Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Anbefalte innlegg

Donkey Kong skrev (3 timer siden):

Man behøver ikke nødvendigvis "bryte seg inn" for å slette bevis. Man kan for eksempel slette chattehistorikk på Facebook, Snapchat osv. ved å logge på brukerkontoen på annen telefon/datamaskin.

Å slette innhold på en online tjeneste (Facebook, Messenger, Google, Instagram, whatever) er ikke galt. Det er heller ikke å slette bevis. 

Telefonen som er innhentet er ikke politiets eneste vei inn til våre online tjenester. Nei nei. Hvis de lurer på hva jeg har søkt på, hvordan min chatte-historikk ser ut, etc., så spør de bare Google, Facebook, Snap Inc og TikTok direkte. Da får de fiks ferdige uttrekk rett fra databasen, som også inkluderer alt jeg har slettet og en drøss med annen meta-info tjenesten har logget rundt meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Å slette innhold på en online tjeneste (Facebook, Messenger, Google, Instagram, whatever) er ikke galt. Det er heller ikke å slette bevis. 

Korrespondanse kan selvsagt være bevis. Å slette korrespondanse som er bevis er derfor å slette bevis.

Men jeg orker ikke gjennomgå flere elementære diskusjoner nå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (49 minutter siden):

Dersom du kjører ned folk, så kan du fort havne i fengsel uansett hvor mange typer sertifikater du har.

Du KAN få fengselsstraff for å kjøre uten gyldig sertifikat. Det er ikke noe vits i å prøve å kverulere seg ut av.

Aldri hørt om det ved første eller andre gangs kjøring uten førerkort...

Det vanligste er en mindre bot på 8000.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (32 minutter siden):

Det er berettiget mistanke om at vår fremtidige dronning har varslet om pågripelse og (hjulpet til med å få) fjernet bevismateriale i en sak som omfatter narkotikalovbrudd, vold, trusler om vold, voldtekt, kjøring i rus, kjøring uten førerkort og snart (min spådom) narkotikaomsetning.

Vanlig ungdom, my ass!

Hadde det vært min sønn hadde jeg trukket ham til politikammeret etter øyelokkene.

Trukket ham inn etter øyelokkene, det hadde vært DU som ble fengsel for vold, mishandling i nære relasjoner.

Sønnen din hadde gått fri.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gouldfan said:

Aldri hørt om det ved første eller andre gangs kjøring uten førerkort...

Det vanligste er en mindre bot på 8000.

Din påstand er at det er like trivielt som å tisse på gresset, som bare er tøv.

Du kan tisse på gresset 1000 ganger uten å få noe mer enn bøter. Kjøre bil uten sertifikat ER langt mer alvorlig enn å tisse på gresset, både i jussen og i folks oppfatning. Slutt nå. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Det går mot avkriminalisering i Norge på brukerdoser, ved neste valg om Høyresiden vinner så blir bruk avkriminalisert.

Hvordan tenker du at en potensiell endring av loven flere år frem er relevant til det som MBH står i nå? 

Eller poster du dette fordi du har innsett at MBH sin omgang med narkotika faktisk er ulovlig, og ikke lovlig slik du trodde?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Trukket ham inn etter øyelokkene, det hadde vært DU som ble fengsel for vold, mishandling i nære relasjoner.

Sønnen din hadde gått fri.

Sønnen min hadde ikke gått fri. 
Om nødvendig hadde jeg trukket ham til politiets varetekt for å spare andre for skadene av hans høykriminelle adferd. 
Jeg har gjort tilsvarende for langt mindre alvorlige forseelser, og det har umiddelbart hatt en preventiv effekt.

Den som blir konfrontert med konsekvenser av feilvurderinger vil lære av samme feilvurderinger. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (48 minutter siden):

Hvordan tenker du at en potensiell endring av loven flere år frem er relevant til det som MBH står i nå? 

Eller poster du dette fordi du har innsett at MBH sin omgang med narkotika faktisk er ulovlig, og ikke lovlig slik du trodde?

