Markiii Skrevet 30. august Del Skrevet 30. august wampster skrev (På 29.8.2024 den 3:29 PM): 100% enig i at man absolutt ikke kan legge mulig missbruk av diplomatpass på familien. Dette er et Marius-problem ene og alene. Når det er sagt må det være lov å stille seg litt skeptisk til at han har fortsatt å ha diplomatpass med hans rusproblem (det kan ikke komme som lyn fra klar himmel på resten av familien) og deler av hans omgangskrets (ganske tungt kriminelle innenfor dop/narko). Han har jo, så vidt jeg har fått med meg, vært en god del på tur/reise i utlandet. Jeg synes også resten av kongefamilien (Harald/Sonja/Kronprinsparet/og jenta) har representert Norge på en utmerket måte. Han må jo få reise med resten av familien når de drar til utlandet. Litt kjedelig hvis han måtte reise separat fra dem. 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august Hva er det som forhindrer ham å reise med resten av familien om han ikke har det? Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august wampster skrev (54 minutter siden): Hva er det som forhindrer ham å reise med resten av familien om han ikke har det? Vet ikke. Sikkert ingenting. Men UD har bestemt at Marius skal(kan) ha dette passet. Så sånn er det. Kan vi droppe mer pass-mas?! 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august (endret) qualbeen skrev (12 minutter siden): Vet ikke. Sikkert ingenting. Men UD har bestemt at Marius skal(kan) ha dette passet. Så sånn er det. Kan vi droppe mer pass-mas?! Det var et genuint spørsmål og du aner tydeligvis heller ikke svaret. Kan vi droppe svar på innlegg som ikke tilfører noe annet enn å be noen "droppe flere spørsmål" ? edit: Angående om han har misbrukt det eller ei.... Vanskelig å vite meeeen.. Link "Ifølge kilder til Se og Hør skal Marius Borg Høiby ved flere anledninger ha utnyttet sitt diplomatpass til å unngå ubehagelige situasjoner. Nære kilder hevder til Se og Hør at Borg Høiby har brukt sin status blant annet for å slippe unna politiet i utlandet. Kildene opplyser at dette skal ha forekommet også i ruspåvirket tilstand." edit2: Folk som er såpass naive og bare blanco mener at en kokain-avhengig halvkriminell ikke har misbrukt diplomatpasset sitt fordi vi ikke har hørt noe enda MÅ være samme folkene som mener pendlerbolig ordningen for politkere fungerer smertefritt selv uten kontroll.. Endret 31. august av wampster 2 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august (endret) wampster skrev (1 time siden): Hva er det som forhindrer ham å reise med resten av familien om han ikke har det? Han må vel skilles fra familien når han skal gjennom passkontroll, sikkerhetskontroll og annet. wampster skrev (47 minutter siden): edit2: Folk som er såpass naive og bare blanco mener at en kokain-avhengig halvkriminell ikke har misbrukt diplomatpasset sitt fordi vi ikke har hørt noe enda MÅ være samme folkene som mener pendlerbolig ordningen for politkere fungerer smertefritt selv uten kontroll.. Det kan godt være han har misbrukt passet, men det er ikke det som er problemstillingen her. Problemstillingen er at noen prøver å legge ansvaret for eventuelt misbruk over på resten av familien, og vinkle det til at kongefamilien har gjort noe kritikkverdig, noe de ikke har. Endret 31. august av Markiii Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august (endret) wampster skrev (1 time siden): Angående om han har misbrukt det eller ei.... Vanskelig å vite meeeen.. Link "Ifølge kilder til Se og Hør skal Marius Borg Høiby ved flere anledninger ha utnyttet sitt diplomatpass til å unngå ubehagelige situasjoner. Nære kilder hevder til Se og Hør at Borg Høiby har brukt sin status blant annet for å slippe unna politiet i utlandet. Kildene opplyser at dette skal ha forekommet også i ruspåvirket tilstand." edit2: Folk som er såpass naive og bare blanco