Gå til innhold

Kjøp av eldre Tesla Model X


Anbefalte innlegg

Hei! 

Da var husstanden på jakt etter ny bil. Eneste kriteriet fra fruen er at den har 7 seter, og at den fungerer, da vi p.d.d. har en eldre Mazda 5 som jeg har skrudd så mye på at den snart kan kalles ny bil. 

Jeg har sett litt på både Ford S-Max, Mercedes EQB og kanskje en Maxus Euniq 5 (men denne ser ut til å må lades på vei til og fra butikken). 

Tesla Model X har alltid appellert til meg, så jeg begynte å lese meg litt opp via Facebook-grupper. Inntrykket jeg fikk var at den bilen er så full av feil og mangler at jeg rett og slett ble skremt! Alt fra bærebroer som knekker, vinge-dører som plutselig slår opp og kaster barn og dyr hundrevis av meter avgårde, så jeg slo den litt i fra meg. 

Men så har den egentlig aldri forlatt hodet, så jeg vil prøve å finne ut om man faktisk kan gjøre ett trygt kjøp av denne bilen, eller om det faktisk er bingo om man får en feilfri en, eller må regne med 50K i året på reperasjoner. 

Det blir mest sannsynlig en eldre modell (2016/19) alt etter pris. Vi ser for oss å bruker opp mot 380K

Så det jeg egentlig lurer på er: 

  • Er det enkelte årsmodeller man bør styre unna/foretrekke? 
  • Hva bør man sjekke når man er og ser og prøver en Model X? 
  • Lyder man bør vere obs på under prøvekjøring?
  • Hvilket utstyr er det man absolutt "må" ha for å sitte igjen med ett godt kjøp? 
  • Er det noe det kan vere lurt å spørre om til selger, noe man bør vere obs på at selger unnlater å opplyse som kan vere i en grå-sone? 
  • Etc...

 

Jeg kjenner til de nevnte katapult-dørene, luftfjeringer som ryker, foringer, vindusheiser....

Tar imot alle tips med stor takknemlighet! 

// 

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde neppe kjøpt en slik en uten fabrikkgaranti.
Man kan få en grei holdt pajero 7 seter til den prisen, en ekte 4x4 med overdimensjonert drivverk og ikke en heisa stasjonsvogn som model x. De har også en veldig god annenhåndsverdi, stiger faktisk i pris.

Endret av freedomseeker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model X etter 2021 er vel grei. Alle før det er basert på Model S sin platform fra 2012 og lider veldig av det.

Ville holdt meg unna. 

F.eks batterivarmeren ryker på alle gamle X. Gjerne flere ganger da det bare er en standard billig motorvarmer til en lastebil. Denne må man ut med hovedbatteriet for å bytte og kan bli veldig kostbart utenfor garanti.. 

Den har vel og problemer med ubalanse i drivakslinger som kan være ganske irriterende. Pluss masse annet.

Model Y er en myye bedre bil, men man får vel ikke 7seter utgaven i Norge tror jeg.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må ikke finne på å kjøpe Maxus Euniq 5. Det er ganske god underholdning å lese om alle feilene som oppstår på de bilene på Facebook-gruppa for norske eiere

Jeg hadde ikke turt å kjøpe Model X utenfor garanti. Bare tanken på å måtte bruke penger på å reparere noe så teit som måkevingedører holder meg unna. Også virker jo bilen å være dårlig konstruert med tikkende bomber på bærearmene. 279501174_10160196214130775_456771388758184211_n.jpg.62aba374177802c590e95e2bd61043b9.jpg

Ford S-Max er jo en fin bil, men kanskje litt dyr på bruktmarkedet. Ville vurdert en BMW 2-serie Grand Tourer, virker som mye bil for pengene med litt premium-følelse. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, minim said:

Hvordan er det med tilgang for bra DIY diagnose verktøy for model X som kan gjøre tesla spesifikte ting som kalibrering av dørene? Om en skal eie noe slikt bør en ihvertfall ha diagnose tilgjengelig tenker jeg. 

Litt usikker på disse eldre bilene men de nyere har en egen servicemodus på skjermen hvor man kan gjøre alt. Vil tro det også gjelder de eldre.

Noen veldig spesielle ting krever muligens Tesla Toolbox softwaren som jeg tror koster noen kroner. Men det er mest om man f.eks skal montere hovedlykter fra en mye nyere bil på en gammel og må endre softwaren til å forstå de nye lyktene.

Tesla har og veldig gode manualer på hvordan man gjør alt arbeid. 

