Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold


Anbefalte innlegg

Eskove skrev (Akkurat nå):

av hvem?
Forsvareren hans?

Forsvareren hans har en jobb.
Få det til å se så bra ut som mulig for klienten sin.
Og få det til å se ut som politiet er idioter.

At forsvareren påstår at det ikke var grunnlag tar jeg med noen kilo salt.
Han vil alltid påstå at det politiet gjør er uten grunnlag, jobben hans er tross alt å få politiet til å se ut som idioter.

Hva slags bevis politiet har aner vi ikke.

Ja, alle vet at forsvareren har en jobb.

Men alle vet at det forsvareren sa til media også stemmer, da en forsvarer selvsagt ikke kan lyve bevisst om faktiske forhold. 

Noen hadde ringt med skjult nummer. Det var ingen samtale som det ble rapportert om. ALTSÅ. Hvem som helst kan ringe med skjult nummer og hvis teleselskapene har fortalt politiet at det ikke var Høiby som lå bak dette skjulte nummeret, så sier det seg selv at politiet hadde null grunnlag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Ah, hahah, takk! (Jeg frekventerer vanligvis ikke innom Se & Hør, så denne hadde jeg ikke lest.)

 

Sitat

Rundt 10 politifolk stormet hytta på Skeikampen med rambukk der Marius oppholdt seg. […] Og pågripelsen av Mette-Marits eldste sønn skjedde ikke uten dramatikk. Politiet tok ingen sjanser og stormet hytta med rambukk, får se og Hør opplyst av velinformerte kilder.

Nei, det blir jo dramatikk når den ene parten velger å overdramatisere noe så voldsomt, da! 

Minner om tidslinjen: 

  • 7. sept: anonym innkommende telefonsamtale til fornærmede
  • 10. sept: politet bestemmer at Marius skal pågripes for dette
  • 13. sept: pågripelsen finner sted, vha 10 politifolk på ei hytte på Skeikampen (ca 3 timer nord for Oslo, én vei).

 

Er dette fornuftig ressursbruk fra politiets side?! Ti mennesker, fredag kveld, med kjøretid tur/retur Oslo på rundt 6 timer (noe kjappere hvis de kunne kjøre utrykning – noe jeg tviler på de gjorde her) ..! 🤯 

 

EDIT: Jeg vet ikke om alle 10 politifolka kom fra Oslo, eller om noen av de bidro fra Lillehammer eller lignende. Skeikampen ligger tross alt nord for Lillehammer. Forhåpentligvis har politiet klart å spare noen ressurser ved å bruke noen lokale folk også? (Men man skulle jo tro at lokalt politi i Lillehammer kanskje har bedre ting å foreta seg en fredag kveld. Være tilgjengelig ute på byen, f.eks.)

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, qualbeen said:

Ah, hahah, takk! (Jeg frekventerer vanligvis ikke innom Se & Hør, så denne hadde jeg ikke lest.)

 

Nei, det blir jo dramatikk når den ene parten velger å overdramatisere noe så voldsomt, da! 

Minner om tidslinjen: 

  • 7. sept: anonym innkommende telefonsamtale til fornærmede
  • 10. sept: politet bestemmer at Marius skal pågripes for dette
  • 13. sept: pågripelsen finner sted, vha 10 politifolk på ei hytte på Skeikampen (ca 3 timer nord for Oslo, én vei).

 

Er dette fornuftig ressursbruk fra politiets side?! Ti mennesker, fredag kveld, med kjøretid tur/retur Oslo på rundt 6 timer (noe kjappere hvis de kunne kjøre utrykning – noe jeg tviler på de gjorde her) ..! 🤯 

 

EDIT: Jeg vet ikke om alle 10 politifolka kom fra Oslo, eller om noen av de bidro fra Lillehammer eller lignende. Skeikampen ligger tross alt nord for Lillehammer. Forhåpentligvis har politiet klart å spare noen ressurser ved å bruke noen lokale folk også? (Men man skulle jo tro at lokalt politi i Lillehammer kanskje har bedre ting å foreta seg en fredag kveld. Være tilgjengelig ute på byen, f.eks.)

Det man kan lure på er om ikke formålet egentlig var å gjennomføre full ransaking av hytta, med tanke på annen kriminalitet….

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 minutter siden):

(Men man skulle jo tro at lokalt politi i Lillehammer kanskje har bedre ting å foreta seg en fredag kveld. Være tilgjengelig ute på byen, f.eks.)

Jeg vil si at funn av ulovlig våpen og narkotika er en god bruk av ressurser..
 

edit: Her er vi tilbake til ordtaket "si meg hvem du omgås med.." Omgå deg med kriminelle så er det en sjanse for at slike ting som dette skjer. De fleste har vel vært på utallige hytteturer uten at det har vært hverken narko eller ulovlige våpen tilstede.

Endret av wampster
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (16 minutter siden):

Men alle vet at det forsvareren sa til media også stemmer, da en forsvarer selvsagt ikke kan lyve bevisst om faktiske forhold. 

