Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

Gjest 65ae6...b77 skrev (På 18.8.2024 den 1:55 PM):

Kunne du blitt i forhold med en som var uføre uten ambisjoner i livet? 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Overhodet ikke. 

Det at man er ufør kan jo ha mange grunner, men å ikke ha en eneste ambisjon i tillegg hadde gjort personen ganske uinteressant for meg. Det handler ikke så mye om penger isolert sett, men når man ikke kan bidra verken intellektuelt eller økonomisk så blir det ganske uinteressant for meg å bli samens med en slik person. 

Men vi er jo forskjellige alle sammen. Men å innlede et forhold til noen som både er uføre og viser null vilje til å gjøre noe fornuftig i form av å jobbe eller tjene penger resten av livet og dermed mer eller mindre må leve på deg er i beste fall ganske irriterende synes jeg. 

Jeg tror ikke jeg kunne blitt forelsket i en slik person da vi trolig ikke hadde hatt så mye felles og snakke om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Atib Azzad skrev (12 minutter siden):

Jeg tolker det i samme gate som utsagnet som kanskje tilskrives Pearl Buck:

Kvaliteten på et samfunn kan vi måle ved hvordan det behandler sine svakeste.

Altså et samfunn der det ikke er rom for handikappete eller syke, er i seg selv handikappet eller sykt, fordi det er en naturlig del av en befolkningssammensetning, og man ledes til å anta der er skjedd noe stygt dersom de ikke finnes?

Da legger du til mange ord som ikke var i den orginale påstanden, og endrer menignen totalt. Trådstarter sier at vi blir et mindre funksjonellt samfunn dersom vi bare har funksjonsfriske personer.

Handicap er jo ikke en ønskelig tilstand. Så et samfunn uten handicap er jo et bra samfunn.
Om det skal fødes 10 personer, regner jeg med alle oppegående mennesker vil at disse 10 barna skal være funksjonsfriske, uten fysiske eller psykiske handicap?

Før var jo dårlig syn et voldsomt handicap, men i dag med moderne brille og laserteknologi så kan dette ordnes og nærmest fjerne alle symptomer og problemer. Er dette en dårlig fremgang? Fordi vi fjerner folks handicap?

Altså, målet vårt må jo være å fjerne alle tilfeller av fysiske pg psykiske handicap i populasjonen. Men det betyr ikke at vi skal behandle de som har handicap i dag dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Zepticon said:

Da legger du til mange ord som ikke var i den orginale påstanden, og endrer menignen totalt. Trådstarter sier at vi blir et mindre funksjonellt samfunn dersom vi bare har funksjonsfriske personer.

Handicap er jo ikke en ønskelig tilstand. Så et samfunn uten handicap er jo et bra samfunn.
Om det skal fødes 10 personer, regner jeg med alle oppegående mennesker vil at disse 10 barna skal være funksjonsfriske, uten fysiske eller psykiske handicap?

Før var jo dårlig syn et voldsomt handicap, men i dag med moderne brille og laserteknologi så kan dette ordnes og nærmest fjerne alle symptomer og problemer. Er dette en dårlig fremgang? Fordi vi fjerner folks handicap?

Altså, målet vårt må jo være å fjerne alle tilfeller av fysiske pg psykiske handicap i populasjonen. Men det betyr ikke at vi skal behandle de som har handicap i dag dårlig.

Det er godt mulig jeg tar feil, jeg leser ikke det samme utifra inlegget med utsagnet.

Jeg tror ikke hen ønsker å argumentere for at det er dårlig at folk med funksjonsnedsettelse gis verktøy som lettere lar dem fungere i hverdagen.
Det er ikke sikkert jeg tolket utsagnet slik de mente det, og kan vel ikke tilføye noe mer utover det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 23851...3f9

Jeg er snart 40 år, ble 100% ufør for 8 år siden; grunnet en betennelsessykdom.

For, 3 år siden ble jeg sammen med ei flott dame, 6 år yngre enn meg... med høyere utdannelse. Vel å merke er hun ikke norsk, men kommer fra en velstående familie - og har nå jobb en svært godt betalt jobb i Norge. Hun betaler derfor mer enn meg ift husholdningsutgifter, men også når det gjelder fritid og reiser. Selv om jeg bidrar så langt jeg kan.

