Gjest 3d06d...3cb Skrevet 15. august 2024 Del Skrevet 15. august 2024 Jobber i dag som "manager" i en teknologibedrift og har lenge hatt ett ønske om å stige i gradene. Men jeg har hatt lite fremgang og har vært type mellomleder i 5 år nå. Så, jeg tenker å spe på utdanningen men er usikker på hvilken utdanning som vill ta meg der. Per nå står det i mellom industriell økonomi og en MBA. Noen tips? Og jeg ønsker å bli i tech bransjen, da det er denne bransjen jeg liker best. Helst innenfor automasjon. Samt ønsker jeg en type lederrolle med personalansvar, men også involvert i det tekniske. Type CTO, VP Software engineering eller tilsvarende. Fra før har jeg en B.Sc i automasjon samt fagbrev som automatiker. Jobber innenfor software/R&D nå. Anonymous poster hash: 3d06d...3cb Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 15. august 2024 Del Skrevet 15. august 2024 1 hour ago, Guest 3d06d...3cb said: Jobber i dag som "manager" i en teknologibedrift og har lenge hatt ett ønske om å stige i gradene. Men jeg har hatt lite fremgang og har vært type mellomleder i 5 år nå. Så, jeg tenker å spe på utdanningen men er usikker på hvilken utdanning som vill ta meg der. Per nå står det i mellom industriell økonomi og en MBA. Høres ut som du har jobbet noe sånt som 10 år? Etter så lang tid er det vel knapt noen som engang ser på utdannelsen, da handler alt om erfaring og oppnådde resultater. Hva er det som holder deg tilbake fra å bli vurdert oppover i gradene nå? 2 Lenke til kommentar
Gjest 3d06d...3cb Skrevet 15. august 2024 Del Skrevet 15. august 2024 ps5 skrev (40 minutter siden): Høres ut som du har jobbet noe sånt som 10 år? Etter så lang tid er det vel knapt noen som engang ser på utdannelsen, da handler alt om erfaring og oppnådde resultater. Hva er det som holder deg tilbake fra å bli vurdert oppover i gradene nå? Jeg har vell ca 13 års erfaring innenfor automasjon med lærlingtid. Tidligere ga bedriften de ansatte muligheten til å stige i gradene, men de siste årene har de gått mer eksternt. Og når jeg ser på de som får topp jobbene har de både mye erfaring samt høye/gode utdannelser. Så jeg føler jeg skranter på det siste. I tillegg sitter jeg litt låst da jeg har spesial kompetanse ift det jeg driver med og kjenner på at bedriften ønsker meg i den rollen og unviker mine tilbakemeldinger om å få mer ansvar og stige i gradene. Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger, så skal ikke stå på resultater. Skal også sies at jeg har blitt tilbudt jobb i andre selskaper som leder for utvikling etc. Men, som nevnt sitter jeg på mye kunnskap i nåværende jobb og har ett ønske om å fortsette med dette. Anonymous poster hash: 3d06d...3cb Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 15. august 2024 Del Skrevet 15. august 2024 (endret) 12 minutes ago, Guest 3d06d...3cb said: Jeg har vell ca 13 års erfaring innenfor automasjon med lærlingtid. Tidligere ga bedriften de ansatte muligheten til å stige i gradene, men de siste årene har de gått mer eksternt. Og når jeg ser på de som får topp jobbene har de både mye erfaring samt høye/gode utdannelser. Så jeg føler jeg skranter på det siste. I tillegg sitter jeg litt låst da jeg har spesial kompetanse ift det jeg driver med og kjenner på at bedriften ønsker meg i den rollen og unviker mine tilbakemeldinger om å få mer ansvar og stige i gradene. Jeg har alltid fått gode tilbakemeldinger, så skal ikke stå på resultater. Skal også sies at jeg har blitt tilbudt jobb i andre selskaper som leder for utvikling etc. Men, som nevnt sitter jeg på mye kunnskap i nåværende jobb og har ett ønske om å fortsette med dette. Anonymous poster hash: 3d06d...3cb Da høres det ut som både du ønsker å fortsette der du er, og at bedriften ser deg som verdifull så jeg tenker en åpen dialog - men da noe mer direkte om dette tidligere har blitt ignorert, om dine ønsker for videre karriereutvikling med både nærmeste leder og evt hr kan være en god plass å starte. Jeg tror det blir å begynne i feil ende med etterutdannelse i seg selv, men bedriften kan kanskje være med på å dekke dette enten økonomisk eller med noe betalt tid? Om du trenger en faktisk grad er tvilsomt (andre kan være uenig), men det finnes jo også kurs etc som kanskje er relevant og langt mindre krevende økonomisk og tidsmessig. Endret 15. august 2024 av ps5 Lenke til kommentar
Gjest 3d06d...3cb Skrevet 15. august 2024 Del Skrevet 15. august 2024 ps5 skrev (1 time siden): Da høres det ut som både du ønsker å fortsette der du er, og at bedriften ser deg som verdifull så jeg tenker en åpen dialog - men da noe mer direkte om dette tidligere har blitt ignorert, om dine ønsker for videre karriereutvikling med både nærmeste leder og evt hr kan være en god plass å starte. Jeg tror det blir å begynne i feil ende med etterutdannelse i seg selv, men bedriften kan kanskje være med på å dekke dette enten økonomisk eller med noe betalt tid? Om du trenger en faktisk grad er tvilsomt (andre kan være uenig), men det finnes jo også kurs etc som kanskje er relevant og langt mindre krevende økonomisk og tidsmessig. Ja jeg har ett stort ønske om å fortsette der jeg er. Det er på en måte "det eneste jeg kan" i livet. Neida, det er ikke så galt, men jeg har bygget meg opp en god kompetanse på ett spesefikt produkt. Og slik jeg ser det må jeg enten fortsette der jeg er, eller starte for meg selv som en konsulent ift dette produktet. Prøver å ha en dialog med min leder, men det blir ikke så mye ut av det. Igjen, jeg tror det har mest med at de ønsker meg der jeg er da "ingen" andre kan overta. Iallefall ikke enda, jeg har ansatte som kanskje kan ta over en gang i tiden. Det er den "økonomiske" siden jeg føler jeg har mangler på. Jeg er god teknisk men har alltid unngått økonomien. Så det er der jeg føler at jeg trenger mer kompetanse/utdanning. Jeg har allerede tatt kurs ift leder utvikling. Anonymous poster hash: 3d06d...3cb Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. september 2024 Del Skrevet 4. september 2024 Vel, har du kompetansen og du tror det er ett marked så er jo det og begynne for seg selv en ting du kan seriøs vurdere, men det er jo selvsagt litt mer risiko. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå