Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold


Anbefalte innlegg

16 minutes ago, trn100 said:

Vi kunne spare mange millioner på å begrense pressestøtten kun til virkelige nyheter. Da hadde neppe f.eks. Dagbladet overlevd...

OT, men jeg måtte sjekke opp i pressestøtten til DB og det virker ikke som de får noe. De søkte i 2019 for Dagbladet Pluss men fikk avslag. Og da ble jeg litt glad. Trolig ikke meningsbærende nok, uten at jeg har sett kriteriene for avslaget.  Deretter ble jeg litt trist fordi de har nok lesere og abonnenter til å gå i pluss.

Endret av process
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Entern said:

Kjenner mange som har driti seg ut. Jeg har faktisk også driti meg ut. Men dette er ikke å drite seg ut. Dette er å skamslå jenter. Og det er ikke første gangen han gjør det heller, minst to tidligere kjærester har han også mishandlet.

Mange som driter seg ut. Mange som begår alvorlige og kriminelle handlinger, gjerne mange ganger, men ikke mange som blir identifisert og får dette brettet ut i media i detalj.

Endret av process
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
process skrev (Akkurat nå):

Mange som driter seg ut. Mange som begår alvorlige og kriminelle handlinger, gjerne mange ganger, men ikke mange som blir identifisert og får dette brettet ut i media i detalj.

Ikke mange som er kronprinsessens sønn heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Entern said:

Ikke mange som er kronprinsessens sønn heller.

Det stemmer, men jeg forstår ikke hvordan det på et menneskelig plan utgjør noe forskjell?  For det er det menneskelige som blir reagert på her, ikke det systemiske. Det kan løses på annet vis. 

Edit: s/systematisk/systemisk

Endret av process
  • Liker 2
Lenke til kommentar
process skrev (3 minutter siden):

Det stemmer, men jeg forstår ikke hvordan det på et menneskelig plan utgjør noe forskjell?  For det er det menneskelige som blir reagert på her, ikke det systemiske. Det kan løses på annet vis. 

Edit: s/systematisk/systemisk

Selvsagt gjør det forskjell. Ved siden av det menneskelige, snakker vi her om en person som er en del av den mektigste familien i Norge. Det er viktig og bra at det brettes ut, så folk får se sannheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (13 minutter siden):

Ikke mange som er kronprinsessens sønn heller.

Du snakker som om du mener det er hans skyld han moren hans giftet seg med en prins? Han var jo hennes sønn før det skjedde?

Så hvorfor mener du at han ikke skal ha samme rett til å drite seg som alle andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lydopptaket kunne godt venta til eventulle forskjellsbehandling vart eit faktum, men samtidig dukker det opp ekser av Høiby som kanskje ender opp i ein skitstorm viss di ikkje har gode nok bevis for det di påstår. Såleis er det på ein måte greit at lydopptaket er ute og viser kva type Høiby er. Narkotika og psykiske plager er lett å skylde på, men ein voksen mann på 27 burde for pokker ha lært å oppføre seg. Ansvarsfråskrivelse og under teppet feiing funker ikkje denne gangen MM...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, trn100 said:

Du snakker som om du mener det er hans skyld han moren hans giftet seg med en prins? Han var jo hennes sønn før det skjedde?

Så hvorfor mener du at han ikke skal ha samme rett til å drite seg som alle andre?

Er vold og drapstrussler å drite seg ut?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Vinterro skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om det er moralsk forsvarlig å publisere det. Er det moral i det hele tatt å si at jeg skal drepe ham og jeg skal brenne alt om du ikke kommer klokka 16?  Man kan begynne å lure på hvilken oppvekst han har fått! Han har jo selv sagt at han har hatt psykiske problemer gjennom hele oppveksten, så hvorfor har ikke disse problemene blitt tatt tak i? Ser for meg at han har endevendt Skaugum mer enn en gang. Ikke rart at kronprinsessen er syk med diverse.

Er det moralsk riktig å være utro?

Lenke til kommentar

Enkelte ting er forståelige dersom hun var utro. Men han har vært på rehab tidligere, og må på en måte betale prisen for at han gjenopptok livsstilen. Det blir vel større problemer jo lenger en fortsetter med en slik livsstil. Dersom han slapp inn tvilsomme personer til Skaugum, var det også et problem selv om kongeparet ikke bor der. 

Å legge ut lydopptakene er likevel en overdrivelse. Det er fråtsing, grafsing og alt som er. Sitter det noen og håper han skal bli dømt til en lang straff?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Selvsagt gjør det forskjell. Ved siden av det menneskelige, snakker vi her om en person som er en del av den mektigste familien i Norge. Det er viktig og bra at det brettes ut, så folk får se sannheten.

