Gå til innhold

Mpox har kommet til Sverige.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mellomkjøttet skrev (9 minutter siden):

Når stenger skolene?

Hvor store støttepakker får oljenæringen?

Jeg vurderer å gå til innkjøp av masker og engangshandsker som jeg kan selge til helsemyndighetene når landet stenger ned.

Andre enn meg som posisjonerer seg for å tjene en slant?

Hjelper vell ikke med masker? Smittes vell via berøring dette, ikke via luft?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (5 minutter siden):

Dråpesmitte også, men usikkert hvor mye som skal til

Når jeg søker ser det bare ut som anbefalingene er å unngå fysisk kontakt samt avstå fra samleie om en har misstenker om smitte.

Men, jeg er ingen ekspert på dette😅

Håper bare vi kan unngå nedstengning etc..

Lenke til kommentar

Monkeypox ''Clade 1'' heter det visst, dette er første hendelse utenfor Afrika, så det er vel ikke ett utbrudd enda, men det gjelder å kanskje vente med ferien i visse deler av Afrika, og så burde man vel teste turister/migranter fra utsatte regioner. Det er definitivt ikke klokt å la frykten for å ''se rasistisk ut'' potensielt skape en pandemi.

https://www.dw.com/en/sweden-reports-first-mpox-clade-1-case-outside-africa/a-69955272

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (6 timer siden):

Når stenger skolene?

Hvor store støttepakker får oljenæringen?

Jeg vurderer å gå til innkjøp av masker og engangshandsker som jeg kan selge til helsemyndighetene når landet stenger ned.

 

Nedstenging?? For en kjønssykdom? Hvorfor i all verden skulle Norge stenge ned på grunn av en obskur kjønnssykdom??? Sikkert en våt drøm for enkelte religiøse fanatikere men ikke noe realistisk i den virkelige verden.

 

mellomkjøttet skrev (6 timer siden):

 

Jeg vurderer å gå til innkjøp av masker og engangshandsker som jeg kan selge til helsemyndighetene når landet stenger ned.

Andre enn meg som posisjonerer seg for å tjene en slant?

Vel, siden du spør så skal jeg også være så vennlig å svare men jeg må også være ærlig siden du spør og jeg svarer og svaret er:

Det er den mest E-L-E-N-D-I-G-E forretningsideen jeg har hørt på lenge. Kjøpe munnbind og engangshansker for hva; historiens første STD-lockdown som det 0% sjanse for; LOL? Det er det siste i verden jeg ville satset pengene på.

Du kan alltids kjøpe aksjer hos Profil eller en annen kondomprodusent i håp om at det er et lite oppsving der men jeg ville ikke satset sparepengene mine på det.

 

Salvesen. skrev (5 timer siden):

 

Håper bare vi kan unngå nedstengning etc..

Når i hele verdenshistorien har man hatt nedstenging av et samfunn på grunn av en KJØNNSYKDOM? LOL; jeg mener; LOL....:rofl:

 

Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Monkeypox ''Clade 1'' heter det visst, dette er første hendelse utenfor Afrika, så det er vel ikke ett utbrudd enda, men det gjelder å kanskje vente med ferien i visse deler av Afrika, og så burde man vel teste turister/migranter fra utsatte regioner. Det er definitivt ikke klokt å la frykten for å ''se rasistisk ut'' potensielt skape en pandemi.

https://www.dw.com/en/sweden-reports-first-mpox-clade-1-case-outside-africa/a-69955272

Apekopper er en kjønnssykdom. Det finnes en "vaksine" kan man si, mot apekopper og andre kjønnsykdommer; den er 100% trygg og effektiv; og alle mennesker har tilgang til den skjønt det er kanskje ikke alle som vet hvordan man bruker den men den ser uansett slik ut:

brain-lateral.png

 

Når man har skummet seg forbi alle krigsoverskriftene om apekopper i media med marerittoverskrifter er det greit å lese hele greia, som i VGs artikkel hvor de mer trivielle og "kjedelige" fakta som gjør det hele til en nothingburger kommer helt på slutten:

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/pP1xoV/ud-om-mpox-situasjonen-er-alvorlig

Øystein Sundes låt "smi mens liket er varmt" er stadig aktuell skjønt nå til dags bør vel "løssalget" byttes ut med "klikksalget". Altså "klikksalget først og sannheten sist".

 

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Nedstenging?? For en kjønssykdom? Hvorfor i all verden skulle Norge stenge ned på grunn av en obskur kjønnssykdom??? Sikkert en våt drøm for enkelte religiøse fanatikere men ikke noe realistisk i den virkelige verden.

 

Vel, siden du spør så skal jeg også være så vennlig å svare men jeg må også være ærlig siden du spør og jeg svarer og svaret er:

Det er den mest E-L-E-N-D-I-G-E forretningsideen jeg har hørt på lenge. Kjøpe munnbind og engangshansker for hva; historiens første STD-lockdown som det 0% sjanse for; LOL? Det er det siste i verden jeg ville satset pengene på.

Du kan alltids kjøpe aksjer hos Profil eller en annen kondomprodusent i håp om at det er et lite oppsving der men jeg ville ikke satset sparepengene mine på det.

