Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

Gjest 8611d...5ee
22 hours ago, leticia said:

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi/na-er-det-dokumentert-kvinner-tjener-mindre-enn-menn-i-samme-jobb/2117421

Dette er fra 2022. 

Nå viser det seg at det argumentet som vanligvis blir brukt, ikke er så gyldig lenger.

For ofte forklares lønnsforskjellene mellom kjønnene med at kvinner velger å jobbe i yrker som har lavere lønn.

En ny studie konkluderer med at dette ikke er hele forklaringen.

Bare halve forklaringen

– Dette er bare halve forklaringen. Den andre består av at kvinner får mindre betalt enn menn i samme jobb.

Da er det jo et veldig enkelt spørsmål man kan spørre seg: Hvorfor ansetter man ikke KUN kvinner hvis de ikke får betalt like mye?

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8611d...5ee skrev (17 timer siden):

Da er det jo et veldig enkelt spørsmål man kan spørre seg: Hvorfor ansetter man ikke KUN kvinner hvis de ikke får betalt like mye?

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

Spørsmålet er kanskje enkelt å stille. Svaret er nok mer innviklet og ikke noe man kan sette 2 streker under. 

1. Gutteklubben grei er ingen myte. Menn ansetter menn, gjerne også når de er dårligere kvalifisert enn kvinnene. https://www.dn.no/innlegg/nar-menn-ansetter-menn/2-1-31714

2. Kvinner blir diskriminert i ansettelsesprosessen og går glipp av forfremmelser fordi de er gravide (eller fordi de kan bli det, eller fordi de allerede har barn). Det samme gjelder ikke for menn med barn, det antas at det er dama som skal ta den byrden. https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/diskriminering-av-gravide-i-arbeidslivet/

3. Kvinner tar generelt mer fødselspermisjon enn menn, ulønnet permisjon, er mer borte pga syke barn enn menn. Her så trenger vi en omorganisering i hjemmene. https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/eldre-saker/2013/desember/kvinner-taper-lonn/

4. Ja, og så har vi det faktum da at kvinner har høyere sykefravær (og uførhet) enn menn som selvsagt også vil føre til at de ikke er like attraktive som gruppe å ha ansatt, da spesielt ikke i det private næringsliv. Dette handler både om hvordan sykdommer rammer ulikt de forskjellige kjønnene, oppfølging i helsevesen, samt fordeling av oppgaver på hjemmebane.  https://www.nrk.no/nordland/kvinner-har-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn.-dette-tror-forskere-de-mulige-arsakene-er-1.16902487

Jeg har allerede vært innom på lenger opp i tråden at kvinner og menn får forskjellig behandling i helsevesenet. Menn får både raskere og bedre hjelp enn det kvinner får. https://sykepleien.no/meninger/2023/10/kvinner-ma-sikres-likeverdige-helsetjenester. Noe som kan være med på å forklare sykefraværet. En annen årsak er at kvinner ofte er dobbelt og trippelarbeidende. De går altså på jobb, og fortsetter å jobbe når de kommer hjem, og tar gjerne ansvar for egne foreldre og svigerforeldre i tillegg...

5. Kvinner tar dermed mer ansvar for det ulønnede arbeidet, arbeidet med hus og hjem. Så her må menn bare skjerpe seg. Likestillingen starter i hjemmet. https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/10/16/menn-er-ikke-mer-verdt-enn-kvinner/

Så altså, at kvinner tjener dårligere er sammensatt. Men skal jeg peke ut kun 1 årsak, så finner man den i holdninger mot kvinner fordi det er de som bærer fram barna, og tar mest ansvar i forhold til oppfølging av barna. Dette kan selvsagt endres, menn kan ta sin andel på hjemmebane, slik at totalbelastningen for kvinnene kan bli lavere, og sannsynligvis vil dette også hjelpe på på sykefraværet og uførheten, selv om det også er andre variabler som spiller inn. 

 

 

Endret av leticia
finpuss
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 22.8.2024 at 2:33 PM, Guest 23851...3f9 said:

Jeg er snart 40 år, ble 100% ufør for 8 år siden; grunnet en betennelsessykdom.

For, 3 år siden ble jeg sammen med ei flott dame, 6 år yngre enn meg... med høyere utdannelse. Vel å merke er hun ikke norsk, men kommer fra en velstående familie - og har nå jobb en svært godt betalt jobb i Norge. Hun betaler derfor mer enn meg ift husholdningsutgifter, men også når det gjelder fritid og reiser. Selv om jeg bidrar så langt jeg kan.

Det finnes mange mennesker der ute, som ikke er så opptatt av sosial status, materielle goder, penger og det tradisjonelle rat race - de fleste av oss følger blindt. Der suksess er målt opp mot størrelse på hus, følgerskala på sosiale medier, klær og annet viss-vass som i bunn å grunn ikke betyr en dritt. 

Setter man alt det til side. Og kun ser en person fra et menneskelig perspektiv, så betyr det ikke en dritt om du er ufør eller ikke. Men rent kulturelt sett; er det nok vanskelig å finne noen i Norge med likesinnede krav.

Det ar min samboer og kjæreste er velstående, er kun tilfeldigheter - det er slik hun vokste opp, og da ble det også naturlig for henne å ta utdannelsen hun tok.. og havnet der hun er. 

Mye her i livet er tilfeldig. At jeg skulle møte henne, når hu var på ferie for å besøke venner for noen år tilbake.... Og at det skulle bli oss to. Det er ganske sykt. For jeg, som mange andre i min situasjon, hadde nok innstilt meg på en tilværelse som enslig, når jeg ble syk.

Det som ofte er - og som mange uføre sannsynligvis vil kjenne seg igjen i. Er at man ikke føler seg som et sosialt utkast, eller som noe mindreverdig menneske. Selv om man er syk. Men man blir dømt deretter, og stemplet som en "naver" - men det harmonerer ikke med hvordan vi tenker, føler oss, og grad av intellekt som befinner seg i toppen. 

