Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Subara skrev (33 minutter siden):

Det kan ellers bli vanskelig for han å få kjæreste framover, bli gift og stifte familie, med fortid som kvinnemishandler. 

Det er jo rene fluepapiret og egenskaper som gjør ham uimotståelig for enkelte. Tipper både han og Breivik har flere friere enn mr nice guy.

Angående media, har de gjort sitt og holdt seg unna etter Mette Marits oppfordring for noen år siden. Så og si alt av bildemateriale fra de siste årene er fra Borg Høibys egne valg om å delta i offentlige tilstelninger, fra slottet eller fra røde løpere rundt om i Norge og England. Det er definitivt ikke fordi det ikke har vært noe de kunne ha spunnet en historie av.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (48 minutter siden):

Jeg er enig med deg - men jeg vil gjerne ha gapestokken til slutt - ETTER at dommen har blitt rettskraftig. Jeg tror samfunnet hadde blitt tryggere om de som ble dømt også fikk en runde med offentlig gapestokk i form av navn ble publisert på samme måte som  f.eks eiendomsoverdragelser.   Jeg oppfatter rettsvesenet som alt for snille med kriminielle. Etter at navnet var publisert og dommen sonet så mener jeg også at de som måtte ønske det skal få en ny sjanse ved å få mulighet til å bytte navn etter en karens tid.  Problemet med dagens rettstat er jo at ofrene ofte straffes hardere enn den kriminelle - spesielt i voldssaker så kan jo offeret være merket for livet mens den kriminelle soner sin straff og går videre. En offentlig gapestokk tror jeg kan være preventivt - da vet alle at uansett straff, så kommer den på toppen.

Nå opplever vel Marius denne gapestokken før han er dømt - men jeg vil tro at den straffen føles tøffere enn hva han eventuelt senere dømmes for i retten. Faktisk tror jeg dette kan tvinge han inn til en form for behandling. Det er faktisk eneste vei ut av uføret for denne karen, noe jeg tror aldri ville skjedd uten gapestokken - sånn sett kan dette med gapestokk faktisk være en slag redning ut av dette. 

Nei - vi burde kanskje ha en slags offentlig gapestokk som straff - det er ikke bare uheldige sider med dette.

Godt resonnement, og helt enig! 👍 det ville gi mye større preventiv virkning enn et par år på hotell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (24 minutter siden):

Det tviler jeg på. Kvinner svermer rundt kriminelle, fengselsfugler og rike. Dette er bad-boy. 

Og jeg kanskje en av dem😉(Ment som en spøk).

Tror flest bad-girls tiltrekkes, muligens.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
5 hours ago, Entern said:

Psykisk syk kan man kalle det men det blir vel misvisende, det er vel ganske åpenbart at det er snakk om personlighetsforstyrrelse her, IKKE noe angst eller depresjon relatert.

Nei det er ikke misvisende. Ulike mentale tilstander har store overlapp, det er ikke enten-eller. Og forøvrig: «IKKE noe angst eller depresjon relatert» - skråsikre diagnostiske utsagn vitner om uvitenhet, dette er det vel ingen andre enn hans behandlere som vet. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, qualbeen said:

Offentlig gapestokk på torget?

Tilbake til middelalderen altså? Forstår du ikke ringvirkningene av et slikt system/samfunn, hvor man åpner opp for å bli dømt og hengt ut, uten lov og dom?

Jeg vil ikke leve i en slik stat! Rettssikkerhet er viktig. Svært viktig! 

Så lenge offentlige personer, som vi er tvunget til å betale for via skatteseddelen, oppfører seg som Marius har gjort her så mener jeg at media ikke bare kan, men bør være pliktige til å fortelle folket nøyaktig hva pengene våre går til.

I tillegg så er det å brette ut ugjerningene i media også en straff som forhåpentligvis virker preventivt på andre offentlige personer som kanskje kunne tenke seg å snorte litt pulver og banke løs på kjærestene sine.

Å skjule og ikke dekke sånt som det her er enda verre. Hvis sønnen til norges neste dronning, som har mer eller mindre vokst opp i kongehuset oppfører seg sånn - hva sier det om oppdragelsen? Hva sier det om vår neste konge og dronning? Eller deres egne barn som også er i arverekka? Er det personer som lar det her skje personer vi ønsker skal presentere Norge og monarkiet?

Folket bør vite, er poenget mitt. Og det bør også informeres om hva som har skjedd, slik at kongehuset ikke har mulighet til å skyfle hendelsen under teppet og hysjes ned.

