Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold


Anbefalte innlegg

Det som er mest skremmende med denne saken er at Marius har blitt oppdratt av kongehuset siden han var en liten gutt. Kongefamilien har alle ressursene de trenger, men allikavel oppdra de en dum gutt med null respekt for sin kjæreste, som kaster bort livet sitt på tull og dop. 

Hvis det går dårlig dårlig med han, så tror jeg ikke oppdragelsen av de andre barna var mye bedre.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (6 minutter siden):

Det som er mest skremmende med denne saken er at Marius har blitt oppdratt av kongehuset siden han var en liten gutt. Kongefamilien har alle ressursene de trenger, men allikavel oppdra de en dum gutt med null respekt for sin kjæreste, som kaster bort livet sitt på tull og dop. 

Hvis det går dårlig dårlig med han, så tror jeg ikke oppdragelsen av de andre barna var mye bedre.

Det tenker i grunnen jeg og.

Nå regner jeg med at særlig IA har lært mye mer ansvar siden hun er arving - men for alt vi vet har hun bare lært å holde masken/skjule ting bedre…

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Camlon said:

Det som er mest skremmende med denne saken er at Marius har blitt oppdratt av kongehuset siden han var en liten gutt. Kongefamilien har alle ressursene de trenger, men allikavel oppdra de en dum gutt med null respekt for sin kjæreste, som kaster bort livet sitt på tull og dop. 

Hvis det går dårlig dårlig med han, så tror jeg ikke oppdragelsen av de andre barna var mye bedre.

Tja. Jeg er heller tilhenger av teorien om at Marius har blitt skadet av det. Trolig hadde det vært bedre for ham om MM hadde funnet seg en kjærlig rørlegger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (36 minutter siden):

Det som er mest skremmende med denne saken er at Marius har blitt oppdratt av kongehuset siden han var en liten gutt. Kongefamilien har alle ressursene de trenger, men allikavel oppdra de en dum gutt med null respekt for sin kjæreste, som kaster bort livet sitt på tull og dop. 

Hvis det går dårlig dårlig med han, så tror jeg ikke oppdragelsen av de andre barna var mye bedre.

Det setter krompefamilien i et fryktelig dårlig lys, definitivt. Men både arv og miljø former mennesker. Hos noen kan gjerne arv-elementet gi større utslag enn hos andre. Ting som intelligens, temperament, anlegg for å utvikle avhengighet osv er i stor grad bestemt av gener. Jeg vet ingenting om faren til partyprinsen så om han har arvet noen uheldige egenskaper derfra, eller om han kan ha arvet noe fra morssiden er heller ikke godt å vite. Ryktet sa vel at hun likte å ta seg en svingom i gamle dager ihvertfall.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bo1e skrev (10 minutter siden):

Det setter krompefamilien i et fryktelig dårlig lys, definitivt. Men både arv og miljø former mennesker. Hos noen kan gjerne arv-elementet gi større utslag enn hos andre. Ting som intelligens, temperament, anlegg for å utvikle avhengighet osv er i stor grad bestemt av gener. Jeg vet ingenting om faren til partyprinsen så om han har arvet noen uheldige egenskaper derfra, eller om han kan ha arvet noe fra morssiden er heller ikke godt å vite. Ryktet sa vel at hun likte å ta seg en svingom i gamle dager ihvertfall.

Hans biologiske far er dømt kriminell.

Hans morfar var voldelig alkoholiker.

Mora var «utagerende» til hun skjøt gullfuglen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Entern said:

Det tenker i grunnen jeg og.

Nå regner jeg med at særlig IA har lært mye mer ansvar siden hun er arving - men for alt vi vet har hun bare lært å holde masken/skjule ting bedre…

Det er noe spesielt med henne også. Hun flyttet til en liten leilighet på Grünerløkka og fikk seg jobb som skoleassistent og miljøarbeider på Uranienborg skole. Hun har til og med jobbet som oppvasker.

Dette er valg det står respekt av, men det er ikke kompatibelt med livet hun vil ha senere og det får meg til å tro at hun har mistet interessen for å leve livet som kongelig og vil slite med å gå tilbake til det kjedelige livet som vil forventes av henne når hun blir eldre.

Og hvis hun har noe å skjule så kan det bli veldig synlig om hun blir presset inn i en livsstil hun ikke liker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Donkey Kong said:

Hvis han ikke ønsker oppmerksomhet er det spesielt at han konsekvent finner partnere som er influencere og lever av oppmerksonhet.

Unge kvinner er jo som flies on shit rundt sånne rike, berømte personer. Det stinker penger, da flokker de seg rundt ham. Det er ikke så vanskelig å spre bena litt for å øke sjansen for mye penger senere i livet. 

flies-over-a-pile-of-poop-vector-1020450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, SommerSolo said:

Er det noe i veien med deg? 

