Gå til innhold

Barne/ungdomskriminaliteten nå, - ikke noe med innvandring å gjøre i følge...


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Crooked Cracker said:

Nja, når det pekes på utenforskap og rasisme er dete neppe Ola og Kari som det siktes til. Prinsippene for rehabilitering kan tilføres alle individer, men at noen innvandrergrupper skiller seg ut er jo bare fakta, og kan dermed ha et større kollektivt behov for tiltak og veiledning.

OK, jeg er uenig at Ola og Kari skal holdes utenfor når det gjelder tiltak. Og dessuten, en "innvandrergruppe" er ikke nødvendigvis homogen fra et land. Det kan være mix av flere, og det de har mest til felles kan godt være oppvekst i Norge, norsk språk og norsk skolegang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feynman skrev (8 minutter siden):

OK, jeg er uenig at Ola og Kari skal holdes utenfor når det gjelder tiltak.

Det skrev jeg heller ikke, poenget er at dersom vi skal godta forklaringene om utenforskap og rasisme så kommer en simpelthen ikke unna at det er snakk folk med utenlandsk opprinnelse. Nå kan jo også nordmenn føle utenforskap selvsagt, men ordet har gjerne blitt trukket frem i sammenhenger vedrørende minoritetsungdom.

Feynman skrev (8 minutter siden):

 

Og dessuten, en "innvandrergruppe" er ikke nødvendigvis homogen fra et land. Det kan være mix av flere, og det de har mest til felles kan godt være oppvekst i Norge, norsk språk og norsk skolegang.

Det er dog forskjeller på disse om en ser på opprinnelsesland der noen klarer seg bedre enn andre, og dessverre også på krminalitet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (23 minutter siden):

OK, jeg er uenig at Ola og Kari skal holdes utenfor når det gjelder tiltak. Og dessuten, en "innvandrergruppe" er ikke nødvendigvis homogen fra et land. Det kan være mix av flere, og det de har mest til felles kan godt være oppvekst i Norge, norsk språk og norsk skolegang.

Gitt at man ikke har ubegrenset med ressurser, så bør man sette inn tiltak der de er mest nødvendige.
Slik er det også f.eks i Osloskolen, skoler i Groruddalen får opptil dobbelt så mye penger pr elev, som skole på Oslo vest.
Tenker du at det også bør gjøres helt likt?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 17.8.2024 den 2:39 PM):
Skeptikus skrev (På 17.8.2024 den 12:32 AM):

ikke hadde noe med innvandrings-"temaet" å gjøre

Dette er et retorisk sleivspark.

Ok, jeg ser du er en administrator som er med i debattene her, så da er det vel slik at du vet/bestemmer hvordan man som best helst "bør" uttrykke seg her da sikkert, uten at det vil/kan  få karakteristikken "sleivspark"...   Du karakteriserer deler av en setning som bare hadde til hensikt å forklare for de (kanskje ganske mange) her som eventuelt ikke nødvendigvis fulgte på direkten, eller ikke i ettertid hadde fått med seg  den fjernsynsoverførte debatten fra Arendalsuka, og  hvordan opplegget med den "avstemmingen" blant partilederne ble lagt opp til fra  programlederen sin side.

Så da tar jeg selvfølgelig gjerne et informativt råd om hvordan den siterte del-setningen over her eksempelvis burde lyde,  for at den da ikke skulle kvalifisere til din nevnte karakteristikk..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 timer siden):

At folk på Oslo vest eller nord for Groruddalen ikke har problemer med innvandrerkriminalitet har vel sansyneligvis noe å gjøre med at det ikke er noe særlig med fremmedkulturelle innvandrere der

Om du ser prosentvis innbyggere så er det ca like mange med fremmed kulturell opprinnelse her jeg bor som i Oslo, om ikke mer.

Vi snakker nord for ring 3 altså ikke vestover 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Eskove said:

Om du ser prosentvis innbyggere så er det ca like mange med fremmed kulturell opprinnelse her jeg bor som i Oslo, om ikke mer.

Vi snakker nord for ring 3 altså ikke vestover 


At Groruddalen hovedsakelig har problemer med etnisk norsk oppførsel må jeg nesten be om en utbrodering og forklaring eller kilde på, for det høres veldig rart ut.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (På 20.8.2024 den 3:51 AM):


At Groruddalen hovedsakelig har problemer med etnisk norsk oppførsel må jeg nesten be om en utbrodering og forklaring eller kilde på, for det høres veldig rart ut.

hvor har du det fra at jeg snakker om groruddalen?
har aldri sakt at det er groruddalen jeg snakker om.