Det er ikke å legge skjul på at at det er mange "enkle" mennesker i samme bås som oss. Kriminelle, rusmisbrukere, folk som bare har vondt i viljen uten noe som helst ambisjoner, mindre smarte, mange innvandrere med ganske tøff koffert for å nevne noe. Du trenger bare å gå på et kjøpesenter kl 10.30 en hvilken som helst hverdag; sette deg ned på en benk  - og se hva som ramler inn av klientell. Det er ikke akkurat kremen av kremen i samfunnet. For å kalle en spade for en spade. Og det er ikke en gruppe jeg føler jeg tilhører. Som om jeg også gjør det. 

Nå forsøkt jeg, som mange andre uføre, å forlate landet - og d isse stigmatiserende holdningene. Jeg kan jo tross alt ha et MEGET godt liv, selv på en enkel uføretrygd i utlandet. Men på grunn av helsa; klarte jeg ikke dette i lengden. Og måtte krype tilbake til Norge og norsk helsevesen. Tross alt.... jeg er jo syk. Kanskje trodde jeg at jeg var friskere enn det jeg i realiteten er.

Det er ingen skam i å forlate landet for å skape et bedre liv for seg selv. Mange har gjort det; og det finnes store norske miljø i blant annet Spania, Thailand, Portugal m.m. Har man kapsitet og helse til det. Hadde jeg absolutt gjort det. Og da er det også lettere å finne seg en partner. Som ikke dømmer deg på hue og ræva ned. Fuck dem!

Vi er tross alt bare mennesker alle sammen..... 
Hva du har på konto gir jeg faen i. Mange sier det samme. Men få virkelig mener det de sier. 

Sannheten er nok brutal; at 99,99% ikke ønsker å bli sammen med noen som er ufør.

Jeg fant den ene 0,01% - hipp hurra og fadderallara. :)) 

Anonymous poster hash: 23851...3f9

Takk for et godt innlegg. Ja, du har absolutt truffet gullfuglen med henne, og jeg ønsker deg det aller beste. Det er ikke sjokkerende å høre at hun var utenlandsk heller. Har samme erfaringer, at de i utlandet ikke dømmer meg før de lærer å kjenne meg. Min langtidsplan er å etablere meg i utlandet når reglene tillater det.

Det er riktig, vi er alle mennesker som fortjener kjærlighet. De som ikke unner andre den lykken de selv har opplevd, er ikke verdt å respektere.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, leticia said:

Spørsmålet er kanskje enkelt å stille. Svaret er nok mer innviklet og ikke noe man kan sette 2 streker under. 

1. Gutteklubben grei er ingen myte. Menn ansetter menn, gjerne også når de er dårligere kvalifisert enn kvinnene. https://www.dn.no/innlegg/nar-menn-ansetter-menn/2-1-31714

2. Kvinner blir diskriminert i ansettelsesprosessen og går glipp av forfremmelser fordi de er gravide (eller fordi de kan bli det, eller fordi de allerede har barn). Det samme gjelder ikke for menn med barn, det antas at det er dama som skal ta den byrden. https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/diskriminering-av-gravide-i-arbeidslivet/

3. Kvinner tar generelt mer fødselspermisjon enn menn, ulønnet permisjon, er mer borte pga syke barn enn menn. Her så trenger vi en omorganisering i hjemmene. https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/eldre-saker/2013/desember/kvinner-taper-lonn/

4. Ja, og så har vi det faktum da at kvinner har høyere sykefravær (og uførhet) enn menn som selvsagt også vil føre til at de ikke er like attraktive som gruppe å ha ansatt, da spesielt ikke i det private næringsliv. Dette handler både om hvordan sykdommer rammer ulikt de forskjellige kjønnene, oppfølging i helsevesen, samt fordeling av oppgaver på hjemmebane.  https://www.nrk.no/nordland/kvinner-har-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn.-dette-tror-forskere-de-mulige-arsakene-er-1.16902487

Jeg har allerede vært innom på lenger opp i tråden at kvinner og menn får forskjellig behandling i helsevesenet. Menn får både raskere og bedre hjelp enn det kvinner får. https://sykepleien.no/meninger/2023/10/kvinner-ma-sikres-likeverdige-helsetjenester. Noe som kan være med på å forklare sykefraværet. En annen årsak er at kvinner ofte er dobbelt og trippelarbeidende. De går altså på jobb, og fortsetter å jobbe når de kommer hjem, og tar gjerne ansvar for egne foreldre og svigerforeldre i tillegg...

5. Kvinner tar dermed mer ansvar for det ulønnede arbeidet, arbeidet med hus og hjem. Så her må menn bare skjerpe seg. Likestillingen starter i hjemmet. https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/10/16/menn-er-ikke-mer-verdt-enn-kvinner/

Så altså, at kvinner tjener dårligere er sammensatt. Men skal jeg peke ut kun 1 årsak, så finner man den i holdninger mot kvinner fordi det er de som bærer fram barna, og tar mest ansvar i forhold til oppfølging av barna. Dette kan selvsagt endres, menn kan ta sin andel på hjemmebane, slik at totalbelastningen for kvinnene kan bli lavere, og sannsynligvis vil dette også hjelpe på på sykefraværet og uførheten, selv om det også er andre variabler som spiller inn. 

 

 

Dette er i stor grad en oppkonstruert "ulikhet" og jeg skal komme tilbake til hvorfor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (På 21.8.2024 den 9:31 PM):

Jeg er 100% tilhenger av å konvertere alle landets fotballbaner til parker o.l.