Du klarer ikke å forstå at utroskap kan få en person til å slå? 

Jeg skrev veldig tydelig at reaksjonen er forståelig, men ikke OK. Du klarer heller ikke å se forskjellen på det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (41 minutter siden):

Du klarer ikke å forstå at utroskap kan få en person til å slå? 

Jeg skrev veldig tydelig at reaksjonen er forståelig, men ikke OK. Du klarer heller ikke å se forskjellen på det? 

Nei jeg klarer ikke på noen måte forstå at det går an å forstå seg på at det får en person til å slå. Jeg undrer meg over dine ferdigheter av å ha denne evnen….. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (46 minutter siden):

Du klarer ikke å forstå at utroskap kan få en person til å slå? 

Jeg skrev veldig tydelig at reaksjonen er forståelig, men ikke OK. Du klarer heller ikke å se forskjellen på det? 

Har du denne såkalte forståelsen på andre områder også? Eks krigen som foregår i verden? Bare lurer … 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
SommerSolo skrev (1 time siden):

Nei jeg klarer ikke på noen måte forstå at det går an å forstå seg på at det får en person til å slå. Jeg undrer meg over dine ferdigheter av å ha denne evnen….. 

Huh?

Det er svært fornuftig å sette seg inn i mulige handlingsmønstre hos andre.

Vold er aldri greit eller godtatt, det er vi alle enige om. Samtidig vet vi at samfunnet ikke er perfekt, og at noen mennesker noen ganger tyr til vold — selv om de selvfølgelig aldri burde gjort det. Vi vet det skjer. Det er lurt å sette seg inn i hvorfor! 

Ønsker vi som samfunn å bli bedre, trenger vi mer forståelse for hvordan folk agerer og reagerer sammen. 

Utroskap er aldri godkjent som grunn til å yte vold. Men fra domstolene finnes det eksempler på at det er "formildende". At noe er formidlene betyr forøvrig ikke at handlingen er greit. Det var fortsatt feil, og det blir fortsatt en straff. Spørsmålet er bare om straffen skal være like streng som andre tilfeller av lignende vold dømmes til.

Kanskje får man noen måneder færre fengselsopphold, dersom det er beviselig at hendelsen skjedde i affekt over en slik nyhet? 

Uansett - utro eller ei - det er fortsatt ikke greit å slå.

At vold noen ganger allikevel er forståelig, betyr ikke nødvendigvis at man ville benyttet vold selv. Det betyr ei heller at det er 100% forventet. Det betyr bare at vold er en av flere plausible reaksjonsformer som kan komme av en slik nyhet. For det er det jo. Vi vet at vold kan være en reaksjon enkelte tyr til ved slike nyheter. Samtidig vet vi at svært mange avstår fra å benytte vold. Allikevel er det innafor å beregne vold som (en av flere) forståelige reaksjoner som kan komme. Og det er stort sett bittelitt formildende mtp straff.

Endret av qualbeen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, John-B said:

Du klarer ikke å forstå at utroskap kan få en person til å slå? 

Jeg skrev veldig tydelig at reaksjonen er forståelig, men ikke OK. Du klarer heller ikke å se forskjellen på det? 

Utroskap er ikkje alvorlig nok til å bruke verken psykisk eller fysisk vold. Er heller ikkje ein reaksjon som er forståelig. Men eg skjønner at mange har ein låg voldsterskel og legger skulda på alskens piss da di ikkje er eller vil bli voksne nok til å være sitt ansvar bevisst. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (9 timer siden):

Du klarer ikke å forstå at utroskap kan få en person til å slå? 

Jeg skrev veldig tydelig at reaksjonen er forståelig, men ikke OK. Du klarer heller ikke å se forskjellen på det? 

Det jeg reagerer mest på er at du er så sikker på at det må ha vært utroskap, eller noe annet feil denne kvinnen skal ha gjort.

Uten å ha det minste grunnlag for det. Det blir litt snålt.

Videre kaller du Høibys reaksjon på denne angivelige utroskapen du har funnet på for «forståelig». Som det naturligvis ikke er. Det ville gjort null forskjell.

Virkeligheten er sånn at det dessverre finnes mange jævlige menn der ute som kontrollerer, truer, sparker, kveler og slår damene sine uten at de har vært utro eller gjort noe som helst annet «galt», og Høiby kan fint være en av dem.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Det jeg reagerer mest på er at du er så sikker på at det må ha vært utroskap, eller noe annet feil denne kvinnen skal ha gjort.

Uten å ha det minste grunnlag for det. Det blir litt snålt.

Videre kaller du Høibys reaksjon på denne angivelige utroskapen du har funnet på for «forståelig». Som det naturligvis ikke er. Det ville gjort null forskjell.

