Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Anbefalte innlegg

Mizzie skrev (20 timer siden):

Tenker du jenter som lar seg filme er helt uskyldige da?

En voldtekt er en voldtekt uavhengig om det finnes bevis i form av film. Idéelt sett bør alle som blir voldtatt sørge for at det blir filmet. Da vil andelen av voldtektssaker som ender i skyldig-dom endelig øke markant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (20 minutter siden):

Monarkiet står ikke og faller på han direkte, men indirekte så er han en kritisk brikke nå. Dersom kronprinsparet håndterer dette svært feil, som det er lett å gjøre fordi man ønsker å hjelpe sønn/stesønn, så kan det knekke monarkiet.

DERSOM Mette Marit har dekt over bevis eller gjort andre grep for å hindre politiet i etterforskningen av MBH så er det ekstremt uheldig. Vi kan ikke ha en dronning som opptrer på den måten. Vi kan ikke ha en dronning som setter sin sønn over loven.

Det som har skjedd moderlig blir nok tilgitt. At man forsøker å dekke over en sønn pga. mediepress og for ikke å lage riper i lakken for sivgermor og svigerfar er vel det også ganske menneskelig.

Om det er juridiske ting, gjør hun det ikke igjen. Nå har hun lært.

Endret av Subara
Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Det som har skjedd moderlig blir nok tilgitt. At man forsøker å dekke over en sønn pga. mediepress og for ikke å lage riper i lakken for sivgermor og svigerfar er vel det også ganske menneskelig.

Om det er juridiske ting, gjør hun det ikke igjen. Nå har hun lært.

Hva tilsier at MM har lært? Tenker at dette kan jo fort skje igjen, velger da sitt barn ovenfor loven. Plikter som ikke blir gjort grunnet sin sønn. Om det stemmer at MM har fjernet bevis, hindret politiet eller noe så er det grunn nok til å ikke bli Norges neste dronning. 

Lenke til kommentar
engavif skrev (19 minutter siden):

Hva tilsier at MM har lært? Tenker at dette kan jo fort skje igjen, velger da sitt barn ovenfor loven. Plikter som ikke blir gjort grunnet sin sønn. Om det stemmer at MM har fjernet bevis, hindret politiet eller noe så er det grunn nok til å ikke bli Norges neste dronning. 

Fjernet bevis? Hvis politiet ville ha bevis hadde de ikke ringt på forhånd.

Litt slingringsmonn må det være. Høres nesten ut som at MM er en forbryter, medskyldig i sønnens ugjerninger.

Lenke til kommentar
Subara skrev (3 minutter siden):

Fjernet bevis? Hvis politiet ville ha bevis hadde de ikke ringt på forhånd.

Litt slingringsmonn må det være. Høres nesten ut som at MM er en forbryter, medskyldig i sønnens ugjerninger.

Tja, er rimelig spesielt å rydde i boligen til sin 27år gamle sønn, etter å blitt varslet om pågripelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som lurte på eventuell erstatning for å sitte i varetekt og man skulle senere bli frikjent for det man var varetektsfengslet for, så er det nedfelt i loven:

En siktet som har vært pågrepet eller varetektsfengslet har rett til oppreisning etter følgende satser, dersom han blir frifunnet eller forfølgningen mot ham blir innstilt: kr 1500 for første påbegynte døgn hvis frihetsberøvelsen varer i mer enn 4 timer, og kr 1500 for annet påbegynte døgn regnet fra tidspunktet for pågripelsen.

Deretter tilkjennes kr 400 i oppreisning for hvert påbegynte døgn med frihetsberøvelse. Holdes den siktede i politiarrest, er satsen likevel kr 1500 for hvert påbegynte døgn i politiarresten også der oppholdet overstiger to døgn.

Dersom en person har vært underlagt fullstendig isolasjon, jf. straffeprosessloven § 186a, skal oppreisningen etter § 2 forhøyes med 25% for perioden med fullstendig isolasjon

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-12-12-1472

Lenke til kommentar
engavif skrev (51 minutter siden):

Tja, er rimelig spesielt å rydde i boligen til sin 27år gamle sønn, etter å blitt varslet om pågripelse. 

Kan være det. Og noen har nevnt spesialbehandling ved at politiet underrettet på forhånd. Ser for meg panikkhandling for å unngå mer sverting av kongehuset.
Tror mange ville gjort det samme i hennes sted, selv om uprofesjonelt.. Eller om det var å rydde etter fest. 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Subara said:

Tror mange ville gjort det samme i hennes sted, selv om uprofesjonelt.. Eller om det var å rydde etter fest. 

