Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kunne du blitt sammen med en uføretrygdet?


Gjest 65ae6...b77

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Guest 65ae6...b77 said:

Synes ikke gaming i seg selv kan sidestilles sammen med å spise på cafè. Da er det hvertfall et problem. Hvorfor bryr du deg så mye om hva jeg synes? Det er jo ikke meg du skal være sammen med. Hva som er et problem for meg er vel ikke så intr for deg? 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Mange går på en restaurant el. ikke nødvendigvis bare for å spise, men for opplevelsen. Hadde det vært kun for å spise mat kunne man like gjerne laget seg mat hjemme. Ergo en aktivitet som benyttes som en distraksjon/avveksling eller for å slippe å gjøre en aktivitet man ellers måtte gjort (lage mat selv).

Hvorfor jeg bryr meg? Hvorfor diskuterer du i et forum?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Theo343 skrev (1 time siden):

Mange går på en restaurant el. ikke nødvendigvis bare for å spise, men for opplevelsen. Hadde det vært kun for å spise mat kunne man like gjerne laget seg mat hjemme. Ergo en aktivitet som benyttes som en distraksjon/avveksling eller for å slippe å gjøre en aktivitet man ellers måtte gjort (lage mat selv).

Hvorfor jeg bryr meg? Hvorfor diskuterer du i et forum?

Det er jo atmosfæren du får på restaurant, stemningen og kanskje musikken. Sosialt sammen med andre. Det skjønner du også, er jeg sikker på. Kultur og gaming kan ikke sidestilles. Fordi det begynte som en gøy tråd. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (10 minutter siden):

Det er jo atmosfæren du får på restaurant, stemningen og kanskje musikken. Sosialt sammen med andre. Det skjønner du også, er jeg sikker på.

Alt dette kan man fint få til hjemme også.

 

Gjest 65ae6...b77 skrev (10 minutter siden):

Kultur og gaming kan ikke sidestilles.

Gaming er kultur

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (48 minutter siden):

Det er jo atmosfæren du får på restaurant, stemningen og kanskje musikken. Sosialt sammen med andre. Det skjønner du også, er jeg sikker på. Kultur og gaming kan ikke sidestilles. Fordi det begynte som en gøy tråd. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Vet di hva ordet kultur betyr? Hint det er både dataspill og fotball feks

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 65ae6...b77 said:

Det er jo atmosfæren du får på restaurant, stemningen og kanskje musikken. Sosialt sammen med andre. Det skjønner du også, er jeg sikker på.
Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Hvordan får du dette til å ikke gå innunder "opplevelse"? Forøvrig akkurat samme beskrivelse kan man bruke om en liten gjeng venner som spiller sammen i helgen. Atmosfæren i spillet, stemningen og kanskje musikken. Sosialt sammen med andre hvor man prater litt skit, ler og slapper av med folk man liker. Men jeg er ikke så sikker på at du skjønner det. Et fint ordtak å smake litt på er at fordommer fordummer.

Quote

Kultur og gaming kan ikke sidestilles.

Her kommer bias inn i bildet.

Quote

Fordi det begynte som en gøy tråd. 

Hva er gøy med diskutere uføretrygdede?

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Økonomien til den ikke uføre MÅ ikke bli skadelidende.. Det er bare å unngå å flytte sammen, gifte seg, få barn etc. Sikkert kjipt for den uføre å ikke bli delvis forsørget av partneren men det kan jo også være et premiss og ultimatum for at det skal bli noe forhold i det hele tatt. Egentlig burde det jo ikke gå ut over den ikke uføre partnerens økonomi. Dagens system legger jo opp til at uføre forblir single. Sånn burde det jo ikke være. De burde ha samme muligheter som alle.

 

 

Sorry å si det så tydelig. Men uføre har ikke samme muligheter som alle. Verken på funksjonsnivå, økonomi eller i kjærligheten. T.o.m. de som allerede har en partner før de blir uføre vil ha lettere for å miste denne partneren etter uførheten inntrer enn hvis de var friske. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skillet er nok at mens jeg tenker at ikke alle som er ufør er trygdet tenker dere at alle som er ufør er trygdet.

At noen får et papir fra NAV hvor det står 100% ufør er ikke et bevis for at man ikke kan skape verdi.

Å være ufør betyr ikke at du ikke kan eie selskaper, investeringer eller delegere arbeid til andre. Nå står det uføretrygdet i tittelen og en ufør som greier å skape verdi får bortfall av trygda fordi han tjener penger. Da er han ufør men ikke uføretrygdet.

Hvis du ikke ser muligheter eller å avstå fra å ta dårlig betalte jobber spiller det ingen rolle enten du er arbeidsfør eller ikke. I TV kan man høre om kabinarbeidere som tjener 27-36k. Det er helt idiotisk å arbeide så mye og så ubekvemt for så få penger. Den eneste muligheten de har er å streike og håpe på bedring.

Uføre er syke. De er ikke nødvendigvis dumme i hodet og uten muligheter. Hvis man er ufør (syk) og dum i hodet er det selvsagt ei utfordring.