Har du tenkt over konsekvensene ? Ungdom f.eks som får lite å gjøre, korrelasjon medfører ikke nødvendigvis kausalitet, men samtidig som det er mye snakk om ungdomskriminalitet i hovedstaden så er det samtidig en mangel på fotballbaner, spesielt i områder med dårligere råd, ja det var faktisk eksempler på barn som ikke fikk plass på lag i det hele tatt, fotballbaner tar utrolig lite plass, og de bidar til bedre helse, fysisk og mentalt, og det fins vel faktisk mennesker som mener idretten holdt dem unna visse kriminelle miljøer, introduserte dem for gode rollemodeller. Om du vil ha flere parker så er det faktisk ganske mange parkeringsplasser som kunne blitt brukt på en mye bedre måte enn det den blir nå.  

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (På 22.8.2024 den 2:39 PM):

Ja men så er det likevel menn som ofte tjener mest, du kan si det er et «likestilt» samfunn men så fungerer ikke det i praksis. Det vet jo alle som har lik jobb, samme utdanning men pga du er mann tjener du likevel mer. Er jo funny. 

Ja sånn fungerer det faktisk ikke, vi har lik lønn for likt arbeid her i landet.

leticia skrev (På 22.8.2024 den 6:39 PM):

Dette er bare halve forklaringen. Den andre består av at kvinner får mindre betalt enn menn i samme jobb.

Litt kritisk til konklusjonen

Fiva stiller likevel to spørsmål ved studien.

Det ene er at det er vanskelig å måle hva en jobb er.

– De antar at folk som har samme utdanning, samme yrke og samme arbeidsplass, har like arbeidsoppgaver. Jeg tenker at vi ikke kan ta det helt for gitt. Det kan være systematiske forskjeller på hva en mannlig og en kvinnelig finansanalytiker, for eksempel, gjør på jobben.

Det andre er at det kan være vanskelig å måle arbeidstid.

– Forskerne har kontrollert for heltid og deltid. Men vi vet at det kan være vanskelig å måle arbeidstid i moderne, fleksible jobber. Kan en grunn til at menn tjener mer enn kvinner, være at menn jobber mer overtid?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (På 24.8.2024 den 1:16 AM):

Kvinner tar dermed mer ansvar for det ulønnede arbeidet, arbeidet med hus og hjem. Så her må menn bare skjerpe seg.

Jeg tror det faktisk er kvinnene som må skjerpe seg, det er ganske enkelt ikke så mye arbeid i hjemmet, maskiner gjør mye av den jobben for oss, om man ikke med viten å vilje gjør det til mye arbeid, det er ganske enkelt ikke nødvendig å vaske hele huset X antall ganger i uka, noen kvinner må bare legge hele den husmorskole mentaliteten på hylla, enten de selv var offer for det eller har arvet den tankegangen fra foreldre. Støv på hjernen er en ekte greie, men menn som ikke har det trenger ikke ta mer ansvar for det. Det er et problem en selv må ta et oppgjør med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Ja sånn fungerer det faktisk ikke, vi har lik lønn for likt arbeid her i landet.

🤣 Ja, det kan du jo tro... 

Akkurat som gutteklubben grei kun er en myte, ikke sant 

Menn ansetter menn

I løpet av de siste åtte årene har Nordea studert nesten 11 000 børsnoterte selskaper verden over. Resultatene viser soleklart at selskaper med kvinnelig toppleder eller styreleder jevnt over oppnår langt bedre avkastning enn gjennomsnittet i markedet. Av de 11 000 selskapene hadde bare 400 kvinnelige ledere, altså drøyt 3,6 prosent. Hva er så årsaken til at ikke flere kvinner når opp på ledernivå?

Vi vet at menn ansetter menn, og vi vet også ganske mye om hvordan disse prosessene foregår. Jeg tror ikke mannlige ledere som ansetter nye medarbeidere er bevisste på dette, og nettopp der ligger problemet. Ubevisst bidrar mange ledere til å opprettholde den store skjevheten, til tross for alle undersøkelsene som viser at kvinnelige ledere på svært mange områder er bedre enn mannlige, sier Jullumstrø.

https://lederne.no/artikler/kvinner-leder-best/

Så altså, på samme måte som menn ansetter menn, så vil det være sannsynlig at menn som ansetter menn, verdsetter menn på en annen måte enn kvinner, dermed gir de også mennene høyere lønn, ganske åpenbart egentlig. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Jeg tror det faktisk er kvinnene som må skjerpe seg, det er ganske enkelt ikke så mye arbeid i hjemmet, maskiner gjør mye av den jobben for oss, om man ikke med viten å vilje gjør det til mye arbeid, det er ganske enkelt ikke nødvendig å vaske hele huset X antall ganger i uka, noen kvinner må bare legge hele den husmorskole mentaliteten på hylla, enten de selv var offer for det eller har arvet den tankegangen fra foreldre. Støv på hjernen er en ekte greie, men menn som ikke har det trenger ikke ta mer ansvar for det. Det er et problem en selv må ta et oppgjør med.

Hvilke maskiner er det som følger opp barna? Hvilke maskiner er det som følger opp egne foreldre og svigerforeldre? Hvilke maskiner er det som organiserer hverdagen til familien, for å få det til å gå rundt? 

Det er endel kvinner som har en annen standard på hvordan huset skal se ut enn det menn syns, det er riktig. Skal vi vaske hele huset, hver dag, en gang i uka eller en gang i måneden, f.eks? Den gyldne middelvei er nok det beste, slik at med mine eksempler så ville jeg sagt at hele huset en gang i uka er passende. Om det alltid er den ene som må gjøre dette i tillegg til å ha full jobb, så er det likevel ganske belastende, når vi tar med at denne personen også er familiens organisator, tar seg av alt som har med barna å gjøre, og i tillegg har ansvar for egne foreldre og svigerforeldre. Det er ikke husarbeidet i seg selv som er et problem, men totalbelastningen for alt som må gjøres. 

