Gå til innhold

Oppsett av mesh fordelt på to hus

Anbefalte innlegg

Hei.
Merkelig spørsmål. Kjøpte tidligere et mesh system med 3 enheter. Bruker kun 2 av disse i boligen nå, men jeg flytter til en mindre bolig hvor jeg også ønsker å utvide nettverket.
Spørsmålet er om jeg trenger et nytt mesh system, eller om jeg kan bruke den resterende tredje enheten i denne boligen?

Det er snakk om dette mesh nettverket.
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/mesh/mercusys-halo-h70x-ax1800-dual-band-mesh-system-3-pakning/p-1430893/

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsatt at enhetene er like (kan fungere både som hovedenhet og satelitt), ser jeg ikke noe i veien for at det vil fungere å bruke den ene enheten i bolig nr to. Det blir da selvfølgelig ikke det samme nettverket og ikke et mesh nettverk i boligen med en enhet før du installerer flere enheter der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Forutsatt at enhetene er like (kan fungere både som hovedenhet og satelitt), ser jeg ikke noe i veien for at det vil fungere å bruke den ene enheten i bolig nr to. Det blir da selvfølgelig ikke det samme nettverket og ikke et mesh nettverk i boligen med en enhet før du installerer flere enheter der.

Takk for svar. Ja søren, hovedenhet for mesh nettverket må vel være tilkoblet modemet med kabel, og dermed stå veldig nærme. Da forsvinner også noe av hensikten.

Jeg bestiller nok et sett til. Synes dette har fungert meget bra.

Lenke til kommentar
6 hours ago, mobile999 said:

Du kan jo teste om det er behov for flere enheter før du bestiller.

Enig. Når det gjelder mesh kan man godt si at "less is more". Hvis man ikke trenger mesh, vil det kunne være det beste.

Med det sagt, disse enhetene er gjerne alene ikke de beste wifi-ruterne. Det er ofte valgt litt enkle løsninger med tanke på antennedesign og radioelementer - f.eks. vil det for noen som skal handle sikkert kunne virke som å være bedre å få 3 enheter til 2000 kr enn 2 enheter til 2000 kroner, men det enhetene individuelt er bedre (og kan være at de gir et omså bedre wifi-nett enn settet med tre enheter).

Men uansett, ville forsøkt først...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...