Det finnes mange mennesker der ute, som ikke er så opptatt av sosial status, materielle goder, penger og det tradisjonelle rat race - de fleste av oss følger blindt. Der suksess er målt opp mot størrelse på hus, følgerskala på sosiale medier, klær og annet viss-vass som i bunn å grunn ikke betyr en dritt. 

Setter man alt det til side. Og kun ser en person fra et menneskelig perspektiv, så betyr det ikke en dritt om du er ufør eller ikke. Men rent kulturelt sett; er det nok vanskelig å finne noen i Norge med likesinnede krav.

Det ar min samboer og kjæreste er velstående, er kun tilfeldigheter - det er slik hun vokste opp, og da ble det også naturlig for henne å ta utdannelsen hun tok.. og havnet der hun er. 

Mye her i livet er tilfeldig. At jeg skulle møte henne, når hu var på ferie for å besøke venner for noen år tilbake.... Og at det skulle bli oss to. Det er ganske sykt. For jeg, som mange andre i min situasjon, hadde nok innstilt meg på en tilværelse som enslig, når jeg ble syk.

Det som ofte er - og som mange uføre sannsynligvis vil kjenne seg igjen i. Er at man ikke føler seg som et sosialt utkast, eller som noe mindreverdig menneske. Selv om man er syk. Men man blir dømt deretter, og stemplet som en "naver" - men det harmonerer ikke med hvordan vi tenker, føler oss, og grad av intellekt som befinner seg i toppen. 

Det er ikke å legge skjul på at at det er mange "enkle" mennesker i samme bås som oss. Kriminelle, rusmisbrukere, folk som bare har vondt i viljen uten noe som helst ambisjoner, mindre smarte, mange innvandrere med ganske tøff koffert for å nevne noe. Du trenger bare å gå på et kjøpesenter kl 10.30 en hvilken som helst hverdag; sette deg ned på en benk  - og se hva som ramler inn av klientell. Det er ikke akkurat kremen av kremen i samfunnet. For å kalle en spade for en spade. Og det er ikke en gruppe jeg føler jeg tilhører. Som om jeg også gjør det. 

Nå forsøkt jeg, som mange andre uføre, å forlate landet - og d isse stigmatiserende holdningene. Jeg kan jo tross alt ha et MEGET godt liv, selv på en enkel uføretrygd i utlandet. Men på grunn av helsa; klarte jeg ikke dette i lengden. Og måtte krype tilbake til Norge og norsk helsevesen. Tross alt.... jeg er jo syk. Kanskje trodde jeg at jeg var friskere enn det jeg i realiteten er.

Det er ingen skam i å forlate landet for å skape et bedre liv for seg selv. Mange har gjort det; og det finnes store norske miljø i blant annet Spania, Thailand, Portugal m.m. Har man kapsitet og helse til det. Hadde jeg absolutt gjort det. Og da er det også lettere å finne seg en partner. Som ikke dømmer deg på hue og ræva ned. Fuck dem!

Vi er tross alt bare mennesker alle sammen..... 
Hva du har på konto gir jeg faen i. Mange sier det samme. Men få virkelig mener det de sier. 

Sannheten er nok brutal; at 99,99% ikke ønsker å bli sammen med noen som er ufør.

Jeg fant den ene 0,01% - hipp hurra og fadderallara. :)) 

Anonymous poster hash: 23851...3f9

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Simen1 skrev (1 time siden):

Det kan være omvendt også. For eksempel om begge har normale jobber og far plutselig blir ufør. Jeg synes ikke du skal henge deg så mye opp i kjønn. Det er normalt den høytlønte som må betale til den lavtlønte. Det er noe fordomsfullt og forutinntatt å tilegne kjønn til høyt og lavt lønnet. Vi skal jo leve i et likestilt samfunn, ikke sant? Da bør kjønn ut av ligninga og debatten.

