Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold


Anbefalte innlegg

Markiii skrev (1 time siden):
Kul_Djevel skrev (På 8.10.2024 den 2:58 PM):

pågrepet eller siktet på det tidspunktet.

Han var i det minste mistenkt. Han ble vel siktet i det pågripelsesbeslutning ble gitt.

Det er jo uansett et grunnleggende rettsstatsprinsipp at mistenkte i straffesaker ikke har plikt til å bidra til sin egen straffefellelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kul_Djevel skrev (20 timer siden):

Men en mistanke må bevises. Det kan også være ting som ikke er kriminalitet som han heller ikke vil de skal se. Dette blir uansett bare spekulasjoner. Han har ihvertfall ikke gjort noe galt med at han ødela sin egen telefon. Det er vel det relevante her

Vel, han vanskeliggjør etterforskningen ved å ødelegge potensielle bevis. Det er i mine øyne galt. 

Lenke til kommentar
vilikkesidet skrev (18 minutter siden):

Vel, han vanskeliggjør etterforskningen ved å ødelegge potensielle bevis. Det er i mine øyne galt. 

Han har INGEN plikt til å gjøre det enkelt for dem. I enhver rettsstat så har man all rett til å ikke inkriminere seg selv. Vet du hva det betyr? Rettssikkerheten er noe vi alle skal ha glede av. Til og med du. Uansett hvordan du vrenger på det, så er vi alle i samme båt som Høiby. Hans rettsikkerhet gjør det faktisk mulig at vi andre heller kan unngå å bli dømt for justismord 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (1 time siden):

Han har INGEN plikt til å gjøre det enkelt for dem. I enhver rettsstat så har man all rett til å ikke inkriminere seg selv. Vet du hva det betyr? Rettssikkerheten er noe vi alle skal ha glede av. Til og med du. Uansett hvordan du vrenger på det, så er vi alle i samme båt som Høiby. Hans rettsikkerhet gjør det faktisk mulig at vi andre heller kan unngå å bli dømt for justismord 

Ingen plikt nei, men hadde han ikke hatt noe å skjule ville han ikke handlet på denne måten. 

Det må da selv du være enig i?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vilikkesidet skrev (20 minutter siden):

Ingen plikt nei, men hadde han ikke hatt noe å skjule ville han ikke handlet på denne måten. 

Det må da selv du være enig i?

Enhver oppegående person ville handlet som han. Jeg har for eksempel ingenting å skjule når det kommer til kriminalitet, men jeg er da faen ikke en taper som legger til rette for at noen kan lese private samtaler jeg har eller har hatt med andre av den grunn. 

Bryr du deg ikke om venner som har troverdige samtaler med deg? Noen ganger skjuler noen noe for seg selv og noen ganger for andre. Betyr ikke at man er kriminell. Kun at man har integritet 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
vilikkesidet skrev (2 timer siden):

Ingen plikt nei, men hadde han ikke hatt noe å skjule ville han ikke handlet på denne måten. 

Det må da selv du være enig i?

Det kan være en drøss med bilder, video  og meldinger på telefonen som ikke tåler dagens lys. 

Vi har allerede sett hvor mye som lekker ut fra politistasjonen, og ned til Se&Hør, så litt forsiktighet her, kan kanskje være lurt?

Eller kanskje det ikke var noe spennende på telefonen? Kanskje han bare ville gjøre oppgaven litt mer vrien for politiet? «Fucke» litt med ordens makta? Overraskende mange tenker slik, innimellom … 

Eller kanskje alt av beviser mot ham lå lagret der. Nok til domfellelse for flere år? 

I grunn umulig for meg å konkludere. Eller spekulere. Så jeg ønsker ikke det. Politiet klarer mest sannsynlig å finne de bevis de trenger annetsteds fra, så tror vi kan ta dette mobil-knuse-opplegget med knusende ro.

