Brother Ursus Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august 1 hour ago, Subara said: Jeg synes det ville blitt kjedelig med 17. mai uten å ha noen å vinke til på slottsbalkongen. Altså, hvis dette er det største problemet vi har, så tror jeg det er på tide å innføre republikk, slik at vi kan stemme disse dynastiene vekk fra makten. Og det tror jeg mange av dem også ville hatt godt av. 2 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Atib Azzad skrev (6 timer siden): Altså, jeg støtter ikke monarki, og synes Norge bør avskaffe sitt. Jeg håper likevel at når den dagen kommer at man har en opplyst samtale om hvorfor konseptet konge er tullete, ikke at man avskaffer hele greia fordi man ikke liker hvem som er blitt konge, eller del av kongefamilien. Altså at man lykkes i å diskutere noe faktisk, ikke bare fortsetter dette overdrevne person- og individfokuset man ser i politikken, til kongehuset. I praksis er det dog et historisk faktum at de gangene monarki/en form for monarki har blitt avsluttet, har det vært pga uegnede, upopulære monarker. 5 1 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august (endret) Entern skrev (4 timer siden): I praksis er det dog et historisk faktum at de gangene monarki/en form for monarki har blitt avsluttet, har det vært pga uegnede, upopulære monarker. Ikke enig. Monarkienes fall har sjeldent direkte sammenheng med den aktuelle monarken. Monarkiene har typisk falt grunnet langvarige folkekrav om samfunnsendringer (Frankrike 1792, Russland 1917), misnøye etter tapte kriger (Tyskland 1918, Italia 1946) eller påvirkning fra andre stater (altså påtvunget regimeendring) slik som østblokklandene etter at de havnet på den sovjetiske siden av jernteppe. Mange av disse monarkene hadde mistet popularitet, men det var ikke deres egnethet eller manglende popularitet som primært førte til endret styreform. Endret 26. august av Donkey Kong 1 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Er en spørreundersøkelse på tv2.no nå, 58.5% er for og ha avstemming om vi skal ha monarki i Norge 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august (endret) Brother Ursus skrev (2 timer siden): Altså, hvis dette er det største problemet vi har, så tror jeg det er på tide å innføre republikk, slik at vi kan stemme disse dynastiene vekk fra makten. Og det tror jeg mange av dem også ville hatt godt av. Jeg synes også kongehuset gjør en god jobb for Norge, som representanter i inn- og utland. Kong Harald og Dronning Sonja holder fortet selv i høy alder. De var blant annet tilstede og deltok i sorgen etter terroren 22. juli 2011. Mange ungdommer ser opp til Kong Harald. Slottet ble nok pusset opp fordi Dronning Sonja stod på for å få det til. Vi har ellers ikke mange slott å skryte av i landet. Sport, kultur og tradisjoner blir løftet frem. Kongefamilien stiller støttende opp på ulike arrangementer. Dronning Sonja har egen Kunsthall. Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit gjør som de skal innenfor rollen, mens andre familiemedlemmer ikke passer inn eller er på gale veier. De skal være offentlige personer i betydningen forbilder. Enig i at det hadde vært godt for mange av dem at monarkiet ble avviklet, men Haakon og Mette-Marit har jeg ingenting å utsette på, som blir de neste til å overta. Endret 26. august av Subara 3 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Min mening er at det har ingenting å si at Marius og Märtha kun er medlem av kongefamilien og ikke kongehuset. Hele poenget med kongelige er jo å gjøre en PR-jobb for Norge AS. Dette arbeidet påvirkes direkte av kongefamilien også. Forskjellen er bare at de ikke får offisielle oppdrag, men alt det negative de gjør påvirker landet Norge og jobben til kongehuset. De bør enten melde seg ut av kongefamilien eller skjerpe seg. Lever på skattebetaleres penger og samtidig drar landets rykte ned i søpla. 3 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august 4 hours ago, Entern said: I praksis er det dog et historisk faktum at de gangene monarki/en form for monarki har blitt avsluttet, har det vært pga uegnede, upopulære monarker. Med unntak av mange untak som fks Dronning Liliʻuokalani, eller Kong Hussein bin Ali al-Hashimi, eller Dronning Elisala.. 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august Atib Azzad skrev (27 minutter siden): Med unntak av mange untak som fks Dronning Liliʻuokalani, eller Kong Hussein bin Ali al-Hashimi, eller Dronning Elisala.. Aldri hørt om noen av dem 😉😆 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august paatur skrev (4 timer siden): Er en spørreundersøkelse på tv2.no nå, 58.5% er for og ha avstemming om vi skal ha monarki i Norge Bra!🥳 1 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august (endret) 36 minutes ago, Entern said: Bra!