For det første. Tror du kronprinsesse Mette Marit pleier å vaske byggene etter fest og morro. De har 100% garantert folk som vasker/rydder for seg. Jeg tror ingen ting på at Håkon skrubber dassen ren hver søndag, mens Mette Marit mopper gulvet i stua.

Jeg tror absolutt at mange vill gjort det samme om det var deres sønn, men det er omtrent ingen andre som gifter til seg arvet makt. Det er omtrent ingen andre som har de beskyttelsene en Konge og Dronning har (som snart er hennes tittel). Det betyr at vi, folket, må stille langt høyere krav til deres moral enn vi gjør til nabokona.

Hadde dette vært kona til Støre, så hadde det fremdeles vært ille, men da hadde vi kunne kastet de ut neste valg om vi ønsket. Den muligheten har vi ikke med kongehuset.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

På hvilken måte har Marius Borg Høiby blitt straffet hardere enn andre med samme siktelser? Bruk gjerne eksempler.

Så kan jeg komme med en fordel, han fikk 1 ukes varetekt.  1 uke! I denne saken hadde du og jeg fått 2-4 uker tvert:

Voldtekt (videobevis)

Trusler imot ofre 

Narkotika (Blodprøve + tiltalte sier seg skyldig)

Vold / Mishandling av kjærester 

Hvorfor blander du sammen flere saker?

Den uken han fikk i varetekt var kun for påstått overgrep (påsken 2024). Og det var kun for at politiet skulle få gjennomført samtaler med kvinnen(e) uten påvirkning fra Marius. Ingenting annet. 

Hverken du eller meg hadde fått lengre varetekt. Virkelig ikke. 

Husk på at det ikke er noen andre enn politiet selv, som påstår/påstod det har skjedd en voldtekter. Kvinnen har ikke anmeldt. 

Dersom politiet fikk din telefon i forbindelse med et annet lovbrudd (f.eks vold), så er det allikevel svært lite sannsynlig at de hadde gravd opp og prøvd å kjøre sak av en slik video med en tredjepart. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, WiiBoy said:

Monarkiet står ikke og faller på han direkte, men indirekte så er han en kritisk brikke nå. Dersom kronprinsparet håndterer dette svært feil, som det er lett å gjøre fordi man ønsker å hjelpe sønn/stesønn, så kan det knekke monarkiet.

DERSOM Mette Marit har dekt over bevis eller gjort andre grep for å hindre politiet i etterforskningen av MBH så er det ekstremt uheldig. Vi kan ikke ha en dronning som opptrer på den måten. Vi kan ikke ha en dronning som setter sin sønn over loven.

Jeg håper monarkiet går under, men det er helt uavhengig av denne saken.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, qualbeen said:

Den uken han fikk i varetekt var kun for påstått overgrep (påsken 2024). Og det var kun for at politiet skulle få gjennomført samtaler med kvinnen(e) uten påvirkning fra Marius. Ingenting annet. 

Hverken du eller meg hadde fått lengre varetekt. Virkelig ikke. 

Det er jeg helt enig i. Reglene for varetekt er like for alle og ser ut som er helt riktig benyttet her. Det eneste som kan være et problem er om politiet burde ha rukket å gjennomføre avhør og bevissikring raskere, slik at varetekt i det hele tatt hadde blitt unødvendig.

Husk på at det ikke er noen andre enn politiet selv, som påstår/påstod det har skjedd en voldtekter. Kvinnen har ikke anmeldt. 

En av jenten har gjennom sin bistandsadvokat sagt seg enig i at det hun var utsatt for er "voldtekt uten samleie" og at det er bra at det etterforskes, men jeg husker ikke hvem av de det var. Så politiet er ikke alene i å mene dette. ( ps. "offeret" har ikke enerett på sannheten, det er kun hennes mening)

Dersom politiet fikk din telefon i forbindelse med et annet lovbrudd (f.eks vold), så er det allikevel svært lite sannsynlig at de hadde gravd opp og prøvd å kjøre sak av en slik video med en tredjepart. 

Det er jeg sterkt, sterkt uenig i. Det er mange eksempler på at politiet har funnet videoer av noe som kan se ut som "ute av stand til å samtykke", mindre årige eller snik filming og startet etterforskning. Om det er haver gang de finner noe eller 50% av gangen er dog umulig å si noe om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...