Gå til innhold

Alternativer til modem utgang?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har helt glemt terminologien så bær over med meg. Greia er at jeg nylig flyttet inn i ny leilighet på 43 kvm. Den er liten, men nok for meg. Det er Altibox som leverer tv og internett. Problemet er at jeg får bare plass til datamaskinen på soverommet og må bruke Wi-Fi, men ønsker helst LAN/Ethernet. Hvilke alternativer finnes det?

Jeg tenkte å kjøpe en 20-30 meter lang Ethernet kabel og bruke en slik løsning, men innbiller meg at det sikkert kan løses på andre måter. Eventuelt be Altibox om å montere en kontakt med LAN inngang på soverommet.

Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å kjøpe en nettverkskabel i passende lengde. Feste den på egnet måte, bør være forsiktig med stifter.

Kabelen kan hjemmes bak lister, unngå å spikre igjennom kabelen.

Plast kanal kan være en annen mulighet.

En alternativ måte å gjennomføre kabling er med Ethernet kabel for fast installasjon. Den er stivere og krever kontakt i hver ende. Bruker en kort kabel mellom kontakt og router i ene enden og til pc i motsatt ende.

Lenke til kommentar

Du får ikke full hastighet, men prøv powerline. Resultatet varierer endel så det må prøves før en vet om det er bra eller ikke.

Jeg har router på stua som er koblet til powerline plassert i andre enden av leiligheten. Denne løsningen gir meg 50-70Mbit (6-9MB/s) på tvers av leiligheten med kabel fra router -> powerline -> powerline -> trådløs repeater -> bærbar med wifi. Sannsynligvis hadde jeg fått raskere hastighet med kabel, men det har jeg ikke utstyr til å teste.

Pingen er også lav. Fra stasjonær til trådløst utstyr på andre enden av powerline får jeg 7-11ms, med svake wifi signaler hadde jeg før 200-500ms som gjorde til og med surfeopplevelsen dårlig.

Ellers så er nettverkskabel også en løsning så lenge du kan leve med at den er synlig. Alternativt kan du feste den langs vegger. Smertegrensen er vel på 100 meter før signalet blir dårlig.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (1 time siden):

Du får ikke full hastighet, men prøv powerline. Resultatet varierer endel så det må prøves før en vet om det er bra eller ikke.

Jeg har router på stua som er koblet til powerline plassert i andre enden av leiligheten. Denne løsningen gir meg 50-70Mbit (6-9MB/s) på tvers av leiligheten med kabel fra router -> powerline -> powerline -> trådløs repeater -> bærbar med wifi. Sannsynligvis hadde jeg fått raskere hastighet med kabel, men det har jeg ikke utstyr til å teste.

Pingen er også lav. Fra stasjonær til trådløst utstyr på andre enden av powerline får jeg 7-11ms, med svake wifi signaler hadde jeg før 200-500ms som gjorde til og med surfeopplevelsen dårlig.

Ellers så er nettverkskabel også en løsning så lenge du kan leve med at den er synlig. Alternativt kan du feste den langs vegger. Smertegrensen er vel på 100 meter før signalet blir dårlig.

Jeg lette litt i sakene mine og fant ut at jeg har denne fra før av:

https://www.tp-link.com/no/home-networking/range-extender/tl-wa850re/

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Boing_80 said:

Jeg lette litt i sakene mine og fant ut at jeg har denne fra før av:

https://www.tp-link.com/no/home-networking/range-extender/tl-wa850re/

Det er jo verdt et forsøk. Den må plasseres mellom router og målet på en slik måte at den har gode signaler mot router og enten har gode signaler videre til pc (trådløst), eller du kan legge en nettverkskabel tilfredsstillende mellom repeater og pc.

Den fungerer motsatt også. Du kan bruke kabel mellom router og repeater og trådløst mellom repeater og pc.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (8 minutter siden):

Det er jo verdt et forsøk. Den må plasseres mellom router og målet på en slik måte at den har gode signaler mot router og enten har gode signaler videre til pc (trådløst), eller du kan legge en nettverkskabel tilfredsstillende mellom repeater og pc.

Den fungerer motsatt også. Du kan bruke kabel mellom router og repeater og trådløst mellom repeater og pc.

Ok. Tror jeg skal prøve kun WiFi noen dager før jeg bruker signal forlengeren. Det er ikke mer enn ca. 20 fra ruteren til datamaskinen min. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...