Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold


Anbefalte innlegg

wampster skrev (8 timer siden):

For all del, fyren er sikkert snill som et lam. Bare blitt fremstilt feil av media/forsmådde ekser..

Foreløpig har vi nesten treffe en gardist mens man råkjører og er på snap, bruk av kokain/ulovlige stoffer, vold mot partner(e), trusler.

Utenkelig at han kan ha prøvd å (mis)bruke diplomatpasset på en eller annen måte, det ville jo vært helt ute av karakter for ham. Han er jo tross alt en voksen 27 årig stå-på kar.

Nei, han er åpenbart ikke «snill som et lam», han har åpenbart personlige problemer, og han er åpenbart skyldig i mangt og mye. 

Allikevel betyr ikke det at vi kan ukritisk kaste på nye urelevante beskyldninger på bålet, helt uten krav til bevis!

Diplomat-passet er en beskyldning som ikke gir mening. Tross alt betyr ikke det passet noen verdens ting innenfor Norges grenser, og hvis en politibetjent har trodd noe annet, så er han/hun svært dårlig opplyst. Normalt sett har politibetjenter god tilgang på jurister som kan gjeldene regelverk, slik at de slipper å spørre den siktede om hva som er lov eller ei. 🤪

Det er lite sannsynlig at politiet har latt seg lure. 

Det er langt mer sannsynlig at indignerte journalister har misforstått (de har tross alt dårligere tilgang på jurister til enhver tid)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marius Borg Høiby har reist til Italia nå.

Hvis jeg går berserk og banker dama mi med nesa full av kokain, kan jeg velge å ikke gidde og la meg avhøre, og så reise til utlandet? Eller gjelder det bare Marius? Det begynner å bli litt bisart dette nå. 

Edit: Jeg vet at han har vært inne til avhør, men han er ikke ferdig avhørt.

Endret av Gargantua
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (46 minutter siden):

Marius Borg Høiby har reist til Italia nå.

Hvis jeg går berserk og banker dama mi med nesa full av kokain, kan jeg velge å ikke gidde og la meg avhøre, og så reise til utlandet? Eller gjelder det bare Marius? Det begynner å bli litt bisart dette nå. 

Edit: Jeg vet at han har vært inne til avhør, men han er ikke ferdig avhørt.

Hva vet du om han banka dama eller klapsa til henne, hva vet du om nesa var full av kokain eller han bare var rusa på det? Hva vet du om bakgrunnen? Var du tilstede når dette skjedde?

Nå var det vel advokaten som utsatte avhøret pga advokatens timeplan, ikke Marius? Hva vet du om når det passer for politiet å foreta neste avhør? 

Legg til at han er Norges mest forhatte mann for tiden, det ER lynsjestemning i media og sosiale media, og at han på toppen av det hele er et menneske han også. Forstår veldig godt at han drar ut av landet akkurat nå.. eller ønsker vi at han skal gå til grunne og ikke eksistere lenger?

Endret av Andre1980
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Andre1980 said:

Hva vet du om han banka dama eller klapsa til henne, hva vet du om nesa var full av kokain eller han bare var rusa på det?

Han slo dama, det har han sagt selv. Han har også innrømmet at han var rusa på kokain. Begge deler er hevet over tvil, så jeg skjønner ikke hva du tar så på vei for.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (3 timer siden):

Marius Borg Høiby har reist til Italia nå.

Hvis jeg går berserk og banker dama mi med nesa full av kokain, kan jeg velge å ikke gidde og la meg avhøre, og så reise til utlandet? Eller gjelder det bare Marius? Det begynner å bli litt bisart dette nå. 

Edit: Jeg vet at han har vært inne til avhør, men han er ikke ferdig avhørt.

Reisen er anbefalt av hans advokat. 

Dette er ikke et dårlig forsøk på å flykte fra politiet. 

Han samarbeider allerede med politi; velger hvertfall å møte de, gjennomføre avhør, etc. 

Og han er (sannsynligvis) tilbake i Norge så snart det er behov for ham. Men akkurat nå søker han ro og fred. 

Media er jo ekstremt kåte på nyheter om Marius og resten av kongehuset om dagen, og skal brette ut alt mulig piss som ikke finnes noe relevant for saken. Jeg vet om mange som hadde bukket under for et slikt mediekjør. 

Jeg er så lei å høre om bryllupet, hvem som er invitert, hvem som ikke er invitert, hvem som er invitert men allikevel ikke møter, hvem som kommer på ymse før- og etter-fester, hvem som ikke kommer, etc etc etc. Får vel snart live-tracking på biler og båter og fly som er involvert i å frakte gjester til og fra? Herredjizz - gi meg fred! 😬😁 At Marius har samme pass som resten av familien sin, og at han nå søker litt ro, er også ting jeg ikke trenger å lese om i nyheten. Hva er nyhetsverdien? Hvorfor trenger jeg å bli informert om at gutten er i Italia? Det er da vel helt uten betydning hvor han oppholder seg, så lenge han ikke motarbeider etterforskningen, etc.!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Syns det er relevant at MBH har brukt diplomatpass, kjører "gangsterstil", stjeler, bruker narko, slår damer, truer damer og psykisk plager damer, blir framstillt som barn i ein alder av 27 år samt føler seg berettiget til utanlandstur for ro og fred. Fallhøgda er gjerne stor for di som skal sitte på den øverste hylla, men det er MBH's egne valg som har ført han ut i denne elendigheten. Nyheter osv er dog frivillig å lese eller bry seg om, så da velger eg ei fri presse framfor gnål om nyhetsverdien...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (13 timer siden):

Hva vet du om han banka dama eller klapsa til henne, hva vet du om nesa var full av kokain eller han bare var rusa på det? Hva vet du om bakgrunnen? Var du tilstede når dette skjedde?

Nå var det vel advokaten som utsatte avhøret pga advokatens timeplan, ikke Marius? Hva vet du om når det passer for politiet å foreta neste avhør? 

Legg til at han er Norges mest forhatte mann for tiden, det ER lynsjestemning i media og sosiale media, og at han på toppen av det hele er et menneske han også. Forstår veldig godt at han drar ut av landet akkurat nå.. eller ønsker vi at han skal gå til grunne og ikke eksistere lenger?

Marius, er det deg? 🖐️

Altså, han har jo innrømmet

  1. At han klappa til/slo dama
  2. At han vandaliserte leilighten (ink å få en kniv til å stå i veggen!!)
  3. At han ringte (og truet henne) etterpå
  4. At han stakk fra åstedet
  5. At han var i besittelse av en stjålet moped/scooter/noe lignende
  6. At han var høy på kokain/rusmidler
  7. At han har råkjørt/nesten overkjørt en gardist

Uansett, hva mener du kan være formildene omstendigheter for å ruse seg på cola, rasere en leilighet, slå til partneren din, stikke av, ringe å true/gaslighte partneren etterpå?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (På 27.8.2024 den 8:47 PM):

Det er jo absolutt en interessant uttalelse.
Utdrag tatt fra Nettavisen

Innehavere av diplomatpass kan ha rett til diplomatisk immunitet i utlandet, noe som innebærer at de er beskyttet mot straffeforfølgelse og sivile søksmål i vertsstaten. Immuniteten strekker seg vanligvis til både diplomatens person og deres eiendom.

I tillegg nyter diplomatpassinnehavere ofte skattefritak, inkludert fritak fra nasjonal og kommunal skatt på inntekt og formue, samt fritak fra toll og avgifter på importerte varer til personlig bruk.

Ikke alle med diplomatpass har nødvendigvis spesielle rettigheter. Diplomatpasset i seg selv er et identifikasjonsdokument som indikerer at innehaveren er en representant for en stat, og det brukes hovedsakelig av diplomater og andre høytstående representanter når de utfører offisielle oppdrag i utlandet.

Særlige rettigheter som diplomatpassinnehavere kan altså inkludere diplomatisk immunitet, som beskytter mot straffeforfølgelse og sivile søksmål i vertsstaten, samt toll- og skattefritak på varer importert til personlig bruk. Disse rettighetene er imidlertid knyttet til personens diplomatiske status, ikke bare til innehevelsen av diplomatpasset.


Så det kommer jo veldig ann på hvordan han har brukt det, men ettersom det har vært prøvd dysset ned/holdt hemmelig ting som har skjedd tidligere så har man vel rett til å være skeptisk

edit: Mette Marit har jo selv tidligere sagt at han ikke ønsker å være en offentlig person... Så litt rart at han da har diplomatpass... ?

Innehavere av diplomatpass har bare diplomatisk immunitet hvis de 1) er i utlandet, og 2) har en status som gir immunitet. Marius har ingen slik status, har han vel?

Mtp. nr. 1 så er diplomatpasset uansett irrelevant her i Norge, da man ikke får diplomatisk immunitet i eget land.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
wampster skrev (På 28.8.2024 den 11:06 AM):

For all del, fyren er sikkert snill som et lam. Bare blitt fremstilt feil av media/forsmådde ekser..

Foreløpig har vi nesten treffe en gardist mens man råkjører og er på snap, bruk av kokain/ulovlige stoffer, vold mot partner(e), trusler.

Utenkelig at han kan ha prøvd å (mis)bruke diplomatpasset på en eller annen måte, det ville jo vært helt ute av karakter for ham. Han er jo tross alt en voksen 27 årig stå-på kar.

Det er vel ingen som har forsvart ham her. Poenget er at enkelte her prøver å få det til at det skal være noen skandale at han har diplomatpass, og at familien hans liksom har gitt ham immunitet mot å straffeforfølges i Norge. Vi bare forklarer at det ikke er slik det fungerer, og at eventuell misbruk av diplomatpasset ikke kan legges på resten av familien.

Vi bare påpeker at det blir tåpelig å angripe mor, stefar og Slottet for at han har diplomatpass.

 

  

Duriello skrev (17 timer siden):

Tenker det er greit om monarkiet i Norge ender med Harald og Sonja. De har gjort en god jobb med å representere Norge, men har mine tvil om Haakon og MM, og de som måtte følge dem vil greie å holde "fasaden" i lengden..

Kronprinsparet har da representert Norge på en utmerket måte.

Endret av Markiii
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 minutter siden):

Det er vel ingen som har forsvart ham her. Poenget er at enkelte her prøver å få det til at det skal være noen skandale at han har diplomatpass, og at familien hans liksom har gitt ham immunitet mot å straffeforfølges i Norge. Vi bare forklarer at det ikke er slik det fungerer, og at eventuell misbruk av diplomatpasset ikke kan legges på resten av familien.

Vi bare påpeker at det blir tåpelig å angripe mor, stefar og Slottet for at han har diplomatpass.

 

  

Kronprinsparet har da representert Norge på en utmerket måte.

100% enig i at man absolutt ikke kan legge mulig missbruk av diplomatpass på familien.
Dette er et Marius-problem ene og alene.

Når det er sagt må det være lov å stille seg litt skeptisk til at han har fortsatt å ha diplomatpass
med hans rusproblem (det kan ikke komme som lyn fra klar himmel på resten av familien)
og deler av hans omgangskrets (ganske tungt kriminelle innenfor dop/narko). Han har jo,
så vidt jeg har fått med meg, vært en god del på tur/reise i utlandet.

Jeg synes også resten av kongefamilien (Harald/Sonja/Kronprinsparet/og jenta)
har representert Norge på en utmerket måte.

Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Når det er sagt må det være lov å stille seg litt skeptisk til at han har fortsatt å ha diplomatpass
med hans rusproblem (det kan ikke komme som lyn fra klar himmel på resten av familien)
og deler av hans omgangskrets (ganske tungt kriminelle innenfor dop/narko). Han har jo,
så vidt jeg har fått med meg, vært en god del på tur/reise i utlandet.

Jeg tror mange tolker diplomatpass som noe spektakulært og verdifult. 

Det er, for Marius, egentlig bare som et helt vanlig pass å regne. 

Vanlige pass er det politiet som utsteder, mens diplomatpass er det UD som står bak. Regelverket til UD er klinkende klar på at kongehuset, inkl. stebarn, har rett på diplomatpass. Marius har (ikke overraskende) hatt dette siden han var et lite barn.

Basert på reglene til UD finnes det ikke overraskende at Marius fortsatt har dette passet. Han kunne selvfølgelig ha kastet det, men hvorfor? 

Det sagt, så bør han ha et vanlig ordinært pass i bakhånd også. For diplomat-passet skal egentlig kun brukes når man er ute på reis og representerer Norge. Kjernen av Kongehuset kan man kanskje argumentere for at representerer landet vårt, selv når de forsøker å ta en privat ferie. Men Marius gjør neppe det. Hvis det hadde vært pass-plikt inn i Italia, skulle han altså ha benyttet rødt pass her. Men det er ingen pass-plikt, så ...

Og uansett ser jeg ikke den helt store praktiske forskjellen om en person med diplomat-pass benytter det, kontra sitt eget, i personlig ærend. 

IMG_5106.thumb.jpeg.9a9cd25b852d24a30039263e983b2388.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (På 29.8.2024 den 3:29 PM):

100% enig i at man absolutt ikke kan legge mulig missbruk av diplomatpass på familien.
Dette er et Marius-problem ene og alene.

Når det er sagt må det være lov å stille seg litt skeptisk til at han har fortsatt å ha diplomatpass
med hans rusproblem (det kan ikke komme som lyn fra klar himmel på resten av familien)
og deler av hans omgangskrets (ganske tungt kriminelle innenfor dop/narko). Han har jo,
så vidt jeg har fått med meg, vært en god del på tur/reise i utlandet.

Jeg synes også resten av kongefamilien (Harald/Sonja/Kronprinsparet/og jenta)
har representert Norge på en utmerket måte.