mener at en kokain-avhengig halvkriminell ikke har misbrukt diplomatpasset sitt fordi vi ikke har hørt noe enda MÅ være samme folkene som mener pendlerbolig ordningen for politkere fungerer smertefritt selv uten kontroll.. Et diplomatpass fungerer ikke slik Se & Rør antyder. Passet gir null og niks av rettigheter eller muligheter til å slippe spørsmål fra politi. Uansett om det er utland eller innland. Dersom han har oppnådd suksess med å lure seg unna loven i utlandet, så er politiet han møtte på svært inkompetent! For da har de gjort en alvorlig feil. Passet hans fritar han nemlig ikke for ansvar. Marius må, som alle andre, følge gjeldende lover og regler i et hvert land han er i. Gjør han ikke det, risikerer han straffeforfølgelse. Diplomatpasset hans kan ikke redde han. Det som kan redde ham, er inkompetent politi. Jeg har aldri vært i nærheten av Marius, og aner ikke hva slags politibetjenter han har vært i kontakt med. At noen av de er inkompetente kan jo selvfølgelig ikke utelukkes. Men jeg håper da virkelig ikke at de så lett lar seg lure!?! Dersom de har latt seg lure, så er jeg usikker på om kritikken skal rettes i retning Marius, eller det lettlurte politi? Vi kan jo ikke ha politi som lar seg lure og vippe av pinnen av de kriminelle? Dersom politi fatter mistanke mot noen, så må de da klare å ikke bli lurt? At småkriminelle prøver å liste, lure og vri seg unna er forøvrig ikke noe nytt. Tvert imot. Det er å forvente! (Det er riktignok ikke noe jeg liker..) Men vi vet det skjer! Jeg hadde vel egentlig ikke forventet så mye mer av Marius, enn at han ville forsøkt seg. Tross alt har jeg ikke de høyeste forventinger til den gutten .. 😛 Eller andre i hans sted, for den saks skyld. Men jeg forventer mye mye mer av politi! Endret 31. august av qualbeen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august 19 minutes ago, Markiii said: ansvaret for eventuelt misbruk over på resten av familien, og vinkle det til at kongefamilien har gjort noe kritikkverdig, noe de ikke har. Mener du han ikke sverter kongefamilien? Det virker som hele kongefamilien har visst akkurat hva denne gutten har holdt på med i mange år allerede. Uten at de har gjort noe med det. Han har trolig brukt flerfoldige millioner av kroner på ulike rusmidler, reiser og festing uten å ha jobbet for noe av dette. Siden han ble del av kongefamilien har trolig lag på lag med sikkerhetsnett rundt han, overflod av luksus og valgmuligheter i livet gjort han til en veldig svak sjel med store puter under armene. Gutten må lære å klare seg selv i verden, det er trolig eneste veg ut av et liv fylt med rusmisbruk og manglende retning i livet. 2 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august wampster skrev (1 time siden): Det var et genuint spørsmål og du aner tydeligvis heller ikke svaret. Kan vi droppe svar på innlegg som ikke tilfører noe annet enn å be noen "droppe flere spørsmål" ? Oki, jeg kan godt gjenta. Jeg vet nemlig hvorfor Marius har diplomatpass. (!!) Marius har diplomatpass fordi UD (Utenriksdepartementet) har BESTEMT det. UD har gitt hele kongefamilien, inkludert familiemedlemmer som Marius, dette passet. UD ønsker at disse personene skal ha mulighet til å reise rundt og besøke steder vi andre må søke om innreise-visum. Det slipper diplomatpass-holdere. Og så lenge UD ikke ønsker å ta fra ham nevnte pass, så må du ikke bli overrasket over at han besitter det. Hallo?!!? Selvfølgelig har han ikke destruert passet av egen fri vilje. Hverken du eller jeg hadde aktivt fjernet en fordel staten ga oss. Uansett om den var aldri så uberettiget! Hvis du ønsker å kritisere det faktum at Marius (og resten av kongefamilien) har fått Diplomatpass, så er dette kritikk og spørsmål som må rettes mot UD. Vi kan gjerne ta en debatt på hvorvidt Marius fortjener dette passet eller ei. Kanskje