Gå til innhold

Mistet mobilen i helga

Anbefalte innlegg

Mistet telefonen på byen i helgen og den er umulig og spore. Kan jeg da regne med den har blitt nullstilt før jeg rakk og låse den via Google? Den hadde tastelås men det er vel bare å ta en "hard reset" for kjeltringene og ta den i bruk? 

Telefonen var av eldre årgang, så ikke noe tapsverdi og snakke om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android har bygd inn tyveribeskyttelse i lang tid, siden 8.1, den beskytter ved nullstilling fra recovery og kan kun åpnes av serviceverksteder mot kjøpskvittering og liknende, men sikkert måter å omgå det på for uærlige sjeler: https://support.google.com/android/answer/9459346?hl=en

Samsung har i tillegg sin egen beskyttelse hvis du har Samsung konto på telefonen.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (11 timer siden):

Android har bygd inn tyveribeskyttelse i lang tid, siden 8.1, den beskytter mot nullstilling fra recovery og kan kun åpnes av serviceverksteder mot kjøpskvittering og liknende, men sikkert måter å omgå det på: https://support.google.com/android/answer/9459346?hl=en

Samsung har i tillegg sin egen beskyttelse hvis du har Samsung konto på telefonen.

Den virker å være sunket i jorden.

Bør jeg da frykte at mine lagrede data på enheten nå har blitt "allemannseie"?

Jeg regner med at den enten ligger avslått, eller kanskje har blitt flashet med ny software og at andre har tatt glede av den. Jeg vet ikke hvordan fremgangsmåten egentlig er i slike tilfeller. Noen som kan gi meg et stikkord på hva som normalt skjer med stjålete enheter?

Har aldri mistet en mobil på denne måten før, men kun mistet de i sjøen eller på andre måter hvor de ikke kommer i andres hender.

Lenke til kommentar

Har du hatt skjermlås på og sendt inn forespørsel for å slette innhold for enheten fra google sin finn min telefon side, så tror jeg ikke at du skal uroe deg. Det skal også en del til for en som finner telefonen å begynne å bruke den nettopp på grunn av tyveribeskyttelsen. Den kan ikke tilbakestilles eller flashes og tas i bruk sånn uten videre.

Dersom telefonen havner i mer profesjonelle miljøer, kan det kanskje forseres, men da er alt slettet uansett. Du kan også melde telefonen stjålet hos politiet som da sender IMEI nummeret til operatør for å sperre den ute fra mobilnett.

Lenke til kommentar

Vanlegaste grunnen til at du ikkje får kontakt med telefonen er at den er avslått eller at den er lagt i ein pose som blokkerer radiosignal.

På kva måte mista du telefonen? Ein eldre telefon med liten verdi er ikkje spesielt attraktiv som tjuvgods, og ettersom du var på byen så er det nok langt meir sannsynleg at du har mista telefonen og/eller at ein full person har plukka den med seg i tru at det var deira eigen telefon eller på pur faen som ei impulushandling. I så tilfelle er det mest truleg at telefonen har blitt kasta i søppelet eller lagt i ei roteskuff med skrot dagen derpå utan at det føreligg onde hensikter eller kompetanse til å gjere noko med telefonen.

Har du sendt kommando om låsing/sletting så vil telefonen bli låst om telefonen mottek nettverkstilgang. Det er sjølvsagt ingenting som er 100% sikkert. Har telefonen blitt stjelt av kinesiske spionar så klarer dei å omgå krypteringa om dei legg nok tid og ressursar i arbeidet. Vanlege amatører har ikkje slik kompetanse og ressursar.
Og igjen, ein eldre telefon vil det ikkje være verdt å bruke tid på å prøve å låse opp.

Det er nok ikkje ein stor fare for at dine personlege data har blitt lasta ned og delt på det mørke nettet, i alle fall om du ikkje er ein person som truleg har mykje spennande lagra på telefonen slik som topp-politikarar og kjendisar kanskje har.

Det er likevel fornuftig å bytte passord så raskt som mogleg. Største faren for at data kan kome på avvege er eigentleg om telefonen vart stjelt rett etter at du brukte den slik at den fortsatt er opplåst, for ein tjuv som då held telefonen aktiv så lenge batteriet varer så vil ein med ein opplåst telefon kunne gå inn på appar og tenester der du er innlogga frå før.

Ein tjuv som har tatt ein ulåst telefon kan potensielt klare å låse deg ut frå andre innloggingstenester ved å bestille nytt passord og få det sendt på SMS eller epost som tjuven då har tilgang til i form av ein opplåst telefon der du alt er innlogga på eposten.

Lenke til kommentar
mandela skrev (39 minutter siden):

Har du hatt skjermlås på og sendt inn forespørsel for å slette innhold for enheten fra google sin finn min telefon side, så tror jeg ikke at du skal uroe deg. Det skal også en del til for en som finner telefonen å begynne å bruke den nettopp på grunn av tyveribeskyttelsen. Den kan ikke tilbakestilles eller flashes og tas i bruk sånn uten videre.

Dersom telefonen havner i mer profesjonelle miljøer, kan det kanskje forseres, men da er alt slettet uansett. Du kan også melde telefonen stjålet hos politiet som da sender IMEI nummeret til operatør for å sperre den ute fra mobilnett.

