Gå til innhold

Mercery 50 HK 4 takt

Anbefalte innlegg

Hva er galt? Motoren starter lett og går helt fint opp til et vist turtall, ca 50-60% av full gass. Når jeg da gir full gass får motoren problemer stopper, akkurat som at den ikke får bensin. 

Har skiftet bensinslange, og hatt på ny bensin 98 oktan. har også blåst reint i dysene, 4 sylindret motor. Bensinfilteret er ok ikke noe problem. Hverken ser eller lukter noen lekkasjer. 

Er det noen spjel eller andre dyser som det kan være problemer med? Noen med erfaring og løsning på dette problemet?

IMG_7C4789BB01B3-1.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Står Qvicksilver på bensintanken, men den har vært i bruk tidligere for denne motoren, har ikke vært et problem tidligere.

Men motoren har stått lagret i 2 år siden siste den var i bruk.

Starter og går fint, men tåler ikke å gi mye gass da stopperen/fjusker den, men så fort jeg slakker ned går den fint igjen. Akkurat som den ikke får bensin eller for mye bensin.  

Lenke til kommentar

Quicksilver bensinslangen kan også kollapse innvendig evt. bensinhåndpumpa bli defekt. Har du testet å pumpe mens den fusker?

Har du fylt bensin med 10% etanol? Det er det ikke sikkert den liker så godt. Det kan også være at forgasseren ikke er frisk etter å ha stått noen år selv om det ble fylt bensin med 5% etanol.

Har motoren ikke blitt brukt fordi den hadde disse problemene?

Lenke til kommentar

Hei, Jeg har byttet bensinslangen, koblingen til slangen, men ikke noe forskjell. Akkurat likt, tøler ikke at jeg gir full gass. Når det gjelder bensinen så var den så og si full meg 95 Okt når den ble satt i garasjen, tømte ut all bensin og fylte opp igjen med 98 okt. men ingen ting hjelper. 

Har også vært oppe med bensin pumpen og den ser helt fin ut, belgen var også ok. Tok den med til et båtverksted også og de bekreftet at den var ok. 

Den har stått i garasjen for vi har ikke hatt mulighet til å bruke den, men trodde alt var ok nå når vi skulle prøve den nå i sommer.

Lenke til kommentar

Da er sannsynligvis problemet lokalisert til mellom slangen fra tanken og innsuget til motoren. Det kan selvfølgelig være problemer med tenning på en plugg eller motorstyringen tror den blir for varm (eller faktisk blir for varm).

Tatt av tennpluggledningene og sett om det er rent? (korrosjon/salt eller lignende)

Lenke til kommentar

Lekker/lukter det bensin fra rundt forgasserne når du har gitt full gass?

Hadde noen tilsvarende problemer med en totakter som også hadde stått ubrukt i flere år. På den så var problemet at flottøren hadde ‘limt’ seg fast i bunnen av flottørkammeret og dermed stengte ikke nålen når den skulle så forgasseren ble oversvømt med bensin og motoren døde.

Siden du har to forgassere så er vel ikke sjansen for at begge har samme problemet som det jeg opplevde men dersom tilførselen virker å være OK frem til forgasserne så kan det være at forgasserne trenger en rens 🤔

Se om du kan få tatt video av når du gir på så man kan se problemet 😊

Hvordan ser forresten pluggene ut?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Egentlig har den 4.

Den har To! Den har To! Den har To!

Sjekket ikke opp motor eller vedlagte pdf-er før jeg svarte men sjekk uansett status på forgasserne?

Hvilken modell og årgang er motoren, mye/lite brukt i sesongen(e) før opplag sist?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...