Det har vært mye i media om at narkotika i brukerdoser på kokain opp til 2 gram ikke skal straffeforfølges i praksis.

Dessuten er det valg i 2025, Høyre og venstre og mpg har signalisert kraftig at de er for avkriminalisering av eget bruk, resten Europa er også for lengst avkriminalisert bruk.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Den eneste store fisken politi har tatt de siste årene var en politimann, Erik Jensen, som attpåtil slapp ut av fengsel etter et par år. -For at det var så synd på ham.. syk.

*kremt*
Det var ikke Politiet som slapp EJ ut av fengsel.

*kremt*kremt*

• Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 minutter siden):

*kremt*
Det var ikke Politiet som slapp EJ ut av fengsel.

*kremt*kremt*

Ser ikke andre tungt kriminelle som slapp soning.... Alle som sitter lenge i varetekt tar skade av det psykisk. FNs menneskerettighets domstol har slått fast at Norges varetekt i isolasjon er tortur.

Lenke til kommentar

Er ikke noen stor fan av at offentlige personer skal henges ut i den grad det skjer her og skulle virkelig ønsket at han kunne blitt etterforsket under samme vilkår som "mannen" i gata - uavhengihg av skyldspørsmål eller ikke

Endret av sofiemyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Ser ikke andre tungt kriminelle som slapp soning.... Alle som sitter lenge i varetekt tar skade av det psykisk. FNs menneskerettighets domstol har slått fast at Norges varetekt i isolasjon er tortur.

Jeg gjør ingen sammenligninger. Jeg bare peker på det åpenbare faktum at siden Politet ikke utfører kriminalomsorg er det heller ikke Politiet som slapp EJ ut av fengsel. 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (18 minutter siden):

Da må du se en gang til - spesielt innen narko så blir det "kjenninger av politiet" som får holde på nærmest med løypestreng mens vi øvrige blir bøtelagt herfra til helvete hvis vi slipper en fis...

Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (8 minutter siden):

Da må du se en gang til - spesielt innen narko så blir det "kjenninger av politiet" som får holde på nærmest med løypestreng mens vi øvrige blir bøtelagt herfra til helvete hvis vi slipper en fis...

Det er Arbeiderpartiet og SP.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/-en-ny-ruspolitikk-for-trygghet-fellesskap-og-verdighet/id3066515/

Jeg er enig med de da, men jeg synes ikke eget bruk burde straffeforfølges, bare salg.

Høyre og Venstre og mdg har en annen mening. Er trolig de får med Frp også som egentlig er et liberalistisk parti...

Om Høiby er tung misbruker av Kokain og annet som noen mente så skal ha ifølge loven og nye rusreformen ikke straffes men få behandling.

Jeg tror ikke han er det, jeg tror han blir dømt for brudd på legemiddel loven, og at han klapset til dama og dyttet henne.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (2 timer siden):

Korrespondanse kan selvsagt være bevis. Å slette korrespondanse som er bevis er derfor å slette bevis.

Men jeg orker ikke gjennomgå flere elementære diskusjoner nå.

Her ha du misforstått hva jeg skriver. 

Jeg snakker ikke om bevis fra telefon (eller andre fysiske medier som måtte være beslaglagt). Jeg snakker om å online-tjenester, og at det selvfølgelig er helt problemfritt å benytte disse — med mindre et forbud fra politiet foreligger.

Ergo er det helt uproblematisk om Marius sletter en mail i Gmail, oppretter nye spillelister i Spotify, endrer en post på Twitter, osv. Andre eksempler på nettjenester er iCloud, søkehistorikken vi alle har hos Google, DropBox, etc.

Med mindre han har fått eksplisitt forbud mot å bruke slike online-tjenester, så er det ikke noe galt i å bruke disse. 

Og merk: politiet vil få tilgang til ALT dersom de spør aktøren. Dette inkluderer også det Marius evnt tror er slettet. Så jeg er ikke akkurat veldig bekymret. 😉

Lenke til kommentar

Retten viser her til at fornærmede i dok. 11,16,06,01 har uttalt at hun frivillig har hatt sex med siktede ved flere anledninger og at hun har tillatt at siktede har filmet henne underveis.

