Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jeg opplyse om matlukt fra nabo i egenerklæringsskjema ved boligsalg?

Gjest 09406...265

Anbefalte innlegg

Gjest 09406...265

Hei,

Jeg holder på å forberede salg av leiligheten min i et eldre sameie som ble bygget i 1964, og lurer på hvor grensen går for hva jeg må opplyse om i egenerklæringsskjemaet.

Jeg bor over en nabo som til tider sender opp matlukt. Det er ikke hver gang de lager mat, men det kan merkes av og til. Bygget er en gammel enebolig som er seksjonert, og vi har naturlig ventilasjon, så det er ikke alltid så enkelt å lufte ut lukt. Det står en TG2-merknad i tilstandsrapporten: "Det er påvist begrenset ventilasjon/luftgjennomstrømning. Bedre ventilasjon må etableres."

Leiligheten har ellers ingen problemer, men samboeren min og jeg er litt uenige om dette er noe vi må informere om. Jeg vil selvsagt være ærlig, men ønsker samtidig å unngå å overdrive mindre forhold som kanskje ikke er uvanlige i et gammelt bygg.

Hva tenker dere? Har noen av dere hatt lignende erfaringer, eller juridisk kunnskap om hva som bør tas med i en slik situasjon?

Setter stor pris på alle innspill!

Anonymous poster hash: 09406...265

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel også HVOR lukten kommer opp fra. Kommer det utvendig og inn. Mulig vinduer må oppgrades og vegge tettes bedre. Mulig det er noe fra ventilasjonen hos naboen. Nå som du flytter så skader det vel ikke å nevne det til naboen. Mulig de også gjør noe de ikke har tenkt på før?

Men jeg personlig hadde latt TG2-merknaden dekke dette. "Bedre ventilasjon må etableres".

Men har hørt/lest oppgjennom årene at det er en plikt(?) å melde fra til kjøper om PLAGSOMME naboer. Hva som som defineres som plagsomt vet jeg ikke. 

Og du kan klage på plagsomme naboer, hvis det de gjør er urimelig. Å lage mat er rimelig, men å lufte maten inn til deg er urimelig.

Bidro sikkert ikke med mye her, men noen tanker fra meg!

Lenke til kommentar
Gjest 09406...265
Boris Yeltsin skrev (12 minutter siden):

Spørsmålet er vel også HVOR lukten kommer opp fra. Kommer det utvendig og inn. Mulig vinduer må oppgrades og vegge tettes bedre. Mulig det er noe fra ventilasjonen hos naboen. Nå som du flytter så skader det vel ikke å nevne det til naboen. Mulig de også gjør noe de ikke har tenkt på før?

Men jeg personlig hadde latt TG2-merknaden dekke dette. "Bedre ventilasjon må etableres".

Men har hørt/lest oppgjennom årene at det er en plikt(?) å melde fra til kjøper om PLAGSOMME naboer. Hva som som defineres som plagsomt vet jeg ikke. 

Og du kan klage på plagsomme naboer, hvis det de gjør er urimelig. Å lage mat er rimelig, men å lufte maten inn til deg er urimelig.

Bidro sikkert ikke med mye her, men noen tanker fra meg!

Vi har tatt det opp, og nabo har prøvd å tette noen hull på innsiden av kjøkkenveggen sinn, men det gjorde ingen merkbar endring. Lukten kommer fra innsiden og vi merker den som regel i stuekjøkken som ligger direkte over naboens kjøkken.

Lenke til kommentar

Eg ville nemnt det dersom denne matlukta er noko som kan opplevast som plagsomt, men du treng ikkje å overdrive heller.
Eg tenker at TG2-merknaden er for vag til å kunne reknast som dekkande for lukt frå naboen. Dårleg ventilasjon vil vanlegvis forståast som ei svakheit som berre gjelde inne i den aktuelle leilegheita.

Det avgjerande spørsmålet om dette vil utgjere ein manglande/uriktig opplysning om eigedommen.
Dersom opplysningane om matlukt kunne ha påvirka kjøpsavtalen, herunder prisen, så kan kjøparen hevde at dette er ein mangel ved eigedommen. Ein slik mangel pliktar då selgaren å rette, gi prisavslag, eller i alvorlege tilfeller kan gi grunnlag for å heve heile kjøpsavtalen.

Ved å ha gitt opplysningar om at det kan kome matlukt frå naboen så kan ikkje kjøparen pårope dette som ein mangel. Det er då sjølvsagt ein fordel at slik informasjon er gitt skriftleg slik at du kan dokumentere at informasjonen er gitt.

Den enkle tommelfingerregelen er dersom du trur at dette er forhold som har betydning for verdien av eigedommen så er det også forhold som du er plikt til å opplyse om.
Dersom dette er heilt bakatellmessige forhold så treng du ikkje å opplyse om det.

Min umiddelbare tanke er uansett at det å av og til (ikkje alltid) kjenne matlukt frå naboen kjem litt i same kategori som at du av og til kan høyre at naboen har fest. Det er heilt normalt og pårekneleg at du merker at du har naboar når du bur tett på andre, samtidig så vil til dømes hyppig festbråk frå naboen kunne danne grunnlag for å påberope seg at det føreligg ein mangel på grunn av manglande eller feilaktige opplysningar frå selgar.

Lenke til kommentar
Gjest 11d73...0ef

Et vennepar av meg vant nettopp gjennom i lignende sak, de bodde i en leilighet som huser 4 stk leiligheter.
Lukta kom fra underetasjen og ble regnet som sjenerende.

Selger ble pålagt å betale 180.000kr i erstatning.
Hadde selger hatt forsikring hadde det blitt dekket opp til 120k visstnok, men de førte saken selv og tapte.

Selv fikk jeg sjokk av dette da det totalt virker som et veldig urettferdig rettssystem og jeg har mer sympati for selgeren enn mine egne venner her faktisk.  Selv om jeg forstår at det er kjipt å flytte inn et sted også plutselig lukter det krydder dagen lang, men det går jo liksom hånd i hånd med å bo inntil noen andre da tenker nå jeg.

Uansett så ville jeg skrevet om det så dekker du deg selv, de aller fleste vil ikke ha noe problem med matlukt og vil etablere bedre ventilasjon selv.

Anonymous poster hash: 11d73...0ef

Lenke til kommentar
Gjest 09406...265
Gjest 11d73...0ef skrev (34 minutter siden):

Et vennepar av meg vant nettopp gjennom i lignende sak, de bodde i en leilighet som huser 4 stk leiligheter.
Lukta kom fra underetasjen og ble regnet som sjenerende.

Selger ble pålagt å betale 180.000kr i erstatning.
Hadde selger hatt forsikring hadde det blitt dekket opp til 120k visstnok, men de førte saken selv og tapte.

Selv fikk jeg sjokk av dette da det totalt virker som et veldig urettferdig rettssystem og jeg har mer sympati for selgeren enn mine egne venner her faktisk.  Selv om jeg forstår at det er kjipt å flytte inn et sted også plutselig lukter det krydder dagen lang, men det går jo liksom hånd i hånd med å bo inntil noen andre da tenker nå jeg.

Uansett så ville jeg skrevet om det så dekker du deg selv, de aller fleste vil ikke ha noe problem med matlukt og vil etablere bedre ventilasjon selv.

Anonymous poster hash: 11d73...0ef

Kan jeg skrive "Det kan tidvis være noe matlukt fra naboen, men det har ikke vært en vedvarende utfordring." i egenerklæringen? Holder dette? Eller er det en finere måte å skrive det på? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...