er det for lett å få dette passet i Norge? Samtidig er de juridiske fordelene med passet marginale. Du slipper visum i et og annet land.. Sikkert noen andre marginale fordeler også? Men noen immunitet eller lignende gir ikke passet! Det som er viktig er å rette skytset i riktig retning. Her er det regelverket til UD som evnt. er problematisk. Og kun det. Nytter altså ikke å sutre over at en fyr som har lovmessig rett på diplomatpass, besitter diplomatpass. Men jeg er med på at UD kanskje kunne hatt litt fler krav og behovsprøving, før de sender ut sitt pass i øst og vest! 2 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august qualbeen skrev (37 minutter siden): Oki, jeg kan godt gjenta. Jeg vet nemlig hvorfor Marius har diplomatpass. (!!) Marius har diplomatpass fordi UD (Utenriksdepartementet) har BESTEMT det. UD har gitt hele kongefamilien, inkludert familiemedlemmer som Marius, dette passet. UD ønsker at disse personene skal ha mulighet til å reise rundt og besøke steder vi andre må søke om innreise-visum. Det slipper diplomatpass-holdere. Og så lenge UD ikke ønsker å ta fra ham nevnte pass, så må du ikke bli overrasket over at han besitter det. Hallo?!!? Selvfølgelig har han ikke destruert passet av egen fri vilje. Hverken du eller jeg hadde aktivt fjernet en fordel staten ga oss. Uansett om den var aldri så uberettiget! Hvis du ønsker å kritisere det faktum at Marius (og resten av kongefamilien) har fått Diplomatpass, så er dette kritikk og spørsmål som må rettes mot UD. Vi kan gjerne ta en debatt på hvorvidt Marius fortjener dette passet eller ei. Kanskje er det for lett å få dette passet i Norge? Samtidig er de juridiske fordelene med passet marginale. Du slipper visum i et og annet land.. Sikkert noen andre marginale fordeler også? Men noen immunitet eller lignende gir ikke passet! Det som er viktig er å rette skytset i riktig retning. Her er det regelverket til UD som evnt. er problematisk. Og kun det. Nytter altså ikke å sutre over at en fyr som har lovmessig rett på diplomatpass, besitter diplomatpass. Men jeg er med på at UD kanskje kunne hatt litt fler krav og behovsprøving, før de sender ut sitt pass i øst og vest! Det hadde ingenting med spørsmålet mitt å gjøre, men fint at du liker å skrive. 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august wampster skrev (3 timer siden): Hva er det som forhindrer ham å reise med resten av familien om han ikke har det? wampster skrev (48 minutter siden): Det hadde ingenting med spørsmålet mitt å gjøre, men fint at du liker å skrive. Nja .. jeg nevnte vel et og annet om visum? Når alle har samme type pass, så kan hele reisefølget reise samlet. Med samme type papirer og søknader involvert. Så det er jo praktisk, hvertfall. Og selv om han kanskje kunne ha klart seg helt fint uten passet, så føler jeg det er et irrelevant spørsmål. Så lenge UD insisterer på at han skal ha dette passet, så ser jeg ikke helt poenget i å spekulere i hvor tungvint Marius hadde hatt det eller ei uten passet. Men for all del; han hadde sikkert klart seg bra. 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august (endret) qualbeen skrev (1 time siden): Nja .. jeg nevnte vel et og annet om visum? Når alle har samme type pass, så kan hele reisefølget reise samlet. Med samme type papirer og søknader involvert. Så det er jo praktisk, hvertfall. Og selv om han kanskje kunne ha klart seg helt fint uten passet, så føler jeg det er et irrelevant spørsmål. Så lenge UD insisterer på at han skal ha dette passet, så ser jeg ikke helt poenget i å spekulere i hvor tungvint Marius hadde hatt det eller ei uten passet. Men for all del; han hadde sikkert klart seg bra. Så rart. Jeg kjenner flere barn som har diplomatforeldre og ikke har problemer å reise sammen med dem til all verdens destinasjoner. Hvor er det du har det fra/har