Alt jeg har sakt er at jeg kommer fra en plass nord for ring 3.
det er 100vis av plasser nord for ring 3, og at du automatisk mener det er snakk om groruddalen får stå for din kappe.

Edit:
Eks på plasser nord for ring 3.
Hamar, Lillehammer, Elverum, Dombås, Geiranger, Røros, Molde, Orkaner, Trondheim, Stjørdal, Levanger, Namsos, Mosjøen, Mo i Rana, Glomfjord, Ørnes, Missvær, Fuske, Bodø, Kjøpsvik, Narvik, Harstad, Leknes, Reine, Sortland, Molselv, Setermoen, Tromsø, Nordeisa, Finnsnes, Skibont, Skjervøy, Alta, Kautokeino, Lakselv, Olderfjord, Hammerfest, Mehamn, Spitsbergen.

Så hvorfor du mener at jeg snakket om groruddalen aner jeg ikke.

Endret av Eskove
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da får du være mer spesifikk, du kunne like godt ha sagt nord for Dubai. Ellers er dine kommentarer kun en avsporing i debatten, da vi senest denne uken fikk informasjon om at det er en majoritet som er av fremmedkulturell opprinnelse som står for kriminaliteten i Norge. Det sårer selvfølgelig, men slik er det og tiltak må på plass for å ta tak i dette problemet. Å stikke hodet i sanden løser ingenting. Å følge nøye med løser heller ingenting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
MK3 skrev (4 minutter siden):

Ellers er dine kommentarer kun en avsporing i debatten

Min kommentar er at ting er ikke svart/hvitt.
Slik jeg ser det er det mer et storbyfenomen at det er for det meste innvandrere som er problemet.
For på mindre plasser jeg kjenner til er det mer Norsk ungdom fra Religiøse familier.

Jeg går ikke ut med hvor jeg er fra men kan si såpass at en av de største selgerne av brunt tilsetning til tobakk er 15 år gammel med foreldre som er en del av en Veldig religiøs norsk kirke.
Og omgangskretsen til vedkommende er andre ungdommer fra den samme kirken.
Dette er "Norske" ungdommer av "Norske" foreldre.
Mens ungdommen med aner fra Eritrea, Somalia, Tyrkia, Midtøsten, India etc ikke utgjør noe problemer.

Men som i min første post.
Dette er ikke OSLO, og derfor er det ingen som bryr seg.

Ja innvandring er nok en del av det større problemet.
Men å bare skylle på innvandring blir som å stikke hodet i sanden.
Folk blir så ensporet med en gang noen snakker innvandring og kriminalitet.

Ting som kriminalitet har som regel mer en en side.
Som regel har den noen hundre sider man må studere.

Folk glemmer at norge er så mye mer en bare oslo.
Mens all forskning og alle diskusjoner omhandler hvordan ting er i oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Eskove said:

hvor har du det fra at jeg snakker om groruddalen?
har aldri sakt at det er groruddalen jeg snakker om.

Alt jeg har sakt er at jeg kommer fra en plass nord for ring 3.
det er 100vis av plasser nord for ring 3, og at du automatisk mener det er snakk om groruddalen får stå for din kappe.

Edit:
Eks på plasser nord for ring 3.
Hamar, Lillehammer, Elverum, Dombås, Geiranger, Røros, Molde, Orkaner, Trondheim, Stjørdal, Levanger, Namsos, Mosjøen, Mo i Rana, Glomfjord, Ørnes, Missvær, Fuske, Bodø, Kjøpsvik, Narvik, Harstad, Leknes, Reine, Sortland, Molselv, Setermoen, Tromsø, Nordeisa, Finnsnes, Skibont, Skjervøy, Alta, Kautokeino, Lakselv, Olderfjord, Hammerfest, Mehamn, Spitsbergen.

Så hvorfor du mener at jeg snakket om groruddalen aner jeg ikke.

 

Så etnisk norsk ungdom er det største problemet der det nesten ikke finnes innvandrerungdom.

No shit, Sherlock.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):

 

Så etnisk norsk ungdom er det største problemet der det nesten ikke finnes innvandrerungdom.

No shit, Sherlock.

