Gå til innhold

Dreie potmeter med SG90-server - hva kan jeg bruke som overgang?

Anbefalte innlegg

Jeg skal dreie potmeteret på bildet med servoen på bildet. Planen er å bruke en litt elastisk gummislange mellom dem (en akvarieluftslange eller lignende), så ingenting ødelegges hvis servoen noen gang skulle gå litt lenger enn potmeteret går. Problemet er at de hornene (som jeg ved en del googling har funnet ut at de heter) som følger med, er lite egnet tli jobben. Jeg skulle hatt nærmest en forlenger av tannhjulet på servoen, gjerne med litt forstørrelse.

image.thumb.png.d85176aec2db388d744c0d38e877d22b.png

Det nærmeste jeg har kommet, er en greie som kan lages med 3D-skriver, som jeg selvsagt ikke har, og jeg har ikke funnet noe sted der de selger dem. Er det noen som har en god idé til hvor jeg skal få det jeg trenger? Dette er den jeg mener:

https://www.thingiverse.com/thing:303796

image.png.c86155dc034b736794069a2c87c7640e.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alternativ: montere tannhjul både på akslingen til servoen og akslingen til potmeteret, da kan servoen drive potmeteret direkte. Ulempen blir da at potmeteret går motsatt vei av servoen, men det er jo kun et programvare-spørsmål.

Lenke til kommentar

@tingo og @kremt, det går ikke fordi jeg må ha litt elastisitet uten at det svikter helt, i tilfelle det skulle endre seg noe i servoen, jeg vil ikke at den skal dra i stykker det potmeteret, det koster en god del mer enn servoen. Fruen foreslo faktisk også en krympestrømpe, men den vil være for myk hvis den har noe lengde så den kan flekse og ikke flekse i det hele tatt og bli revet av hvis den er kort.

@Mr. A Den der så virkelig snedig ut, mange takk! Da jeg visste hvilket ord jeg skulle søke på (coupler) fant jeg en rekke forskjellige typer på Ali. Denne ser ekstra nyttig ut, hvis jeg ikke tar helt feil, er denne sånn at det ikke gjør noe om den dras litt for langt, for den har ei fjær som hindrer at noe dras i stykker. Og så tror jeg at fjæra kan strammes som man vil ha den. Jeg trenger vel 5 mm til SG90-servoen, og så kanskje 8 til den andre siden. På tide å grave fram skyvelæret...

Edit: Eller en sånn, med gummi som flekser, kan vel også brukes. Mulig at det er bedre, bør vel bestille begge deler og se hva som funker.

Edit 2: Det ble den siste, i to forskjellige varianter, for de kunne ha den her om et par uker. De andre tok minst en måned.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...