Endret av Wheeljack
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I teorien er Mette Marits kontakt med offeret straffbart som vitnepåvirkning

Quote

Hvorvidt kronprinsessens kontakt har påvirket eller vært egnet til å påvirke den fornærmede kvinnen, kan det vise seg å være straffbart, ifølge straffelovens paragraf 157, og falle innunder det som ofte omtales som vitnepåvirkning.

Men at hun får straff er nok svært lite sannsynlig. 

Quote

Det er kongen som bestemmer om hun skal stilles til ansvar ved en eventuell straffbar handling. Det kan iverksettes etterforskning, men hvorvidt hun skal straffes bestemmes av konge

 

Uansett er dette skuffende handlinger og oppførsel fra folk som er på toppen av samfunnet. De har til enhver tid tilgang til de beste leger, psykologer, spesialister, kosthold, boliger, transport osv som finnes. Hva er deres unnskyldning for slik oppførsel når man lever i overflod og skal representere landet. Blir dette Norges nye Prince Andrew?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

I teorien er Mette Marits kontakt med offeret straffbart som vitnepåvirkning

Nei, men i teorien KAN kontakten være straffbar. Om dama har ringt MM for å stoppe Marius fra å brenne greiene hennes, så har ikke MetteMarit gjort noe straffbart ved å svare. Hadde avisene skullet skrive om alle sakene som likner på denne, så hadde det dessverre ikke vært plass til andre saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (2 timer siden):

Å skjule og ikke dekke sånt som det her er enda verre. Hvis sønnen til norges neste dronning, som har mer eller mindre vokst opp i kongehuset oppfører seg sånn - hva sier det om oppdragelsen? Hva sier det om vår neste konge og dronning? Eller deres egne barn som også er i arverekka? Er det personer som lar det her skje personer vi ønsker skal presentere Norge og monarkiet?

Folket bør vite, er poenget mitt. Og det bør også informeres om hva som har skjedd, slik at kongehuset ikke har mulighet til å skyfle hendelsen under teppet og hysjes ned.

Det var flere her som hadde sterke meninger om oppdragelsen av Borg Høiby. Nå vet ikke jeg hvorvidt den kriminelle faren hans var involvert i oppdragelsen, men på generelt grunnlag er det ikke slik at god eller lik oppdragelse alltid gir et godt eller likt resultat. Jens Stoltenberg hadde en søster som var narkoman. Nå er selvsagt ikke det en målestokk på hvordan man er som menneske, men oppvekst og miljø er jo faktorer som påvirker sannsynligheten for at noen begynner med rus. Jeg vet om de beste foreldre som har gjort "alt" riktig, i alle fall så langt man kan se utad, som har fått barn som er kriminelle eller som misbruker rus, og ofte med ulikt resultat for barn i samme søskenflokk. Valgene man tar som voksen, særlig når man har kommet seg godt opp i 20-årene, må falle tilbake på dem som gjør valgene.

Skal "psykisk syk"-kortet spilles, bør det komme fram hva det gjelder. Det er få diagnoser som helt unntar en for ansvar hvis man er voldelig mot andre i nære relasjoner. Noen mener at rusmisbruk faller under psykisk lidelse (jeg har ikke noen sterke meninger her), og for eksempel bipolar kan øke sannsynligheten for rusmisbruk, uten at det er gitt at det gir straffefritak eller fritak for ansvar for ens handlinger. Mange, trolig de aller fleste, som misbruker rus er heller ikke farlige for andre mennesker. Borg Høiby er etter eget valg en offentlig, voksen mann, en ressurssterk sådan, og her skriker det mer informasjon for å unngå å bli ilagt et stempel han med rette må bære.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (6 timer siden):

Jeg vet om de beste foreldre som har gjort "alt" riktig, i alle fall så langt man kan se utad, som har fått barn som er kriminelle eller som misbruker rus, og ofte med ulikt resultat for barn i samme søskenflokk.

Korrekt observert! 

Det finnes mange eksempler på dette, og vi vet ikke om oppdragelse/foreldre var utløsende årsak.

At det derimot til tider er krevende å vokse opp som «Lille Marius» kan nok de fleste likevel anta. (Jeg hadde ikke valgt en slik barndom og oppvekst – hvis jeg hadde fått muligheten til å velge mellom ulike scenario.)

Penger og rikdom er ikke alt i verden, og det ser vi jo tydelig her ... Eksempler fra andre kongehus, rike familier og godt møblerte hjem er ikke vanskelig å finne. 

Da "Jensegutt" var statsminister, og Norges mektigste mann(?), var de fleste klar over at søsteren hans var narkoman. Allikevel kan jeg ikke huske at Se&Hør, VG, +++ publiserete bilder og tekst av alt hun foretok seg. Vi fikk ikke dype innblikk i hennes liv og røre, og ingen skandalerapporter hver gang hun gjorde noe kriminelt (som garantert var ofte, mtp situasjonen hun var i!)

