Gå til innhold

Nettlesere

Anbefalte innlegg

Jeg har falt for Vivaldi men sliter med å ta den skikkelig i bruk som følge av sikkerhet.

Finnes andre alternativ som ligner på Vivaldi?
Siden nettleseren har blitt relativt populær kan man kanskje regne med at det ville dukke opp noen "kopier" med tiden om de ikke allerde eksisterer i dag. Det er et hav av nettlesere å velge mellom men velger å spørre her da det er litt av en jobb å gå gjennom alle.

Det jeg liker spesielt godt er at bokmerker, email o.l er plassert nedover på venstre side av skjermen. Jeg har også flyttet verktøylinjen i Windows 10 dit slik at jeg får utnyttet høyden på skjermen til det jeg egentlig driver med. Mulig funksjonen med å flytte verktøylinjen har kommet til Windows 11 nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (54 minutter siden):

Hva mener du med dette?

Jeg mener at jeg sliter med å ta i bruk enda et program med ny brukerkonto som samler inn mine data. Nå samler Microsoft, Google, FB fra før, så nå skal også Vivaldi gjøre det samme. Videre har jeg lest at den ikke har åpen kildekode og at dette kan være et problem. Har også hørt at du (som bruker) får en unik ID noe som tilsier at de lagrer alt du gjør under denne ID'en og således ikke er annonymsiert i stor nok grad?

Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om - DET er helt sant! Hadde nok trengt et kurs i personvern og forståelse rundt dette. Om jeg også bruker Vivaldi som epostleser vil jo også denne delen av mitt digitale liv være ytterligere utsatt. Håper du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Det er ingen nettlesere som ligner på Vivaldi, nettleseren tvinger deg heller ikke til å lage en konto, det velger du selv..

Hvis personvern er viktigst for deg så har Librewolf og Firefox åpen kildekode og fokus på personvern. Du bør også legge inn uadblock extension. De er kun disse nettleserne som ikke er basert på google chrome (utenom safari til apple).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel på sett og vis mer tro på "god behandling" av dataene hos Vivaldi enn hos en del andre. Med det sagt, jeg har brukt Vivaldi som fast nettleser et par år nå, og ikke opprettet noen konto. Det er jo også en forskjell på å synke bokmerker og det å synke surfelogg. 

Det som her bør sjekkes når det f.eks. gjelder Vivaldi, er hvilken løsning de har for synkronisering av data. F.eks. kan dette være med kilentsidekryptering, slik at dataene egentlig ligger lagret kryptert også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trulss said:

Nei, jeg vet ikke hva jeg snakker om - DET er helt sant! Hadde nok trengt et kurs i personvern og forståelse rundt dette. Om jeg også bruker Vivaldi som epostleser vil jo også denne delen av mitt digitale liv være ytterligere utsatt. Håper du forstår hva jeg mener.

I utgangspunktet kan man vel si at løsninger som Gmail og Outlook.com faktisk bruker dine eposter til å danne en profil om deg. Vivaldi som epost-leser, blir en lokal klient, og skal man stole på det de sier rundt deres fokus på personvern, skulle det i utgangspunktet være noe som gir bedre personvern.

• Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Jeg har vel på sett og vis mer tro på "god behandling" av dataene hos Vivaldi enn hos en del andre. Med det sagt, jeg har brukt Vivaldi som fast nettleser et par år nå, og ikke opprettet noen konto. Det er jo også en forskjell på å synke bokmerker og det å synke surfelogg. 

Det som her bør sjekkes når det f.eks. gjelder Vivaldi, er hvilken løsning de har for synkronisering av data. F.eks. kan dette være med kilentsidekryptering, slik at dataene egentlig ligger lagret kryptert også.

NULL skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet kan man vel si at løsninger som Gmail og Outlook.com faktisk bruker dine eposter til å danne en profil om deg. Vivaldi som epost-leser, blir en lokal klient, og skal man stole på det de sier rundt deres fokus på personvern, skulle det i utgangspunktet være noe som gir bedre personvern.

Det du skriver gir mening samtidig som jeg føler at det å holde seg til færrest mulig gir mindre risiko. Om nettlesere og epost-klienter ikke lagrer data så er det vel isp-ene man bør frykte mest?

