Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 508 partikkelfilter nesten tett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Kan biler ha begge? Min har ikke AdBlue.

Tror ikke det, EOLYS var vel brukt for modellene ca i 2007-2014 (usikker på dette, er vel Euro4 og 5).

AdBlue er for katalysatoren som brukes i forbindelse med EURO6 biler. De kom vel i 2014/2015.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Etter hva jeg fant har BlueHDI motorene fra ca 2015-2017 både EOLYS og AdBlue.

Fant ingen nøyaktig kjelde til dette, men det virker å være noen som har begge deler.

EOLYS blandes inn i drivstoffet, hjelper på forbrenning av sot i partikkelfilter.

AdBlue sprøytes inn i eksosen og reduserer generelle utslipp.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
toralfb skrev (7 minutter siden):

Etter hva jeg fant har BlueHDI motorene fra ca 2015-2017 både EOLYS og AdBlue.

Fant ingen nøyaktig kjelde til dette, men det virker å være noen som har begge deler.

Nei, det er enten eller. På PSA kjøpt i Norge er alle solgt fra 01.01.2015 Euro6 og har AdBlue. Biler før dette (2010-2014) har Euro5, før det igjen Euro4, både Euro4 og 5 bruker Eolys.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

Det feilet igjen. Tror jeg må ha nytt partikkelfilter. Er det noe å spare på å bruke uoriginalt verksted? Er det dårligere?

Hva er det som har feilet? Har du prøvd å kjøre med hard belastning over en tid slik jeg beskrev? Med mindre bilen går umiddelbart i nødmodus før du får gjort det så er det håp.

Men vet du om bilverkstedet som fyllte eolys også resatte telleren for dette? Går bilen i nødmodus?

Ny DPF koster peng, det kan være verdt å bruke litt tid med litt tung belastning.

Lenke til kommentar

Rakk ikke å få tak i tilhenger, men har kjørt noen timer på hovedveier i 80 km/t, noe av dette i tredje gir og høyt turtall, inkludert de undersjøiske tunnelene i Stavanger/Rennesøy. 

Men så skjedde det igjen. Ikke jeg som kjørte denne gangen heller. 

Etter at merkeverkstedet fylte eolys-væske fremstod bilen som i orden, men vifta gikk mye. Nå er det feilmelding og begrenset ytelse igjen.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

Nå er det feilmelding og begrenset ytelse igjen.

Nøyaktig feilkode hadde vært interessant. Kjenner du ikke noen som kan hjelpe deg med det?

Egentlig trenger du å få avlest "Distance to dpf replacement" som skal være mulig på din bil. Dette er nødvendig for å forstå hvorfor det er problemer.

Vanligvis er det ikke nødvendig å bytte dpf så tidlig og bytte av dpf uten å forstå hvorfor er oppskriften på å bare få tett dpf på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker at det er helt nødvendig å få lest ut verdier her, som @mobile999 skriver. Ikke bare tid til DPF skal byttes (som kan og bør resettes på et tidspunkt), men og finne ut hvorfor viften går for fullt. Om det er pga regenerering eller at en sensor har gått amok. Feiler bare 1 sensor så kan altmulig skje, og på en bil såvidt gammel som dette er det igrunn helt normalt at en sensor kan ryke. Temperatur, trykk, etc.

Lenke til kommentar

Trådstarter skriver innledningsvis det var tomt for eolyse - og en regenerering feilet hos verkstedet.

Hvis det har vært tomt for eolyse en stund, som har resultert i flere avbrutte regenereringer, ville jeg sett på 'engine oil dilution ratio'; er denne over 7-8% vil det være vanskelig å få i gang en regenerering. 

Kanskje Peugeot har andre verdier men Renaulten min nektet å prøve på regenerering med den prosenten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei

jeg har ikke lest alle innleggene her,  så mulig det jeg skriver er blitt skrevet allerede 

 

om partikkelfilteret har oppnådd Max eller nesten Max sotlast, så hjelper det ikke bare med denne typiske kjøre det rent stilen, som f.eks ligge høyt på turtall, kjøre med belasting og kjøring i bratte bakker. Når partikkel filter har gått seg tett og/eller sotlasten er for høy, da får du ikke nokk eksos gjennom de tette kanalene i filteret til at det skal blåses ut naturlig. Det vill da ligge ett teppe av sotlast/karbon eller hva no enn utslippene inneholder på forside/øvre side. Feilmelding  oppstår når differialtrykk sensor måler for høyt bak trykk i forhold til det som er på motsatt ende. Skal en beholde ett friskt partikkel filter må man «kjøre det rent med litt effektiv kjøring fra dag 1»

dette er ikke altid så lett om man kjører kun i bytrafikk og ellers steder der det er mye trafikk og korte strekkninger. 
 

løsning før en bytter partikkel filter: 

kjøp tunap sitt rense system, dette er flytende veske som en kjører inn før filterdelen og løser opp det stivnete karbon laget, etter rensestoffet har vært i filteret noen minutter kjører man en tvangs regenerering. Les ut differial trykket før og etter å se om det ga effekt. Om ikke må filteret taes av og spyles igjennom. 
 

finnes sikkert mye lignende produkter, jeg bare nevner det jeg har hatt best erfaring med.

Det er veldig godt mulig at filteret ikke er tett, selvom du ikke får regenerert. Det er veldig viktig å nullstille trykk sensorer og eolyse nivå etter man har fylt opp. Eolyse tanken har ikke altid noe aktiv tankmåler og går ofte på inlagte verdier av forventet forbruk. Bilen vet ikke at vesken er fylt opp igjen før den er nullstilt igjen

 

 

Endret av MAtroxX
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...