Gå til innhold

Hva er ulempene med demokrati?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig mye her i verden jeg kan veldig lite om. Samfunnsøkonomi, juss, samferdsel, listen er lang. Og likevel kan en sånn som meg være med på å stemme frem politikere som kommer til å jobbe for f.eks EU-medlemskap eller ikke, endringer som påvirker kronekursen den ene eller andre veien, tiltak som påvirker utdanningssystemet vårt slik og sånn, med de ringvirkningene det får for fremtiden... 

Det er jo egentlig helt toskete at sånne som meg skal mene noe som helst om dette her. 

Og enda verre at vi lett kan la oss overtale av en karismatisk politiker med gode taleevner og dårlige hensikter. 

Vi ser det på sosiale medier og kommentarfelt, vi har kommet dit at alle meninger liksom er like mye verdt, og alle fortjener å tas hensyn til. Bullshit. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (10 minutter siden):

En av ulempene med demokrati er at det er så mange som skal mene noe.

Det perfekte styresett er diktatur. Men det finns ingen perfekte diktatorer, de er oftest ganske dårlige.

 

Dummeste jeg har hørt! Alle styresettene er like gode i teorien, det er implementeringen i praksis som ødelegger for alle.

Av alle styresett så kan det virke som demokrati er det som til syvende og sist er best for den store majoriteten, med hensyn til levestandard og lykkeindeks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (12 minutter siden):

Kanskje det beste styresettet er å ha AI styre oss? En avansert kunstig intelligens som er fraværende av moral, etikk, følelser og baserer alt på logiske konklusjoner. 

Hva om AI-en kommer frem til at den eneste logiske konklusjonen er å utrydde oss? 

Lenke til kommentar
RookieNO skrev (31 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt! Alle styresettene er like gode i teorien, det er implementeringen i praksis som ødelegger for alle.

Av alle styresett så kan det virke som demokrati er det som til syvende og sist er best for den store majoriteten, med hensyn til levestandard og lykkeindeks.

«Demokrati er den dårligste styreformen, bortsett fra alle de andre som har vært prøvd»

—Sir Winston Churchill

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En bakdel med demokrati er at når alle har en stemme og en mening, så tror også alle at stemmen og meningen dems skal bli tatt til følge.

Flerparti-systemet vi har her i Norge høres flott ut på papiret, men konsekvensen er jo hestehandel av dimensjoner for å danne en regjering - noe som mer enn ofte fører til at saker et parti har gått til valg på må skrotes, fordi det vil ikke andre partier ha noe av. Veldig satt på spissen såklart, men det er i sånne tilfeller det ofte kan føles som "ingenting blir endra alikevel".

Når det er sagt, så mener jeg fortsatt at fordelene med demoktrati kontra mange andre styreformer veier opp for bakdelene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...