Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lavt testosteron, har dere prøvd testosteronbehandling?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått påvist lavt testosteron, 2,2, som er sykelig lavt. Skal ta ny prøve om ikke så lenge sånn dem kan bedre vurdere saken. Jeg tipper at det fremdeles kommer til å være så lavt. Mitt nivå har blitt ødelagt på grunn av sykdom, kanskje behandling. 

Er det noen av dere som har prøvd testosteronbehandling, hvordan gikk / går det for deg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
.Daniel. skrev (51 minutter siden):

Jeg har fått påvist lavt testosteron, 2,2, som er sykelig lavt. Skal ta ny prøve om ikke så lenge sånn dem kan bedre vurdere saken. Jeg tipper at det fremdeles kommer til å være så lavt. Mitt nivå har blitt ødelagt på grunn av sykdom, kanskje behandling. 

Er det noen av dere som har prøvd testosteronbehandling, hvordan gikk / går det for deg?


Hei! Kan jeg spørre hvor gammel du er? Selv er jeg 34 og mistenker noe lav testo.

 

Mvh Sebastian

Lenke til kommentar

Før man begynner å behandle med gel så bør en finne ut av hvorfor nivåene er så lave (lege/sykehus-jobb). Jeg tror mange har relativt greit "maskineri" men at en konverterer til østrogen heller enn testosteron hormonelt.

Mange tror jeg har et godt mulighet til å hjelpe kroppen med denne konverteringen ved å spise mer optimalt og unngå mye unaturlig og moderne mat laget for fortjeneste heller enn at du skal få god helse.

Selv unngår jeg rundt 90% av det som selges i nærbutikken og spiser kun ren, hel og naturlig mat. Når man begynner å grave litt i ernæring så synes jeg egentlig at det er mest overraskende at det går såpass bra som det faktisk gjør.

Det er relativt mange som burde forklare seg slik "ernæring" får holde på i Norge og verden for øvrig, men pengene, makta og inntektsbehovet får veie tyngst.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkelys skrev (33 minutter siden):

Jeg har brukt testo gel i rundt 2 år. Tar litt tid før du merker noe. Men etter en stund fikk jeg mye mer energi og potensen kom tilbake. Eneste negative, er at jeg har fått mye mer kroppshår

Det er bra at det funker for deg :)

Lenke til kommentar
vidor skrev (9 minutter siden):

Før man begynner å behandle med gel så bør en finne ut av hvorfor nivåene er så lave (lege/sykehus-jobb). Jeg tror mange har relativt greit "maskineri" men at en konverterer til østrogen heller enn testosteron hormonelt.

Mange tror jeg har et godt mulighet til å hjelpe kroppen med denne konverteringen ved å spise mer optimalt og unngå mye unaturlig og moderne mat laget for fortjeneste heller enn at du skal få god helse.

Selv unngår jeg rundt 90% av det som selges i nærbutikken og spiser kun ren, hel og naturlig mat. Når man begynner å grave litt i ernæring så synes jeg egentlig at det er mest overraskende at de går såpass bra som det faktisk gjør.

Det er relativt mange som burde forklare seg slik ernæring for holde på i Norge og verden for øvrig, men pengene, makta og dumskapen får rå.

Jeg drikker ikke alkohol, energidrikk eller kaffe. Snuser og røyker ikke. Trener. Spiser sunt men ingenting av dette hjelper på testosteron nivået mitt. Når man har fått testosteronproduksjonen ødelagt på grunn av sykdom og behandling da er det nok bare testosteronsbehandling som hjelper.

https://nhi.no/sykdommer/mann/diverse/testosteronbehandling

Endret av .Daniel.
Lenke til kommentar

Det at man spiser "sunt" er høyst subjektivt. Det varierer veldig mye etter hvem som sier det og hvilken bakgrunn dem har og hva som er normalt for dem. For ikke å snakke om hva folk får tredd over hodet av markedsorientert propaganda daglig.

Om du vil grave deg litt ned i det kan du søke på Ori Hofmekler. Det er bl.a. han som står bak The Warrior diet som er designet for å optimalisere testosteron.

Du bør uansett få medisinsk oppfølging uavhengig av hva du gjør, men uheldigvis har leger og sykehus ekstremt lite interesse og kunnskap om ernæring (selv folk som jobber spesifikt med ernæring på sykehus har faktisk feilinformert folk i henhold til etablert solid forskning), så det lønner seg å alliere seg med noen balansert GODE oppdaterte folk der, og ikke noe farlig alternativ-vås med kveldskurs og slunken lommebok. Sjekk alltid opp om folk er kredible.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er veldig mange årsaker til lavt testosteron. Det er nesten aldri kosthold som er årsak. Jeg ville heller ikke satset på å øke et klinisk lavt eller subklinisk testosteronnivå gjennom kosthold. Kostholdet skal være ganske sykelig for å være en betydelig bidragsyter - f.eks anoreksi. Vanligste årsak til lavt testosteron er fedme eller skade fra infeksjon eller fysisk skade.

Fastleger skal ikke skrive ut hormonerstatninger. Det skal fortrinnsvis gjøres av endokrinolog. Ta blodprøve hos fastlegen, og be om en henvisning.

Er du ung og har normal BMI og har primærskade på endokrinsystem har du også i utgangspunktet sansyneligvis rett på å få det på blå resept. Noen ganger må det da skrives ut av spesialist på sykehus, snarere enn privat endo.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 18.8.2024 at 10:20 AM, .Daniel. said:

Jeg har fått påvist lavt testosteron, 2,2, som er sykelig lavt. Skal ta ny prøve om ikke så lenge sånn dem kan bedre vurdere saken. Jeg tipper at det fremdeles kommer til å være så lavt. Mitt nivå har blitt ødelagt på grunn av sykdom, kanskje behandling. 

Er det noen av dere som har prøvd testosteronbehandling, hvordan gikk / går det for deg?

Velger å komme med noen råd.

  • Testosteron skal måles fastende på morgenen, møt derfor så tidlig som mulig til blodprøvetaking
  • Det er flere blodprøver som må tas når man måler testo. Det er fri testosteron-index som er førende for om man har lave nivåer. Av alt testosteron du har i blodet, er det kun 1-2% som er metabolsk aktivt
  • Testosteron-tilskudd har også bivirkninger, og øker risiko for hjertekarsykdom og prostatakreft
  • Overvekt fører til lavt testosteron. Anbefaler vekttap dersom dette er aktuelt

Hva slags sykdom har du som fører til lave testosteron-værdier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...