Virkeligheten er sånn at det dessverre finnes mange jævlige menn der ute som kontrollerer, truer, sparker, kveler og slår damene sine uten at de har vært utro eller gjort noe som helst annet «galt», og Høiby kan fint være en av dem.

Støtter denne 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

Huh?

Det er svært fornuftig å sette seg inn i mulige handlingsmønstre hos andre.

Vold er aldri greit eller godtatt, det er vi alle enige om. Samtidig vet vi at samfunnet ikke er perfekt, og at noen mennesker noen ganger tyr til vold — selv om de selvfølgelig aldri burde gjort det. Vi vet det skjer. Det er lurt å sette seg inn i hvorfor! 

Ønsker vi som samfunn å bli bedre, trenger vi mer forståelse for hvordan folk agerer og reagerer sammen. 

Utroskap er aldri godkjent som grunn til å yte vold. Men fra domstolene finnes det eksempler på at det er "formildende". At noe er formidlene betyr forøvrig ikke at handlingen er greit. Det var fortsatt feil, og det blir fortsatt en straff. Spørsmålet er bare om straffen skal være like streng som andre tilfeller av lignende vold dømmes til.

Kanskje får man noen måneder færre fengselsopphold, dersom det er beviselig at hendelsen skjedde i affekt over en slik nyhet? 

Uansett - utro eller ei - det er fortsatt ikke greit å slå.

At vold noen ganger allikevel er forståelig, betyr ikke nødvendigvis at man ville benyttet vold selv. Det betyr ei heller at det er 100% forventet. Det betyr bare at vold er en av flere plausible reaksjonsformer som kan komme av en slik nyhet. For det er det jo. Vi vet at vold kan være en reaksjon enkelte tyr til ved slike nyheter. Samtidig vet vi at svært mange avstår fra å benytte vold. Allikevel er det innafor å beregne vold som (en av flere) forståelige reaksjoner som kan komme. Og det er stort sett bittelitt formildende mtp straff.

Mtp på at vold er forståelig er dette din mening og ditt synspunkt. Jeg velger ikke og ha forståelse for det, så enkelt er det. Verken forståelig eller akseptabelt på noen måte. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, John-B said:

Du klarer ikke å forstå at utroskap kan få en person til å slå? 

Det er ingenting forståelig eller formildende med at noen får utløp for raseriet sitt ved å slå løs på noen som er fysisk svakere enn en sjøl. Det er sånt bøller i skolegården gjør. Personer som mener det er akseptabelt å slå noen i andre settinger enn sjølforsvar ser jeg på som avskum.

Jeg har også blitt utsatt for utroskap. Jeg klarte fint å si hva jeg mente om det uten å sette hverken kniver i vegger eller slå jenta.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hva er løsningen for kongefamilien her? Marius er voksen - de har ingen myndighet over han til  å tvangsinnlegge han for behandling for rus, psykisk lidelse osv. Videre må jeg si jeg reagerer over at han tydeligvis har fått økonomisk bistand fra de kongelige til å leve ut sitt liv. Forstår det nemlig slik at han ikke har hatt noen jobb - er det korrekt? I så fall har mine skattepenger gått til Marius slik at han kan kjøpe dop og slå damer. Må si det gjør en ganske så oppgitt over måten kongefamilien har mislykkes totalt i sin oppdragelse av denne mannen.....

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Konemishandler typer trenger absolutt ikke sjalusi, berettiget eller ei, for å utøve vold. Det holder lenge at partner er uenig i noe, ikke ler av en vits, har feil kjole på seg, ikke liker den nye skjorta, har lagd feil middag, osv osv osv.

Se: Ike Turner.

Ikke at bittelille Mariusselussenuss er helt der enda, men slike folk blir alltid verre og verre jo lengre de slipper unna.

For øvrig helt enig med @SommerSolo, @Wheeljack, @Snikpellik og @Maabren 👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (1 minutt siden):

Hva er løsningen for kongefamilien her? Marius er voksen - de har ingen myndighet over han til  å tvangsinnlegge han for behandling for rus, psykisk lidelse osv. Videre må jeg si jeg reagerer over at han tydeligvis har fått økonomisk bistand fra de kongelige til å leve ut sitt liv. Forstår det nemlig slik at han ikke har hatt noen jobb - er det korrekt? I så fall har mine skattepenger gått til Marius slik at han kan kjøpe dop og slå damer. Må si det gjør en ganske så oppgitt over måten kongefamilien har mislykkes totalt i sin oppdragelse av denne mannen.....

Han har vel prøvd seg på ymse jobber men ikke lykkes med noen av dem.

Så ja, regner med at kongefamilien før på han. Altså at han lever på våre penger.

Og ja oppdragelsen har tydeligvis feilet totalt i hans tilfelle. Ikke at det er unikt i denne familien (se: Mærta).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...