Endret av BadCat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77
Theo343 skrev (8 timer siden):

Hvordan får du dette til å ikke gå innunder "opplevelse"? Forøvrig akkurat samme beskrivelse kan man bruke om en liten gjeng venner som spiller sammen i helgen. Atmosfæren i spillet, stemningen og kanskje musikken. Sosialt sammen med andre hvor man prater litt skit, ler og slapper av med folk man liker. Men jeg er ikke så sikker på at du skjønner det. Et fint ordtak å smake litt på er at fordommer fordummer.

Her kommer bias inn i bildet.

Hva er gøy med diskutere uføretrygdede?

Du skjønner åpenbart ikke hva jeg skriver eller mener. Du viser heller ingen forståelse for at jeg synes det er et problem i mitt forhold, derimot kverulerer du videre på hvorfor gaming er så bra. Når jeg sa det begynte med en gøy tråd var det fordi tråden var saklig og respektfullt nivå. Nå er det bare så dumt og noe patetisk fordi vi diskuterer noe vi åpenbart ikke blir enig om. Hvem som er uføre her i tråden aner jeg virkelig ingenting om! Dette blir mitt siste svar til deg. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Lenke til kommentar

Hva hadde du sagt hvis du var sammen med en som tjente gode penger på å spille videospill?
Problemet er nok at du er sammen med en som driver dank. At det er videospill er nok helt tilfeldig.
 

Quote

Døgenikt er et norsk og dansk uttrykk for det eldre tyske nedsettende ordet Taugenichts (Taugen (dögen) = «duge», nichts = «intet»). Det betegner en doven og udugelig person, et menneske som ikke duger til noe, eller har en levemåte som ikke kommer noen til nytte.

375px-D%C3%B8genikt.jpg

 

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Gouldfan said:

Ambisjon? De fleste nordmenn har A4 yrker.. Der er ikke ambisjonen noe annet enn å jobbe normalt, få lønn og betale skatt og regninger.

Ambisjonene er det bare toppledere og andre backstabbere som har i finans osv.

Om det er om å gjøre å bli en sjef (ofte dårlige Sjefer desverre) Så har ikke det noe med ambisjonene å gjøre. Noen har egenskapene som en sjef trenger, ofte kynisme og bestemthet.

Ambisjonene mine er i hifi og er interessert i film,  og jeg liker å lage mat sammen med kona, jeg setter pris på tid sammen med familien min.

Er det feil ambisjoner å prioritere familien og hobbyer?

Er det meningen at alle skal stresse med karriere? Jeg synes slike folk er død-kjedelige, på hvert selskap prater de om jobb, hva de tjener og selvfølgelig en dårlig bmw eller hva de kjører... Det er på repeat.

Er det interessant? Jeg skjønner ikke noe av dette...

Hvem vil vel egentlig heller ha en mann eller dame som er opphengt i karriere og ambisjoner???

De har aldri tid til familie og unger, blir ofte skilt og barna klager når de vokser opp...

 

Da har du ambisjon utover å daffe rundt. Syns dine ambisjoner er heilt normale, har samme forhold til ambisjoner som deg. Er ikkje feil ambisjon å prioritere familien og hobbyer. Normale folk har som oftast ambisjoner utover å daffe rundt. Var grunnen for at eg skreiv "Personer som ikkje har ambisjon(ynskje og evne til noko meir enn å daffe) er ganske negativt enten di er normalt friske eller uføretrygdet." Da la eg lista for ambisjon ganske lågt, dvs rett over latskap. At ambisjonsnivå over latskap er positivt. Poenget mitt var at ambisjonsnivå over latskap, dvs daffe rundt, er positivt enten man er frisk eller ufør. Men alt med måte, til og med ambisjon. 

Endret av Maabren
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

Nå står det uføretrygdet i tittelen og en ufør som greier å skape verdi får bortfall av trygda fordi han tjener penger. Da er han ufør men ikke uføretrygdet.

Det er sant at uføre kan skape verdi. Men denne kapitalverdien gir seg normalt ikke utslag i endring av trygden. Så kan man tjene penger ved vanlig arbeid i tillegg. Hvis man går fra 100 % uføretrygdet til 100 % i jobb over tid, vil jeg påstå at man ikke lenger kan regne seg selv som ufør. 

 

BadCat skrev (7 timer siden):

Uføre er syke. De er ikke nødvendigvis dumme i hodet og uten muligheter.

De aller fleste uføre har ikke høyere utdanning enn vgs, endel av dem ikke det engang. Det er kun ca 20 % av de uføre som har høyere utdanning. Sammenlignet med befolkningen totalt så er det ca 35 % som har høyere utdanning. Det er klart at det vil være utfordrende å finne muligheter hvis man knapt greide vgs, og kanskje ikke det engang. 

Men vi har også sett eksempler på folk uten utdanning som greier seg veldig bra, så ingen regel uten unntak, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

De aller fleste uføre har ikke høyere utdanning enn vgs, endel av dem ikke det engang. Det er kun ca 20 % av de uføre som har høyere utdanning. Sammenlignet med befolkningen totalt så er det ca 35 % som har høyere utdanning. Det er klart at det vil være utfordrende å finne muligheter hvis man knapt greide vgs, og kanskje ikke det engang. 

