Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

Gjest 895b5...2a6

Husker da jeg skulle utredes, etter type 15 år med prøving, feiling, blod og tårer.

Det var såå lett å få ufør innvilget, så lett! /s

Det er jo bare å lyve på seg diagnoser, å lure psykologene, å lure nav, å lure fastlege.. "Jeg har så vondt i halsen idag. "

/s

Anonymous poster hash: 895b5...2a6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 65ae6...b77 skrev (På 18.8.2024 den 7:32 PM):

Ja det er din mening det, jeg vet godt hva gaming er men å se en mann sitte å stirre i en skjerm på noen liksom figurer er ikke bra for noen. Gaming kan også være skadelig. Jeg synes det er usexy går an å ha skikkelige hobbyer som friluftsliv og f.eks golf. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Gaming kan gå utover kommunikasjonen i et forhold, hvis man bruker for mye tid på den. Kjæresten lurer på hvorfor det er morsommere å game enn å prate med henne/han. Og negativt hvis det tar tid fra praktiske oppgaver i hjemmet. Alt med måte.

Hvis begge to gamer har de derimot samme lidenskap og vil forstå hverandre.

Friluftsliv fjerner noen ekstra kilo, man kommer i form og får mer overskudd. Å gå på café er sosialt "i det virkelige liv", hvis man ikke holder på med mobilen.

Denne filmen har gjort gaming mer stuerent. https://www.dagbladet.no/kjendis/historien-om-mats-hylles-internasjonalt/80852561

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (55 minutter siden):

Sverige har dobbelt så høy arbeidsledighet som oss, så om de er så mye bedre på å få folk i arbeid er kanskje ikke  så sant. Men det kan godt hende at du har rett når det gjelder at de er flinkere med tilrettelagte arbeidsplasser. 

De har høyere befolkning ja og mer arbeidsledighet, men de er flinkere til å sette folk i arbeid, som i Norge ville fått trygd.

Lenke til kommentar
On 18.8.2024 at 3:47 PM, Guest 65ae6...b77 said:

Jeg har en annen livssituasjon der status er verdsatt høyt. Jeg tror det hadde blitt en snakkis at han er ufør, så jeg ville høre hva andre tenkte. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Altså, hva er det egentlig du liker med ham? Det meste du har sagt om ham så langt er ting som (i dine øyne) er negativt.

Du skriver at du er hodestups forelsket, men samtidig så virker det jo som om alt du ønsker er at han skal på magisk vis bli frisk og bli interessert i de tingene du liker. Er du forelsket i den han er, eller er du forelsket i ditt bilde av den du ønsker han skal være?

Du har tilsylatende null ønske om å tilpasse deg hans liv eller engasjere deg i ting som han synes er spennende. Hvorfor skal f.eks. han vise noe interesse for å begynne med golf* når du ikke viser noe interesse for dataspill?

Snu situasjonen på hodet og spør hva du tilfører livet hans? Hvis han skal måtte lide med ditt statusjag, tror du han vil bli lykkelig i lengden?

*for øvrig en hobby som ikke bare produserer plastavfall i naturen, men også tar opp store landarealer med uproduktiv og ressurskrevende monokultur.

Endret av Sutekh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og hvis man bytter ut med sosialkontoret. "Kunne du blitt sammen med en som gikk på sosialkontoret?" Hvis det er du som alltid må betale regningen?

Man kan gi tilbake på andre måter, men sitter man og gamer istedenfor, ja da kan løpet være kjørt. Kanskje det TS tenker på?

 

Det stilles krav til enkeltindividet om å kunne forsørge seg selv, som kan glippe i deler av livet. Før hjalp man hverandre mer hvis man havnet i en dårlig situasjon, nå legges ansvaret til NAV. Og med NAV økte nok stigmatiseringen, samtidig som man har fått større frihet. Skattepengene måles og telles. Trygde- og sykepenge utbetalinger er en utgift som skal ned.

Før bodde feks. ugifte kvinner sammen for å dele på regningen. Det var normalt å strekke ut en hånd, og å innrette seg etter situasjonen man var i, feks. å ikke flytte hjemmefra.