lest at det er UD som insisterer på at Marius skal ha denne form for pass forresten? edit: qualbeen skrev (3 timer siden): Dersom de har latt seg lure, så er jeg usikker på om kritikken skal rettes i retning Marius, eller det lettlurte politi? Har du samme tankegang når det kommer til andre former for misbruk/kriminalitet også forresten? Hvis noen klarer å "lure" politiet kan man ikke rette kritikk mot personen som gjorde noe ulovlig/prøvde seg, men helt og holdent politiet/den lurte part? Så for eksempel politikere og pendlerbolig.. Ingen kritikk til politikerne som lurte til seg goder, kun til kontrollorganet? Eller hvordan fungerer den tankegangen der? Endret 31. august av wampster 1 1 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august (endret) 3 hours ago, qualbeen said: Oki, jeg kan godt gjenta. Jeg vet nemlig hvorfor Marius har diplomatpass. (!!) Marius har diplomatpass fordi UD (Utenriksdepartementet) har BESTEMT det. UD har gitt hele kongefamilien, inkludert familiemedlemmer som Marius, dette passet. UD ønsker at disse personene skal ha mulighet til å reise rundt og besøke steder vi andre må søke om innreise-visum. Det slipper diplomatpass-holdere. Det er 17 land I verden som Nordmenn må søke visum fra ambassade til Afghanistan, Algerie, Central African Republic, Chad, Kina, Congo, Eritrea, Gambia, Ghana, Guyana, Nord Korea, Liberia, Mali, Nauru, Niger , Turkmenistan og Sudan.. Algerie, Chad, Eritrea, og Turkmenistan kan man også få visum til på flyplassen med invitasjon. Resten av landene i verden får man Evisa eller Visa on arrival som Nordmann. Er vel bare Kina som Norge har et forhold og Konge familien har hvert på besøk de siste 20-åra? Så har han trengte diplomat pass for og slippe og søke visum er ikke akuratt et argument Endret 31. august av paatur 1 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august paatur skrev (1 time siden): Det er 17 land I verden som Nordmenn må søke visum fra ambassade til Afghanistan, Algerie, Central African Republic, Chad, Kina, Congo, Eritrea, Gambia, Ghana, Guyana, Nord Korea, Liberia, Mali, Nauru, Niger , Turkmenistan og Sudan.. Algerie, Chad, Eritrea, og Turkmenistan kan man også få visum til på flyplassen med invitasjon. Resten av landene i verden får man Evisa eller Visa on arrival som Nordmann. Er vel bare Kina som Norge har et forhold og Konge familien har hvert på besøk de siste 20-åra? Så har han trengte diplomat pass for og slippe og søke visum er ikke akuratt et argument Nei, du illustrerer svært godt hvor lite eksklusivt et diplomatpass faktisk er. Fordelene er mikroskopiske. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor media m.fl. henger seg så grådig opp i dette passet. 🤔 3 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august wampster skrev (1 time siden): Så rart. Jeg kjenner flere barn som har diplomatforeldre og ikke har problemer å reise sammen med dem til all verdens destinasjoner. Hvor er det du har det fra/har lest at det er UD som insisterer på at Marius skal ha denne form for pass forresten? edit: Har du samme tankegang når det kommer til andre former for misbruk/kriminalitet også forresten? Hvis noen klarer å "lure" politiet kan man ikke rette kritikk mot personen som gjorde noe ulovlig/prøvde seg, men helt og holdent politiet/den lurte part? Så for eksempel politikere og pendlerbolig.. Ingen kritikk til politikerne som lurte til seg goder, kun til kontrollorganet? Eller hvordan fungerer den tankegangen der? Dersom diplomatene du kjenner trenger dette diplomatpasset, så trenger vel mest sannsynlig også barna deres et tilsvarende pass? Kanskje du kjenner folk som - akkurat som Marius - stengt tatt ikke behøver passet, men all den tid UD sine regler tilsier at de har rett på dette passet, så har de selvfølgelig det? 