Hvordan vet forsvareren at det ikke var klienten hans?
Kan ikke marius lyve til forsvareren sin å nekte for at det var han?
Og hvor står det at en forsvarer ikke har lov å lyve til pressen?

Er ikke sikkert forsvareren har fått bevisene politiet sitter på.

 

 

qualbeen skrev (18 minutter siden):

vha 10 politifolk på ei hytte på Skeikampen (ca 3 timer nord for Oslo, én vei).

10 mennesker er ikke unaturlig med tanke på at politiet mest sansynlig var klar over hvem han var sammen med.
(Personer med narkodommer)
Og dem var nok klar over at det var en jakt-tur, og dem hadde garantert planer om ransakning.
Da trenger du mer en 2 mennesker for å gjøre jobben.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Eskove skrev (5 minutter siden):

Hvordan vet forsvareren at det ikke var klienten hans?
Kan ikke marius lyve til forsvareren sin å nekte for at det var han?
Og hvor står det at en forsvarer ikke har lov å lyve til pressen?

Er ikke sikkert forsvareren har fått bevisene politiet sitter på.

 

 

10 mennesker er ikke unaturlig med tanke på at politiet mest sansynlig var klar over hvem han var sammen med.
(Personer med narkodommer)
Og dem var nok klar over at det var en jakt-tur, og dem hadde garantert planer om ransakning.
Da trenger du mer en 2 mennesker for å gjøre jobben.

Tror nok min teori er den beste. Politiet har siste tiden fått en del kritikk fordi de angivelig har tatt på Høiby med silkehansker ved tidligere forhold. For å få vekk negativt fokus, så bestemte de seg for å liksom vise muskler.

Men så endte det i en fadese. Å sende 10 politifolk med rambukk fra Oslo til Skeikampen pga et skjult anrop som kunne vært fra hvem som helst 6 dager i forveien fremstår som EKSTREMT OVERDRAMATISK for den oppegående delen av befolkningen. Og forsvareren har helt korrekt at dette med ET SKJULT ANROP normalt ikke fører til den slags aksjoner. 

Her er jeg klokkeklar på at politiet har dummet seg ut og jeg tror nok mange er enige i det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (19 minutter siden):

Det man kan lure på er om ikke formålet egentlig var å gjennomføre full ransaking av hytta, med tanke på annen kriminalitet….

Ikke umulig!

wampster skrev (12 minutter siden):

Jeg vil si at funn av ulovlig våpen og narkotika er en god bruk av ressurser..

 

Eskove skrev (11 minutter siden):

10 mennesker er ikke unaturlig med tanke på at politiet mest sansynlig var klar over hvem han var sammen med.
(Personer med narkodommer)
Og dem var nok klar over at det var en jakt-tur, og dem hadde garantert planer om ransakning.
Da trenger du mer en 2 mennesker for å gjøre jobben.

 

Supert. Da har vi kartlagt at anropet egentlig ikke hadde noe som helst med saken å gjøre!

Politiet hadde lyst til å markere seg litt, ransake hytten, etc., men manglet sannsynligvis godkjent grunn til å kunne gjennomføre et slikt stunt. Heldigvis klarte de å bruke et anonymt telefonanrop som unnskyldning for å gjennomføre nevnte razzia..! 

Plutselig forstår jeg tidslinjen bedre også. Det handlet aldri om selve telefon-anropet, eller å beskytte kvinnen. Politiet bryr seg egentlig ikke om denne telefonsamtalen – de hadde et helt annet mål for øye! 

 

PS: Det er selvfølgelig helt innafor at politiet gjennomfører razzia av kriminelle miljøer. Helt supert at de beslaglegger ulovlig våpen, får siktet folk for ulovlig besittelse av store menger dop, etc. etc. Jeg heier på politiet i jakten mot organisert narko-kriminalitet! Men synes de burde klare å innhente lovlige grunner til å gjennomføre razzia..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Men synes de burde klare å innhente lovlige grunner til å gjennomføre razzia..!

Veldig godt poeng!

Og det er viktig her. Jeg mener også at hvis en razzia er foretatt på feil grunnlag, så burde det vært slik som i USA at det de eventuelt finner er ugyldig som bevis i en evt straffesak.

Usikker på hvordan loven er på dette området i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 minutter siden):

Politiet hadde lyst til å markere seg litt, ransake hytten, etc., men manglet sannsynligvis godkjent grunn til å kunne gjennomføre et slikt stunt.

Forslag: mor/kongehuset har ringt politiet? Nå er det om å gjøre å få han på rett kjøl. Hvis han tilbringer fritiden sin med kriminelle venner, blir det vanskelig.

Det snakkes om sikkerheten i kongefamilien.