Du har rett i at endel kvinner må skjerpe seg. De må slutte å godta å gjøre alt selv, og så må de kanskje også få ned sin egen standard noen hakk, slik at en 50 /50 fordeling blir gjennomførbar. Samtidig så må også menn skjerpe seg, de må se hva som trengs å gjøres, høyne sin standard noen hakk, og faktisk ta delt ansvar for barn, og følge opp sine egne gamle foreldre, slik at kona / samboer slipper å gjøre det. (Jeg vet selvsagt at det ikke er slik i alle forhold, det blir en generalisering her, for hva som er mest vanlig). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (33 minutter siden):

Hvilke maskiner er det som følger opp barna?

Det er foreldrene, kvinner er ikke alene der samme hvor mye du sier det, og det er ikke arbeid, ingen foresatt vil kalle det å få barn arbeid om det er det de virkelig vil.

 

leticia skrev (34 minutter siden):

Hvilke maskiner er det som følger opp egne foreldre og svigerforeldre?

Dette klarer de fint selv, de trenger ingen oppfølging, det er heller ikke arbeid, føles det som en jobb så er det kanskje ikke noen du liker, da er det bare å kutte de ut av livet. 

leticia skrev (36 minutter siden):

Hvilke maskiner er det som organiserer hverdagen til familien

Trenger hverdagen organisering ? Jeg opplever det ikke sånn, de aller fleste vet hva de skal inkludert et barn og trenger ingen organisering, vekkerklokker er oppfunnet, og ei brødskive får en faen steike meg lage selv også etter fylte 7. Hva mer ? Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener ?

 

leticia skrev (38 minutter siden):

Det er endel kvinner som har en annen standard på hvordan huset skal se ut enn det menn syns, det er riktig. Skal vi vaske hele huset, hver dag, en gang i uka eller en gang i måneden, f.eks? Den gyldne middelvei er nok det beste, slik at med mine eksempler så ville jeg sagt at hele huset en gang i uka er passende.

Hele huset hver uke er voldsomt overdrevent spør du meg, og neppe spesielt sunt, men du kan gjøre som du vil, det er ikke mitt eller en like skitten mann som meg sitt ansvar, det er din selvpålagte byrde. 

 

leticia skrev (41 minutter siden):

når vi tar med at denne personen også er familiens organisator, tar seg av alt som har med barna å gjøre, og i tillegg har ansvar for egne foreldre og svigerforeldre. Det er ikke husarbeidet i seg selv som er et problem, men totalbelastningen for alt som må gjøres. 

Om det er sånn du har det så er det et deg problem, jeg ser ikke et behov for å organiseres, barn er bare gøy og jeg synes heller ikke de trenger denne nymotens helikopter oppdragelse, de får komme seg ut å slå seg til blods og lære av det og ellers får de bidra litt de også, gjør de ikke det så er det et problem med oppdragelse. 

 

leticia skrev (44 minutter siden):

Du har rett i at endel kvinner må skjerpe seg. De må slutte å godta å gjøre alt selv,

Eller de må godta at alt ikke trenger å gjøres, at alt ikke er en jobb selv om de tror det, om du mener at hele huset skal vaskes fra topp til bunn hver uke så er det greit, men det er faktisk din fikse ide, ikke min og jeg vil ikke involveres i det. 

 

leticia skrev (47 minutter siden):

og faktisk ta delt ansvar for barn,

Kan vi få det da ? Svaret er altfor ofte nei, og dette gjelder ikke bare ved partnerskapsbrudd, men generelt så er det gjerne noen som mener at de er bedre utrustet til å ta ansvar for barn, dette er igjen noe kvinner må enten godta at de gjør og gi fra seg litt av det ansvaret, eller de får slutte å syte om at de TAR for mye av ansvaret. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Menn ansetter menn

Og kvinner ansetter kvinner, dette er for øvrig ikke noe nytt, at kvinner gjør ting som er sexistiske når menn gjør det er gjerne noe som blir klappet for når kvinner gjør det. Akkurat som at kvinner i så lang tid har sluppet unna med seksuelle overgrep bare fordi det er ment at dette er noe menn bare skal godta. Kvinner må begynne å faktisk ta sin side av likestillingen på alvor og ikke bare cherrypicke de som de liker og ignorere resten. 

 

leticia skrev (1 time siden):

Ja, det kan du jo tro... 

Jeg vet det, aldri i mine år i helsesektoren fikk jeg mer lønn for å være mann, om du faktisk tror dette så trenger du å ta en titt på virkelighets oppfatningen din. Det jeg fikk var tyngre arbeidsoppgaver, og kommentarer som "du som er mann kan ikke du gjøre ditten og datten, det er så tungt skjønner du".

leticia skrev (1 time siden):

Hva er så årsaken til at ikke flere kvinner når opp på ledernivå?

Tilsynelatende interesse, kvinner viser ikke interesse for det, det er noe kvinner må gjøre noe med. Jo mer likestilt et samfunn blir jo mer stereotypiske blir visstnok valgene av arbeid.

Vi har hatt store kampanjer for å få menn inn i helsesektoren, men hvor er kampanjene for å få kvinner inn i mannsdominerte yrker ? Rør, kloakk og septikk det er et mannsdominert yrkesområde med ganske god lønn, risiko og smuts tillegg, men det er rom for kvinner, hvor er de ? Kvinner plukker kirsebær i likestillingen, da ender det som det gjør.

leticia skrev (1 time siden):

Så altså, på samme måte som menn ansetter menn, så vil det være sannsynlig at menn som ansetter menn, verdsetter menn på en annen måte enn kvinner, dermed gir de også mennene høyere lønn, ganske åpenbart egentlig. 

Dette er ganske enkelt ikke lov, og dermed er det ikke noe åpenbart ved det, bare en fantasi. 

I det private er det muligens rom for forhandling, men de aller fleste i arbeid har ikke den muligheten, om det er mulig å forhandle om lønnsbetingelser så får kvinner forhandle bedre, det er så enkelt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (41 minutter siden):

og det er ikke arbeid, ingen foresatt vil kalle det å få barn arbeid om det er det de virkelig vil.

