Gå til innhold

Gutten klarer ikke å gire


Anbefalte innlegg

Sykkelen har 21 gir, på det giret hvor 1-3 er står sykkelen på 2., Klarer verken å gire opp eller ned. Hva kan være galt? Noe jeg kan fikse selv?  På bakhjulet er det og en slik som på bildet som jeg ikke klarer å stramme. Hvordan gjør jeg det🙈

IMG_20240817_215402.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykkeldekk ses ikke ut til å være montert riktig, da er tannhjul, kjede og girarm "ikke i vater" og du klarer ikke gire. Ses heller ikke trygt ut å sykkle på en slikt sykkel for et barn når hjulet er sånn!

Ta dekket helt av og prøv å montere det på nytt, skal i hakk og låseklemme "lukkes".

Lenke til kommentar
afixy skrev (35 minutter siden):

Sykkeldekk ses ikke ut til å være montert riktig, da er tannhjul, kjede og girarm "ikke i vater" og du klarer ikke gire. Ses heller ikke trygt ut å sykkle på en slikt sykkel for et barn når hjulet er sånn!

Ta dekket helt av og prøv å montere det på nytt, skal i hakk og låseklemme "lukkes".

👍ja, stemmer. Kan ta hjul opp og ned. Får hjulet ned i hakk, men klarer ikke å låse klemma likevel.  Kan vanlige folk klare dette? 

Lenke til kommentar
bruker84 skrev (4 minutter siden):

👍ja, stemmer. Kan ta hjul opp og ned. Får hjulet ned i hakk, men klarer ikke å låse klemma likevel.  Kan vanlige folk klare dette? 

Riktig, hjulet skal stå fast i "hakket" og ja vanlige folk skal klare feste den klemma, prøv å eksperimentere litt med den, så plutselig er den lukket og hjulet sitter bom fast! ;)

 

TIPS SE HER: ikke helt samme type, men samme prinsipp. lykke til!

  

Lenke til kommentar

Om det er skrudd for hardt til klarer du ikke å presse ned hendelen og er det for løst faller hjulet av. Jeg har just byttet slange på mitt dekk etter en punktering og det er litt frem og tilbake om man er alene for å få ting på rett plass.

Lenke til kommentar
afixy skrev (4 minutter siden):

Riktig, hjulet skal stå fast i "hakket" og ja vanlige folk skal klare feste den klemma, prøv å eksperimentere litt med den, så plutselig er den lukket og hjulet sitter bom fast! ;)

 

TIPS SE HER: ikke helt samme type, men samme prinsipp. lykke til!

  

Wow- nå skrudde jeg den stram på den ene siden og klarte da å låse klemma. Takk 🙈 men tok ikke av hjulet, men klemma sitter fast. Er den trygg nå?

Lenke til kommentar
bruker84 skrev (2 minutter siden):

Wow- nå skrudde jeg den stram på den ene siden og klarte da å låse klemma. Takk 🙈 men tok ikke av hjulet, men klemma sitter fast. Er den trygg nå?

Du må sjekke at alt er på rett plass. Du kan fint klare å stramme med hendelen selv om hjulet ikke er helt på plass.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
bruker84 skrev (6 minutter siden):

Wow- nå skrudde jeg den stram på den ene siden og klarte da å låse klemma. Takk 🙈 men tok ikke av hjulet, men klemma sitter fast. Er den trygg nå?

Ikke trygt!

Da har du skrudd den for HARDT fast på "bolt siden / andre siden" når du ikke får lukket klemma ordentlig igjen. Prøvd igjen ;)

Lenke til kommentar
bruker84 skrev (4 minutter siden):

Eg har ei flaske WD 40. Kan den brukes? 

Anbefaler ikke WD 40 til bruk på sykkel. Vask kjeden å kjøp olje tilpasset fra sports eller sykkelbutikk.
WD 40 treger til seg mye sand/grus/smuss som igjen tærer på tannhjul og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...