Nå må du ikke tilsidesette det menneskelige. Det er hele poenget. Men glad du ser forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, process said:

OT, men jeg måtte sjekke opp i pressestøtten til DB og det virker ikke som de får noe. De søkte i 2019 for Dagbladet Pluss men fikk avslag. Og da ble jeg litt glad. Trolig ikke meningsbærende nok, uten at jeg har sett kriteriene for avslaget.  Deretter ble jeg litt trist fordi de har nok lesere og abonnenter til å gå i pluss.

Verken VG eller Dagbladet får pressestøtte. Alle papiraviser er imidlertid fritatt fra MVA, og noen kaller det indirekte pressestøtte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):

Var han ikke siktet for det politiadvokaten selv kalte "det minste mulige forholdet for vold"? Ble det også utvidet?

Det var advokaten til Marius Borg Høiby som sa dette, ikke politiadvokaten.

Det er en grunn til at han legger det frem på den måten. Men han har jo rett i at kroppskrenkelse, som er det han er siktet for, er den mildeste formen for vold etter straffeloven. Selv om det absolutt kan være svært alvorlig likevel.

Det kan tenkes at dette ved en tiltalte vil utvides til å inkludere flere forhold, som skadeverk. Men her er det også trusler i bildet, og flere faktorer som tidligere ofre. Det er ikke kjent om disse vil anmelde, eller hvor grov volden har vært. En tiltale avhenger av hva som kommer frem i avhør og den etterforskningen som pågår nå.

Det er i denne nyeste saken snakk om at kvinnen ble påført slag, kvelertak og hjernerystelse. Da snakker vi nok uansett aller mest trolig ubetinget fengsel en liten stund.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min holdning til dette er mer prinsippiell. Jeg mener det burde være forbudt og straffbart å publisere navn på personer som ikke er dømt. Derimot mener jeg også at alle dømte sitt navn og personnummer og hele saken bør publiseres i en offentlig tilgjengelig kilde. Og at de bør ligge offentlig tilgjengelig her like lenge som straffen samt at rebublisering etter at straffen var sonet også var straffbart. Såkalt offentlig gapestokk er noe som alltid burde følge med som en del av straffen. Terskelen for å begå lovbrudd er generelt for lav i samfunnet og det viktige for samfunnet burde være å ha ordninger som gjør terskelen høyest mulig.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en interessant presseetisk problemstilling denne publiseringen av lydopptakene, men gitt sakens store offentlige interesse, det faktum at en voksen Høiby bor på Skaugum, og at han har innrømmet forholdene mener jeg det er riktig av VG å publisere noen korte klipp som relaterer til det han selv har innrømmet.

Jeg mener også at profilerte saker som omhandler partnervold og vold mot kvinner fortjener stor oppmerksomhet og også er av høy offentlig interesse, og at samfunnet har nytte av å bli gitt innsikt i slike saker.

Her er VGs begrunnelse:

Sitat

Derfor publiserer VG deler av telefonsamtalen fra Marius Borg Høiby

Natt til søndag 4. august utsatte Marius Borg Høiby en kvinne for vold i hennes leilighet i Oslo. Han ødela også ting i leiligheten før han dro videre og senere hjem til Skaugum.

Senere ringte han til kvinnen to ganger og truet henne med at han skulle brenne tingene hennes dersom hun ikke kom til ham. I en av de to samtalene erkjente han også å ha slått henne. Onsdag gikk han selv ut og sa han hadde slitt med psykiske problemer og rus over flere år, og beklaget til kvinnen. Han erkjenner også straffskyld, ifølge forsvareren. 

Flere har argumentert for at Høiby ikke er en offentlig person og at denne saken derfor ikke har noe i mediene å gjøre. Marius Borg Høiby er ikke kongelig, men som sønn av kronprinsessen er han en del av den norske kongefamilien. Han bor på Skaugum, hvor kronprinsfamilien også bor. Ved flere anledninger har han deltatt i offisielle sammenhenger og ved tilstelninger. I tillegg har kronprinsessen selv hatt kontakt med offeret i etterkant av hendelsen. Hennes involvering i saken har bidratt til å øke offentlighetens interesse i denne saken. 

Det er pressens oppgave å belyse saken på en mest mulig helhetlig måte. Lydopptaket dokumenterer helt konkret hva som ble sagt etter hendelsen i leiligheten, og det tydeliggjør alvoret i situasjonen. I klippene innrømmer Høiby selv at han har slått kvinnen og han truer henne gjentatte ganger, og omtaler henne med grove ord og uttrykk. 