Takk for svar!
Om jeg ber om at telefonen skal slettes, vil den ikke da blir gjenopprettet som ny slik at de kan ta den i bruk?
Om den holdes låst med skjermlås så er det vel en risiko for at dataene mine kan gjenopprettes?

Det er kanskje best om den slettes slik at de som har funnet den kan ta den i bruk og mine data forsvinner.

Ellers mener jeg å ha lest at man enkelt kan legge inn programvare på et minnekort og således flashe mobilen med ny software. Dette høres ikke så vanskelig ut. Tyveri av telefoner er jo populært og vil ikke tro at disse tyveriene ville eksistert om telefonene ble ubrukelige.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Vanlegaste grunnen til at du ikkje får kontakt med telefonen er at den er avslått eller at den er lagt i ein pose som blokkerer radiosignal.

På kva måte mista du telefonen? Ein eldre telefon med liten verdi er ikkje spesielt attraktiv som tjuvgods, og ettersom du var på byen så er det nok langt meir sannsynleg at du har mista telefonen og/eller at ein full person har plukka den med seg i tru at det var deira eigen telefon eller på pur faen som ei impulushandling. I så tilfelle er det mest truleg at telefonen har blitt kasta i søppelet eller lagt i ei roteskuff med skrot dagen derpå utan at det føreligg onde hensikter eller kompetanse til å gjere noko med telefonen.

Har du sendt kommando om låsing/sletting så vil telefonen bli låst om telefonen mottek nettverkstilgang. Det er sjølvsagt ingenting som er 100% sikkert. Har telefonen blitt stjelt av kinesiske spionar så klarer dei å omgå krypteringa om dei legg nok tid og ressursar i arbeidet. Vanlege amatører har ikkje slik kompetanse og ressursar.
Og igjen, ein eldre telefon vil det ikkje være verdt å bruke tid på å prøve å låse opp.

Det er nok ikkje ein stor fare for at dine personlege data har blitt lasta ned og delt på det mørke nettet, i alle fall om du ikkje er ein person som truleg har mykje spennande lagra på telefonen slik som topp-politikarar og kjendisar kanskje har.

Det er likevel fornuftig å bytte passord så raskt som mogleg. Største faren for at data kan kome på avvege er eigentleg om telefonen vart stjelt rett etter at du brukte den slik at den fortsatt er opplåst, for ein tjuv som då held telefonen aktiv så lenge batteriet varer så vil ein med ein opplåst telefon kunne gå inn på appar og tenester der du er innlogga frå før.

Ein tjuv som har tatt ein ulåst telefon kan potensielt klare å låse deg ut frå andre innloggingstenester ved å bestille nytt passord og få det sendt på SMS eller epost som tjuven då har tilgang til i form av ein opplåst telefon der du alt er innlogga på eposten.

Hvorfor skulle den ligge i en pose som blokkerer radiosignal? Da har de jo en plan med den?
En normal person ville vel ha hatt telefonen påslått om de ikke har uærlige hensikter.

Har byttet passord og den var trolig ikke åpen med skjermlås. Jeg får den nok ikke tilbake og anser den som tapt, men greit å forsøke skadebegrense i den grad det lar seg gjøre, og så har man lært noe til neste gang det skjer. Er glad var en telefon av den rimeligere sorten da jeg har sluttet kjøpe toppmodellene.

Jeg har alltid fundert over om det er en sikkerhetsrisiko å være innogget på sin google-konto eller ikke. Man får jo flere valg dersom man er innlogget enn å ikke være det. Har alltid tenkt at det er best å logge ut av kontoen på reise eller når det fare på verde, men nå er jeg av en annen oppfatning.

Lenke til kommentar

Var den sikret med skjermlås, og den hadde google konto lagt til, har du ikke noe å bekymre deg over etter min oppfatning.

https://support.google.com/accounts/answer/6160491?sjid=17727583345643462371-EU&hl=no

Sitat

Ellers mener jeg å ha lest at man enkelt kan legge inn programvare på et minnekort og således flashe mobilen med ny software. Dette høres ikke så vanskelig ut.

overhodet ikke enkelt når android tyveribeskyttelse er aktivert (skjermlås + google konto lagt til) og skjermen var låst (slik at eventuelt personen som fant telefonen ikke kunne gå inn og nullstille den fra innstillinger.

Det er jo også mulig at du har mistet den et sted og at ingen har funnet den eller at den har blitt levert inn et sted, men ikke funnet tilbake til eier. hadde du eierinfo på låseskjermen?

Lenke til kommentar
mandela skrev (12 timer siden):

Var den sikret med skjermlås, og den hadde google konto lagt til, har du ikke noe å bekymre deg over etter min oppfatning.

https://support.google.com/accounts/answer/6160491?sjid=17727583345643462371-EU&hl=no

overhodet ikke enkelt når android tyveribeskyttelse er aktivert (skjermlås + google konto lagt til) og skjermen var låst (slik at eventuelt personen som fant telefonen ikke kunne gå inn og nullstille den fra innstillinger.

Det er jo også mulig at du har mistet den et sted og at ingen har funnet den eller at den har blitt levert inn et sted, men ikke funnet tilbake til eier. hadde du eierinfo på låseskjermen?

Da skjønner jeg ikke hvorfor noen gidder stjele telefoner lenger siden de blir ubrukelige?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...