Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Romlelyd når gassen slippes

Anbefalte innlegg

Hei.

vi har en 2012 Superb 2.0TDI 4x4 140hk som har gått ca 243.000km.

Etter at bilen har stått i 3 uker etter ferie har vi fått en romlelyd som jeg er ganske sikker på kommer fra venstre side foran. Denne lyden kommer kun hvis bilen triller rett frem. Lyden forsvinner dersom det er gasspådrag, bremses, eller svinger både til høyre og venstre. Har ikke jekket opp bilen foran, men kan ikke kjenne noe slakke i hjulet nede på bakken.

kan det være hjullager, eller indre drivknute? Kan ikke høre spesielt mye «kneppelyder». Kan av og til høre noen i små dumper i veien, eller av og til hvis jeg vrir rattet så det blir fult rattutslag. Ingen lyd dersom bilen triller og svinger. Men tenker også at dette kan komme av andre ting.

Hva er enkleste måte for å sjekke disse tingene nærmere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men jeg trodde overskriften refererte til et helseproblem. 

Men så var det bil. Min gamle bil hadde romlelyd under kjøring. Tre hjullager var utslitte samtidig. Du kan teste dette ved å jekke opp bilen, og rotere hjulet, og "riste" i det for å kjenne etter slark.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Haha, heldigvis under rett tråd!

Kjenner til at hjullager som oftest lager lyd ved sving til en side, men om det kan lage lyd på denne måten..? Lyden minner veldig om hjullager.

Lenke til kommentar

Min romlet kontinuerlig under kjøring. Ble verre og verre. Bilen ble skrotet fordi den ikke var verdt reparasjonen. 

Verkstedet som konstaterte dette demonstrerte det ved å rotere hjulene mens bilen var jekket opp. Tre hjul romlet når man roterte dem med håndkraft, og det var slark når man tok tak i dem og ristet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...