 

Når i hele verdenshistorien har man hatt nedstenging av et samfunn på grunn av en KJØNNSYKDOM? LOL; jeg mener; LOL....:rofl:

 

Apekopper er en kjønnssykdom. Det finnes en "vaksine" kan man si, mot apekopper og andre kjønnsykdommer; den er 100% trygg og effektiv; og alle mennesker har tilgang til den skjønt det er kanskje ikke alle som vet hvordan man bruker den men den ser uansett slik ut:

brain-lateral.png

 

Når man har skummet seg forbi alle krigsoverskriftene om apekopper i media med marerittoverskrifter er det greit å lese hele greia, som i VGs artikkel hvor de mer trivielle og "kjedelige" fakta som gjør det hele til en nothingburger kommer helt på slutten:

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/pP1xoV/ud-om-mpox-situasjonen-er-alvorlig

Øystein Sundes låt "smi mens liket er varmt" er stadig aktuell skjønt nå til dags bør vel "løssalget" byttes ut med "klikksalget". Altså "klikksalget først og sannheten sist".

 

Slik jeg oppfatter dette smittes en ved å være nær en person, ikke nødvendig med samleie.

Og at denne varianten er veldig smittsom og kan føre til alvorlig sykdom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Slik jeg oppfatter dette smittes en ved å være nær en person, ikke nødvendig med samleie.

Og at denne varianten er veldig smittsom og kan føre til alvorlig sykdom. 

Veldig intim nærkontakt for alle som har giddet å lese alt som står.

Dette er glemt om to uker akkurat som da det ble slått alarm om apekopper for to år siden. Men på grunn av coronatiden blir folk helt oppspilt hver eneste gang de leser om virusutbrudd et eller annet sted i verden og tenker at "nå blir det nedstenginer på nytt". Spesielt når man hovedsaklig leser overskrifter og det som kommer først. Enten det er apekopper, fugleinfluensa eller det utbruddet av mycoplasmabakterie i nord-Kina ved vintertider i fjor. Jeg vil anta med 98% sikkerhet at denne tråden er skyvet ned fra førstesiden innen neste uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Nå er ikke dette en kjønnsykdom pr se, men en sykdom som KAN smitte via samleie etc, i tillegg til hudkontakt, dråpesmitte osv osv.

I all hovedsak gjennom samleie og veldig intim nærkontakt. Det er ihvertfall ikke noe som er så vialt at det brenner seg gjennom befolkningen som corona- og influensaviruser.

Men folk som er redd for dette får bare være det; jeg tar det med knusende ro, akkurat som jeg gjorde med Kinas gjenåpning, apekopper for 2 år siden og mycoplasmabakterien. Jeg har viktigere ting å være redd for.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (3 minutter siden):

Veldig intim nærkontakt for alle som har giddet å lese alt som står.

Dette er glemt om to uker akkurat som da det ble slått alarm om apekopper for to år siden. Men på grunn av coronatiden blir folk helt oppspilt hver eneste gang de leser om virusutbrudd et eller annet sted i verden og tenker at "nå blir det nedstenginer på nytt". Spesielt når man hovedsaklig leser overskrifter og det som kommer først. Enten det er apekopper, fugleinfluensa eller det utbruddet av mycoplasmabakterie i nord-Kina ved vintertider i fjor. Jeg vil anta med 98% sikkerhet at denne tråden er skyvet ned fra førstesiden innen neste uke.

Nærkontakt ifølge Helsenorge https://www.helsenorge.no/sykdom/infeksjon-og-betennelse/apekopper/

Mulig du tenker på de mindre smittsomme variantene.

Forhåpentligvis er det glemt om kort tid ja.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

anbefalingene er å unngå fysisk kontakt

Kanskje det blir (iallfall for en periode) om ikke annet slutt på denne vemmelige og uhygieniske skikken med å håndhilse da... :)   

(La for en tid tilbake f.eks. merke til noen såkalte "samfunnstopper"  komme til en samling der det ble mye håndhilsing først, og når det meste av det var unnagjort, så bar noen unger/ungdommer fram noen fat som det visstnok var smakebiter av  lokalprodusert mat på.  Samfunnstoppene  forsynte seg ubekymret av fatene selvfølgelig,  og tok maten i fingrene osv.  Hygienisk? ...

Så spørs det da, når apekoppene evt. for alvor gjør sin inntreden også i Norge, om  f.eks. dette med håndhilsing fortsatt gjelder.  Kanskje vi må gå over til en moderat "japansk hilsen" da, eller som disse unge muslmijentene som for noen år siden ikke ville håndhilse på kronprinsen ved en tilstelning.  Like greit slik kanskje...  Eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (3 minutter siden):

Kanskje det blir (iallfall for en periode) om ikke annet slutt på denne vemmelige og uhygieniske skikken med å håndhilse da... :)   

(La for en tid tilbake f.eks. merke til noen såkalte "samfunnstopper"  komme til en samling der det ble mye håndhilsing først, og når det meste av det var unnagjort, så bar noen unger/ungdommer fram noen fat som det visstnok var smakebiter av  lokalprodusert mat på.  Samfunnstoppene  forsynte seg ubekymret av fatene selvfølgelig,  og tok maten i fingrene osv.  Hygienisk? ...

