Gå til innhold

Marius Borg Høiby og vold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Donkey Kong said:

Fengslingen utløper i morgen. Det er rart det ikke er skrevet noe om det er bestilt fengslingsmøte eller ikke.

Politiet burde jo være ferdig med avhør på en uke. Det var jo kjent "offer", så videre fengsling virker usannsynlig. Ser ikke helt hvordan en sånn begjæring skulle vært forsvart.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Fengslingen utløper i morgen. Det er rart det ikke er skrevet noe om det er bestilt fengslingsmøte eller ikke.

domstol.no ser jeg at det er berammet et rettsmøte (fengslingsforlengelse) i morgen med Høibys forsvarer. Men det kan godt være en annen siktet som forsvarer har i varetekt.

Nora Pedersen er, såvidt jeg kan forstå, politiadvokat for Kripos. 

Så med mindre Kripos har blitt koblet inn i saken mot MBH, vil jeg nesten tro det handler om helt andre forhold. 

Men tar forbehold om at dette er ren gjetting fra min side 😉

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (16 minutter siden):

Politiet burde jo være ferdig med avhør på en uke. Det var jo kjent "offer", så videre fengsling virker usannsynlig. Ser ikke helt hvordan en sånn begjæring skulle vært forsvart.

Eventuelt med gjentakelsesfare, altså stor risiko for ytterligere straffbare forhold. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Donkey Kong said:

Eventuelt med gjentakelsesfare, altså stor risiko for ytterligere straffbare forhold. 

Det tror jeg også er tynt all den tid pressen følger nøye med nå.

Tipper han slipper ut og, om han får lov, drar utenlands ganske raskt. Er de taktisk lure så burde han dra rett på rehab, og vise anger/ bedring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (40 minutter siden):

Hendelsene vi diskutere har - etter min forståelse - foregått sånn ca i fjor påske.

Det er mange måneder uten bevis for gjentagende adferd. 

Risiko for gjentagelse fra og med i dag, og frem til dom foreligger, vil jeg tippe ansees som ganske lav.

Enig / uenig? I så fall, hvorfor? 

--

Edit: Dersom bevis for voldtekt ikke er sterkere enn det jeg har lest i NRK og Nettavisen i dag, så tror jeg aktoratet får en mildt sagt tøff jobb med å vinne frem med sitt syn. Politiet bør virkelig sitte på noe mer! (Og det skal vi ikke se bort fra at de gjør!) Hvis ikke, tipper jeg disse forholdene droppes helt fra de endelige anklagende. Og gjentagelse av en såpass lite alvorlig hendelse tviler jeg på at kvalifiserer til varetekt?! 

Det er nesten så jeg håper politiet sitter på bevis for noe mer alvorlig! Men jeg håper jo samtidig ikke at noen har opplevd noe kjipt og alvorlig. Så nei, jeg håper det vel egentlig ikke, da?! Men mer alvorlige forhold og bevis forsvarer hvertfall varetekt og hardkjøret bedre. 😉

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (27 minutter siden):

så burde han dra rett på rehab, og vise anger/ bedring.

Det burde han. Absolutt!

Men MBH er ikke akkurat kjent som en som tar sine valg og beslutninger ut fra hvordan omverden bedømmer ham.

Ergo er det ikke gitt han gjør det, nei. 

Men sant skal sies, så var han jo faktisk på vei inn i rehab - før politiet dro han med seg og satte ham en uke i varetekt i stedet. 🫤

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Hendelsene vi diskutere har - etter min forståelse - foregått sånn ca i fjor påske.

Det er mange måneder uten bevis for gjentagende adferd. 

Den siste 282-saken pågikk frem til pågripelse i augusti år. Det er 3 måneder siden.  Trussel-saken er også fra august. Deretter har han bitt siktet for, etter pågripelsen i august, å gjennomføre en voldtekt i september (den andre voldtekten er fra påske) og x antall kjøring uten førerkort og x antall brudd på besøksforbud.

De fleste hadde blitt fengslet grunnet gjentakelsesfare etter slik adferd.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (11 minutter siden):

Den siste 282-saken pågikk frem til pågripelse i augusti år. Det er 3 måneder siden.  Trussel-saken er også fra august. Deretter har han bitt siktet for, etter pågripelsen i august, å gjennomføre en voldtekt i september (den andre voldtekten er fra påske) og x antall kjøring uten førerkort og x antall brudd på besøksforbud.

De fleste hadde blitt fengslet grunnet gjentakelsesfare etter slik adferd.

Du må gjerne argumenter for det, men det er lite relevant. 

Den siste pågripelsen handler kun om seksuelle overgrep (uten penetrering), utledet kun ut fra bilder/video funnet på hans telefon. 

Det fengslingsmøtet handlet ikke om alt det andre. Så det er totalt irrelevant å komme drassende med de forhold. 

Spørsmåler er kun om det er en overveiende fare for gjentagelse av voldtekt, basert på de to siste bevismateriale. 

Jeg vet ikke hva dommerne mener her, og ønsker ikke å konkludere. Men jeg vet det er urimelig og uredelig å dra inn alt det andre i denne omgang. 

Men frykt ei; Marius må stå til rette for alt han har gjort. Indeed! Det blir jo en rettsak etterhvert. Og da vil han bli dømt for de forhold som bevises kan, og han vil da få sin straff! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (Akkurat nå):

Det fengslingsmøtet handlet ikke om alt det andre. Så det er totalt irrelevant å komme drassende med de forhold. 

Ved gjentakelsesfare vurderes det hvilken sannsynlighet det er for at siktede vil begå ytterligere kriminalitet dersom han løslates. Det er ikke nødvendig å konstatere risiko for nøyaktig det lovbruddet han gjorde sist etter siktelsen.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

VG skriver at dama på Skaugum tillot å bli filmet og at hun hadde vært våken 40 min før selve opptaket. Veldig spesielt av politiet å konkludere med voldtekt. Hva om alle disse damene har godtatt å bli filmet, og at de har denne type fetish? 😂 Skjønner desto mer av hvorfor Marius ønsket å slette dokumentasjon fra telefonene🙃

• Liker 2
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (2 timer siden):

Ved gjentakelsesfare vurderes det hvilken sannsynlighet det er for at siktede vil begå ytterligere kriminalitet dersom han løslates. Det er ikke nødvendig å konstatere risiko for nøyaktig det lovbruddet han gjorde sist etter siktelsen.

Okay, men ved forrige korsvei ble det ikke vurdert slik at samfunnet må beskyttes ytterligere mot ham. 

Basert på det dagens medier skriver (og kun det), så får jeg ikke akkurat styrket frykt for at han skal begå akutte grovere lovbrudd. 

Gjentagelsesfaren er derfor neppe høyere i dag, enn den var i august/september. 

Et viktig forbehold er at jeg kun kjenner til det media skriver. Jeg kan jo ikke se totalt bort fra at bevis for grovere lovbrudd finnes — selv om ingenting slikt har blitt lekket (og stort sett har alt som kan tolkes til MBH ugunst blitt lekket uhyre kjapt!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (13 timer siden):

Det burde han. Absolutt!

Men MBH er ikke akkurat kjent som en som tar sine valg og beslutninger ut fra hvordan omverden bedømmer ham.

Ergo er det ikke gitt han gjør det, nei. 

Men sant skal sies, så var han jo faktisk på vei inn i rehab - før politiet dro han med seg og satte ham en uke i varetekt i stedet. 🫤

Valgene han tar er åpenbart influert av diverse kokainpregede hjerneceller:

https://www.seher.no/kongelig/leker-katt-og-mus-med-politiet/82292149

Så gjenstår det å se om han nå blir anmeldt for å avsløre politifolks identitet eller for å ha hindret politiets arbeid.

Lenke til kommentar
Vokteren skrev (30 minutter siden):

Valgene han tar er åpenbart influert av diverse kokainpregede hjerneceller:

https://www.seher.no/kongelig/leker-katt-og-mus-med-politiet/82292149

Så gjenstår det å se om han nå blir anmeldt for å avsløre politifolks identitet eller for å ha hindret politiets arbeid.

Gjeeeesp, det var en kjedelig artikkel fra Se&Hør. (Ja, jeg forsøkte å lese hele.)

Er bunnen nådd?

Nei, frykt ei, jeg spår nye lavmål fra den kanten any time! 😝

• Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (4 minutter siden):

Gjeeeesp, det var en kjedelig artikkel fra Se&Hør. (Ja, jeg forsøkte å lese hele.)

Er bunnen nådd?

Nei, frykt ei, jeg spår nye lavmål fra den kanten any time! 😝

Fakta her er vel at Se&Hør har brukt forbilledlig mye ressurser på klassisk gravejournalistikk.

Nei, jeg så heller ikke den komme.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ove38 skrev (4 minutter siden):

Skjønner kongen og kronprinsen hvorfor alt dette skjer ? 

Nei. Tja.

Det begynte noen uker etter at Se&Hør ble nektet adgang til sjaman-bryllupet. 

Det kan være tilfeldig. Men det kan og være at noen ble svært vonbroten hos sladrebladet?

Opp igjennom min oppvekst så husker jeg Se&Hør som de største rævsleikere av kongehuset. De elsket absolutt alt derfra!

Etter jeg ble voksen har jeg sluttet å lese (og forholde meg til) ukebladet. Så jeg vet ikke om de var like glad i kongehuset siste ~20 årene. Har endringen skjedd gradvis over lang tid, eller plutselig, nærmest over natten, nå i sommer? 🤷

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...