Model X sin her: https://service.tesla.com/docs/ModelX/ServiceManual/en-us/

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (9 timer siden):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=357903641

Av det jeg har lest om Model X, så tror jeg ikke at jeg hadde turt. 
Hvis man er såpass eventyrlysten så kanskje Honqi Tonken er verdt å titte på også.

Denne er ute av garanti om 7000km. Men fortsatt et par år igjen på reklamasjon

Takk  for tips! Tror denne blir litt i største laget for å vere ærlig.😄

 

freedomseeker skrev (7 timer siden):

Hadde neppe kjøpt en slik en uten fabrikkgaranti.
Man kan få en grei holdt pajero 7 seter til den prisen, en ekte 4x4 med overdimensjonert drivverk og ikke en heisa stasjonsvogn som model x. De har også en veldig god annenhåndsverdi, stiger faktisk i pris.

Nei det må bli en så er såpass ny at den har en del garanti igjen på seg. 

Complexity skrev (3 timer siden):

Model X etter 2021 er vel grei. Alle før det er basert på Model S sin platform fra 2012 og lider veldig av det.

Ville holdt meg unna. 

F.eks batterivarmeren ryker på alle gamle X. Gjerne flere ganger da det bare er en standard billig motorvarmer til en lastebil. Denne må man ut med hovedbatteriet for å bytte og kan bli veldig kostbart utenfor garanti.. 

Den har vel og problemer med ubalanse i drivakslinger som kan være ganske irriterende. Pluss masse annet.

Model Y er en myye bedre bil, men man får vel ikke 7seter utgaven i Norge tror jeg.

Hehe, ja jeg etterspurte denne fra Tesla. Den finnes desverre ikke som 7-seter i Europa :(

Dassen skrev (2 timer siden):

Du må ikke finne på å kjøpe Maxus Euniq 5. Det er ganske god underholdning å lese om alle feilene som oppstår på de bilene på Facebook-gruppa for norske eiere

Jeg hadde ikke turt å kjøpe Model X utenfor garanti. Bare tanken på å måtte bruke penger på å reparere noe så teit som måkevingedører holder meg unna. Også virker jo bilen å være dårlig konstruert med tikkende bomber på bærearmene. 279501174_10160196214130775_456771388758184211_n.jpg.62aba374177802c590e95e2bd61043b9.jpg

Ford S-Max er jo en fin bil, men kanskje litt dyr på bruktmarkedet. Ville vurdert en BMW 2-serie Grand Tourer, virker som mye bil for pengene med litt premium-følelse. 

BMW 2-serie har aldri slått meg. Jeg har egentlig aldri vurdert BMW fordi jeg ikke vil bli assosiert med BMW-sjåfører, noe som kanskje er litt "dømmende" 😂 Men denne var faktisk ikke ett dårlig tips. 

Takk! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ludvig86 said:

Takk  for tips! Tror denne blir litt i største laget for å vere ærlig.😄

Model X er en svær bil. Et par av de jeg kjenner med Model X har klaget på det, og da spesielt i bredden.

Honqi’en er 17cm lenger, men bredden er stort sett den samme, så tror ikke man merker såååå mye fra eller til.

 

IMG_1475.jpeg

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Model X er en svær bil. Et par av de jeg kjenner med Model X har klaget på det, og da spesielt i bredden.

Honqi’en er 17cm lenger, men bredden er stort sett den samme, så tror ikke man merker såååå mye fra eller til.

 

IMG_1475.jpeg

Hehe, ok. Den virker bare så mye større fra utsiden 😄

Lenke til kommentar

I min erfaring vil man ha flaks hvis man klarer å holde seg under 50k i årlige vedlikeholdsutgifter utenfor garanti. Jeg ligger nærmere 100k, riktignok med omkring 35k km per år. Noen ting å sjekke hvis man skal kjøpe en ~2017 model X:

- Sprukne baklykter

- Rustne bremser. Både hovedbremsene, parkeringsbremsene og skivene.

- Korrosjon på spoiler, nede på frontdører og på panseret, fremst på undersiden.

- At speilene folder seg inn/ut greit, og det er ikke tegn til korroderte speilbraketter (spor etter hvitt pulver fra speilene)

- Gulning i ytterkant på infotainment skjermene (kan fikses med UV behandling relativt enkelt)

- Har bilen oppgradering til CCS? Veldig kjekt å ha.

