Gå til innhold

Treenighet


Anbefalte innlegg

Forårsaker treenighetslæren skade, Ja, Denne utbredte læren forvrenger den enkle bibelske sannhet er Jehova alene er det høyeste vesen at Jesus er hans Sønn og og at den hellige ånd er Guds virksomme kraft. Treenighetslæren skaper forvirring ved at den innhyller Gud i et mystisk slør som resulterer i  et åndelig mørke. Du behøver imidlertid ikke være i dette mørke. Du kan innprente følgende sannheter i ditt sinn.

Treenighetslæren er ikke omtalt i Bibelen. Den er en teologisk utlegning som gradvis ble til flere hundre år etter Jesu tid og den ble tvunget igjennom under trussel om døden på en pæl. Den har vanæret tilbedelsen av det høyeste vesen og vært folk å tro på et mysterium.

Jesus sa at vært evige liv er avhengig er at vi tilenger oss kunnskap om ham og om Jehova den eneste sanne Gud. ( Joh 17:3)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joh 10:1-10      Sauekveene og hyrden

Jesus er kommet til Jerusalem i forbindelse med feiringen av Hanukka eller festen til minne om tempelinnvielsen.  Cirka 200 år tidligere, i år 168 f.kr, erobret Antiokhos IV Epifanes Jerusalem og vanhelliget templet og alteret. Tre år senere ble imidlertid Jerusalem gjenerobret og templet ble innviet til Jehova på nytt. Siden ble det hvert år holdt en fest til minne om denne gjeninnvielsen. Denne festen til minne om tempelinnvielsen blir feiret den 25.kislev, som er den jødiske måneden som svarer til siste del av november og første del av desember, ifølge vår kalender. Det er bare litt over 100 dager igjen til den betydningsfulle påsken i år 33 e.kr. Det er i den kalde årstiden og apostelen Johannes sier derfor at det er vinter.

Jesus forteller nå en lignelse om tre sauekveer og om sin egen rolle som den gode hyrde. Den første sauekveen han nevner, er ordningen med den mosaiske lovpakt. Loven tjente som et gjerde som skilte jødene fra den fordervede handlemåte som ble fulgt av dem som ikke var tatt inn i denne spesielle pakten med Gud(Jehova) Jesus sier: Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som ikke går inn til sauene ( inn i sauekveen) gjennom døren, men klyver over et annet sted, han er en tyv og en røver. Men den som kommer inn gjennom døren, er hyrde for sauene.

Det hadde kommet andre som hevdet at de var Messias eller Kristus, men de var ikke den sanne hyrde, som Jesus sier følgende om: Vaktmannen ( dørvokteren) åpner for ham og sauene hører stemmen hans. Han kaller sine egne sauer ved navn og fører dem ut..Men en fremmed følger de ikke, de frykter for ham fordi de ikke kjenner stemmen til den fremmede. Døperen Johannes var dørvokteren for den første sauekveen. Som dørvokter åpnet Johannes for Jesus ved å introdusere ham for de symbolske sauene han skulle føre til beitet. Disse sauene som Jesus kaller ved navn og fører ut, blir til slutt ført inn i en annen kve. Jesus sier: Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er døren inn til sauene, det vil si, døren inn til en ny sauekve. Da Jesus innstifter den nye pakt med sine disipler og utøser den hellige ånd over dem fra himmelen den følgende pinsedagen, føres de inn i den nye sauekveen.

Jesus forteller videre om sin rolle: Jeg er døren. Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og han skal gå inn og ut og finne beite. Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine og mine kjenner meg, liksom Faderen kjenner meg og jeg kjenner Faderen. Jeg gir mitt liv for sauene. Jesus hadde nylig trøstet sine etterfølgere med ordene: Vær ikke redd, du lille hjord. For det er deres Fars gode vilje å gi dere riket. Den lille hjord, som til slutt vil bestå av i alt 144 000, blir tatt inn i denne nye eller andre sauekveen. Men Jesus sier videre: Jeg har også andre sauer som ikke hører til denne flokken(denne kveen) også dem skal jeg lede, de skal høre min røst og det skal bli en hjord og en hyrde.

Ettersom de andre sauer ikke hører til denne kveen må de tilhøre en annen kve, den tredje. De to sistnevnte sauekveene har ulike framtidsutsikter. Den lille hjord i den ene kveen skal herske med Kristus i himmelen og de andre sauer i den andre kveen skal leve på en paradisisk jord. Men selv om sauene befinner seg i to kveer, hersker det ingen misunnelse blant dem. De føler ikke at det er noe skille mellom dem for som Jesus sier, blir de en hjord under en hyrde. Den gode hyrde Jesus Kristus, gir villig sitt liv for begge sauekveene. Jeg gir det frivillig sier han. Jeg har makt til å gi mitt liv og makt til å ta det igjen.

Dette er det oppdrag jeg har fått av min Far ( Jehova) Da Jesus sier dette, oppstår det uenighet blant jødene. Mange i folkemengden sier: Han er besatt og gal. Hvorfor hører dere på ham. Men andre sier: Slik taler ikke en som er besatt. Så sier de, antagelig med tanke på den blindfødte mannen Jesus helbredet for noen måneder siden: En ond ånd kan da ikke åpne øynene på blinde. ( Joh 10:1-22) ( Luk 12:32) ( Åp 14: 1,3 og 21:3-4) ( Sal 37:29)

Lenke til kommentar
harme skrev (På 14.8.2024 den 9:54 PM):

Forårsaker treenighetslæren skade, Ja, Denne utbredte læren forvrenger den enkle bibelske sannhet er Jehova alene er det høyeste vesen at Jesus er hans Sønn og og at den hellige ånd er Guds virksomme kraft. Treenighetslæren skaper forvirring ved at den innhyller Gud i et mystisk slør som resulterer i  et åndelig mørke. Du behøver imidlertid ikke være i dette mørke. Du kan innprente følgende sannheter i ditt sinn.

