Gå til innhold

Hvordan leve på 9000-, i mat


Gjest e6dfc...afd

Anbefalte innlegg

Gjest e6dfc...afd skrev (6 minutter siden):

handle utgått på dato varer? Jeg vil ikke bli syk. 

Anonymous poster hash: e6dfc...afd

Varene som blir solgt til rabattert pris er ikkje utgått på dato, det som blir solgt er mat som snart går ut på dato. Rå matvarer kan du bearbeide heime ved varmebehandling for å auke holdbarheita, matvarer som alt har blitt bearbeida bør etast opp i løpet av siste forbruksdag. Alt som er merka best før kan etast lenge etter datoen, einaste forskjellen er at det ikkje nødvendigvis smaker nøyaktig som eit ferskt produkt. Biff, ost og liknande kan heilt fint lagrast og modnast til langt over datoen. 

Uansett, med 300 kr per dag i matbudsjett så treng du ikkje å nytte deg av gode tilbud. Bruker du 30 kr på eit godt brød og 70 kr på flott pålegg så har du mat til frokost, lunsj og kvelds. Dei siste 200 kronene av dagsbudsjettet kan du bruke til å kjøpe middag på ein restaurant. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, ps5 said:

Du overlever fint med 6 egg + 1 appelsin per dag . Vann er gratis. Dette klarer du fintfint med et budsjett på ca 600 kr. Så har du 8400 til overs.

1 egg Large har ca 75 kalorier, med 6 egg blir det bare 450 kcal. En appelsin vet jeg ikke helt hva har men neppe mer enn 200-300 kalorier. Det er mulig man kan overleve en stund på dette men man vil utvilsomt gå ned i vekt nesten uansett hvor lite aktivitet man er i.

Hvis man vil ha BILLIG mat må man dumpsterdive. Let bak butikker etter stengetid og om natten i containere og finn ting som er kastet. Vurder fra lukt og smak og dato om det er trygt å spise det du finner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, kremt said:

1 egg Large har ca 75 kalorier, med 6 egg blir det bare 450 kcal. En appelsin vet jeg ikke helt hva har men neppe mer enn 200-300 kalorier. Det er mulig man kan overleve en stund på dette men man vil utvilsomt gå ned i vekt nesten uansett hvor lite aktivitet man er i.

Jeg benyttet begrepet "overleve" :D   Antar man har noe kaloribuffer om man anser 9000 som lite til mat. For å holde vekten må man nok opp i 16 egg + 1 appelsin og da snakker vi fremdeles under 1500 totalt og 7500 til ny sofa. (Dette er definitivt sunnere enn den foreslåtte pizza-dietten).

Endret av ps5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest e6dfc...afd
Vanagandr skrev (1 time siden):

Er dette et seriøst spørsmål? Spiser du bare ute? 9000 spenn holder da fint til mat et par måneder for en person om man ser litt på hva man handler, og lager maten selv. 

Ja. Jeg er ikke vant med å ha så lite å leve for med mat, opplevelser, og ting jeg trenger på en måned. Jeg er vant til 21.000 til fritt bruk hver måned. Kan ikke lage mat fra bunnen.. 

Anonymous poster hash: e6dfc...afd

Lenke til kommentar
Gjest e6dfc...afd
ProphetSe7en skrev (50 minutter siden):

Er det kommet en 0 for mye i spørmålet? 

Hva spiser du vanligvis siden 9000 er "ingenting"?

Tenker ikke på kronen når jeg kjøper mat, eller sånn andre måneder. Har for det meste mer å rutte med hver måned. 

Anonymous poster hash: e6dfc...afd

Lenke til kommentar
Gjest e6dfc...afd skrev (Akkurat nå):

Ja. Jeg er ikke vant med å ha så lite å leve for med mat, opplevelser, og ting jeg trenger på en måned. Jeg er vant til 21.000 til fritt bruk hver måned. Kan ikke lage mat fra bunnen.. 

Anonymous poster hash: e6dfc...afd

Da bruker du 300 av de 9000 på en god kokebok 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest e6dfc...afd
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Er du seriøs ? 

Ja, denne måned er det lite å leve på. 

Anonymous poster hash: e6dfc...afd

Lenke til kommentar
Gjest e6dfc...afd
ProphetSe7en skrev (Akkurat nå):

Da bruker du 300 av de 9000 på en god kokebok 

Det tar tid jeg ikke har på å gjøre det så nøye. Kjedeligste jeg vet er å lage mat.

Anonymous poster hash: e6dfc...afd

Lenke til kommentar
Gjest e6dfc...afd
The Avatar skrev (1 time siden):

Varene som blir solgt til rabattert pris er ikkje utgått på dato, det som blir solgt er mat som snart går ut på dato. Rå matvarer kan du bearbeide heime ved varmebehandling for å auke holdbarheita, matvarer som alt har blitt bearbeida bør etast opp i løpet av siste forbruksdag. Alt som er merka best før kan etast lenge etter datoen, einaste forskjellen er at det ikkje nødvendigvis smaker nøyaktig som eit ferskt produkt. Biff, ost og liknande kan heilt fint lagrast og modnast til langt over datoen. 

Uansett, med 300 kr per dag i matbudsjett så treng du ikkje å nytte deg av gode tilbud. Bruker du 30 kr på eit godt brød og 70 kr på flott pålegg så har du mat til frokost, lunsj og kvelds. Dei siste 200 kronene av dagsbudsjettet kan du bruke til å kjøpe middag på ein restaurant. 

Hva mener du med varmebehandle mat? Mener du jeg skal steke eller koke opp mat å legge det i frysen? 

Anonymous poster hash: e6dfc...afd

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...