Gå til innhold

Hvorfor suger USA i å lage bra filmer/serier


Anbefalte innlegg

Er Norge og Sverige særegen i å produsere verdensklasse innhold i serier og filmer? Danskene er på en god nummer 3. For fyfaen hvor mye dritt som blir produsert fra USA, må være en ny sjanger de har startet opp hvor det er konkurranse i hvem som klarer å lage den mest talentløse dritt filmen/serien. Når Norge og Sverige nesten utelukkende produserer innhold som er mye bedre enn i USA på tross av at det bor en brøkdel i disse landene, så må jeg faen meg spørre om hva i helvette er det de holder på med I USA? Føkkings talentløse dritt regissører. Ja de har breaking bad, hunger games, mr miller og noen få til men det er over 10 år siden de kom ut. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke fan av nordiske greier. Det er nesten bare krim noir og tåpelige komedier. Men underholdningsindustrien i USA har dessverre de siste 10+ årene i økende grad prioritert stort sett alt annet foran meritter og filmkunst. Mange store regissører har også etter hvert uttalt seg om det, som Tarantino og Coppola.

Likevel er det mange bra ting som har vært produsert på den tiden. Forstår det slik at du antagelig liker krim. Personlig er jeg mer partisk til scifi. Men altså, True Detective? Narcos? Ozark? Better Call Saul? Hannibal? Fargo?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
angstfull skrev (1 time siden):

Er Norge og Sverige særegen i å produsere verdensklasse innhold i serier og filmer? Danskene er på en god nummer 3. For fyfaen hvor mye dritt som blir produsert fra USA, må være en ny sjanger de har startet opp hvor det er konkurranse i hvem som klarer å lage den mest talentløse dritt filmen/serien. Når Norge og Sverige nesten utelukkende produserer innhold som er mye bedre enn i USA på tross av at det bor en brøkdel i disse landene, så må jeg faen meg spørre om hva i helvette er det de holder på med I USA? Føkkings talentløse dritt regissører. Ja de har breaking bad, hunger games, mr miller og noen få til men det er over 10 år siden de kom ut. 

Er du sikker på at du ikke blander kvalitet med personlig preferanse her ? Bare fordi du liker det gjør det ikke nødvendigvis dårlig skjønner du, og vice versa. Jeg mener, Hunger games ? Mr. miller finner jeg ikke engang på imdb, om det ikke er en obskur kortfilm uten stemmer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at du ikke blander kvalitet med personlig preferanse her ? Bare fordi du liker det gjør det ikke nødvendigvis dårlig skjønner du, og vice versa. Jeg mener, Hunger games ? Mr. miller finner jeg ikke engang på imdb, om det ikke er en obskur kortfilm uten stemmer. 

We're the Millers er filmen jeg mente. Hunger games seriene vil jeg plassere på topp 3 av det beste jeg har sett. Hangover filmene har også høy kvalitet. 

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Enormt mye søppel fra USA, uansett kategori. Men i kategorien underholdning er Hollywood ikke så verst. Der suger Norge og Skandinavia. Det er nesten ingen ting av god underholdning herfra. Det vi er bedre på er nyhetsprogrammer og muligens dokumentarer. Amerikansk fjernsyn er kjemisk fri for nyhetsprogrammer, de har nyhetshow (som ofte skulle vært mer nøytrale i politiske saker). Og det merkes på den amerikanske populasjonens opplysningsnivå.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er at den skandinaviske filmbransjen er veldig liten, så filmene er stort sett visjonen til en regissør eller liten gruppe folk, som så skaffer finansene og lager filmen. Dette var slik som det  stort sett fungerte i USA før.

Dagens hollywood derimot, opererer omvendt. Det er pengefolkene som eier rettighetene som bestemmer hvilke filmer som skal lages (Disney, osv), så hyrer de inn en eller flere regissør og en komité skribenter til å lage den. Om det kan virke som dagens amerikanske filmer og serier følger en formel, er det fordi det er nettopp det de gjør. De er rett og slett serieproduserte fra toppen og ned. Alle involverte gjør det kun for lønna.

Hederlige unntak eksisterer selvsagt.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Oknok said:

Enormt mye søppel fra USA, uansett kategori. Men i kategorien underholdning er Hollywood ikke så verst. Der suger Norge og Skandinavia. Det er nesten ingen ting av god underholdning herfra. Det vi er bedre på er nyhetsprogrammer og muligens dokumentarer. Amerikansk fjernsyn er kjemisk fri for nyhetsprogrammer, de har nyhetshow (som ofte skulle vært mer nøytrale i politiske saker). Og det merkes på den amerikanske populasjonens opplysningsnivå.

 

At "Amerikansk fjernsyn er kjemisk fri for nyhetsprogrammer" er vel bare tull... At amerikanske nyheter i allt for stor grad har en kraftig politisk slagside er nok uomtvistelig, men de har likefullt en masse nyhetsprogrammer selv om objektiviteten i mange tilfeller kunne vært VESENTLIG bedre, men alt dreier seg ikke om politikk i nyhetene heller.

Det er også en masse gode dokumentarer fra USA, selv om kanskje britiske, norske og svenske holder at høyere nivå (fra de nasjonene jeg kjenner til). Amerikanske dokumentarer KAN også være alt for sensasjonspreget. Men alle er ikke det.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gjest MKII said:

At "Amerikansk fjernsyn er kjemisk fri for nyhetsprogrammer" er vel bare tull...

Det kommer an på hva man kaller nyhetsprogrammer. Jeg er veldig streng her, men jeg kaller det som er der borte for nyhetshow. Selv TV2 sliter med å holde "TV2 Nyhetene" innenfor hva jeg kaller et ekte nyhetsprogram. Det er for mye show der også. Ordentlige nyhetsprogram får man på NRK, SVT og BBC. Dette er eksempel og det er helt sikkert mange flere også. Men ingen fra USA eller Bergen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge og Sverige er gørrkjedelige land. Danskene gjør det bedre. Stilen deres er en perfekt blanding av Amerikansk og Europeisk stil. Martin Barnewitz og Ole Bornedal er gode eksempler.

Ellers er Frankrike kongen. Selskapet Europacorp spesialiserer seg på Engelskspråklige filmer som Taken, Transporter, Lucy, Leon og Lockout

Norge har jeg null interesse for

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...