Selvsagt vet foreldre at å ha barn er mye arbeid. Dette arbeidet er bare ikke verdsatt så mye, siden det i hovedsak er kvinner som utfører det. 

 

skaftetryne32 skrev (44 minutter siden):

Dette klarer de fint selv, de trenger ingen oppfølging, det er heller ikke arbeid, føles det som en jobb så er det kanskje ikke noen du liker, da er det bare å kutte de ut av livet. 

Igjen, omsorg for foreldre er ulønnet arbeid, som oftest faller på kvinner. Må si du har en merkelig definisjon av hva arbeid er, om de tingene kvinner som oftest utfører ikke er arbeid :eek:

 

skaftetryne32 skrev (45 minutter siden):

Trenger hverdagen organisering ? Jeg opplever det ikke sånn, de aller fleste vet hva de skal inkludert et barn og trenger ingen organisering, vekkerklokker er oppfunnet, og ei brødskive får en faen steike meg lage selv også etter fylte 7. Hva mer ? Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du mener ?

Nei, det er åpenbart at du ikke skjønner hva jeg mener. Du har nok heller ingen barn slik du ordlegger deg?

 

skaftetryne32 skrev (47 minutter siden):

Om det er sånn du har det så er det et deg problem, jeg ser ikke et behov for å organiseres, barn er bare gøy og jeg synes heller ikke de trenger denne nymotens helikopter oppdragelse, de får komme seg ut å slå seg til blods og lære av det og ellers får de bidra litt de også, gjør de ikke det så er det et problem med oppdragelse. 

Du kan jo ta det ned på individnivå hvis du ønsker, men jeg beskriver ikke meg og mitt liv her, men hvordan mange andre har det. 

 

skaftetryne32 skrev (48 minutter siden):

Kan vi få det da ? Svaret er altfor ofte nei, og dette gjelder ikke bare ved partnerskapsbrudd, men generelt så er det gjerne noen som mener at de er bedre utrustet til å ta ansvar for barn, dette er igjen noe kvinner må enten godta at de gjør og gi fra seg litt av det ansvaret, eller de får slutte å syte om at de TAR for mye av ansvaret. 

Ja, er ganske mange både kvinner og menn som mener at kvinner er bedre utrustet til å ta ansvar for barn. Er ganske enkelt å syte om at man ikke får delt ansvar for barn ved et samlivsbrudd når de ikke har vært skikkelig tilstedeværende i barnets hverdag ellers...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (23 minutter siden):

Og kvinner ansetter kvinner, dette er for øvrig ikke noe nytt,

Dette er feil. Kvinner ansetter den som er best kvalifisert, uavhengig om det er en dame eller mann. Dette er undersøkt. Jeg har sikkert lagt ut link på diskusjon.no tidligere om temaet. Altså at det var lettere å få forfremmelse som mann hvis mannen var sjef, mens man ikke så det samme hvis man var kvinne og hadde en kvinnelig sjef. 

skaftetryne32 skrev (26 minutter siden):

Jeg vet det, aldri i mine år i helsesektoren fikk jeg mer lønn for å være mann, om du faktisk tror dette så trenger du å ta en titt på virkelighets oppfatningen din. Det jeg fikk var tyngre arbeidsoppgaver, og kommentarer som "du som er mann kan ikke du gjøre ditten og datten, det er så tungt skjønner du".

Da har du ikke vært ansatt i det private, hvor lønnsforskjeller hyppigere forekommer basert på kjønn. Jeg sier ikke at det er en bevisst diskriminering der, men mer ubevisst, holdningsbasert, f.eks som tidligere nevnt at menn ansetter menn. 

 

skaftetryne32 skrev (28 minutter siden):

Vi har hatt store kampanjer for å få menn inn i helsesektoren, men hvor er kampanjene for å få kvinner inn i mannsdominerte yrker ? Rør, kloakk og septikk det er et mannsdominert yrkesområde med ganske god lønn, risiko og smuts tillegg, men det er rom for kvinner, hvor er de ? Kvinner plukker kirsebær i likestillingen, da ender det som det gjør.

Kan det ha noe med interesser å gjøre? Å tvinge noen inn i et yrke har ingenting med likestilling å gjøre. Men at man skal ha like muligheter innen yrket hvis man selv vil jobbe der. Noe vi ser at damer ofte ikke har i mannsdominerte yrker. Altså at de blir mobbet ut, eller trakassert. Ellers så er det flere jenter som velger utdanning på vgs innen mannsdominerte yrker enn motsatt. 

 

skaftetryne32 skrev (37 minutter siden):

Dette er ganske enkelt ikke lov, og dermed er det ikke noe åpenbart ved det, bare en fantasi. 

I det private er det muligens rom for forhandling, men de aller fleste i arbeid har ikke den muligheten, om det er mulig å forhandle om lønnsbetingelser så får kvinner forhandle bedre, det er så enkelt. 

Åja, skjønner - vi kan sikkert avskaffe hele likestillings og diskrimineringsnemnda også, siden det bare er en fantasi at diskriminering ikke skjer, siden det ikke er lov... Kanskje jeg skal betale tilbake erstatningen jeg fikk av bedriften som diskriminerte meg ved ansettelse i samme sleng, siden bedrifter aaaallllldri gjør noe ulovlig... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (9 minutter siden):

Selvsagt vet foreldre at å ha barn er mye arbeid. Dette arbeidet er bare ikke verdsatt så mye, siden det i hovedsak er kvinner som utfører det. 

Du kan godt si det er mye jobb med barn, men arbeid er det åpenbart ikke. Og personlig mener jeg det egentlig er på grensen til fornærmende overfor egne barn og kalle dem arbeid, mer som et privilegium.  Og det stemmer ganske enkelt ikke, du får ta et oppgjør med egen gubbe, men jeg kjenner meg ikke igjen i dette, og det tror jeg ikke de fleste andre nå til dag gjør heller.

