Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Statsansatte som kjøper brukte bærbare maskiner og telefoner fra arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et statlig foretak og holder på å skrive en rutine hvor det foreslås at ansatte kan ha muligheten til å kjøpe bærbare datamaskiner og mobiltelefoner ved arbeidsforholdets slutt eller når enheten skal fases ut. Regnskapsmessig er gjenstanden skrevet ned til 0 i verdi. 

Jeg har funnet en del dokumentasjon om de skattemessige forholdene rundt det, blant annet på Skatteetaten sin hjemmesiden og i HTA. Sjefen, som er jurist,  mener det foreligger forskrifter eller lover som gir føringer om ansattes muligheter for å kjøpe statlig eiendom, men hun henviste til HR hvor alle er på ferie. Jeg synes dette er litt snodig og vender meg til dere  om dere kan gi meg pekepinn i riktig rettning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

https://www.simployer.no/artikler/nar-ansatte-far-kjope-brukt-datautstyr-eller-mobil-fra-jobben/

De fleste statlige foretak som har åpen personalhåndbok prissetter etter Skatteetatens takseringsregler. Ikke alle tillater utkjøp; ei heller egenbetaling til dyrere modell enn standard.
Jeg har ellers funnet et foretak som har egne regler for nettbrett. 

image.png.214bf9f754431301622229b5af93cbe3.png

Ganske smal sak å håndtere rent skattemessig for lønnsavdelingen.

Endret av Xmir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge forskrifta gjeld for materiell og fast eigedom så skal den gjelde for alt.
I paragraf 8 er det presisert at etatsjefen kan gi bort materiell som gåve dersom det er materiell med låg verdi.

Det kan sikkert diskuterast kva som er låg verdi, men datamaskiner og mobiltelefonar vil vanlegvis utgjere ein verdi som ikkje er ubetydeleg, men i praksis så kan eg ikkje sjå for meg at ein følgjer forskrifta og ber om etatssjefens skriftlege godkjenning til å kunne gi bort ein kulepenn eller liknande som er av heilt ubetydleg verdi sett i det store bildet. (Det kostar vel langt meir i lønnskostnadar å gi eit skriftleg samtykke enn det kostar å berre kjøpe ein ny penn).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Instruksen gjelder for "materiell og fast eiendom", og den eneste begrensningen som ligger i det er at det må være snakk om gjenstander som har en økonomisk verdi for staten. Se instruksen § 8 som bestemmer at man kan gi bort statens eiendeler når "det er besluttet av etatssjefen og det dreier seg om gjenstander av mindre verdi". Denne bestemmelsen ville man ikke hatt hvis instruksen bare gjaldt for dyre ting. Instruksen § 9 regulerer også skrap og avfall, altså ting som vanligvis har marginal økonomisk verdi for staten. Skrap og avfall kan ikke selges til ansatte i staten, instruksen § 14. 

Staten er ikke som andre. Grunnloven § 19 bestemmer at Kongen skal sørge for at statens eiendeler blir brukt slik Stortinget har bestemt at de skal brukes. Stortinget har (gjennom fagdepartement, fagdirektorat, osv) bevilget midler til kjøp av nettbrett, og Kongen (departementet, direktoratet, osv) skal sørge for at verdiene som ligger i nettbrettene brukes på den for staten beste måten. Det spiller ingen rolle hvilken regnskapsmessig verdi nettbrettene har, spørsmålet er hvilken faktisk verdi de har for staten. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...