På samme måte som Martha Louise alltid vil være prinsesse, vil Marius Høiby alltid være sønnen til kronprinsessen og senere dronningen.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

Minner om tidslinjen: 

  • 7. sept: anonym innkommende telefonsamtale til fornærmede
  • 10. sept: politet bestemmer at Marius skal pågripes for dette
  • 13. sept: pågripelsen finner sted, vha 10 politifolk på ei hytte på Skeikampen (ca 3 timer nord for Oslo, én vei).

 

Igjen, politiet trenger skjellig grunn. Helt hypotetisk kan det ha blitt benyttet en AI-generert stemme for å etterape Borg Høiby, men da er man i konspirasjonsland. Vi kjenner heller ikke det fulle bevisbildet. Politiet fant jo både narkotika og minst ett ulovlig våpen. Er ransakelsen ulovlig, har Borg Høiby vist at han har tilgang til ressurser, mer enn de fleste av oss andre, så er bare å klage inn en eventuelt ulovlig ransakelse. Merk at advokaten ikke har benektet at Borg Høiby har brutt besøksforbudet. 

qualbeen skrev (8 timer siden):

Er dette fornuftig ressursbruk fra politiets side?! Ti mennesker, fredag kveld, med kjøretid tur/retur Oslo på rundt 6 timer (noe kjappere hvis de kunne kjøre utrykning – noe jeg tviler på de gjorde her) ..! 🤯 

Av alle ting politiet velger å bruke ressurser på, støttes denne fullt ut. Når man ser hvordan Borg Høiby anser verdien til gardistene, er det helt innafor å sette liv og helse framfor kroner og alternativ bruk av politiressurser. Borg Høiby er, som noen allerede har påpekt, spenna gal, muligens psykiatrisk tilfelle, på rus og med mulig tilgang på våpen. Nok politiressurser handler jo også om hans egen sikkerhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (4 timer siden):

Av alle ting politiet velger å bruke ressurser på, støttes denne fullt ut. Når man ser hvordan Borg Høiby anser verdien til gardistene, er det helt innafor å sette liv og helse framfor kroner og alternativ bruk av politiressurser. Borg Høiby er, som noen allerede har påpekt, spenna gal, muligens psykiatrisk tilfelle, på rus og med mulig tilgang på våpen. Nok politiressurser handler jo også om hans egen sikkerhet.

Fikk du med deg at denne aksjonen (som innebar en arbeidsdag, bare i kjøring) resulterte i at han var fri noen få timer senere?

Hva har de egentlig oppnådd?!

Hvordan er Oslo sikrere nå?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Hva har de egentlig oppnådd?!

Dem har fått et ulovlig våpen ut av sirkulasjon.
Og kanskje fått han til å skjønne hva han har rotet seg inn i.

Eller kanskje du liker at det er masse ulovlige våpen som ingen har kontroll over???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Eskove skrev (25 minutter siden):

Dem har fått et ulovlig våpen ut av sirkulasjon.
Og kanskje fått han til å skjønne hva han har rotet seg inn i.

Eller kanskje du liker at det er masse ulovlige våpen som ingen har kontroll over???

Tviler på at han tar til fornuft.

Razzia av hytten, beslaglegging av våpen, etc. omtalte jeg meg om over.

Jeg er positiv til det. Men stiller meg undrende til unskyldning/vurderingen om at telefonen skulle utløse det hele. 

For det henger ikke på greip. Telefonsamtalen skjedde en hel uke tidligere, den. 

I mine øyne ser jeg en berettiget razzia foretatt på helt feil grunnlag. At politiet ikke evner å hente frem korrekt og gyldig grunn, ser jeg på som skremmende. Det kan bli et demokratisk problem, hvis de kan bruke enhver tynnslitt unnskyldning som begrunnelse for sine handlinger -- selv om selve handlingen er aldri så fin og bra! 

Jeg vil ha et politi som følger sine egne regler.

Lenke til kommentar

Først vil jeg si at de angivelige truslene mot Nora Haukland er selvsagt forkastelig.

Men av og til så tar politiet noen valg som får meg til å tenke om det er forskjell på folk?

De har nå pågrepet denne mannen som angivelig har stått bak disse truslene og de har valgt å be om 4 UKERS VARETEKTSFENGSLING for vedkommene.

Jøss. De ber altså om 4 uker varetektsfengsling for en person som "kun" har truet henne, men de har ALDRI bedt om varetektsfengsling for personen som angivelig har gått ende lenger enn trusler - nemlig å skade henne?

Da skurrer det litt for meg. Synes det er merkelig. 

PS! Jeg sier ikke at varetektsfengsling er riktig eller uriktig i noen av tilfellene. Jeg synes bare dette er litt rart.

https://www.vg.no/rampelys/i/GyBjex/tv2-mann-paagrepet-for-trussel-mot-nora-haukland

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kul_Djevel skrev (10 minutter siden):

Jøss. De ber altså om 4 uker varetektsfengsling for en person som "kun" har truet henne, men de har ALDRI bedt om varetektsfengsling for personen som angivelig har gått ende lenger enn trusler - nemlig å skade henne?

I følge nyhetene på radioen er dette en "gammel kjenning" av Politiet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...