 

leticia skrev (10 minutter siden):

Igjen, omsorg for foreldre er ulønnet arbeid,

 Nei det er lønnet og i den grad de trenger den omsorgen, om de faktisk trenger den omsorgen så er det gjerne vernepleiere som gjør det arbeidet. 

 

leticia skrev (12 minutter siden):

Må si du har en merkelig definisjon av hva arbeid er, om de tingene kvinner som oftest utfører ikke er arbeid :eek:

Som sagt å kalle omgang med de man er glad i arbeid høres frekt ut for meg, men alt er vel kanskje arbeid for deg og din virkelighet der kvinner alltid er de som er ofrene. 

 

leticia skrev (14 minutter siden):

Nei, det er åpenbart at du ikke skjønner hva jeg mener.

Så forklar da ? Hvem er det som trenger å organiseres, på hvilken måte blir det et så helvetes hardt arbeid, hvor ubrukelige er disse menneskene som må organiseres på daglig basis ? 

 

leticia skrev (17 minutter siden):

Du kan jo ta det ned på individnivå hvis du ønsker, men jeg beskriver ikke meg og mitt liv her, men hvordan mange andre har det. 

Det er deres behov for kontroll som da blir problemet, ikke at de på død og liv trenger å organiseres, kanskje det er oppdragelsen, det bør være et mål å oppdra et selvstendig individ, men smak og ubehag. 

 

leticia skrev (21 minutter siden):

Ja, er ganske mange både kvinner og menn som mener at kvinner er bedre utrustet til å ta ansvar for barn. Er ganske enkelt å syte om at man ikke får delt ansvar for barn ved et samlivsbrudd når de ikke har vært skikkelig tilstedeværende i barnets hverdag ellers...

Synd at det er din opplevelse, men stort sett så er det nok ikke sånn, det var gjerne kvinner som bestemte at det er mødre som skal få hovedomsorgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (7 minutter siden):

Dette er feil. Kvinner ansetter den som er best kvalifisert, uavhengig om det er en dame eller mann.

Og det samme gjør nok menn som oftest, denne fiktive gutteklubben din har du ennå ikke gitt noen bevis for.

 

leticia skrev (8 minutter siden):

Da har du ikke vært ansatt i det private, hvor lønnsforskjeller hyppigere forekommer basert på kjønn. Jeg sier ikke at det er en bevisst diskriminering der, men mer ubevisst, holdningsbasert, f.eks som tidligere nevnt at menn ansetter menn. 

Og det er undersøkelser som viser at menn er dyktigere til å forhandle, men de aller fleste har ikke en sånn type jobb der det er private lønnsforhandlinger, der det er tilfelle har kvinner bare seg selv å takke om de gjør en dårligere jobb. 

 

leticia skrev (10 minutter siden):

Kan det ha noe med interesser å gjøre? Å tvinge noen inn i et yrke har ingenting med likestilling å gjøre. Men at man skal ha like muligheter innen yrket hvis man selv vil jobbe der. Noe vi ser at damer ofte ikke har i mannsdominerte yrker. Altså at de blir mobbet ut, eller trakassert. Ellers så er det flere jenter som velger utdanning på vgs innen mannsdominerte yrker enn motsatt. 

Sånn som meg i helsesektoren. Ja interesse er riktig, mange kvinner har ikke interesse for lederstillinger, sånn er det, ingen konspirasjon med gutteklubber med andre ord. 

 

leticia skrev (13 minutter siden):

Åja, skjønner - vi kan sikkert avskaffe hele likestillings og diskrimineringsnemnda også, siden det bare er en fantasi at diskriminering ikke skjer, siden det ikke er lov

Dette er et stråmannsargument.

Vi har arbeider organisasjoner som sørger for lik lønn, vi har tariffavtaler, de aller fleste er under et sånt system.

leticia skrev (16 minutter siden):

siden bedrifter aaaallllldri gjør noe ulovlig... 

Har jeg sagt det noe sted ? Men ja det stemmer det bedrifter gjør noen ganger kriminelle handlinger, det er med andre ord fremdeles ikke lov og du ser ut til å forstå det, det er ikke noe en kan gjøre uten konsekvenser. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 8611d...5ee
2 hours ago, skaftetryne32 said:

...

Du glemte å ta med at dersom menn ikke gjør ting slik kvinner vil ha det gjort, selv om resultatet er det samme, så klager kvinner over at de må gjøre det selv...

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Og det samme gjør nok menn som oftest, denne fiktive gutteklubben din har du ennå ikke gitt noen bevis for.

Klubben er aldeles ikke fiktiv. Man kan ikke være særlig belest hvis man tenker at den er det. Denne artikkelen er over 20 år, men dessverre like aktuell i dag. Legger i tillegg ved noen linker ekstra, for å belyse problemet også i dag. 

"Jeg vet hvordan menn velger bedriftsstyrer. De sitter ikke og sammenligner CV'er. Men jeg er altså på ingen måte fremmed for å legge inn en bestemmelse i aksjeloven som sikrer 40 prosent av begge kjønn, sier Gabrielsen.

- Kvinnene har fått utdanning og erfaring, men ikke posisjonene. Det skal de få nå, legger han til.

- Hvorfor er det blitt slik?

- Det er ikke mangel på krav som er årsaken til dette. «Gutteklubben Grei» må gå i seg selv, sier Gabrielsen."

https://www.vg.no/nyheter/i/Kvvb2E/moekk-lei-gutteklubben-grei

https://www.dagsavisen.no/debatt/2018/09/07/langt-igjen-til-likestilling/

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2019/07/25/gutteklubben-grei-sutrer/

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Og det er undersøkelser som viser at menn er dyktigere til å forhandle, men de aller fleste har ikke en sånn type jobb der det er private lønnsforhandlinger, der det er tilfelle har kvinner bare seg selv å takke om de gjør en dårligere jobb. 

