Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

God løsning for å streame utendørs webkamera til f.eks. Youtube

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenkte å sette opp et permanent webkamera som filmer et område der jeg bor og streamer videoen til nett. Men det viser seg å være mer komplisert å få til enn jeg hadde trodd. Dersom noen har erfaring med å sette opp et slikt system, vil jeg gjerne høre hvordan det ble gjort - eller gi noen ledetråder om hva jeg bør lese meg opp på.

Scenariet er som følger:

• Ønsker et system liknende dette med pan/tilt/zoom.
  • Kameraet skal stå utendørs på et hustak hele året, så det må tåle både frost og regn.
  • Det er mulighet for både wifi og PoE/kabel. Det er innlagt fibernett på stedet.
  • Jeg kan streame til enten egen webserver eller fortrinnsvis Youtube Live.
  • Er middels teknologisk kompetent, så kan konfigurere diverse gatewates o.l. om nødvendig.
  • Personvern er ikke et tema. Dette er på bygda og filmer et område uten mennesker.

Håper på noen anbefalinger om kamera og system!

På forhånd takk.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I praksis trenger du et kamera som kan levere videostrøm i form av f.eks. MP4 via RTSP. Så er det da mer bare et spørsmål om programvare på f.eks. PC - om det så er en egen webserver du kjører hjemmefra, eller en maskin som kan ta i mot strømmen og tilrettelegge det som en live-stream på Youtube om det skulle være ønskelig.

F.eks. kan man bruke OBS Studio under Windows når det gjelder Youtube. OBs-cli kan også være et alternativ på en Linux-boks.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det mest gunstige hadde vært en løsning med et kamera som har innebygd funksjon for å sende en stream til internett. Det er ikke praktisk mulig å koble kameraet til en PC som videreformidler streamen kontinuerlig. Vet ikke om det finnes en "alt i ett"-kameraløsning for livestreaming (det burde det).

Lenke til kommentar
7 hours ago, Fibonacci said:

Takk for svar. Det mest gunstige hadde vært en løsning med et kamera som har innebygd funksjon for å sende en stream til internett. Det er ikke praktisk mulig å koble kameraet til en PC som videreformidler streamen kontinuerlig. Vet ikke om det finnes en "alt i ett"-kameraløsning for livestreaming (det burde det).

PCen her vil kunne stå hvor som helst. Ser ellers ut som hvis kameraet støtter RTMP, kan man kjøre det rett ut på Youtube.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...