Ja men så er det likevel menn som ofte tjener mest, du kan si det er et «likestilt» samfunn men så fungerer ikke det i praksis. Det vet jo alle som har lik jobb, samme utdanning men pga du er mann tjener du likevel mer. Er jo funny. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 8611d...5ee
3 minutes ago, Guest 65ae6...b77 said:

Ja men så er det likevel menn som ofte tjener mest, du kan si det er et «likestilt» samfunn men så fungerer ikke det i praksis. Det vet jo alle som har lik jobb, samme utdanning men pga du er mann tjener du likevel mer. Er jo funny. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Det ble allerede i 2014 fastslått at kvinner og menn får betalt det samme for den samme jobben. Men det er forskjeller fordi kvinner velger yrker som er dårligere betalt, og/eller mange kvinner velger å ikke jobbe 100%.

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (44 minutter siden):

Ja men så er det likevel menn som ofte tjener mest, du kan si det er et «likestilt» samfunn men så fungerer ikke det i praksis. Det vet jo alle som har lik jobb, samme utdanning men pga du er mann tjener du likevel mer. Er jo funny. 

Det er i all hovedsak en myte. Likelønnsprinsippet er lovfestet og følges godt. Av en arbeidsstyrke på 2,85 millioner nordmenn så føres det bare et tosifret antall rettsaker årlig for brudd på likelønn.

Menn og kvinner tjener i all hovedsak likt i samme stilling og ansiennitet.

Det er likevel noen inntektsforskjeller på grunn av statistisk ulike yrkesvalg. Menn og kvinner har litt ulike interesser og smak for yrkesvalg. Det påvirker statistikken, men handler er ikke et brudd på likelønnsprinsippet.

Håper vi kan sette en strek for denne avsporingen nå. Denne tråden handler ikke om kjønn, men om uførhet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Guest 65ae6...b77 said:

Hvis du ikke leste på alle sidene har du jo ikke forstått poenget…. Det er som å lese kun overskriften på en nyhetssak for så lage egen debatt om det. Det er jo litt lol. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Jeg leste førsteposten og de to sidene vi diskuterte på, hvor jeg svarte på dine spesifike uttalelser i de postene. Det er nå ikke min feil at du ikke klarer å lage en dekkende førstepost. Det er kanskje litt "lål".

Før du kom med uttalelsen om at "gaming ikke er kultur" så svarte jeg på "kunne du blitt sammen med en uføretrygdet.".

Men jeg ser den gjennomgående mentaliteten her. Jeg hadde ikke forventet så mye i den retning kanskje.

image.png.34be8e018c0a8091ba34ce01326c3f17.png

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Det kan også være høytlønte kvinner som betaler til normaltlønnede menn. Jeg snakker ut fra et likestilt rettferdighetsprinsipp, ikke ut fra kjønnskamp.

Men siden vi langt fra opererer ut fra et likestilt rettferdighetsprinsipp i samfunnet så vil det også bli nødt til å  være en del av  kjønnskampen når man tar opp disse spørsmålene om økonomisk fordeling. Den dagen kvinner får lik lønn for likt arbeid, ikke får dårligere behandling i helsevesenet enn menn, samt at menn tar ut like mye fødselspermisjon som kvinner, her også ulønnet permisjon, og også gjør sin andel på hjemmebane, så kan vi snakke om at det ikke også handler om kjønnskamp. 

Det er en grunn for at det som oftest er menn som betaler bidragene, ikke kvinner. Det er i hovedsak fordi det oftest er de som tjener mer, men også fordi at kvinner oftere får omsorgen for barna etter et brudd. Det har alt med kjønnskamp å gjøre dette. Både for kvinner og for menn. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 8611d...5ee skrev (3 timer siden):

Det ble allerede i 2014 fastslått at kvinner og menn får betalt det samme for den samme jobben. Men det er forskjeller fordi kvinner velger yrker som er dårligere betalt, og/eller mange kvinner velger å ikke jobbe 100%.

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn-okonomi/na-er-det-dokumentert-kvinner-tjener-mindre-enn-menn-i-samme-jobb/2117421

Dette er fra 2022. 

Nå viser det seg at det argumentet som vanligvis blir brukt, ikke er så gyldig lenger.

For ofte forklares lønnsforskjellene mellom kjønnene med at kvinner velger å jobbe i yrker som har lavere lønn.

En ny studie konkluderer med at dette ikke er hele forklaringen.

