Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

sekskantnøkkel i millimeter og tommer


Anbefalte innlegg

Jeg har aldri forstått hvorfor det finnes i millimeter og tommer av verktøy

F.eks så har du sekskantnøkkel som kan være 3,4,5 mm osv. Ja, du finner også 2,5 millimeter. Muligens også 3,5 mm og 4,5 mm? 

Men hvem trenger sekskantnøkkel som har tommer, f.eks 1/16", 5/64".

Jeg har nylig kjøpt sykkel, og jeg må selv stå for montering av styre, pedaler og ikke minst sete. Jeg prøvde med 3 og 4 mm til styre. Men 3 mm ble for lite, 4 mm for stor. Og der står jeg uten at jeg får montert sykkelen ferdig. Selvsagt skulle jeg ønske det fulgte med monteringsanvisning med beskrivelse type verktøy som trenges til ulike steder. Men nei. Derfor begynner jeg å spørre om jeg må gå for å kjøpe med tommer? eller skal jeg satse på at det finnes eller skal være 3,5 mm sekskantnøkkel. Det er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit å ha et umbracko-sett i både tommer og millimeter. Koster ikke allverden, og bruker man feil ødelegger man fort boltene.

Samme med skrujern. Man har pozidriv, phillips ogs JIS, brruker man feil så lager man kanter på skruehodene, og muligens stripper dem. Verdt å sette seg inn i forskjellene og ha et par ekstra bits.

Klassiker på japanske motorsykler at alle skruehodene er ødelagt av at det er brukt phillips-trekker på JIS-hoder.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Det er ikke veldig lenge siden jeg fant ut at det finnes et verktøy som heter "tangnøkkel". Jeg tror det kun er Knipex som produserer disse, og det er langt fra alle verktøybutikker som har disse inne.

Så langt jeg har brukt min, så ser jeg at i de fleste tilfeller er denne mer praktisk/effektiv i bruk enn vanlig skiftnøkkel.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det finnes hovudsakleg fordi USA brukar det imperiske systemet (tommer, ounces, inches osv.), mens dei fleste brukar det metriske (meter, gram, liter osv.). Dei fleste andre land har gått over til det metriske, men på eldre utstyr kan du finne imperisk frå andre land (som England).

Det finnes òg ein del restar av det imperiske systemet i land som har gått over til metrisk. Hjul og monitorer blir td. stort sett omtalt i tommer. I båtverda brukar dei meir fot enn meter.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

jeg var å kjøpte med tommer for å gjøre et forsøk. Det passet riktig nok når jeg skrur lett, men ved ytterst press så "spinner den", det betyr det er ikke 100% passer til skruen. 

Når jeg var i biltema, så har dem sett, det er kun en som heter 2,5. 

Virker som det ikke finnes 3,5? 

Lenke til kommentar

Har du sjekket at det ikke er lakk i veien som gjør at den på 4 mm ikke passer?.

Med mindre sykkelen er produsert i USA så er det veldig usannsynlig at det er brukt tommer, er forresten mye enklere hvis du kan ta bilde av verktøyet du bruker og skruen.

Lenke til kommentar

Høres ut som en (gammel?) fransk standard der det var ei greie med halve millimetre. Sånn var det på en gammel Arctic cat jeg eide for masse år tilbake. Ingenting som passet av fastnøkler.

[edit]
glem det, jeg tenkte på litt større størrelser.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
El burro skrev (12 timer siden):

Har du sjekket at det ikke er lakk i veien som gjør at den på 4 mm ikke passer?.

Med mindre sykkelen er produsert i USA så er det veldig usannsynlig at det er brukt tommer, er forresten mye enklere hvis du kan ta bilde av verktøyet du bruker og skruen.

Det er ingen lakk. 

Lenke til kommentar

Størrelser som ser ut som millimeter har i mange tilfeller startet som tommer. Eksempel 9/16 = 13 mm, 3/4 = 19 mm, 1-1/4- 32 mm. Når det gjelder unbrako blir det vanskeligere å bruke noe annet siden det er innvendig. Du kan prøve torx i ulike størrelser, noen ganger passer det, kan være vanskelig å få strammet skikkelig. 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (10 timer siden):

Biltema har bitssett med unbrako/sekskant H3,5:

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/bits/bitssett/bitssett-71-deler-2000045298

image.png.a57e0328038cb04f562aa4d15e31d244.png

Pr. idag på lager i 65 av varehusene.

virkelig takk for informasjon. 

Jeg fant også på jula. 3,5 millimeter. 

Da jeg kom hjem så oppdaget jeg at heller ikke det passer. 

Så fasit: det er torx bits av en eller annen grunn som er plassert der. 

Du sier var det så vanskelig å oppdage det? ja, faktisk, man skal virkelig se dypt i skruhodet for å se at det er torx, men alle andre steder er det sekskant skru jern man trenger. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...