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Jeg tror hele diplomatpass-praten er nettopp det. Hvis Marius Høiby hadde trøblet i fylla eller gjort andre småting som andre kan pådra seg glattcelle og bøter for, ville jeg sett den jourhavende som hadde tatt avgjørelsen med å straffeforfølge ham. Det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker i de tilfellene, og en pågripelse av Høiby er i "beste" fall med tanke på straff og forebygging, bare uendelig med arbeid og en karrieremessig risiko for de som tar avgjørelsene. Selv ved en eventuell pågripelse ville en telefon fra advokat med henvisning til slottet ordne mye. At Marius Høiby tror at han kan snakke seg ut av situasjoner med å vise til diplomatpass, reflekterer ikke nødvendigvis virkeligheten, selv om utfallet på sett og vis kan bli det samme. Eneste som funker for familien hans er å la ham ta konsekvensene av egne handlinger, og da mener jeg straffeforfølgelse som vanlig borger, eventuelt soning, samt profesjonell oppfølging av institusjon for rus- og sinneproblemer, samt plukke av ham restene av narsissistiske trekk. Han er 27 år, og voksen nok til å bære konsekvensene av egne handlinger. Hvis kongefamilien opptrer feil, risikerer de permanent skade på eget omdømme, og i verste fall ryker hele monarkiet. Marius Høiby betyr kanskje noe for kronprinsessen, men han har ikke vokst inn i hjertene til folk flest, og utøvere av vold i nære relasjoner høster lite sympati av de aller fleste som går og står på rett side av loven. 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Nå er han pågrepet på nytt https://www.vg.no/rampelys/i/PpPy8J/opplysninger-til-vg-marius-borg-hoeiby-paagrepet-paa-nytt For meg høres dette ut som en overdramatisering fra Politiet sin side. Skal liksom vise muskler. Istedenfor en pågripelse kunne de vel bare ringt han å bedt han komme til en samtale, for hvis ikke så pågriper de? 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Kul_Djevel skrev (18 minutter siden): Nå er han pågrepet på nytt https://www.vg.no/rampelys/i/PpPy8J/opplysninger-til-vg-marius-borg-hoeiby-paagrepet-paa-nytt For meg høres dette ut som en overdramatisering fra Politiet sin side. Skal liksom vise muskler. Istedenfor en pågripelse kunne de vel bare ringt han å bedt han komme til en samtale, for hvis ikke så pågriper de? Besøksforbud er besøksforbud. De må vel sette presedens med sånne "i am above the law" folk? 3 3 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Duriello skrev (5 minutter siden): Besøksforbud er besøksforbud. De må vel sette presedens med sånne "i am above the law" folk? I følge hans egen forsvarer så er denne pågripelsen gjort på et ekstremt tynt grunnlag! Jeg har også en følelse av det. Husk at politiet ikke er feilfrie. De har fått litt negativ oppmerksomhet siste tiden pga hvordan de har håndtert seg tidligere rundt Høiby, så man skal ikke se vekk fra at dette er en pågripelse for å få vekk fokus fra det negative ved å liksom vise muskler. Greit å forholde seg til denne saken med kritisk blikk fra begge sider! 1 Lenke til kommentar
Robotix Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september Har han ikke fått oppdragelse fra sine foreldre, eller er det kongehusets ansatte som har oppdratt han? 1 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 14. september Del Skrevet 14. september (endret) Brudd på besøksforbud bør reageres på. Inntrykket fra tidligere er at politiet ikke pleier å reagere med pågripelse på denslags, selv når situasjonen er langt mer dramatisk/volatil enn det den er her. Så om det er et tegn på at de har tenkt å ta sånt mer på alvor og faktisk håndheve forbud og pålegg så er det bare bra. Folk trenger å oppleve at politiet skal tas på alvor, og at noe annet resulterer i konsekvenser. Endret 14. september av bo1e 3 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå