Gå til innhold

Hva skjer når allt minne er brukt opp?

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterer Windows (11) en situasjon der allt minne (RAM/ page file) er brukt opp? Krasjer Windows? Krasjer et tilfeldig program av alle de mange programmene som kjører? Får man en dialog før noe krasjer?

Hva om det er videominne som tar slutt?

Det ser ikke ut til at jeg kan bruke Google på en god måte, jeg får svar på alt mulig rundt temaet jeg søker på, men null og niks på akkurat det jeg søker på. Bing er ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OSet(Windows) vil kræsje dersom det går helt tomt for minne.

En av OSet sine oppgaver er å passe på at det ikke går helt tom, derfor vil dette skjeldent oppstå. OSet vil jobbe på for å forhindre at alt av minne spises opp. I den prosessen vil OSet heller stoppe applikasjoner som ikke oppfører seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Standard oppsett var med veldig lita page file så jeg økte max til 3x RAM (minimum 16384 - maximum 24576 MB) men selv dette er ikkje så mye når det berre er 8 RAM. Microsoft anbefaler max 3x RAM.

Kjører fleire applikasjoner som bruker fra 1 til 3 GB hver av Memory "active private working set" pluss kanskje ukjent mengde parkert på page file. Har sett i task mngr at det bare var 300 MB tilgjengelig ubrukt minne.

Det er mange kategorier minne man kan ha synlige i task manager jeg vet ikke hva som gir mest mening å se på? Standard er kun "Memory (active private working set)".  Jeg ønsker å se hvor mye RAM en prosess buker, pluss hvor mye som er på page file.

Lenke til kommentar

Windows styrer ofte pagefile størrelse selv. Men den kan også settes slik du beskriver med en minimum og maximum størrelse.

Windows vil parkere det som ikke prioriteres til å være i RAM til pagefilen, de taskene vil da ligge der i en slags dvale.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig at noe krasjer. Det vil heller komme en feilmelding når en starter programmet der ikke er ledig minne. Det samme med videominne.

Om du har en maskin uten grafikkort, og bruker GPU som er i prosessor, så vil GPU bruke noe av systemminnet.

Det beste er om en har nok RAM i maskinen i forhold til det en trenger. Om maskinen kan oppgraderes med mer minne så er det en mulighet. Ellers så er det å ikke bruke for mye minne.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det holder å se på "In use" og "Committed" på performance-tabben i task manager. Hvis disse ligger nær eller over totalt installert minne har du for lite til det du bruker maskinen til.

Ikke så mange ting som "fikser" for lite minne annet enn å stoppe programmer. Du kan få ut ganske mye detaljert informasjon fra Performance Monitor, men det bare blir veldig unødig komplisert. Vet man at det er for lite minne, og "in use" som rapportert av task manager er nær eller høyere enn installert minne så er det problemet. Graving i hvordan ting oppfører seg med page file vil ikke tilføre noe informasjon som hjelper deg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Svein M said:

Det er ikke vanlig at noe krasjer. Det vil heller komme en feilmelding når en starter programmet der ikke er ledig minne. Det samme med videominne.

Om du har en maskin uten grafikkort, og bruker GPU som er i prosessor, så vil GPU bruke noe av systemminnet.

Det beste er om en har nok RAM i maskinen i forhold til det en trenger. Om maskinen kan oppgraderes med mer minne så er det en mulighet. Ellers så er det å ikke bruke for mye minne.

Programma varierer minnebruken, både spill, nettleser og alt egentlig. Om jeg har 300 BM ubrukt minne etter at jeg starta det siste programmet, trenger det ikke være tilfelle en stund senere.

Det er et RTX middels bra videokort med noen GB minne (husker ikke tallet). Denne CPU-en har ikke grafikk.

Jeg tror maskinen kan oppgraderes til minst 16GB og det kan bli aktuelt, men det har jeg per nå ikke tillatelse til.

12 hours ago, MailMan13 said:

Det holder å se på "In use" og "Committed" på performance-tabben i task manager. Hvis disse ligger nær eller over totalt installert minne har du for lite til det du bruker maskinen til.

Ikke så mange ting som "fikser" for lite minne annet enn å stoppe programmer. Du kan få ut ganske mye detaljert informasjon fra Performance Monitor, men det bare blir veldig unødig komplisert. Vet man at det er for lite minne, og "in use" som rapportert av task manager er nær eller høyere enn installert minne så er det problemet. Graving i hvordan ting oppfører seg med page file vil ikke tilføre noe informasjon som hjelper deg. 

Just no har jeg berre nettleseren i gang (mange faner) og det står 5,3 GB in use, 2,4 GB available, og ca 7/23GB committed.

Jeg skal til å starte et par program som ikke bør krasje, pluss et spill. Da er det lite minne til overs, og hvor mye minne prosessene bruker variere mye.

Lenke til kommentar

Når man her ser på ledig minne, så skal man huske at et hvert godt operativsystem vil se på det som å ha ledig minne som unyttig. Da er det bedre å bruke minnet til noe.

F.eks. vil man bruke ledig minne til å ta vare på nylig brukte data. F.eks. om du starter et program og så avslutter det, vil du kunne merke at dette bruker kortere tid på å bli åpnet ved gjenåpningen. Samme kan gjelde for en stor fil du åpner i et program - har fila akkurat vært i bruk, vil det gå raskere å åpne den.

I henhold til en nettleser, vil programmet kunne se på hvor mye minne som er ledig og beholde en større cache hvis det er godt med minne.

Og nei, Windows skal i utgangspunktet ha mekanismer som gjør at det ikke skal kunne gå helt tomt for minne. Så kan man alltids si at feil i minnehåndtering kan forårsake det, men da handler det om feil - og som ikke er spesielt vanlige. Feil da i minnehåndtering kan være knyttet til programmer som helt andre tilganger i systemet/minnehåndteringen enn vanlige applikasjoner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, NULL said:

Når man her ser på ledig minne, så skal man huske at et hvert godt operativsystem vil se på det som å ha ledig minne som unyttig. Da er det bedre å bruke minnet til noe.

Windows rapporterer ikke ledig minne noe sted med mindre man manuelt graver frem rette counters i Performance Monitor. Usikker på om man enkelt har kunnet sett ledig minne i Windows siden 9x. 

Det som rapporteres task manager er "Available", som inkluderer "cached". Er det lite igjen der så er det et problem, det ligger ikke mer tilgjengelig som cache noe sted, det er medregnet.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...