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Trulss said:

Det du skriver gir mening samtidig som jeg føler at det å holde seg til færrest mulig gir mindre risiko. Om nettlesere og epost-klienter ikke lagrer data så er det vel isp-ene man bør frykte mest?

Hvorfor ISP-en? Husk at i stor grad er kommunikasjon kryptert. Ja, en ISP vil f.eks. kunne se DNS-oppslag. Lite som tyder på at norske og europeiske ISP-er benytter seg av data knyttet til dette - i hvert fall ikke knyttet opp i mot konkret kunde. Risikoen her for å bli tatt for det ville ha vært stor og bøtene med tanke på GDPR er høye. Det man evt. leser om ISP-er i andre verdensdeler kan være noe helt annet....

På en måte kan man også si, at ved å holde seg til færrest mulig, legger man potensielt flere egg i samme kurv.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Hvorfor ISP-en? Husk at i stor grad er kommunikasjon kryptert. Ja, en ISP vil f.eks. kunne se DNS-oppslag. Lite som tyder på at norske og europeiske ISP-er benytter seg av data knyttet til dette - i hvert fall ikke knyttet opp i mot konkret kunde. Risikoen her for å bli tatt for det ville ha vært stor og bøtene med tanke på GDPR er høye. Det man evt. leser om ISP-er i andre verdensdeler kan være noe helt annet....

På en måte kan man også si, at ved å holde seg til færrest mulig, legger man potensielt flere egg i samme kurv.

Kan man tolke det slik at siden alt er kryptert spiller det liten rolle hvilken nettleser man velger, og at VPN ikke trengs for annet enn å manipulere streamingtjenester og evt. skjule seg for ISP i den 3. verden?

Lenke til kommentar
14 hours ago, Trulss said:

Kan man tolke det slik at siden alt er kryptert spiller det liten rolle hvilken nettleser man velger, og at VPN ikke trengs for annet enn å manipulere streamingtjenester og evt. skjule seg for ISP i den 3. verden?

I henhold til privacy, handler det om hva nettleseren lagrer hos leverandøren. F.eks. med Chrome hvis du er innlogget, lagres surfehistorikk i Chrome sine systemer. I utgangspunktet vil dette for mange være knyttet opp i mot en konto der man også vet navn på vedkommende.

Skjule seg for ISP i 3. verden?

Når det gjelder VPN-tjenester, synes jeg det blir litt komisk at så mange legger tillit til selskaper man nødvendigvis ikke vet mye om, som for en del sentrale aktører ironisk nok har endt opp med å være med kinesiske eiere bak et skallselskap og en advokat på Caymann Islands. En tjeneste der man kjører all trafikk gjennom, trolig i et datasenter som leverte de laveste prisene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mange verktøy som blir brukt for å spore deg, her er noen av de viktigste:

Third party cookies er sporing som foreks facebook, microsoft og google bruker aktivt på tvers av en haug av nettsider. Når du går inn på en nettbutikk så sender den info videre til disse, slik at det plutselig dukker opp reklame for nøyaktig de produktene du søkte om. Dette har du ”godkjent" når du trykker aksepter på cookies forespørsmål fra nettsider, men noen nettsider driter i det også. En del nettlesere lar deg blokere third party cookies, som er et av de beste verktøyene for å stoppe dette.

Mange nettsider og apps lar deg logge inn med facebook/google i stede for å lage en uavhengig konto da gir du dem også masse info.

Vpn villeder om området du befinner deg i. Hvis du logger inn på nettsider vet facebook og gjengen med en gang hvem du er, men kanskje ikke nøyaktig hvor du er. Hvis du deler gps data så vet de det uansett. Som NULL sier så har vi bra lovverk i Norge som beskytter dine rettigheter fra ispen. VPNer og spesielt gratis alternativer er ikke noe å stole blint på. 

Chrome og Edge er verstinger, Opera har tvilsomme eiere. De andre nettleserne som foreks. Vivaldi er bedre alternativer. Personlig bruker jeg Firefox.

Endret av Radiosilence
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...