🥳 Tv2 har noe fjernet avstemminga, er ikke lenger tilgjengelig.. vil nok tro dem ikke fikk resultatet de håpet på så fjerna den. Men fikk tatt et screenshot sist jeg skjekka resultatet. Endret 26. august av paatur 1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 26. august Del Skrevet 26. august paatur skrev (57 minutter siden): Tv2 har noe fjernet avstemminga, er ikke lenger tilgjengelig.. vil nok tro dem ikke fikk resultatet de håpet på så fjerna den. Men fikk tatt et screenshot sist jeg skjekka resultatet. Dersom TV 2 hadde en agenda, eller et konkret ønske, så må det da ha vært å få folk til å stemme for en slik avstemning. En journalist med motsatt syn, hadde aldri laget en poll i utgangspunktet. Tilhengere av slottet sitter svært stille i båten nå, og håper at det hele snart blåser over. Kanskje slike avstemminger kun er tilgjengelig i X antall timer, eller at de ikke vises på nattetid? Nei, jeg aner ikke. Men tviler på at folket har "svart feil". 😉 1 2 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Comma Chameleon skrev (21 timer siden): Vanskelig å vite hvem som er verst da vi garantert bare får høre om toppen av isberget. Det blir jo litt ekstra ille når eneste funksjonen kongefamilien har er å oppføre seg ordentlig og skape god PR for landet vårt. Og det å dra fram ett parti blir like feil. Alle de store partiene er like kameratslige og korrupte hele gjengen. Det er heller unntaket at politikere oppfører seg slik som de bør. Kan være enig at alle store partier, og nok også små har sine svin på skogen. Men mitt inntrykk er at Ap er på toppen av pallen. Dette kan jo være fordi det er dette partiet som er dårlige på å holde på sine "herligheter". Men selfølgelig kan det jo tenkes at Høyre er værre, men bedre på å skjule det. Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august paatur skrev (7 timer siden): Tv2 har noe fjernet avstemminga, er ikke lenger tilgjengelig.. vil nok tro dem ikke fikk resultatet de håpet på så fjerna den. Men fikk tatt et screenshot sist jeg skjekka resultatet. Den ble kanskje fjernet fordi alternativene er intetsigende. Det øverdte svaret indikerer at man ønsker en avstemning (ikke nødvendigvis at man vil fjerne monarkiet, men ønsker en avklaring). Det andre alternativet betyr at man ønsker å beholde kongehuset. Altså gir avstemningen ingen svar på hvorvidt monarkiet er populært eller ikke. 4 2 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august 11 hours ago, Entern said: Aldri hørt om noen av dem 😉😆 Da er det kanskje en god idé å ikke uttale seg så absolutt i utgangspunktet? 1 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Atib Azzad skrev (7 timer siden): Da er det kanskje en god idé å ikke uttale seg så absolutt i utgangspunktet? Eh, tenker på et Goethe sitat nå 😉 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Eh, tenker på et Goethe sitat nå Ok, hva så? Hvis du tenker det er noe som er relevant til diskusjonen vår er det sikkert nyttig å inkludere det? 2 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Atib Azzad skrev (2 minutter siden): Ok, hva så? Hvis du tenker det er noe som er relevant til diskusjonen vår er det sikkert nyttig å inkludere det? Jeg tenker hele denne diskusjonen er irrelevant i forhold til trådens tema 😉 3 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Jeg tenker hele denne diskusjonen er irrelevant i forhold til trådens tema 😉 Ja, det er den nok, men det var altså du som instigerte den ved å fastslå noe du ikke hadde dekning for. 2 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august paatur skrev (På 25.8.2024 den 9:18 PM): Også i media at han brukt Diplomatisk pass som han har brukt for og slippe unna arrestasjoner Diplomatisk pass gir ikke diplomatisk immunitet, i følge media. Og spesielt ikke i Norge, da slik immunitet eventuelt bare ville gjelde i utlandet. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august wampster skrev (På 26.8.2024 den 1:55 PM): At han har hatt/har diplomat-pass tar kaka for min del. Det her MÅ resten av kongefamilien ha vært klar over og ikke gjort noe med/dysset ned/holdt hemmelig. Har egentlig et "bryr meg ikke" forhold til kongefamilien og at vi fortsatt har det, men dette begynner å bli såpass håpløst (durek, marius, hemligholdelse, etc) at nå kan de fint pakke inn årene og si takk for seg. HELT hinsides ! Han har vel bare hatt diplomatpass når han har reist til utlandet med familien. Diplomatpass gir jo ikke immunitet eller noe slikt, så det er ikke noen spesielle fordeler. Men hvis han har brukt det for å prøve å slippe unna straffbare handlinger (noe diplomatpass ikke gjør uansett), så har han jo misbrukt det og da må man ta tak i akkurat det. Men å kritisere familien for at familiemedlemmer reiser sammen på samme type pass blir å dra det litt for langt. Han er tross alt sønn av kronprinsessen. Hadde han ikke gjort kriminelle handlinger og misbrukt diplomatpasset så hadde ingen brydd seg. For det har egentlig ikke noe å si for alle andre. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå