Gå til innhold

Alternativ til Telia box/Get box mhp. opptaksfunksjonalitet og reprise av TV-programmer

Anbefalte innlegg

Ser her er en tråd som likner på det jeg tenker på, men føler det blir feil å hijacke tråden <link>.

Har en såkalt "Telia box/Get box" og har abonnemang der jeg kan se programmer i reprise + kan ta opp tv-programmer (500 timer).

Ettersom mulighetene som tv-boksen gir er innskrenket i løpet av årene, og spesielt etter det ble Telia istedet for Get, så lurer jeg på om det er andre tjenester/tilbydere som kan tilby:

• Opplegg med fjernkontroll
  • Se på "Norsk tv", gjerne med mulighet for å se tv-programmer fra begynnelsen.
  • Opptaksfunksjon på TV-programmer (spiller mindre rolle om tv-opptaket skjer lokalt eller i skyen)
  • Bedre enn Telia sin box (se spoiler/rant under)

Min liste over endringer som er blitt gjort på brukergrensesnittet som gir dårligere opplevelse nå enn før.

nb: dette er stort sett ment som en "rant" - ikke så fryktelig interresant i grunn

Alle punktene jeg nevner er endringer, der problemet enten ikke har vært før, eller en funksjon har vært tilgjengelig tiligere og er nå fjernet.

Spoiler

Opptak av tv og serier:
- Savner mulighet for å sette opp buffer-tid for å omgå problemet der opptaket stopper før programmet er ferdig.
- Serieopptak: Ikke mulig å velge selv hvilke sesonger som skal tas opp. Hvis jeg vil ta opp f.ex. bare sesong 8 eller senere, så er dette ikke mulig, noe som resulterer i at opptakskvota raskt fylles opp av gamle sendinger.
- Serieopptak: Ikke mulig å slette hele sesonger. Dette medfører at alle opptak må slettes enkeltvis. Spesielt kombinert med forrige punkt, gjør at det tar mye tid å slette gamle opptak + må gjentas relativt ofte + gir slitasje på fjernkontroll.
- Ved "fast forward" (spoling) - så vises ikke forhåndsvisning/thumbnails lengre. Det er kun unntaksvis at dette kommer opp. Resultatet er at det er mer prøving/feiling ved spoling over reklamepauser i opptak.

Reprise at tv-program
- Nå er det ikke mulig å se reprise av innhold fra TV2 direkte, etter nye oppdateringer blir man bare omdirigert til tv2-appen, som sperrer mot å spole over reklamepauer.
- For filmer og flere tv-programmer er det satt policy som er sånn at tilgangen for å se i reprise forsvinner kun få minutter etter at sendinga er avsluttet. Problemet med dette er bare at hvis man pauser f.ex. midt i en film eller ønsker å se fra begynnelsen, opplever vi ofte at tilgangen til å se programmet plutselig forsvinner midt i sendinga. Irriterende å ikke få sett filmen ferdig.
- NRK (nyheter, usikker på om dette kan skje andre programmer også) - etterhvert ut i sendinga har bildet en tendens til å bli veldig hakkete + lyd hopper ut av synk.
- Dersom man kommer borti en tast på fjernkontroll og "dropper ut" av programmet, er det ikke mulig å gjenoppta fra samme tidspunkt. Da må vi spole fremover og etterhvert finne frem igjen i sendinga.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Alle dine "Rants" er opplagte og burde vært fikset for lenge siden.

Det er de ikke. De er fremdeles der pr d.d

Tror ikke de gjør så mye annet på teknisk avdeling, en å drikke kaffe...

• Liker 1
Lenke til kommentar

En liten oppdatering ang. endringer siden forrige post

TV-kanalen MAX (med tv-programmer som f.ex. Norske talenter) er nå utilgjengelig i kanal-listen med mindre brukeren installerer en MAX-appen på Telia-boksen. Dette gjør det mer komplisert for brukeren, tipper det er ment som et grep for å hindre brukeren i å spole over reklame. Reduseres månedsleia tilsvarende redusering i antall lineære TV-kanaler?, nope :shrug:

pluss: Nå er det mulig å slette hele sesonger av opptak.

Resten av punktene er uendret.

NRK har jeg nærmest sluttet å se lineært, benytter heller NRK-appen i telia-boksen da denne virker å være stabil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (På 12.1.2025 den 13.18):

En liten oppdatering ang. endringer siden forrige post

TV-kanalen MAX (med tv-programmer som f.ex. Norske talenter) er nå utilgjengelig i kanal-listen med mindre brukeren installerer en MAX-appen på Telia-boksen. Dette gjør det mer komplisert for brukeren, tipper det er ment som et grep for å hindre brukeren i å spole over reklame. Reduseres månedsleia tilsvarende redusering i antall lineære TV-kanaler?, nope :shrug:

pluss: Nå er det mulig å slette hele sesonger av opptak.

Resten av punktene er uendret.

NRK har jeg nærmest sluttet å se lineært, benytter heller NRK-appen i telia-boksen da denne virker å være stabil.

Jeg bruker mye Altibox nå om dagen og er ganske trøtt av å måtte se i appen dersom jeg ønsker å se en tv-sending fra start. Opptaksmuligheter og serieopptak fungerer fint, men det er begrensninger både her og der. Jeg tror linær-tv kanskje forsvinner helt om noen år.

Er også frustrert over tvungen betaling av både nett og TV over fellesutgiftene. I 2025 burde man kunne velge hva slags abonnement man selv vil ha. Disse fellesavtalene gjør det umulig å spare penger på ting man ikke ønsker betale for, og at styret bestemmer hva vi skal bruke pengene på og hva vi skal se på TV. Grensen er nådd.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Trulss said:

...
Er også frustrert over tvungen betaling av både nett og TV over fellesutgiftene. I 2025 burde man kunne velge hva slags abonnement man selv vil ha. Disse fellesavtalene gjør det umulig å spare penger på ting man ikke ønsker betale for, og at styret bestemmer hva vi skal bruke pengene på og hva vi skal se på TV. Grensen er nådd.

Det er ulempen med å bo i sameieleilighet og enda værre i borettslagleilighet. I sameier er du prisgitt det flertallet bestemmer (ikke styret), i borettslag det samme i tillegg til borettslagets avtaler. Frihet med egne valg får du med enebolig. Jeg bor heldigvis i et sameie som ikke har noen fellesavtaler, foruten forsikring for bygget, heisvedlikehold/heisalarm og strøm i fellesarealer. Jeg sitter i styret :)

Endret av bar1
Lenke til kommentar
bar1 skrev (1 time siden):

Det er ulempen med å bo i sameieleilighet og enda værre i borettslagleilighet. I sameier er du prisgitt det flertallet bestemmer (ikke styret), i borettslag det samme i tillegg til borettslagets avtaler. Frihet med egne valg får du med enebolig. Jeg bor heldigvis i et sameie som ikke har noen fellesavtaler, foruten forsikring for bygget, heisvedlikehold/heisalarm og strøm i fellesarealer. Jeg sitter i styret :)

Det er greit å fremforhandle en avtale med gode priser for sameie/borettslaget, men det bør være opp til hver og en å tegne abonnement.

Lenke til kommentar

Tradisjonelt har avtalene til borettslag og sameier inkludert tv.

Prisene på avtalene har gjerne vært fordelaktige for de som ønsker tv kanaler.

Telia, Altibox og Telenor har avtaler med poengsystem der en kan velge et utvalg av kanaler, eller bytte poengene mot høyere internett hastighet. Hver enkelt kan da tilpasse egen avtale.

Det er flere alternativer leverandører med avtaler der bare internett leveres. Tv kanaler valgfritt tegnes utenom via eksempelvis Strim eller RiksTV. Har regnet på det, blir gjerne dyrere med en slik avtale for de som ønsker tv kanaler.

Styret legger frem forslag. Selve avgjørelsen tas av generalforsamlingen.

Ønskes endringer, undersøk bindingstid på eksisterende avtale. Ikke uvanlig med 3-6 år bindingstid på internett og tv avtaler. Spesielt når fiberkabel legges første gang opp kan bindingstiden være lang. Viktig å inngå avtale der fiberkabel er eid av borettslaget eller sameiet. Da står en fritt til å velge alternativ leverandør neste gang.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
toralfb skrev (1 time siden):

Tradisjonelt har avtalene til borettslag og sameier inkludert tv.

Prisene på avtalene har gjerne vært fordelaktige for de som ønsker tv kanaler.

Telia, Altibox og Telenor har avtaler med poengsystem der en kan velge et utvalg av kanaler, eller bytte poengene mot høyere internett hastighet. Hver enkelt kan da tilpasse egen avtale.

Det er flere alternativer leverandører med avtaler der bare internett leveres. Tv kanaler valgfritt tegnes utenom via eksempelvis Strim eller RiksTV. Har regnet på det, blir gjerne dyrere med en slik avtale for de som ønsker tv kanaler.

Styret legger frem forslag. Selve avgjørelsen tas av generalforsamlingen.

Ønskes endringer, undersøk bindingstid på eksisterende avtale. Ikke uvanlig med 3-6 år bindingstid på internett og tv avtaler. Spesielt når fiberkabel legges første gang opp kan bindingstiden være lang. Viktig å inngå avtale der fiberkabel er eid av borettslaget eller sameiet. Da står en fritt til å velge alternativ leverandør neste gang.

Det er helt ubegripelig at generalforsamlingen skal bestemme om jeg skal ha TV og internett. Poengsystem er et skritt i riktig retning, men at jeg må velge mellom ting med poeng i noe jeg gjerne skulle vært foruten hjelper ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (16 minutter siden):

Det er helt ubegripelig at generalforsamlingen skal bestemme om jeg skal ha TV og internett. Poengsystem er et skritt i riktig retning, men at jeg må velge mellom ting med poeng i noe jeg gjerne skulle vært foruten hjelper ikke noe særlig.