Så spørs det da, når apekoppene evt. for alvor gjør sin inntreden også i Norge, om  f.eks. dette med håndhilsing fortsatt gjelder.  Kanskje vi må gå over til en moderat "japansk hilsen" da, eller som disse unge muslmijentene som for noen år siden ikke ville håndhilse på kronprinsen ved en tilstelning.  Like greit slik kanskje...  Eller?

Eller(det sannsynlige); hele dette medieskremselet som ikke alle medier gidder å kaste bort tid på blåses over etter 3-4 dager og alle andre enn hypokondere har glemt det hele for denne gang. Helt til det erklæres "apekoppkrise" igjen om 2 år. Eller kanskje ikke; for da har kanskje flere glemt corona som er grunnen til at noen er helt i krise- og alamrmberedksap bare fordi man leser om et virus som dukker opp hos noen på våre breddegrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

et er glemt om kort tid.

Så et bilde i  TV-nyhetene i morges der en afrikansk mann hadde ansiktet fullt av erter-store runde blemmer.  Var det ca.en tre ukers tid de holdt seg slik disse blemmene? (Mon tro hvordan  skal f.eks. disse såkalte influenserne  takle denslags? De må vel vise seg fram støtt og stadig f.eks.disse, - blir litt av et syn sikkert...). 

En kvinnelig ekspert på temaet fortalte forresten at denne nye "utgaven" av infeksjonen  var langt mer smittsom og med noe større dødsrisiko enn den forrige...  Å ta i infiserte klær kunne visst være nok. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skeptikus skrev (2 timer siden):

Så et bilde i  TV-nyhetene i morges der en afrikansk mann hadde ansiktet fullt av erter-store runde blemmer.  Var det ca.en tre ukers tid de holdt seg slik disse blemmene? (Mon tro hvordan  skal f.eks. disse såkalte influenserne  takle denslags? De må vel vise seg fram støtt og stadig f.eks.disse, - blir litt av et syn sikkert...). 

En kvinnelig ekspert på temaet fortalte forresten at denne nye "utgaven" av infeksjonen  var langt mer smittsom og med noe større dødsrisiko enn den forrige...  Å ta i infiserte klær kunne visst være nok. 

 

Bgrunnelsen for lockdown mht. corona var hvor smittsomt viruset var og risikoen for overbelastning av helsevesenet på grnn av innleggelser pga. covid-19. INGEN av disse to betingelsene er tilstede for apekopper; det er ikke noe som helst i nærheten av å være like smittsomt og heller ikke i nærheten av å være like risikabelt for sykehusinnleggelser, og derfor blir det ikke noen nedstenging av noe slikt. Derfor er dette en nothingburger som ingen ville lagt merke til om det var i 2019. Det har garantert vært slike utbrudd av lignende ting mange ganger tidligere før 2020 men som media da forbigikk i stillhet. Fordi det ikke solgte da.

Og derfor er dette glemt om en uke. Med mindre noen i Norge får det da og det blir krigsoverskrifter og muligens ekstrasending i TV2 men ikke NRK.
 

Men nå startet denne tråden med en som håpet på å profittere på en pandemi han tror er som covid i 2020 og jeg sier som sant er at det er bare å glemme. Dette er ingen pandemi; kun et stygt virus som noen vekdig få vil få og det er kjedelig for dem det gjelder men det er det. Media gjør dette til en katastrofe, akkurat som med flåtten.

Hvis TS gjør alvor av sine planer og investerer alle sparepengene sine på dette så er det ihvertall IKKE på oppfordring for meg for jeg frarådet det; det skal jeg ihvertfall ikke ha på meg at jeg anbefalte en slik investering. Jeg skal ihvertfall ikke ha skyld i de eventuelle tapene av penger på det i så fall. Så jeg har i det minste mitt på det rene her om å se dette for det mediahysteriet det vitterlig er.

Endret av Morromann
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

De aller fleste som tidligere fikk apekopper fikk det i forbindelse med sex. I 2023 fulgte en annen mutasjon nærmest folk rundt fra Pride-parade til Pride-parade hvor det alltid er ekstremt mye tilfeldig sex. Mange ble smittet i badehus og saunaer hvor det var regelrette gangbangs. Og det ble antagelig sett utbrudd under Pride-sesongen i Europa allerede i 2022 eller tidligere[1]. Det ser i grove trekk ut til å følge samme mønster som HIV. Smitten kommer med tilfeldig sex og dårlig hygiene / manglende beskyttelse. Denne nye varianten virker imidlertid mer smittsom, og har tragisk rammet veldig mange barn i Afrika [2].

Det skal likevel ikke være slik at denne sykdommen sprer seg *veldig* lett, slik at det er vanskelig å se at den skulle få noe voldsom grobunn i Vesten har litt bedre håndhygiene f.eks. Dette er tross alt ikke Kinavirus, som smitter som influensa.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...