Han må jo få reise med resten av familien når de drar til utlandet. Litt kjedelig hvis han måtte reise separat fra dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 minutter siden):

Vet ikke. Sikkert ingenting. 

Men UD har bestemt at Marius skal(kan) ha dette passet. Så sånn er det.

Kan vi droppe mer pass-mas?! 

Det var et genuint spørsmål og du aner tydeligvis heller ikke svaret.
Kan vi droppe svar på innlegg som ikke tilfører noe annet enn å be noen "droppe flere spørsmål" ?


edit: Angående om han har misbrukt det eller ei.... Vanskelig å vite meeeen..
Link

"Ifølge kilder til Se og Hør skal Marius Borg Høiby ved flere anledninger ha utnyttet sitt diplomatpass til å unngå ubehagelige situasjoner. Nære kilder hevder til Se og Hør at Borg Høiby har brukt sin status blant annet for å slippe unna politiet i utlandet. Kildene opplyser at dette skal ha forekommet også i ruspåvirket tilstand."

edit2: Folk som er såpass naive og bare blanco mener at en kokain-avhengig halvkriminell ikke har misbrukt diplomatpasset sitt fordi vi ikke har hørt noe enda  være samme folkene som mener pendlerbolig ordningen for politkere fungerer smertefritt selv uten kontroll..

Endret av wampster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Hva er det som forhindrer ham å reise med resten av familien om han ikke har det?

Han må vel skilles fra familien når han skal gjennom passkontroll, sikkerhetskontroll og annet.  

wampster skrev (47 minutter siden):

edit2: Folk som er såpass naive og bare blanco mener at en kokain-avhengig halvkriminell ikke har misbrukt diplomatpasset sitt fordi vi ikke har hørt noe enda  være samme folkene som mener pendlerbolig ordningen for politkere fungerer smertefritt selv uten kontroll..

Det kan godt være han har misbrukt passet, men det er ikke det som er problemstillingen her. Problemstillingen er at noen prøver å legge ansvaret for eventuelt misbruk over på resten av familien, og vinkle det til at kongefamilien har gjort noe kritikkverdig, noe de ikke har.

Endret av Markiii
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Angående om han har misbrukt det eller ei.... Vanskelig å vite meeeen..
Link

"Ifølge kilder til Se og Hør skal Marius Borg Høiby ved flere anledninger ha utnyttet sitt diplomatpass til å unngå ubehagelige situasjoner. Nære kilder hevder til Se og Hør at Borg Høiby har brukt sin status blant annet for å slippe unna politiet i utlandet. Kildene opplyser at dette skal ha forekommet også i ruspåvirket tilstand."

edit2: Folk som er såpass naive og bare blanco mener at en kokain-avhengig halvkriminell ikke har misbrukt diplomatpasset sitt fordi vi ikke har hørt noe enda  være samme folkene som mener pendlerbolig ordningen for politkere fungerer smertefritt selv uten kontroll..

Et diplomatpass fungerer ikke slik Se & Rør antyder. 

Passet gir null og niks av rettigheter eller muligheter til å slippe spørsmål fra politi. Uansett om det er utland eller innland. 

Dersom han har oppnådd suksess med å lure seg unna loven i utlandet, så er politiet han møtte på svært inkompetent! For da har de gjort en alvorlig feil. Passet hans fritar han nemlig ikke for ansvar. 

Marius må, som alle andre, følge gjeldende lover og regler i et hvert land han er i. Gjør han ikke det, risikerer han straffeforfølgelse. Diplomatpasset hans kan ikke redde han. 

Det som kan redde ham, er inkompetent politi. Jeg har aldri vært i nærheten av Marius, og aner ikke hva slags politibetjenter han har vært i kontakt med. At noen av de er inkompetente kan jo selvfølgelig ikke utelukkes. Men jeg håper da virkelig ikke at de så lett lar seg lure!?! 

Dersom de har latt seg lure, så er jeg usikker på om kritikken skal rettes i retning Marius, eller det lettlurte politi? 

Vi kan jo ikke ha politi som lar seg lure og vippe av pinnen av de kriminelle? Dersom politi fatter mistanke mot noen, så må de da klare å ikke bli lurt?

At småkriminelle prøver å liste, lure og vri seg unna er forøvrig ikke noe nytt. Tvert imot. Det er å forvente! (Det er riktignok ikke noe jeg liker..) Men vi vet det skjer! Jeg hadde vel egentlig ikke forventet så mye mer av Marius, enn at han ville forsøkt seg. Tross alt har jeg ikke de høyeste forventinger til den gutten .. 😛 Eller andre i hans sted, for den saks skyld. Men jeg forventer mye mye mer av politi!

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...