Det er helt ubegripelig at du bor i et sammeie / borettslag hvis du vill bestemme alt selv.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (10 minutter siden):

Det er helt ubegripelig at du bor i et sammeie / borettslag hvis du vill bestemme alt selv.

Som nevnt så bør man i 2025 kunne bestemme over sine egne abonnement, noe annet er egentlig ikke til å forstå. Internett og TV har ingenting med drift av et boligkompleks å gjøre, bortsett fra å legge tilrette for infrastrukturen om det trengs. Kanskje vi burde fått abonnement på lokalavisen levert på dørstokken hver dag inkludert i felleskostnadene også?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (37 minutter siden):

Som nevnt så bør man i 2025 kunne bestemme over sine egne abonnement, noe annet er egentlig ikke til å forstå. Internett og TV har ingenting med drift av et boligkompleks å gjøre, bortsett fra å legge tilrette for infrastrukturen om det trengs. Kanskje vi burde fått abonnement på lokalavisen levert på dørstokken hver dag inkludert i felleskostnadene også?

Årsaken er pga. infrastrukturen har historisk vært sterkt knyttet mot innholdet. Coax kabel TV nett knyttet til en leverandør som leverte innhold. Avtalene har også vært gode, lavere priser i borettslag og sameier enn i eneboliger for helt samme tjeneste. 

Med fiber lar det seg gjøre å ha en delt infrastruktur som benyttes til de tjenester en ønsker. OBOS Nett er et eksempel på en forholdsvis ny leverandør som leverer denne typen tjenester. Global Connect tilbyr også tilsvarende, samt Telia, Altibox og Telenor kan også tilby rene internett avtaler.

Ved at avtalene gjerne har flere års varighet, samt det tar gjerne tid å gjøre endringer i borettslag og sameier er det fortsatt mange steder som har den gamle typen avtaler. Det betyr ikke det for alltid vil bli slik, bare at endringen ikke er gjort.

Som nevnt, pris på avtalene med TV kanaler inkludert har historisk vært fordelaktige for de som ønsker tv kanaler. Er det mange som ønsker TV vil det være vanskeligere å få flertall til å endre avtalen til en "dårligere" avtale.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (18 timer siden):

Årsaken er pga. infrastrukturen har historisk vært sterkt knyttet mot innholdet. Coax kabel TV nett knyttet til en leverandør som leverte innhold. Avtalene har også vært gode, lavere priser i borettslag og sameier enn i eneboliger for helt samme tjeneste. 

Med fiber lar det seg gjøre å ha en delt infrastruktur som benyttes til de tjenester en ønsker. OBOS Nett er et eksempel på en forholdsvis ny leverandør som leverer denne typen tjenester. Global Connect tilbyr også tilsvarende, samt Telia, Altibox og Telenor kan også tilby rene internett avtaler.

Ved at avtalene gjerne har flere års varighet, samt det tar gjerne tid å gjøre endringer i borettslag og sameier er det fortsatt mange steder som har den gamle typen avtaler. Det betyr ikke det for alltid vil bli slik, bare at endringen ikke er gjort.

Som nevnt, pris på avtalene med TV kanaler inkludert har historisk vært fordelaktige for de som ønsker tv kanaler. Er det mange som ønsker TV vil det være vanskeligere å få flertall til å endre avtalen til en "dårligere" avtale.

Jeg snakker ikke bare om TV-signaler men også at man blir tvunget til å ha fiber i boligsselskap. TV i tillegg er så lavt priset at man ofte tar det med likevel. Skal man kun ha TV er det rådyrt, og dette betyr vel at fiberprisen er med på å sponse TV-delen av abonnementet, som igjen beviser at fiber er kraftig overpriset. Man kan se hva feks. Allente og Rikstv tar for sine TV-pakker.

Nye avtaler gir i dag fiber-aksess til for eksempel kr. 30,- pr. husstand. Deretter er det opp til hver enkelt og tegne abonnement iht. til avtalen som er inngått med boligkomplekset. Dette er er mye mer ryddig ordning enn det rene tvangsregimet som henger igjen fra gammelt av.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Trulss said:

Det er greit å fremforhandle en avtale med gode priser for sameie/borettslaget, men det bør være opp til hver og en å tegne abonnement.

De fordelaktige prisene sameie/borettslag fremforhandler, er gjerne avhengig av at alle eller minst 2/3 av boligenhetene er med, og har vanligvis en bindingstid på 4-6 år.

I "mitt" sameie har vi fiber-aksess, ca. kr. 25,- pr. mnd. pr. boligenhet . Alle kan velge "internett"-leverandør (foreløpig 2 valg) og tvleverandør uavhengig av hverandre...Men samtidig får ingen en bedre avtale enn den man selv skaffer.

Endret av bar1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/14/2025 at 8:33 PM, Trulss said:

Enig med deg hvis vi snakker sameier, der generalforsamlingen/årsmøtet bestemmer. I borettslag kjøper du bare boretten, ikke selve boenheten. Da sier det seg selv at "utleier" bestemmer hva som følger med.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...