Bare halve forklaringen

– Dette er bare halve forklaringen. Den andre består av at kvinner får mindre betalt enn menn i samme jobb.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Håper vi kan sette en strek for denne avsporingen nå. Denne tråden handler ikke om kjønn, men om uførhet.

Ja den handler om uførhet, men likevel så virker det veldig en stund som om den gikk over til å handle om gaming 😅 

Da kan den liksågodt handle om kjønn også. Det er hvertfall mer relevant, ettersom kvinner oftere blir uføre, får dårligere hjelp i helsevesenet, og oftere også har lavere inntekt enn menn, som igjen slår mer negativt ut når de blir uføre. 

Jeg er egentlig litt mer opptatt av hva man kan gjøre for å UNNGÅ at folk blir uføre enn uførediskusjonen i seg selv. Det er  i helsevesenet man sitter på løsningen. Helsevesenet og skolen (som vi har vært innom på før i tråden angående mobbing o.l.) Og hvis hvilket kjønn man er skal ha noe å si for hvilken hjelp man får og hvor fort man får den, så har kjønn veldig mye å gjøre i denne debatten. 

https://www.dagbladet.no/meninger/helsevesenet-er-ikke-lagd-for-kvinner/80391765

https://sykepleien.no/2024/08/studie-kvinner-far-darligere-smertelindring-enn-menn-pa-akuttmottak

https://psykologisk.no/2024/08/adhd-hos-kvinner-i-fortiarene-en-etterlengtet-diagnose-eller-en-oversett-lidelse/

 

 

 

Endret av leticia
lagt til link
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For en som er 100% ufør så er det vondt men ikke overraskende å lese kommentarene.

For dem fleste så veier jobb og status veldig høyt og en blir stort sett avfeid der og da. 

Det derimot gjør det "lettere" for oss å finne disse sjeldne men spesielle sjelene som har et stort hjerte og ambisjoner langt høyere en jobb titler når dem ser etter noen å være med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (På 18.8.2024 den 1:55 PM):

Kunne du blitt i forhold med en som var uføre uten ambisjoner i livet? 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Ja, forutsatt at det alltid er klart at det genuine helseproblemer som gjør personen ufør. Ved første innrømmelse/forsøk på vitse om hvordan personen selv sier de utnytter systemet så er det slutt.

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Gjest 8611d...5ee skrev (6 timer siden):

Det ble allerede i 2014 fastslått at kvinner og menn får betalt det samme for den samme jobben. Men det er forskjeller fordi kvinner velger yrker som er dårligere betalt, og/eller mange kvinner velger å ikke jobbe 100%.

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

Men det føres jo ikke alltid da. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
leticia skrev (2 timer siden):

Ja den handler om uførhet, men likevel så virker det veldig en stund som om den gikk over til å handle om gaming 😅 

Da kan den liksågodt handle om kjønn også. Det er hvertfall mer relevant, ettersom kvinner oftere blir uføre, får dårligere hjelp i helsevesenet, og oftere også har lavere inntekt enn menn, som igjen slår mer negativt ut når de blir uføre. 

Jeg er egentlig litt mer opptatt av hva man kan gjøre for å UNNGÅ at folk blir uføre enn uførediskusjonen i seg selv. Det er  i helsevesenet man sitter på løsningen. Helsevesenet og skolen (som vi har vært innom på før i tråden angående mobbing o.l.) Og hvis hvilket kjønn man er skal ha noe å si for hvilken hjelp man får og hvor fort man får den, så har kjønn veldig mye å gjøre i denne debatten. 

https://www.dagbladet.no/meninger/helsevesenet-er-ikke-lagd-for-kvinner/80391765

https://sykepleien.no/2024/08/studie-kvinner-far-darligere-smertelindring-enn-menn-pa-akuttmottak

https://psykologisk.no/2024/08/adhd-hos-kvinner-i-fortiarene-en-etterlengtet-diagnose-eller-en-oversett-lidelse/

https://www.nrk.no/trondelag/ny-forskning_-kvinner-far-mindre-smertestillende-og-darligere-behandling-enn-menn-pa-akuttmottak-1.16999392

 

 

Nå har den handlet om alt mulig og det synes jeg i grunn var ganske morsomt. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Theo343 skrev (4 timer siden):

Jeg leste førsteposten og de to sidene vi diskuterte på, hvor jeg svarte på dine spesifike uttalelser i de postene. Det er nå ikke min feil at du ikke klarer å lage en dekkende førstepost. Det er kanskje litt "lål".

