Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 508 partikkelfilter nesten tett


Anbefalte innlegg

Det er noen betingelser for at partikkelfilter rensen skal starte. Se også instruksjonsboken.

1. Motoren må være drivsvarm.

2. Eksosen må være varm nok.

3. Noen biler krever at det er minst 1/3 diesel på tanken.

Selve rensen tar fra 10 til 35 minutter.

Det anbefales å kjøre i minst 60-70 km/t under denne prosessen. Altså minst 40 minutter kjøring, men den trenger ikke å være helt kontinuerlig.

Når det gjelder turtall så ser jeg at noen anbefaler turtall mellom 1750-2500, mens andre sier 2000-3000.

Siden din bil har regenereringsvæske så er det ikke nødvendig med andre kjemikaler for å hjelpe partikkelfilteret. Så eventuelle dieseltilsetninger er kun for å holde dyser og EGR-ventil rene.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

I hvilken grad må farten være 70 og de 50 minuttene være uavbrutt? Vanskelig å finne en så lang og bratt bakke med høy fartsgrense.

Jeg er ganske sikker på at vanlig landevei/motorvei vil være nok og gi nok temperatur i filteret. Og spesielt skal det lite til på disse bilene som har væske som skal hjelpe prosessen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hvis det er lov for utenforstående å spørre, vil jeg gjerne spørre hva regeneringsvæsker er for noe? Er det egen tank for den?

Har kjørt mange dieselbiler men har ikke vært borti dette.

 

18 hours ago, Habla Møberg said:

Her kan du lese litt om hva QMI gjør. Dette er et bilverksted som også selger snabelstoffet fra QMI, men andre merker booster vil og kunne gjøre en lignende jobb.

Det at vi har slike produkter betyr at det er for dårlig kvalitet på drivstoffet.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (48 minutter siden):

Hvis det er lov for utenforstående å spørre, vil jeg gjerne spørre hva regeneringsvæsker er for noe? Er det egen tank for den?

Har kjørt mange dieselbiler men har ikke vært borti dette.

 

Det at vi har slike produkter betyr at det er for dårlig kvalitet på drivstoffet.

 

Det er noen biler med 1.6 PSA motor som har en tank med regenereringsvæske (Peugeot, Citroen, Ford, Volvo). Dette er en tank som er under bilen så verkstedet må demontere den for å fylle opp tanken. Væsken skal hjelpe til renseprosessen, trolig at det skal kunne skje under lavere temperatur i filteret.

Jeg ser navnet Eolys brukes på den væsken.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært fint å slippe, men de sa at statistisk sett så nærmer det seg. Ikke at det er noe intervall, men at de pleier å holde et visst antall kilometer. De har dårlige erfaringer med at folk prøver å rense dem selv. Det finnes spesialister som koster like mye som en ny, men de tettes igjen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 16.8.2024 den 4:16 PM):

Min 2011 diesel Peugeot 508sw fikk lampe SERVICE i dashbordet, men det gikk over. Det var noen uker siden.
Det kom tilbake, sammen med en feilmelding.

Hva sa feilmeldingen?

Med bil utenfor garanti anbefaler jeg at man har eller har tilgang på diagnoseapparat som kan lese live data. Apparatet må være tilpasset bilmerket man skal bruke det på. Kjenner du noen som kan ha dette?

Rett diagnoseapparat kan lese av bl.a. trykkdifferansen over dpf, kilometer siden dpf ble byttet og kilometer til dpf må byttes.

Merk at "kilometer til dpf må byttes" ikke baseres på algoritmer for å beregne tilstanden til dpf.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (22 timer siden):

Er det ikke disse bilene som har 120000 km intervall på å bytte DPF.

Jo, men det er bare en juridisk greie. PSA er de bilene som har mest hoildbare DPF, takket være at de bruker Eolyse, som gjør regenereringen veldig effektiv. Har aldri opplevd et DPF filter på PSA som gir seg før 180k ved normal bruk. Har heller ikke opplevd at DPF ikke lar seg rense ved en tvungen regenerering. Mistenker vel at det er noe annet galt som gjør at regenereringen ikke er korrekt gjennomført. Brukte du Peugeotverksted for jobben?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var ikke jeg som kjørte da feilmeldingen kom, så jeg er usikker på nøyaktig hva som stod.

Bruker alltid merkeverkstedet.

Den ble kjørt lite, men ikke ingenting, med feilen. Kanskje denne kjøringen har ført til mer tetting? Vil det løse seg etter noe kjøring med væske i tanken? Håper det.

Lenke til kommentar

Om der ikke er noe teknisk feil så vil filteret renses hver gang en slik regenerering utføres. Så om bilen kjøres lang nok tid på landevei (over 60km/t) til at disse rensingene blir utført så skal vel det rense filteret.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ønske at bilen hadde et mer "nerdete"brukergrensesnitt, der jeg kan iverksette prosessen fra knappene på bilradioen når jeg ønsker, eller i det minste få en varsellampe når den selv bestemmer seg for å gjøre det. Dumt om den starter prosessen rett før jeg er ved destinasjonen, og skal parkere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Jeg pleier å kjøre når motoren er på, så tomgangsturtall har jeg ikke studert. Godt mulig det stemmer, men jeg hadde satt pris på en varsellampe. 

Er denne Eolys-teknologien utbredt, eller er det bare denne motoren? Er det bedre enn AdBlue?

AdBlue er et stoff som brukes i forbindelse med biler med SCR-teknologi. Det er en teknologi som renser eksosen bedre enn tidligere systemer. Brukes på noen Euro6 biler.

Eolys er for å forbrenne sot i partikkelfilteret på lavere temperatur, istedet for å tilsette mer diesel for å øke temperaturen. Så det er helt forskjellige bruksområder.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...