Tenker dette har sammenheng med at fullført vgs, gjerne yrkesfag, fører til ofte tungt fysiskt arbeid, mye belastning osv, som igjen fører til at en høyere andel av disse ender opp med ufør. 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (16 minutter siden):

Tenker dette har sammenheng med at fullført vgs, gjerne yrkesfag, fører til ofte tungt fysiskt arbeid, mye belastning osv, som igjen fører til at en høyere andel av disse ender opp med ufør. 

 

Kan legge til landsdeler også, industri områder som Østfold etc som Høyre forsøkte å vri om med Bærum til Viken… Eller Nord Norge, der trålerne til Røkke har tatt over jobbene.

Der det er liten sjangser for syttelsetting etc så havner ofte folk på trygd, det er vel olja?

Sverige er mye bedre på å få folk i arbeid enn oss, med tilrettelagte arbeidsplasser. 
 

Jeg foreslo for Nav at jeg kunne jobbe litt ekstra i Sverige, men Nav rådet meg til å takke nei, fordi det ble vist for mye rot og byråkrati…

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (16 minutter siden):

Tenker dette har sammenheng med at fullført vgs, gjerne yrkesfag, fører til ofte tungt fysiskt arbeid, mye belastning osv, som igjen fører til at en høyere andel av disse ender opp med ufør. 

 

Det er en forklaring. Men vi har også endel folk som aldri kommer gjennom vgs. Det kan handle om forskjellige diagnoser og fødselsskader. 

Uansett så virker det som om høyere utdanning beskytter endel med tanke på uførhet, selv om sykdommer og ulykker selvsagt kan ramme alle. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Sverige er mye bedre på å få folk i arbeid enn oss, med tilrettelagte arbeidsplasser. 

Sverige har dobbelt så høy arbeidsledighet som oss, så om de er så mye bedre på å få folk i arbeid er kanskje ikke  så sant. Men det kan godt hende at du har rett når det gjelder at de er flinkere med tilrettelagte arbeidsplasser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 65ae6...b77 skrev (4 timer siden):

Du skjønner åpenbart ikke hva jeg skriver eller mener. Du viser heller ingen forståelse for at jeg synes det er et problem i mitt forhold, derimot kverulerer du videre på hvorfor gaming er så bra. Når jeg sa det begynte med en gøy tråd var det fordi tråden var saklig og respektfullt nivå. Nå er det bare så dumt og noe patetisk fordi vi diskuterer noe vi åpenbart ikke blir enig om. Hvem som er uføre her i tråden aner jeg virkelig ingenting om! Dette blir mitt siste svar til deg. 

Anonymous poster hash: 65ae6...b77

Når man først er ufør så må en nesten ta som utgangspunkt i at det er skikkelig og saklig begrunnet. Man får ikke uføretrygd bare fordi man vil eller er en døgenikt. Det har medisinske / psykiske grunner.

Når man er ufør så er det bra for psyke og kropp å fylle dagene med noe. Hvis man kan fylle dagene med noe så meningsfylt som å kommunisere med lagkamerater, bryne hjernen på lagoppgaver, eller enslige oppgaver eller har mulighet for fysisk aktivitet så er alt dette tipp topp og kan bidra til at man blir friskere eller bidra til at man ikke blir sykere. Jeg kan ikke skjønne din innstilling om at gaming er en dårlig måte å fylle dagene på, når man uansett ikke kan jobbe. Hvis du har bedre forslag til hvordan mannen din kan bli friskere raskere så må du være ydmyk for at du kanskje ikke vet hele sykdomsbildet eller historikken sånn som legen gjør. Å bare kritisere eller kommandere han til å bytte aktivitet er neppe konstruktivt. Det øker bare avstanden mellom deg og han.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (11 timer siden):

Sorry å si det så tydelig. Men uføre har ikke samme muligheter som alle. Verken på funksjonsnivå, økonomi eller i kjærligheten. T.o.m. de som allerede har en partner før de blir uføre vil ha lettere for å miste denne partneren etter uførheten inntrer enn hvis de var friske.

Du trenger ikke beklage til meg. Jeg er funksjonsfrisk og i jobb. Jeg har dessverre samme holdning ovenfor uføre og andre med vesentlig dårligere økonomi enn meg. Det er menneskelig å ha en viss grad av golddigger i seg. Dårlig økonomi er en ulempe både på sjekkearenaen og i etablerte forhold.

Poenget med innlegget var å gjøre dere bevisst på og sende et stikk til lovskriverne for at lovverket gjør den med best økonomi til en økonomisk forsørger. Det burde vært kun NAV sin oppgave å forsørge den uføre og dens barn. I dagens lovverk tar partner eller ekspartner over deler av det ansvaret NAV har når man er singel.

Konkret snakker jeg om pålagt inntektsdeling i ekteskapsloven, barnebidrag, forsørgerbidrag (til den andre forelderen, ikke barnet) og til og med ugifte i et langvarig ekteskapslignende forhold. Dette er lovpålagte saker som gjør at folk skyr uføre på sjekkemarkedet. Det hadde ikke trengt å være sånn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...