Uhh..? Ikke bare treenighetslæren som skaper skadelige utsagn? Her hopper du jo bukk over hvorfor Jesus skulle fødes, og når... og du glemmer helt at Jesus først har en skikkelse i en menneskesønn (Matt.24.29-31 /Heb.2.5-18/ Apg.15.14) og du later som om alt dette har skjedd. Åndelig mørke? Hva betyr nå dette for noe? Når jeg søker i Bibelen får jeg 0 treff! Det er med andre ord lagt til en selvlaget mening som ikke finnes.

Men noen har kanskje vært borti noen utsagn om dette mørket?, først fra Jes.9.2f. (= Fredsfyrsten) : Det folket som vandrer i mørket, ser et stort lys. Over dem som bor i dødsskyggens land, stråler lyset fram.

(Ser man noen tegn til en fredsfyrste nå? - Nei!) Dette utsagnet gjentar seg i Matt,4. (12-) 16-17 ( Jesus starter sine gjerninger) Man finner flere overganger om dette ved å lese om «Steinen som bygningsmennene vraket er blitt hjørnestein.» (Salm.118.25 /Matt 21.42; Apg 4.11; Ef 2.20; 1.Pet. 2.7) Leser man 1.Pet.2.1-10, så får man en forklaring på «Veien» så og si! (Apg.24.14 som viser til v5 som viser til Apg.17.(1-) 6-(9).

Les også Apg.16.6- 7: Den hellige ånd hindret dem i å forkynne Ordet i Asia; derfor fortsatte de gjennom det frygiske og galatiske området. Da de var kommet nesten til Mysia, prøvde de å dra videre til Bitynia, men Jesu Ånd ga dem ikke lov.

Da menneskesønnen var i mørket, hadde han ingen hellig ånd (Matt.12.31-32) Paulus bruker ordene «Tidens Fylde» om Jesu fødsel/ tilblivelse i Gal.4.4(-7) Hva nå disse ordene skulle bety? De samme ordene brukes om Guds frelsesplans oppfyllelse. (Gal.4.4 viser til Ef.1.10 og fullførelsen) Den kan man jo ikke si er kommet enda?

Lenke til kommentar

Falsk religion har en del av skylden. Mange religionssamfunn har gitt Gud skylden for de ulykker menneskene har kommet ut for. Deres tilhengere er blitt at folk fortalt at det er Guds vilje at det skjer ulykker og at folk lever i fattigdom og uvitenhet. I noen land har folk en tradisjon som går ut på at en ku er mer hellig enn et menneske og at en ku ikke må brukes til mat, selv om mennesker sulter i hjel.

Jehovas Guds ord viser imidlertid at kuer kan brukes til føde. ( 1.Mos 9:3) 1.kor 10:25) Slike religiøse læresetninger, som ikke er basert på Guds Ord, øker menneskenes vanskeligheter, samtidig som de sier at det er Guds vilje at slike ting skjer. Andre religionssamfunn prøver å rettferdiggjøre de kriger som verdens politiske herskere utkjemper. De velsigner våpnene og oppfordrer soldatene til å drepe motpartens soldater, trass i at disse kan være deres egne trosfeller. Gud har ikke noe med slike kriger å gjøre. Han har tvert imot til hensikt å gjøre ende på krigene for bestandig. ( Sal 46:10) Es 2:4)

Det er ikke Jehova Gud som har skylden for at menneskene behandler hverandre på en umenneskelig måte, selv om enkelte religionssamfunn hevder at han har det. Han er ikke ansvarlig for den djevelske inkvisisjonen som ble iverksatt av religiøse ledere i den mørke middelalder. Han har aldri bemyndiget noen til å begå slike forferdelige forbrytelser. Da det gamle Israel begynte å praktisere den hedenske skikk som gikk ut på å brenne barn som offer til falske guder, sa han ( Jehova) De har bygd Tofet-haugene i Hinnoms sønnsdal for å brenne sine sønner og sine døtre med ild, noe som jeg ikke har pålagt dem og som ikke er oppkommet i mitt hjerte. Når Gud fordømmer det menneskene gjør, kan han naturligvis ikke være ansvarlig for deres handlinger. ( Jer 7:31) Falske lære om helvete som falske religion lærer menneskene om.

Urette handlinger som blir begått i religionens navn, er særlig vederstyggelige i Guds øyne. Jesus kristus sa til de religiøse ledere på hans tid: Ve eder, I skriftlærte og fariseerne, I hyklere, I som ligner kalkede graver som utvendig er fagre å se til men innvendig er fulle av dødningebein og all urenhet. Således synes også I utvendig rettferdige for menneskene men innvendig er I fulle av hykleri og urettferdighet. ( Matt 23:27-28) Det samme kan sies om religiøse ledere i vår tid som gir inntrykk av at de tjener Gud men som vanærer ham ved sine handlinger.

Jehova Gud kan ikke lastes for den falske religions urettferdige gjerninger. At en religiøs bevegelse kan henvise til at dens historie går hundrevis av år tilbake i tiden, er ikke ensbetydende med at den gjør Guds vilje, særlig ikke i betraktning av at den har vunnet tilhengere ved sverdets hjelp. Når den handler stikk i strid med Guds vilje som er tydelig uttrykt i Guds Ord, har den bare seg selv å takke for konsekvensene, Jehova Gud har ikke noe med det å gjøre.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...