Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 508 partikkelfilter nesten tett


Anbefalte innlegg

Min 2011 diesel Peugeot 508sw fikk lampe SERVICE i dashbordet, men det gikk over. Det var noen uker siden.
Det kom tilbake, sammen med en feilmelding. Verkstedet konstaterte at det var tomt for regeneringsvæske.
Da dette ble etterfylt fant de også at partikkelfilteret er nesten fullt, og de forsøkte å regenerere. Det hjalp visst ikke, men hun i skranken anbefalte å kjøre en kilometer på motorveien (90 km/t) i tredje gir.

Holder det? Burde jeg kjøre mange mil i første gir for å være sikker? En kilometer i tredje gir høres for enkelt ut.
Noen artikler på nettet snakker om å kjøre med belastning. Mener de egentlig høyt turtall, eller hjelper det faktisk å belaste den? Hvordan? Skal jeg leie en tung tilhenger med båt, for å gi den noe å dra på, og kjøre opp på et fjell?

Det er for øyeblikket ingen feilmelding, og regenereringsvæske er fyllt opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, holder ikke med 1 km. Du må kjøre en hel del. Har du tilgang på tilhenger? Fyll den opp, og kjør i motbakker med middels høyt turtall.

Fyll på dobbel dose med dieselbooster. Som øker forbrenningen. Du bør kjøre minst 2 timer, få god temperatur på motoren. Først da vil den kunne regenerere.

EDIT: Den vil kunne regenerere før 2 timer, men er du smart så kjører du minst 2 timer, med belastning. Det hjelper ikke bare på DPF men og på sotmengder som ligger i innsug, EGR, etc.

Endret av Habla Møberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Kjører med premium-diesel fra Shell eller Esso. Trenger jeg dieselbooster i tillegg? Hvilket produkt? Hva er optimalt turtall, er middels bedre enn høyest mulig? Hvilket gir?

I og med at den er på vei til å tette seg bør du absolutt bruke en booster. Denne vil øke forbrenningen og temperaturen, og det er akkurat det du må få gjort med å kjøre hardt og langt en stund.

Jeg har brukt QMI dieselbooster i mange år på mange motorer og er strålende fornøyd med resultatet med den. Der finnes meng der av lignende produkter både hos thansen, Biltema, mange bilverksteder, etc. Danske Bell-Add har en variant som visstnok er bedre enn mye annet, men som og koster noe mer. Uansett er det en god hjelp til å få gang på renbrenningen av DPF. 

Ift turtall så er diesel ikke helt lik en bensinmotor. 

Så det er ikke nødvendigvis høyeste turtall som gir mest varme,men middels høyt turtall i kombinasjon med høy belastning. Som motbakker, hard akselerasjon, høy vekt. Om rødgrensen er feks 5.500rpm og maks dreiemoment er ved 1800rpm,   vil 3-3500 og hardt pådrag gi fort temperatur i DPF.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Kan du anbefale et spesifikt stoff som kan kjøpes over disk i Stavanger? Hvor kjøper jeg QMI over disk, om det er produktet du anbefaler?

De jeg lenket til ligger i Sandnes.

Ta turen og snakk med folkene der. De har jobbet i mange år med problematikken rundt tette DPF. QMI bruker jeg fordi det er rimelig per liter drivstoff, og jeg vet det virker som det skal. Har noen hundre tusen kilometer på diverse kjøretøy med dette stoffet, og har kun gode opplevelser.

Men der finnes også andre produkter som også gjør jobben altså.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (24 minutter siden):

Mange takk. Jeg får en idé om hvordan jeg kan belaste motoren mest mulig. Jeg har en tilhenger, jeg kan fylle den med pukk og kjøre opp og ned fjellet ved Utsikten hotell noen ganger. God plan?

Høyres ut som en plan. Det er utrolig effektivt. Vær litt hard på gassen, kjør manuelt girvalg om du har automat. Selvsagt pass på at ikke temperaturen går opp til rødt felt. Kjør gjerne med lite drivstoff og høy innblanding av booster (dobbel og vel så det), så får du høy konsentrasjon av boosteren.

Har gjort dette med sikkert 10 biler, alle har blitt friskere, den ene måtte vi ned med dpf på, det var for tett. Din tror Jeg ikkje er så tett, du har ikke fått de slemmeste feilvarslene ennå.

Lenke til kommentar

For å være snill med dieselpartikkelfilter DPF tar man en halvtimes tur i uka etter motor/landeveien. Man kjører bilen driftsvarm først, for så å kjøre i 3:e eller 4: gear, alternativt lås automaten i ett lavere gear for å oppnå 2500 rpm eller mer. Da kjører man et par mil sånn, og eksosen blir varm og slipper ut partiklene. Man behøver selvsagt ikke å kjøre konstant sånn i to-tre mil, man må følge trafikken, men la motoren gå på litt "stressa" turtall og gi på noen ganger.

Filteret er til for å ikke slippe partiklene i byen der man kjører rolig, for så å spytte ut det på landsbygda.

Dette med belastning og tilhenger er ikke nødvendig, selv om et også hjelper, men det er varmen i eksosanlegget du må få opp. Fungerer også å ha den i fri på gårdsplassen i en halvtime -for å bli populær hos naboene-, med noe tungt på gasspedalen for å oppnå over 2500 rpm.. Så ruser man et par ganger etterpå for å skyte sotet ut.

Har det gått for langt er eneste medisin å bytte den første biten av eksosanlegget som filteret sitter i - eller får noen til å plukke ut det og kjøre en manuell rens på det - ofte like dyrt som å bytte.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Kan denne lange kjøreturen med tung belastning gjennomføres på ruller i et verksted, i stedet for på offentlig vei? Da slipper man mange ulemper, som øvrig trafikk, og å måtte snu og kjøre nedover.

Ja, du kan legge "murstein" på gasspedalen og gjøre det på gårdsplassen din også. På Mazda 6 for en tid tilbake var det en prosedyre med å sette inn en ledning fremme i motoren og la bilen stå i minst 25 minutter. Da gikk turtallet opp på 2700 rpm, til man tok ut den ledningen igjen.

En annen faktor er rett type(!) og rett mengde motorolje. Bruker man feil olje på biler med DPF eller overfyller, vil det bli mer sot i eksosen og filteret går tett. Jeg mener oljen skal være merket med ACEA C3 eller C4, men det må bekreftes av noen som vet helt sikkert. Oftest står det på flaska om den passer dieselbiler med DPF.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...