Før du kom med uttalelsen om at "gaming ikke er kultur" så svarte jeg på "kunne du blitt sammen med en uføretrygdet.".

Men jeg ser den gjennomgående mentaliteten her. Jeg hadde ikke forventet så mye i den retning kanskje.

image.png.34be8e018c0a8091ba34ce01326c3f17.png

Jeg klarte hvertfall lage en tråd som engasjerte mange ;) 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
14 hours ago, leticia said:

Ja den handler om uførhet, men likevel så virker det veldig en stund som om den gikk over til å handle om gaming 😅 

Da kan den liksågodt handle om kjønn også. Det er hvertfall mer relevant, ettersom kvinner oftere blir uføre, får dårligere hjelp i helsevesenet, og oftere også har lavere inntekt enn menn, som igjen slår mer negativt ut når de blir uføre. 

Jeg er egentlig litt mer opptatt av hva man kan gjøre for å UNNGÅ at folk blir uføre enn uførediskusjonen i seg selv. Det er  i helsevesenet man sitter på løsningen. Helsevesenet og skolen (som vi har vært innom på før i tråden angående mobbing o.l.) Og hvis hvilket kjønn man er skal ha noe å si for hvilken hjelp man får og hvor fort man får den, så har kjønn veldig mye å gjøre i denne debatten. 

https://www.dagbladet.no/meninger/helsevesenet-er-ikke-lagd-for-kvinner/80391765

https://sykepleien.no/2024/08/studie-kvinner-far-darligere-smertelindring-enn-menn-pa-akuttmottak

https://psykologisk.no/2024/08/adhd-hos-kvinner-i-fortiarene-en-etterlengtet-diagnose-eller-en-oversett-lidelse/

 

 

 

Å redusere antallet som blir uføre, gir mening og er noe vi bør fokusere på. Både ved å gi bedre behandling og å gjøre arbeidslivet mer inklusivt. 

Men å unngå uføre helt, hvordan skal det være mulig? Folk havner i ulykker, folk blir blinde, noen er født uten armer og bein...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (13 timer siden):

For en som er 100% ufør så er det vondt men ikke overraskende å lese kommentarene.

For dem fleste så veier jobb og status veldig høyt og en blir stort sett avfeid der og da. 

Det derimot gjør det "lettere" for oss å finne disse sjeldne men spesielle sjelene som har et stort hjerte og ambisjoner langt høyere en jobb titler når dem ser etter noen å være med. 

Det er enkelt å være bastant som jeg er når man sitter på kontoret og skriver på forumet. Men om man treffer en sjarmerende person som er et genuint godt menneske, som vil mye og har ambisjoner, så blir kanskje det at den er ufør et mindre viktig aspekt. Man kan jo ha en liste over egenskaper man ønsker hos partner, og så må man velge hvilke av disse man kan klare seg uten. Og så reponderer jo de forskjellige personlighetstypene veldig forskjellig på dette.

TS sitt problem handler jo egentlig ikke om at personen er"ufør" men hvordan han oppfører seg og hva han prioriterer å bruke tiden på. Trådstarter sier det er psykisk, og feks ved depresjon kan det jo bli ganske slitsomt å være sammen. Jeg hadde ikke gått inn og forsøkt å bygge et forhold med en person som sliter psykisk, fordi dette hadde blitt veldig belastende for meg, og da styrer jeg unna.

Så jeg tror typen uførhet og hvordan de påvirker personens psykiske helse har mye å si her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Å redusere antallet som blir uføre, gir mening og er noe vi bør fokusere på. Både ved å gi bedre behandling og å gjøre arbeidslivet mer inklusivt. 

Men å unngå uføre helt, hvordan skal det være mulig? Folk havner i ulykker, folk blir blinde, noen er født uten armer og bein...

Nå mente ikke jeg at man skulle unngå at folk blir uføre i den forstand at vi skal ha en nullvisjon for antall uføre. Men hva i samfunnet vi kan forbedre slik at færrest mulig blir det. Det er bra for den enkelte uføre og for samfunnsøkonomien i sin helhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...