Uførhet handler om å ikke kunne ta vare på seg selv, som er skambelagt. Ved 100 % uførhet er det ikke meningen at man skal jobbe, det er både måling av helse og inntektsikring. Men at en del nok kan jobbe redusert eller fleksibelt etter dagsformen med enkle oppgaver (ikke konkurranseutsatte). Det har vist seg å være vanskelig å få til.

Dessuten at helsen reduseres over tid hvis man går hjemme. Særlig hvis man bor alene. Da er veien kort til depresjon, som igjen fører til passivitet.

Men ingen mennesker er like.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (55 minutter siden):

De har høyere befolkning ja og mer arbeidsledighet, men de er flinkere til å sette folk i arbeid, som i Norge ville fått trygd.

Var det noe med at de ikke har AAP som mellomledd til uførhet? Og ikke 100% lønn i sykepenger?

Lenke til kommentar
Subara skrev (28 minutter siden):

Var det noe med at de ikke har AAP som mellomledd til uførhet? Og ikke 100% lønn i sykepenger?

Det har de også skattefordeler for de som jobber og skattestraff dvs uten fordel og full skatt for trygdede og pensjonister.

Det stikk motsatte av oss som har senket skatten for uføre.

Men Sverige er generelt mye bedre på tilrettelagte arbeidsplasser som eies av staten og selges tjenestene til private firmaer, som både tjener litt på det og som bidrar med samfunnsansvar.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Guest 65ae6...b77 said:

Du skjønner åpenbart ikke hva jeg skriver eller mener. Du viser heller ingen forståelse for at jeg synes det er et problem i mitt forhold, derimot kverulerer du videre på hvorfor gaming er så bra. Når jeg sa det begynte med en gøy tråd var det fordi tråden var saklig og respektfullt nivå. Nå er det bare så dumt og noe patetisk fordi vi diskuterer noe vi åpenbart ikke blir enig om. Hvem som er uføre her i tråden aner jeg virkelig ingenting om! Dette blir mitt siste svar til deg. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Jeg leste selvsagt ikke hele tråden på 10 sider, men svarte enkelt og greit på et spesifikt innlegg du kom med som var preget av fordommer mot de som finner mye mening, kultur og sosialt i gaming. Det var heller du som ikke viste forståelse for den biten. Jeg bare utfordret deg på det. Hvordan du reagerte på det må du selv stå for. Enkelt og greit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, leticia said:

Det er en forklaring. Men vi har også endel folk som aldri kommer gjennom vgs. Det kan handle om forskjellige diagnoser og fødselsskader. 

Uansett så virker det som om høyere utdanning beskytter endel med tanke på uførhet, selv om sykdommer og ulykker selvsagt kan ramme alle. 

De kan også handle om mobbing, utfrysing og lignende. Skolen kan være et mareritt for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

De har høyere befolkning ja og mer arbeidsledighet, men de er flinkere til å sette folk i arbeid, som i Norge ville fått trygd.

Sverige har dobbelt så høy befolkning. Men nå snakket ikke jeg om folk i antall, men i prosent av arbeidsstyrken. Her ligger Sverige sin arbeidsledighet på 8 %, mot Norge sin som ligger under 4 %. Hva får de arbeidsledige i Sverige? Får ikke de trygd? Man må se på totalen av trygdemottakere, ikke bare på en enkel form for stønad, slik som uføretrygden (eller arbeidsledighetstrygden). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 minutter siden):

De kan også handle om mobbing, utfrysing og lignende. Skolen kan være et mareritt for mange.

Det er også en sterk medvirkende årsak på hvorfor antall unge uføre har gått i været cirka samtidig med innførselen av sosiale medier sannsynligvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sutekh skrev (3 timer siden):

*for øvrig en hobby som ikke bare produserer plastavfall i naturen, men også tar opp store landarealer med uproduktiv og ressurskrevende monokultur.

* for øvrig en beskrivelse som passer minst like bra for fotball. Pga antall baner tror jeg fotballen legger beslag på uproduktiv monokultur over mye større arealer totalt enn golf. Mengden plastavfall i naturen er nok også mye høyere for fotballen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

Du trenger ikke beklage til meg. Jeg er funksjonsfrisk og i jobb. Jeg har dessverre samme holdning ovenfor uføre og andre med vesentlig dårligere økonomi enn meg. Det er menneskelig å ha en viss grad av golddigger i seg. Dårlig økonomi er en ulempe både på sjekkearenaen og i etablerte forhold.