Klippene VG velger å publisere, er utdrag fra en helhet. VG har kun valgt å publisere de delene av samtalen som belyser forholdene Høiby er siktet for, eller som står sentralt i etterforskningen. Lydklippene vil være viktig for å belyse hva som skjedde. 

Høiby har selv fortalt at han var ruset denne aktuelle natten, og det er ikke klart hvilken tilstand han var i da samtalene i lydklippene fant sted. Selvforskyldt rus fritar ikke for straff, men det er viktig å få frem i forbindelse med publiseringen. VG mener at klippene bør publiseres selv om det er rus involvert. 

Selv om mye informasjon om hendelsen har nådd offentligheten, er det fortsatt tidlig i etterforskningen og flere spørsmål står ubesvart. VG vil i den videre dekningen søke å belyse de ulike sidene av saken. 

Publiseringen av lydklippene vil kunne være en belastning for kvinnen som er fornærmet i saken. Hennes stemme er derfor ikke med i klippene, og VG publiserer kun informasjon som angår det bevismessig sentrale for saken. 

Publiseringen av lyden og informasjonen i denne saken vil kunne være en belastning for Høiby. Dette har vært vurdert da beslutningen om publisering ble tatt. 


 

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gargantua said:

Jeg er veldig lite interessert i kongehuset, men akkurat denne saken syns jeg var litt spesiell.

Hvordan kan VG forsvare å publisere private samtaler og/eller telefonsvarmeldinger mellom MBH og voldsofferet? Er ikke dette veldig drøyt? Hvordan kan dette forsvares rent presseetisk?

https://tv.vg.no/video/304300/nye-lydopptak-jeg-slo-deg-litt-med-flat-hand

Det jeg lurer på er:

1. Er det beskjeder lagt igjen på telefonsvarer eller er det en samtale som er tatt opp?

2. Visste MBH at det ble tatt opp?

3. Hvordan har pressen fått fatt i dette? Lekket av kvinnen til pressen eller av politiet til pressen?

Bør være unødvendig å påpeke, men verken jeg eller noen annen forsvarer vel handlingenen hans, men å publisere innspillinger av hva han sier privat til sin kjæreste/eks er ganske vanvittig i mine øyne.

Lydopptak vurderes som personopplysninger. De kan ikke offentliggjøres uten samtykke.

Mediene er grovt sett fritatt for bestemmelsene om personopplysninger, og rammes ikke.

Hemmelige opptak av andre, er forbudt i straffeloven. Men vi kna anta at de er jenta som har gjort opptakene.

Presseetisk er det nok et spørsmål om sakens viktighet. VG vil nok hevde at allmennhetens informasjonsbehov rettferdiggjør publisering.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bistandsadvokaten til den fornærmede i saken ba tidlig om ro fra pressen, så det går i såfall utover fler enn Høiby.

Pressen har begynt å oppføre seg som sosiale medier, ingenting er privat nok.

Når en av eksene er influenser og skal i avhør etter uttalelse på sosiale medier om kjendisen Høiby, skal det vel lite til. Influenseren er venninne med hun lyshårede bloggeren, holdt en pose med hvitt pulver i på et bilde, som aldri skulle vært publisert.

Tenker på legalisering av cannabis, om det er lurt når så mange sliter psykisk. Høiby begikk vold i kokainrus, og det startet vel med cannabis. Mulig det var kokain blandet med alkohol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (1 minutt siden):

Bistandsadvokaten til den fornærmede i saken ba tidlig om ro fra pressen, så det går i såfall utover fler enn Høiby.

Pressen har begynt å oppføre seg som sosiale medier, ingenting er privat nok.

Når en av eksene er influenser og skal i avhør etter uttalelse på sosiale medier om kjendisen Høiby, skal det vel lite til. Influenseren er venninne med hun lyshårede bloggeren, holdt en pose med hvitt pulver i på et bilde, som aldri skulle vært publisert.

Tenker på legalisering av cannabis, om det er lurt når så mange sliter psykisk. Høiby begikk vold i kokainrus, og det startet vel med cannabis. Mulig det var kokain blandet med alkohol.

Legalisering av nye rusmidler bør man selvfølgelig ikke åpne opp for. Da ender det bare med ennå flere saker som dette. Folk påvirket av rus begår ennå flere straffbare handlinger enn personer som ikke er beruset - jo færre rusmidler tilgjengelig i et samfunn, og hvor vanskeligere det blir å få tak i rusmidler - jo færre lovbrudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...