- Er bak-kameraet uklart? (de nyere versjonene av kamera løser dette)

- Frontrute med ghosting (sjekk helst å kjøre på natten. Om ruten er byttet innenfor de siste 5 årene det trolig greit)

- Er det greit med mønster på dekk? (Jeg har måtte bytte dekk ca hver 60k km på 20" sommerdekk. Det er bedre på vinterdekkene. Og det er i min erfaring noe å spare på å bytte bakdekkene og frontdekkene på tur når de blir utslitte. Bakdekkene slites betydelig raskere.)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (2 timer siden):

 

BMW 2-serie har aldri slått meg. Jeg har egentlig aldri vurdert BMW fordi jeg ikke vil bli assosiert med BMW-sjåfører, noe som kanskje er litt "dømmende" 😂 Men denne var faktisk ikke ett dårlig tips. 

 

Litt spøk i hverdagen, men å bli assosiert med Tesla sjåfører er greit? 🫣😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (52 minutter siden):

I min erfaring vil man ha flaks hvis man klarer å holde seg under 50k i årlige vedlikeholdsutgifter utenfor garanti. Jeg ligger nærmere 100k, riktignok med omkring 35k km per år. Noen ting å sjekke hvis man skal kjøpe en ~2017 model X:

- Sprukne baklykter

- Rustne bremser. Både hovedbremsene, parkeringsbremsene og skivene.

- Korrosjon på spoiler, nede på frontdører og på panseret, fremst på undersiden.

- At speilene folder seg inn/ut greit, og det er ikke tegn til korroderte speilbraketter (spor etter hvitt pulver fra speilene)

- Gulning i ytterkant på infotainment skjermene (kan fikses med UV behandling relativt enkelt)

- Har bilen oppgradering til CCS? Veldig kjekt å ha.

- Er bak-kameraet uklart? (de nyere versjonene av kamera løser dette)

- Frontrute med ghosting (sjekk helst å kjøre på natten. Om ruten er byttet innenfor de siste 5 årene det trolig greit)

- Er det greit med mønster på dekk? (Jeg har måtte bytte dekk ca hver 60k km på 20" sommerdekk. Det er bedre på vinterdekkene. Og det er i min erfaring noe å spare på å bytte bakdekkene og frontdekkene på tur når de blir utslitte. Bakdekkene slites betydelig raskere.)

Jøss 100k i årlig vedlikehold! pleier å ligge på ca 1/10 med bensinbil med omtrent samme kjørelengde. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

I min erfaring vil man ha flaks hvis man klarer å holde seg under 50k i årlige vedlikeholdsutgifter utenfor garanti. Jeg ligger nærmere 100k, riktignok med omkring 35k km per år. Noen ting å sjekke hvis man skal kjøpe en ~2017 model X:

- Sprukne baklykter

- Rustne bremser. Både hovedbremsene, parkeringsbremsene og skivene.

- Korrosjon på spoiler, nede på frontdører og på panseret, fremst på undersiden.

- At speilene folder seg inn/ut greit, og det er ikke tegn til korroderte speilbraketter (spor etter hvitt pulver fra speilene)

- Gulning i ytterkant på infotainment skjermene (kan fikses med UV behandling relativt enkelt)

- Har bilen oppgradering til CCS? Veldig kjekt å ha.

- Er bak-kameraet uklart? (de nyere versjonene av kamera løser dette)

- Frontrute med ghosting (sjekk helst å kjøre på natten. Om ruten er byttet innenfor de siste 5 årene det trolig greit)

- Er det greit med mønster på dekk? (Jeg har måtte bytte dekk ca hver 60k km på 20" sommerdekk. Det er bedre på vinterdekkene. Og det er i min erfaring noe å spare på å bytte bakdekkene og frontdekkene på tur når de blir utslitte. Bakdekkene slites betydelig raskere.)

Takk for gode tips! 
 

100K i året? Nesten 10K i mnd? Hørtes jo rart ut. Skrur du selv eller må du levere den inn hver gang?

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (29 minutter siden):

Ville nok håpt på at ID buzz i lang utgave blir en god bil. Har jaktet på en 7-seter elbil selv, og det finnes ingen gode alternativ etter min mening. Du må være ekstremt modig for å kjøpe tesla utenfor garanti.

Fruen er veldig interessert i GTX-modellen. Med 7seter og 4x4, men den koster rundt 700K. Noe som er litt for meget 😄

Lenke til kommentar
Ludvig86 skrev (24 minutter siden):

Fruen er veldig interessert i GTX-modellen. Med 7seter og 4x4, men den koster rundt 700K. Noe som er litt for meget 😄

Også må du forholde deg til Møller og da. Jeg blir nok å vente på at den kommer utenfor garanti. Da er det nok løsninger på det meste, og en får ett inntrykk av kvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...