Det stemmer nok at flere menn har mer større (overdrevent) tro på seg selv og egne evner, og dermed er flinkere til å forhandle. Men det største skillet i lønn blir tydeligere etter hver barnefødsel. Kvinner greier aldri å ta igjen det gapet over lønnen de taper der.  Derfor burde det vært en bedre fordeling på permisjonen enn det er i dag, og bedre ordning med tanke på barnehageplass. (altså at man slipper å ta ut ulønnet permisjon fordi man ikke har fått barnehageplass når permisjonen går ut). 

 

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Ja interesse er riktig, mange kvinner har ikke interesse for lederstillinger, sånn er det, ingen konspirasjon med gutteklubber med andre ord. 

Og mange kvinner har interesse for lederstillinger, men blir ikke engang vurdert, fordi de ikke allerede er en del av "gutteklubben", som vist lenger opp. 

 

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Men ja det stemmer det bedrifter gjør noen ganger kriminelle handlinger, det er med andre ord fremdeles ikke lov og du ser ut til å forstå det, det er ikke noe en kan gjøre uten konsekvenser. 

Vel, tvert om, det finnes alltid måter man kan sno seg unna, f.eks ved å si som deg at "menn er flinkere til å forhandle, og kvinner bare kan takke seg selv".  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Du kan godt si det er mye jobb med barn, men arbeid er det åpenbart ikke. Og personlig mener jeg det egentlig er på grensen til fornærmende overfor egne barn og kalle dem arbeid, mer som et privilegium.  Og det stemmer ganske enkelt ikke, du får ta et oppgjør med egen gubbe, men jeg kjenner meg ikke igjen i dette, og det tror jeg ikke de fleste andre nå til dag gjør heller.

Har man barn så opplever man stort sett  at barn er noe av det beste som har hendt en (altså privilegium som du sier), men samtidig må man kunne være ærlig nok til å  innrømme at det er mye arbeid med det., som i at det tar beslag på veldig mye tid  som f.eks kunne vært brukt på mer lønnet arbeid. 

Jeg har ikke behov for å ta noe oppgjør med egen gubbe, da vi er likeverdige i forholdet, og alltid har tatt likt ansvar på hjemmebane. Hvis flere hadde gjort som oss, så hadde forskjellene i arbeidslivet også vært mindre. 

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Nei det er lønnet og i den grad de trenger den omsorgen, om de faktisk trenger den omsorgen så er det gjerne vernepleiere som gjør det arbeidet. 

Nei, det er stort sett ulønnet, mye av den jobben som blir gjort av pårørende. Det skal stå ganske ille til hvis det har kommet så langt at vernepleiere / sykepleiere / omsorgsarbeidere tar over jobben. 

 

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Som sagt å kalle omgang med de man er glad i arbeid høres frekt ut for meg, men alt er vel kanskje arbeid for deg og din virkelighet der kvinner alltid er de som er ofrene.

Arbeid er ikke kun lønnet arbeid...

I dagligtale viser arbeid gjerne til inntektsgivende arbeid, men ordet brukes også om ubetalt arbeid i hjemmet eller i frivillig sektor, som husarbeid, hagearbeid, omsorgsarbeid, dugnadsarbeid, med mer. 

https://snl.no/arbeid

 

 

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Så forklar da ? Hvem er det som trenger å organiseres, på hvilken måte blir det et så helvetes hardt arbeid, hvor ubrukelige er disse menneskene som må organiseres på daglig basis ? 

Se for deg en bedrift med en bedriftsplan. Trenger den ikke ledelse? Trenger den ikke en organisasjonsplan? Trenger ikke planen å endres etterhvert som det skjer uforutsette hendelser? Trenger ikke gjøremål innad i bedriften å bli gjort for å få ut det beste produktet? 

Nå har ikke jeg på noen måte sagt at arbeidet er så hardt, jeg sier at arbeidet tar tid. Tid som kunne vært brukt på andre ting. Tid som bør fordeles på en likere måte innad i familien. Slik at foreldrene får cirka like mye egentid til å kunne lade batteriene og være den beste utgaven av seg selv. Det sies jo at kvinner er de som oftest går. Gjengangeren er å ikke bli møtt emosjonelt, samt å stå alene med det ulønnede arbeidet i heimen. Fordeler man mer likt blir det mer overskudd. 

 

skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Synd at det er din opplevelse, men stort sett så er det nok ikke sånn, det var gjerne kvinner som bestemte at det er mødre som skal få hovedomsorgen. 

Nå gjør du det igjen. Snakker om min opplevelse, drar det ned på individnivå når dette ikke er min opplevelse på noen måte. Men jeg har da sett nok syting fra fedre om at de ikke får delt omsorg for barna. Mitt beste tips til de er, ta like stort ansvar for barna som kvinnen mens de er små. Skjer det et brudd da, er det mye større sannsynlighet for at fordelingen blir 50 / 50 enn at man kun får sett barna sine annenhver helg...

Sånn på generelt grunnlag, så hadde jeg satt pris på om du kunne diskutere sak, uten å skrive om mine opplevelser som jeg ikke har opplevd ;) 

Og så tenker jeg til slutt at dette begynner å ha svært lite med trådens tema å gjøre, om man kunne blitt sammen med en uføretrygdet. Eneste måten jeg kan linke det til er at kvinner oftere ender opp med uføretrygd, og det kan det være mange årsaker til. Og en av de årsakene kan faktisk være merbelastning over at de ulønnede arbeidsoppgavene ikke blir fordelt likt. 

Endret av leticia
lagt til avsnitt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (37 minutter siden):

Klubben er aldeles ikke fiktiv. Man kan ikke være særlig belest hvis man tenker at den er det. Denne artikkelen er over 20 år, men dessverre like aktuell i dag. Legger i tillegg ved noen linker ekstra, for å belyse problemet også i dag. 