At handlingen evnt ikke bygger tillit, får så være. Rettssikkerheten vi omgis oss krever litt mer håndfaste bevis enn en knust telefon (håper jeg! 🫣) Så får han heller akseptere det dersom hans eventuelle forklaring rundt dette ikke vekker troverdighet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (På 8.10.2024 den 12:09 PM):

politiets sak

Hva tenker du nå om politiets sak nå som de er ferdig med avhørene av Høiby. Han har vært i totalt 8 avhør.

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-vaert-i-nye-avhor/82026144

Nå får vi ikke detaljene fra avhørene, men det som kommer frem i dagbladet er at han IKKE ERKJENNER vold mot Snekkestad og Haukland. Han hevder derimot i avhørene at en av dem har mishandlet han. 

Så man kan vel si at saken til politiet derfor er svekket mot Høiby mot disse to siden de ikke har noen bevis og at det blir ord mot ord. Så det blir vel da muligens ikke en del av tiltalen.

Han erkjenner derimot den mildeste formen for vold mot sin tredje kjæreste som er kroppskrenkelse og han erkjenner trusler mot en mann i 20-årene. 

Han skal nå også starte rehabilitering.

Så min første tanke er at de som drømte om mange års fengsel for Høiby neppe får den til å gå i oppfyllelse. Her snakker vi vel mest om en sak under 1 år i fengsel. Kanskje også bare betinget. 

Tipper etterforskningen begynner å gå mot slutten nå. 

Så får vi vente på i spenning hvilken tiltaler de ender opp med til slutt, men noen av siktelsene blir nok altså plukket vekk.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (34 minutter siden):

Hva tenker du nå om politiets sak nå som de er ferdig med avhørene av Høiby. Han har vært i totalt 8 avhør.

https://www.dagbladet.no/nyheter/har-vaert-i-nye-avhor/82026144

Nå får vi ikke detaljene fra avhørene, men det som kommer frem i dagbladet er at han IKKE ERKJENNER vold mot Snekkestad og Haukland. Han hevder derimot i avhørene at en av dem har mishandlet han. 

Så man kan vel si at saken til politiet derfor er svekket mot Høiby mot disse to siden de ikke har noen bevis og at det blir ord mot ord. Så det blir vel da muligens ikke en del av tiltalen.

Han erkjenner derimot den mildeste formen for vold mot sin tredje kjæreste som er kroppskrenkelse og han erkjenner trusler mot en mann i 20-årene. 

Han skal nå også starte rehabilitering.

Så min første tanke er at de som drømte om mange års fengsel for Høiby neppe får den til å gå i oppfyllelse. Her snakker vi vel mest om en sak under 1 år i fengsel. Kanskje også bare betinget. 

Tipper etterforskningen begynner å gå mot slutten nå. 

Så får vi vente på i spenning hvilken tiltaler de ender opp med til slutt, men noen av siktelsene blir nok altså plukket vekk.

 

Dette sier jo litt om hvor kompleks denne saken er, og hvordan typiske rusmiljøet rundt holder på. Det er forferdelig om det ikke er sant, på en annen side så er det ikke lenge siden vi hadde saken om Heard og Depp i media der begge drev med vold mot hverandre. Det er bare å vente på bevisene i saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig kjøper jeg ikke forklaringen hans. Han dodget politiavhør i dagevis og gikk til media først, mens han sammen med ressurssterke folk har bygget opp en vanntett forklaring der han kun innrømmer de tinga politiet har bevis for. Mobilen han leverte inn var uheldigvis knust og manglet simkort, han slipper sikkert unna masse. Bare fordi det ikke finnes gode nok bevis til å få han dømt, betyr ikke at han ikke gjorde det.

Endret av Radiosilence
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (1 time siden):

Så man kan vel si at saken til politiet derfor er svekket mot Høiby mot disse to siden de ikke har noen bevis og at det blir ord mot ord. Så det blir vel da muligens ikke en del av tiltalen.

Det er retten som skal vurdere dette. 

 

Radiosilence skrev (18 minutter siden):

Mobilen han leverte inn var uheldigvis knust og manglet simkort, han slipper sikkert unna masse.

det er mulig å få hentet ut meldinger om samtaleogg fra tilbyderen uavhengig av om tilstanden til telefonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, ilpostino said:

Det er retten som skal vurdere dette. 