På fremlagte film ligger fornærmede urørlig i samme posisjon under hele hendelsen som varer i over ett minutt.

Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/hoiby-saken-dommeren-tvilte-pa-voldtektsmistanke/s/5-95-2152183#am-comments

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 minutter siden):

Retten viser her til at fornærmede i dok. 11,16,06,01 har uttalt at hun frivillig har hatt sex med siktede ved flere anledninger og at hun har tillatt at siktede har filmet henne underveis.

På fremlagte film ligger fornærmede urørlig i samme posisjon under hele hendelsen som varer i over ett minutt.

Kilde: https://www.nettavisen.no/nyheter/hoiby-saken-dommeren-tvilte-pa-voldtektsmistanke/s/5-95-2152183#am-comments

Hvis det stemmer at hun har samtykket til flere filmer, så betyr allikevel ikke det automatisk at hun har samtykket til denne ene filmen. 

På den annen side så kan det godt være hun ikke ser på den ene filmen - isolert sett - som er problem. Hvertfall ikke et større problem enn alle de andre filmene hun (tydeligvis) har akseptert. 

Jeg er spent på å høre om hun selv identifiserer seg som et offer her, eller om det bare er politiet som klamrer seg til et halmstrå i et forsøk på å finne noe nytt på ham? 

(Trodde egentlig de hadde mer enn nok håndfast til nå. På tide å få saken opp i retten, og få ham i buret, er det ikke?)

---

Hvorfor folk filmer slikt forstår jeg lite av. Men det er ikke opp til meg å dømme folk nord og ned, bare fordi de har andre standarder og moralske prinsipper enn meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (17 minutter siden):

Det er Arbeiderpartiet og SP.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/-en-ny-ruspolitikk-for-trygghet-fellesskap-og-verdighet/id3066515/

Jeg er enig med de da, men jeg synes ikke eget bruk burde straffeforfølges, bare salg.

Høyre og Venstre og mdg har en annen mening. Er trolig de får med Frp også som egentlig er et liberalistisk parti...

Om Høiby er tung misbruker av Kokain og annet som noen mente så skal ha ifølge loven og nye rusreformen ikke straffes men få behandling.

Jeg tror ikke han er det, jeg tror han blir dømt for brudd på legemiddel loven, og at han klapset til dama og dyttet henne.

OK - men ingenting av siktelsen går på besittelse av eller bruk av rusmidler. I Norge er det slik at fylla har skylda gjelder ikke - men du får ta ansvaret for hva du gjorde allikevel:

Ekskjæresten hans, en kvinne i 20-åra. Høiby var i utgangspunktet siktet kroppskrenkelse og skadeverk i leiligheten hennes på Frogner i Oslo natt til søndag 4. august. Siktelsen er seinere utvidet - først til ytterligere ett tilfelle av kroppskrenkelse og nå mishandling i nære relasjoner. 

Høiby er også siktet for brudd på besøks- og kontaktforbud. I en uttalelse 14. august erkjente Høiby å ha utøvd vold og skadeverk mens han var ruset på alkohol og kokain.

Juliane Snekkestad (29). Høiby er siktet for mishandling i nære relasjoner mot ekskjæresten. Han nekter straffskyld. De var et par i nesten fem år. Forholdet tok slutt i februar 2022.

Nora Haukland (27). Han er også siktet for mishandling i nære relasjoner mot ekskjæresten. De var sammen i en periode fra 2022-2023. Han nekter straffskyld.

En mann i 20-åra. Høiby er siktet for å ha drapstruet ham i en melding på Instagram. Dette har han erkjent straffskyld for.

En fjerde kvinne. Høiby er siktet for å ha hatt seksuell omgang med henne mens hun var bevisstløs eller på annen måte ute av stand til å motsette seg handlingen. Han nekter straffskyld.

En femte kvinne. Som Dagbladet har avslørt, mener politiet at Høiby skal ha utsatt henne for en voldtekt på Skaugum 26. september i år. Høiby nekter straffskyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...