"Jeg vet hvordan menn velger bedriftsstyrer. De sitter ikke og sammenligner CV'er. Men jeg er altså på ingen måte fremmed for å legge inn en bestemmelse i aksjeloven som sikrer 40 prosent av begge kjønn, sier Gabrielsen.

- Kvinnene har fått utdanning og erfaring, men ikke posisjonene. Det skal de få nå, legger han til.

- Hvorfor er det blitt slik?

- Det er ikke mangel på krav som er årsaken til dette. «Gutteklubben Grei» må gå i seg selv, sier Gabrielsen."

https://www.vg.no/nyheter/i/Kvvb2E/moekk-lei-gutteklubben-grei

https://www.dagsavisen.no/debatt/2018/09/07/langt-igjen-til-likestilling/

https://www.dagsavisen.no/debatt/leder/2019/07/25/gutteklubben-grei-sutrer/

Det stemmer nok at flere menn har mer større (overdrevent) tro på seg selv og egne evner, og dermed er flinkere til å forhandle. Men det største skillet i lønn blir tydeligere etter hver barnefødsel. Kvinner greier aldri å ta igjen det gapet over lønnen de taper der.  Derfor burde det vært en bedre fordeling på permisjonen enn det er i dag, og bedre ordning med tanke på barnehageplass. (altså at man slipper å ta ut ulønnet permisjon fordi man ikke har fått barnehageplass når permisjonen går ut). 

 

Og mange kvinner har interesse for lederstillinger, men blir ikke engang vurdert, fordi de ikke allerede er en del av "gutteklubben", som vist lenger opp. 

 

Vel, tvert om, det finnes alltid måter man kan sno seg unna, f.eks ved å si som deg at "menn er flinkere til å forhandle, og kvinner bare kan takke seg selv".  

 

Er litt off topic, men greier ikke la denne være: Hva mener du om kvinnenettverk da? Det er jo ikke noen prinsipiell forskjell mellom Gutteklubben Grei og mange av kvinnenettverkene. Man finner dem i akademia, i politikken, i næringsforeninger, ja overalt. Man kan argumentere med at kvinnenettverkene er enda verre, fordi de er formelle strukturer og fordi de systematisk diskriminerer menn på alle plan, inkludert deltakelse, tilgang til informasjon og politisk deltakelse.

Se for deg at man hadde opprettet et mannenettverk, for eksempel i Arbeiderpartiet (https://www.arbeiderpartiet.no/om/kvinnenettverket/) :

"Mannenettverket - Arbeiderpartiets mannenettverk er et åpent nettverk for alle mannlige medlemmer i Arbeiderpartiet. Mannenettverket rekrutterer, skolerer og motiverer menn i partiet til politisk arbeid, og særlig lederposisjoner, og er en pådriver for å sette mannepolitiske saker på dagsordenen." (Etterfulgt av en styringsgruppe med bare menn)

Eller hva med denne (https://www.innovasjon-gardermoen.no/engasjement-kvinnenettverket-i-gardermoregionen/kvinnenettverket-i-gardermoregionen )

"LEONARD - Mannenettverket i Gardermoregionen: har blitt et viktig fora for mannlige ledere i Gardermoregionen. Nettverket har som formål å gi medlemmene en møteplass der menn skal bygge erfaring, trygghet og kompetanse. Det forventes at dette skal bidra til å øke andel menn i styrer og ledelse av selskaper. Nettverket omfatter aktive menn i næringslivet og mannlige leder i Gardemoregionen".

 

Endret av Cascada81
fullførte innlegget
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (25 minutter siden):

Klubben er aldeles ikke fiktiv. Man kan ikke være særlig belest hvis man tenker at den er det.

Den er fiktiv for så og si alle, det er mulig det sitter en elite der oppe, men denne klubben eksisterer ikke for menn den eksisterer for en ekstrem minoritet av samfunnet, den eksister ikke på papir den eksisterer ikke på noe ekte vis, det er intet klubbhus og ja det fins en elite, men både kvinner og menn er en del av den klubben. Og den dere du kan ikke være særlig belest hersketeknikken er alt du har å komme med, det er faktisk litt stusselig av deg, at du må bruke den slags teknikker bare for å forsvare eksistensen til denne såkalte gutteklubben. At mennesker ja mennesker og det er faktisk en gruppe kvinner er en del av også velger de som er like seg selv er ikke noe nytt, det er noe vi alle må gå gjennom i arbeidslivet. Mye av det du snakker om er lite annet konspirasjonsteorier og offermentalitet fra din side. Og disse linkene de beviser ikke noe annet enn at det er de som bruker de samme ordene som deg.

 

leticia skrev (37 minutter siden):

Og mange kvinner har interesse for lederstillinger, men blir ikke engang vurdert, fordi de ikke allerede er en del av "gutteklubben", som vist lenger opp. 

Bevis det, bevis at det er tilfelle fordi de er kvinner, bevis at de ikke blir vurdert engang, sannheten som du tydeligvis ikke forstår er at det er tonnevis av mennesker som er interesserte i lederstillinger, de fleste av dem blir valgt vekk, det er bare sånn det er, det er ikke sånn at oi det er en mann og en kvinne, jeg ansetter mannen jeg. Det er langt flere menn som er ute etter disse jobbene sånn er det bare. 

leticia skrev (42 minutter siden):

Det stemmer nok at flere menn har mer større (overdrevent) tro på seg selv og egne evner, og dermed er flinkere til å forhandle.

Du har en så ekstremt misandrisk tankegang, alt kvinner gjør er fantastisk, og menn ja de er flinke til å ha overdrevent tro på seg selv så de får jobben, ja det og den eldgamle mystiske gutteklubben grei selvsagt som trekker i trådene i skyggene. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...