 

det er mulig å få hentet ut meldinger om samtaleogg fra tilbyderen uavhengig av om tilstanden til telefonen. 

Ja og nei, de får ikke tilgang til krypterte meldinger og potensielt andre ting han kan ha lagret (spørs hvor knust den er). Poenget mitt er at han ikke har sammarbeidet med politiet overhodet, og kanskje lyver til dem i avhør også.

 

Endret av Radiosilence
Lenke til kommentar
Radiosilence skrev (38 minutter siden):

Personlig kjøper jeg ikke forklaringen hans. Han dodget politiavhør i dagevis og gikk til media først, mens han sammen med ressurssterke folk har bygget opp en vanntett forklaring der han kun innrømmer de tinga politiet har bevis for. Mobilen han leverte inn var uheldigvis knust og manglet simkort, han slipper sikkert unna masse. Bare fordi det ikke finnes gode nok bevis til å få han dømt, betyr ikke at han ikke gjorde det.

Om du kjøper forklaringen hans eller ikke har uansett ingenting med en straffesak å gjøre. Da handler det hele om hva de kan bevise utover enhver rimelig tvil.

Dessuten er det heller ikke et ukjent fenomen at begge parter i et turbulent forhold kan være voldelige med hverandre. Skjer nok oftere enn enkelte tror. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (23 minutter siden):

Det er retten som skal vurdere dette. 

De skal vurdere en eventuell tiltale ja, men det er politiet og påtalemyndigheten som må vurdere først om de har nok bevis for en tiltale. 

Slik jeg ser det, så har de nok til å tiltale for denne kroppskrenkelsen og skadeverket, samt denne trusselen mot denne mannen. Dette er fordi han har erkjent disse forholdene. 

Siden Høiby nå nekter for vold i nære relasjoner mot de to andre damene, pluss at han hevder seg utsatt for en eller annen form for mishandling, så må politiet selvsagt etterforske dette. De må også sikre bevis for det disse damene hevder på annen måte. Hvis ikke har de kanskje ikke nok til å tiltale han for dette. Slik jeg ser det, så kan det være vanskelig å sikre gode nok bevis i en ord mot ord sak. 

Fordi det kommer en tiltale ja, men jeg tror neppe den blir så omfattende som mange i utgangspunktet trodde. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Radiosilence skrev (12 timer siden):

Poenget mitt er at han ikke har sammarbeidet med politiet overhodet

Nja, det stemmer ikke.

Han har samarbeidet (litt). 

Kunne han ha samarbeidet enda bedre? Helt sikkert. Men total vranglås, avhør-nekt, etc., har det ikke vært.

Et sted midt på treet, kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I podcasten «Chit chat med Helle», snakker JS ut om beskyldningene om vold. Hun snakker om oppveksten sin og om at hun har bipolar lidelse type 2, og hvordan hun trives som psykologi-student. 

Hun sier også at det er flere i familien som har dette. 

Kort fortalt er bipolar type 2 er en helsetilstand som kjennetegnes av humørsvingninger som kan variere mellom depressive episoder og hypomane episoder. 
Hun sier også at hun ikke bruker noen form for medisiner for å håndtere symptomene og forebygge sykdom.

Grunnen til at jeg nevner dette er fordi MBH selv har gått ut med at han har ulike psykiske diagnoser. Forholdet deres må ha vært svært turbulent. Der i hverfall én person drev med selvmedisinering (rusbruk) og den andre også med en alvorlig psykisk diagnose.

Hun snakker også om beskyldningene om volden. Dette synes jeg er ganske spesielt. Å gå ut i podcast etter at hele nasjonen har fått med seg at du er beskyldt for vold.

Prøver å forestille meg hvordan jeg hadde tatt det, om det var jeg som hadde slike beskyldinger over meg. jeg hadde syntes det var helt forferdelig og nærmest sunket under jorden. 

For meg er det ikke usannsynlig at denne volden faktisk har skjedd. Den kan ha vært gjensidig og den kan ha vært en veis.. 

Endret av Mizzie
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...