Salvesen. Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Duriello skrev (2 timer siden): Litt spøk i hverdagen, men å bli assosiert med Tesla sjåfører er greit? 🫣😄 Tesla er jo Norges mest solgte bil mange ganger på rad, det er nok stor skilnad mellom de jevne Tesla sjåførene nå mot 2013 når en bare hadde model S. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 18. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. august Sjørøver skrev (5 minutter siden): Også må du forholde deg til Møller og da. Jeg blir nok å vente på at den kommer utenfor garanti. Da er det nok løsninger på det meste, og en får ett inntrykk av kvaliteten. Ja…det er ett poeng 😬 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Jeg holder meg unna eldre versjoner av Tesla sine første biler. Så om jeg skulle kjøpt X så hadde jeg valgt en av de som fortsatt er i garantitid og så ny som mulig. Tesla har vært notorisk med barnesykdommer på de første bilene. Y og 3 har vært bedre dog, men fortsatt skeptisk til å ha eldre biler fra første iterasjon eller tidlig iterasjon. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Salvesen. skrev (19 minutter siden): Tesla er jo Norges mest solgte bil mange ganger på rad, det er nok stor skilnad mellom de jevne Tesla sjåførene nå mot 2013 når en bare hadde model S. Må spille litt på stereotypene når det legges opp til det. Ikke alle BMW sjåfører glemmer etterfylling av blinklysolje. Ikke alle Tesla sjåfører tror automatisk at veien tilhører kun dem. 👍 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Ja som nevnt tidligere ville jeg ikke kjøpt X på den gamle plattformen. Nyere X er nok mye tryggere kjøp. De har jo fått varmepumpe og alle oppgraderingen som 3/Y og har samt luket ut en hel haug med designfeil. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Complexity skrev (4 minutter siden): Ja som nevnt tidligere ville jeg ikke kjøpt X på den gamle plattformen. Nyere X er nok mye tryggere kjøp. De har jo fått varmepumpe og alle oppgraderingen som 3/Y og har samt luket ut en hel haug med designfeil. Enig, men jeg hadde også unngått de første versjonene på den nye plattformen om en tenker å eie/kjøre den lenge. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Duriello skrev (37 minutter siden): Må spille litt på stereotypene når det legges opp til det. Ikke alle BMW sjåfører glemmer etterfylling av blinklysolje. Ikke alle Tesla sjåfører tror automatisk at veien tilhører kun dem. 👍 Er en stereotyp for Tesla sjåfører at de eier veien? Jeg bor og kjører i høyeste Tesla-tetthet i Norge. Av trafikksituasjoner som stikker seg ut her er problem lista mi: 1. BMW i3 2. BMW i3 3. Elektriker, 18-23 år i firmabil med logo. 4. E-UP 5. E-Tron Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august DrAlban3000 skrev (3 minutter siden): Er en stereotyp for Tesla sjåfører at de eier veien? Jeg bor og kjører i høyeste Tesla-tetthet i Norge. Av trafikksituasjoner som stikker seg ut her er problem lista mi: 1. BMW i3 2. BMW i3 3. Elektriker, 18-23 år i firmabil med logo. 4. E-UP 5. E-Tron Må være en lærer på elektrolinjen med dårlig innflytelse der du bor tror jeg:p veldig spesifikt😅 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august DrAlban3000 skrev (2 minutter siden): Er en stereotyp for Tesla sjåfører at de eier veien? Jeg bor og kjører i høyeste Tesla-tetthet i Norge. Av trafikksituasjoner som stikker seg ut her er problem lista mi: 1. BMW i3 2. BMW i3 3. Elektriker, 18-23 år i firmabil med logo. 4. E-UP 5. E-Tron Her er det forholdsvis lav Tesla tetthet (selv om det har økt), men det øker bare fokus mot dem som er. Sånn for nyskjerrighetens del, hva er det i3 kjørerne gjør spesifikt? 😅 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Salvesen. skrev (2 minutter siden): Må være en lærer på elektrolinjen med dårlig innflytelse der du bor tror jeg:p veldig spesifikt😅 Hehe, unge folk i firmabiler. Da har du komboen av lav erfaring, høy selvsikkerhet og en bil noen andre betaler for. Duriello skrev (2 minutter siden): Her er det forholdsvis lav Tesla tetthet (selv om det har økt), men det øker bare fokus mot dem som er. Sånn for nyskjerrighetens del, hva er det i3 kjørerne gjør spesifikt? 😅 Jeg bare opplever at de ofte lager problemer for meg og andre, derfor er de på to plasser på lista. Inntar bremse beredskap når jeg kjører forbi de. 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august (endret) Duriello skrev (1 time siden): Sånn for nyskjerrighetens del, hva er det i3 kjørerne gjør spesifikt? På generell basis: Folk som kjører liten og billig bil gir som regel en god faen i bil, og er derfor ikke veldig gode sjåfører. Og på generell basis om tesla: Det jeg har sett av de bilene når de er inne på reparasjon er ikke så sykt positivt. De eldes ikke så bra i norsk klima. Endret 18. august av Sjørøver Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august (endret) 4 hours ago, Ludvig86 said: Takk for gode tips! 100K i året? Nesten 10K i mnd? Hørtes jo rart ut. Skrur du selv eller må du levere den inn hver gang? De siste årene har den vært inne på verksted i snitt tre ganger per år. Jeg gjør ikke mye selv. De dyre tingene er uansett over mitt nivå. Nå skal den inn på verksted i september fordi fremre drivenhet har en uvanlig durelyd. Forhåpentligvis går det på 8 års garantien. Tidligere i år har den vært inne en gang pga ulyd i understellet, som kostet 17.764 kr etter bytte av front stabilizer bar og rear lower control arm assembly pluss litt. Og før det var den inne pga at den satt seg fast i nøytral og ikke ville gå til verken park eller drive. Det viste seg å være korrosjon i ledningsnettet, så de byttet ledningsnettet foran og diverse til 49.044 kr. Og så byttet jeg nettopp nå bakdekkene til 10.500 kr hos Vianor (standarddekkene, Continental, kunne så klart gått for kinadekk eller noe). De dyreste tingene generelt sett har vært bærearmer, bremser og luftfjæring. Endret 18. august av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. august Rapporter Del Skrevet 18. august Complexity skrev (4 timer siden): Ja som nevnt tidligere ville jeg ikke kjøpt X på den gamle plattformen. Nyere X er nok mye tryggere kjøp. De har jo fått varmepumpe og alle oppgraderingen som 3/Y og har samt luket ut en hel haug med designfeil. Newsflash! Alle model X er laget på samme platform. Finnes bare en generasjon model X. Den har gått gjennom ulike endringer opp gjennom årene, hvorav den siste var en større midlife update/facelift i 2021. Når det er sagt, så er det en gammel klisje som sier at dersom man ikke har råd til å kjøpe en bilmodel ny, så har man ikke råd til å kjøpe den brukt heller. Selvsagt litt genereliserende, men Model X er en dyr og komplisert bil, og dyre kompliserte biler faller i fra hverandre. Det blir ikke akkurat bedre av at man er prisgitt Tesla for kjøp av deler, og i en del tilfeller også for reparasjon. Lite konkuranse gir høye priser. 3 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 19. august Rapporter Del Skrevet 19. august Tror faktisk at jeg hadde satset på Mercedes EQB skal jeg være helt ærlig. https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.785.2000559&sort=PRICE_ASC https://elbil.no/elbiler/mercedes-benz-eqb/ Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 19. august Rapporter Del Skrevet 19. august Hanhijnn skrev (34 minutter siden): Tror faktisk at jeg hadde satset på Mercedes EQB skal jeg være helt ærlig. https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.785.2000559&sort=PRICE_ASC https://elbil.no/elbiler/mercedes-benz-eqb/ Enig, hvis 7 seter er et krav. Rimelig i pris, fortsatt garanti, god deletilgang og masse verksteder som kan skru på de, slik at man slipper å bruke BOS til jobber man må betale for selv. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 19. august Rapporter Del Skrevet 19. august Espen Hugaas Andersen skrev (14 timer siden): De siste årene har den vært inne på verksted i snitt tre ganger per år. Jeg gjør ikke mye selv. De dyre tingene er uansett over mitt nivå. Nå skal den inn på verksted i september fordi fremre drivenhet har en uvanlig durelyd. Forhåpentligvis går det på 8 års garantien. Tidligere i år har den vært inne en gang pga ulyd i understellet, som kostet 17.764 kr etter bytte av front stabilizer bar og rear lower control arm assembly pluss litt. Og før det var den inne pga at den satt seg fast i nøytral og ikke ville gå til verken park eller drive. Det viste seg å være korrosjon i ledningsnettet, så de byttet ledningsnettet foran og diverse til 49.044 kr. Og så byttet jeg nettopp nå bakdekkene til 10.500 kr hos Vianor (standarddekkene, Continental, kunne så klart gått for kinadekk eller noe). De dyreste tingene generelt sett har vært bærearmer, bremser og luftfjæring. Det ledningsnettet tror jeg du er blitt lurt på, nekter å tro at det var verd nesten 50tusen. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 19. august Rapporter Del Skrevet 19. august (endret) 20 minutes ago, Powertrainer said: Det ledningsnettet tror jeg du er blitt lurt på, nekter å tro at det var verd nesten 50tusen. Selve ledningsnettet kostet 10.448 kr. Så er det pluss arbeid (ca 13 timer til 1800 kr/time), litt diverse andre deler og mva. Endret 19. august av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 19. august Rapporter Del Skrevet 19. august Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden): Selve ledningsnettet kostet 10.448 kr. Så er det pluss arbeid (ca 13 timer til 1800 kr/time), litt diverse andre deler og mva. Dyr kontaktfeil men jeg blir ikke overrasket, jeg føler med deg. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 19. august Rapporter Del Skrevet 19. august 22 hours ago, DrAlban3000 said: Hehe, unge folk i firmabiler. Da har du komboen av lav erfaring, høy selvsikkerhet og en bil noen andre betaler for. Jeg bare opplever at de ofte lager problemer for meg og andre, derfor er de på to plasser på lista. Inntar bremse beredskap når jeg kjører forbi de. Britene har et eget uttrykk for disse sjåførene: White Van Man. https://en.wikipedia.org/wiki/White_van_man 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå