver er normalen i norske bedrifter.
Det er heller ingen seriøse bedrifter som har noen "gutteklubben grei", en seriøs leder vet at de ansatte yter best når det er en blanding av kvinner og menn. 

Anonymous poster hash: 77a35...79c

Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 timer siden):

Kommer an på hvorfor det ikke er syke. Eliminerer man sykdommen så er det bra. Eliminerer man den syke så er det ikke bra

Man eliminerer sykdommen, selvsagt.

Dog finnes det jo noen koko-huer som mener at om vi fjerner sykdommer som gir slike handicap, så vil vi bli et fattigere samfunn, og at vi dermed IKKE burde ha sykdomsfrihet som mål. Merk at de fleste av de som mener dette selv er funksjonsfriske og neppe vil offre egen funksjonsfrishet for samfunnets beste.

Lenke til kommentar
On 9.9.2024 at 1:33 AM, Guest 77a35...79c said:

Hvorfor gidder du bruke tid på å diskutere dette her? Du får ingen til å tro at det du beskriver er normalen i norske bedrifter.
Det er heller ingen seriøse bedrifter som har noen "gutteklubben grei", en seriøs leder vet at de ansatte yter best når det er en blanding av kvinner og menn. 

Anonymous poster hash: 77a35...79c

Det er godt vi har individer som lever i det faktiske samfunnet. Applaus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...