Poenget mitt? Den gang hadde media vett til å skille på personene, og de forstod at nevnte søster ikke var en offentlig figur, og at hennes personlige problemer ikke hørte hjemme i sladrepressen. I dag hadde kanskje de samme mediehusene brettet ut livet hennes, med fullt innsyn i alt som rører seg rundt rusen (tyveri, vold, prostitusjon, trusler, ...).

Selv om Marius har gjort utilgivelige ting, og åpenbart fortjener dom og straff, mener jeg fortsatt han ikke var en offentlig person. Ikke før mediene nå plutselig valgte å gjøre ham til det. Skal alle kriminelle heretter bli offentlige personer? Da kommer hvertfall jeg til å slite med å henge med ... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (45 minutter siden):

Var det riktig av media å skrive om han klysete FpU-lederen som er dømt for salg av cannabis og bruk av kokain, og kan det være andre saker han er dømt for? Jeg synes det. Han kommer vel også fra et temmelig møblert hjem, såvidt jeg har forstått.

Det er jo to veldig forkjellige saker med helt forskjellige handlinger, interessepunkter og begrunnelser for publisering: FpU lederen kontaktet media selv for å få publisert saken.

 

Endret av MrL
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Finnes det noen annen grunn til å gjøre det enn at man vet saken uansett vil komme ut, eller at pressen allerede har varslet om at de vil lage en sak på det?

Det var vel ingen indikasjoner på det, men han fryktet det ville skje en dag. Det er sikkert rimlig å anta at pressen ville laget sak på det. Men rollen i samfunnet til disse to personene er helt forskjellig og handlingene begått er forskjellig, så det er ikke akkurat noe 1:1 sammenligning ihvertfall.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig med Svensk kommentator 

 

Mitt spørsmål er hvordan dette har fått lov til å fortsette? Hvor mye har kongefamilien visst opp gjennom åra? Hvor mye har Mette-Marit visst? Har han blitt reddet før? Har ting blitt holdt skjult? Og hvis det kommer ut, så er de virkelig i trøbbel, sier Lindwall

https://www.dagbladet.no/kjendis/fyrer-los-hvor-mye-har-hun-visst/81817867
 

Tror sjansen for at ting har blitt holdt i skjul er meget stor 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (4 timer siden):

Var det riktig av media å skrive om han klysete FpU-lederen som er dømt for salg av cannabis og bruk av kokain, og kan det være andre saker han er dømt for? Jeg synes det. Han kommer vel også fra et temmelig møblert hjem, såvidt jeg har forstått.

Greit at du syns han er klysete, men tror kanskje du tar litt hardt i her. Såvidt jeg har fått med meg så har han fått et forelegg for bruk og én betinget dom for oppbevaring av cannabis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
paatur skrev (22 minutter siden):

Er enig med Svensk kommentator 

 

Mitt spørsmål er hvordan dette har fått lov til å fortsette? Hvor mye har kongefamilien visst opp gjennom åra? Hvor mye har Mette-Marit visst? Har han blitt reddet før? Har ting blitt holdt skjult? Og hvis det kommer ut, så er de virkelig i trøbbel, sier Lindwall

https://www.dagbladet.no/kjendis/fyrer-los-hvor-mye-har-hun-visst/81817867
 

Tror sjansen for at ting har blitt holdt i skjul er meget stor 

 

Det tror jeg og. Omtrent garantert, vil jeg si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (På 17.8.2024 den 10:08 PM):

Nå leste jeg på nettavisen at to tidligere kjærester av han har gått ut med info om at de også har blitt banka gule og blå av karen. Virker som han har driti seg ut i narkorus en drøss av ganger. Som tydeligvis er helt greit siden alle kan drite seg ut en gang i blant..

 

Sus.

Nå har jeg aldri sagt noe om at han ikke skal straffes for det han har gjort. Det eneste jeg har uttalt meg om er fokuset på akkurat han.

Hvis alle som begår slike handlinger skulle ha fått like mye oppmerksomhet i media hadde det garantert også blitt en sak...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (12 minutter siden):

Nå har jeg aldri sagt noe om at han ikke skal straffes for det han har gjort. Det eneste jeg har uttalt meg om er fokuset på akkurat han.

Hvis alle som begår slike handlinger skulle ha fått like mye oppmerksomhet i media hadde det garantert også blitt en sak...

Det er korrekt 👍

Men igjen, han er ikke alle de andre drittsekkene. Han er vår kommende dronnings førstefødte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...