Poenget med innlegget var å gjøre dere bevisst på og sende et stikk til lovskriverne for at lovverket gjør den med best økonomi til en økonomisk forsørger. Det burde vært kun NAV sin oppgave å forsørge den uføre og dens barn. I dagens lovverk tar partner eller ekspartner over deler av det ansvaret NAV har når man er singel.

Konkret snakker jeg om pålagt inntektsdeling i ekteskapsloven, barnebidrag, forsørgerbidrag (til den andre forelderen, ikke barnet) og til og med ugifte i et langvarig ekteskapslignende forhold. Dette er lovpålagte saker som gjør at folk skyr uføre på sjekkemarkedet. Det hadde ikke trengt å være sånn.

Jeg tror det er helt andre årsaker til at som du sier "folk skyr uføre på sjekkemarkedet". For min egen del så ville det vært funksjonsevnen, og da spesielt med tanke på psykisk sykdom som ville vært avskrekkende. Det hadde jeg ikke orket å håndtere. 

Enig i at dårlig økonomi er en ulempe i forhold, sannsynligvis aller verst ulempe for den som har den dårlige økonomien. Denne vil nok alltid føle seg underlegen økonomisk, og har man sykdom i tillegg så må det være forferdelig vanskelig. 

Barnebidrag som du nevner, syns jeg at det er en selvfølge at man skal betale etter evne. Hadde man bodd sammen med begge foreldre så ville man som forelder uansett brukt endel penger på barnet. Forsørgerbidrag til den andre forelderen er vel noe som bare skjer ytterst sjeldent. (da tenker jeg på de tilfellene hvor man ikke bor sammen med den andre forelderen lenger). Du tenkte kanskje på forsørgerplikten i ekteskapsloven. Det er ikke slik at man skal sponse den andres overforbruk, bare det man trenger til forsørging. Sånn sett så er det enklere økonomisk å være sammen med en uføretrygdet / lavtlønt enn en som tenker at en karriere som "tradwife" kunne vært fint. 

Det er vel også ganske mye som kan reguleres her, via ektepakt, særeie, samboerkontrakt o.l. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Simen1 said:

* for øvrig en beskrivelse som passer minst like bra for fotball. Pga antall baner tror jeg fotballen legger beslag på uproduktiv monokultur over mye større arealer totalt enn golf. Mengden plastavfall i naturen er nok også mye høyere for fotballen.

For ikke å snakke om plastproblemet kunstgressbaner skaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 18.8.2024 den 5:01 PM):

 

Om du ønsker eksempler så er det bare til å gå på TikTok på dagtid utenfor helg, der sitter mangen av de på "live" og snakker om dette blant annet.

Kilde grunnlag: TikTok 😂

Er enig i mye du sier altså. Det er en annen årsak til den økningen enn sykdom, det er klart. Mange snylter og ødelegger for de som er ekte syke.

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Sviskepott said:

Ja, det tror jeg. Jeg blir jo ikke sammen med "tittelen", men mennesket bak den. :) 

Jeg er rørlegger vs Jeg er et menneske som utfører et yrke. Man degraderer seg selv hvis man er bare et yrke eller bare ufør.

Hva er man hvis man ikke lenger legger rør?
 

 

Lenke til kommentar
Gjest 8611d...5ee
38 minutes ago, leticia said:

Det er også en sterk medvirkende årsak på hvorfor antall unge uføre har gått i været cirka samtidig med innførselen av sosiale medier sannsynligvis. 

Der tror jeg du bommer. Vi har nok fått flere og flere unge uføre pga medisinske fremskritt som gjør at sterkt handicappede lever lenger, eller i alle fall overlever barndommen slik mange handicappede ikke gjorde før.

Du er like forutinntatt som politikerne som ikke tenker helhetlig overhodet.

"Et samfunn uten handicappede, er et handicappet samfunn."

Anonymous poster hash: 8611d...5ee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...