Det finnes masse innvandrerungdom her.
Dem bare gjør ikke som i oslo.

Men du er ikke villig til tenke at det er mer en en ting man må se på.

At du kun vil se hva du vil se får så være.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eskove skrev (16 timer siden):

Slik jeg ser det er det mer et storbyfenomen at det er for det meste innvandrere som er problemet.

Vel, det tror jeg nesten alle er enige om. Selv Sylvi Listhaug påpekte at det er snakk om en veldig liten gruppe ungdommer som i stor grad er gjengangere i Oslo. Alle som ikke er enten uinformert eller rasistisk skjønner at dette ikke er en gruppe som representerer innvandrere som helhet, og at problemstillingen ikke dreier seg om innvandrere i seg selv, men om integrering.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Alle som ikke er enten uinformert eller rasistisk skjønner at dette ikke er en gruppe som representerer innvandrere som helhet, og at problemstillingen ikke dreier seg om innvandrere i seg selv, men om integrering.

Greia er at innvandring og integrering henger sammen. Jo flere innvandrere, jo vanskeligere å integrere.

Bortsett fra noen få etno-nasjonalister, vil de færreste ha en total innvandringsstopp. De vil bare at den skal ligge på et langt lavere nivå enn det den har vært de siste tiårene.  

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, VifteKopp said:

Greia er at innvandring og integrering henger sammen. Jo flere innvandrere, jo vanskeligere å integrere.

Bortsett fra noen få etno-nasjonalister, vil de færreste ha en total innvandringsstopp. De vil bare at den skal ligge på et langt lavere nivå enn det den har vært de siste tiårene.  

Innvandring og integrering er helt perifere årsaker her. Dette er et velkjent fenomen som ikke har med opprinnelse å gjøre. Alle plasser der man får en opphoping av ungdommer og alt for lite fritidstilbud og tilstedeværende voksne rollemodeller får man gjengdannelse og kriminalitet. Det er ikke noe som er spesielt ved situasjonen i Oslo nå.

Buekorpsene i Bergen ble i sin tid dannet fordi man var lei av ungdomsgjengene som hadde krig i gatene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 19.8.2024 den 7:54 AM):

Hvis det var 1.000.000 Finner. Hadde vi hatt de samme problemene?

I de områdene jeg kjenner til som har en høy konsentrasjon av finner så er det vel bare uforståelig språk og kanskje litt høyere føring på vodkaglasset som har vært problemene de har kommet med. Så jeg tror ikke det. Men der igjen så deler nok finner mye av de Norske verdiene i utgangspunktet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (13 minutter siden):

Innvandring og integrering er helt perifere årsaker her. Dette er et velkjent fenomen som ikke har med opprinnelse å gjøre. Alle plasser der man får en opphoping av ungdommer og alt for lite fritidstilbud og tilstedeværende voksne rollemodeller får man gjengdannelse og kriminalitet. Det er ikke noe som er spesielt ved situasjonen i Oslo nå.

Buekorpsene i Bergen ble i sin tid dannet fordi man var lei av ungdomsgjengene som hadde krig i gatene.

Og hvorfor er ikke de voksne tilstede? Hvorfor sliter mange lag i innvandrertette områder med å rekruttere foreldre til å stille som trenere og lagledere, så barna nettopp kan få et fritidstilbud? 

Les Abid Rajas gode intervju i Aftenposten i dag, hvor han er skremt over utviklingen han har sett på Oslo øst. Jeg siterer: 

"– Lærere og rådgivere på disse skolene forteller meg at det hver dag er diskusjoner om hvordan man skal leve etter islamske regler. Elevene ber på skolen. Jenter forteller at de får respekt når de går med hijab, og er mer utsatt for seksuell trakassering hvis de går uten, sier han"

Det er ikke perifert å peke på innvandring og integrering. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det meldes om 4 ran i Majorstua-området i løpet av  én time i ettermiddag, og at 3 av gjerningsmennene som faktisk nå er tatt,  er barn.  Får håpe iallfall evt. forskere på feltet får opplyst hva slags befolkningsgruppe slike tilhører da, det er vel egentlig også av allmenn interesse i grunnen, for å vurdere stoda i gamle mor Norge, som det heter, men.  Det virker iallfall å være en rimelig dramatisk utvikling nå, men hva slags mennesker dette er vet man jo ikke noe sikkert om da (blir ikke opplyst fra politiet lenger).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...