Gå til innhold

Bostedrentene er på vei nedover nå.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har forberedt meg på at det skal stramme seg til ytterligere i 2025.

Renter lønner seg ikke. Boliglån er det samme som betal for to, ta én. Det hadde aldri gjort seg i en butikk, så hvorfor er folk villig til å akseptere det ved kjøp av bolig.  At dette er vanlig praksis sier alt om hvor fattige folk flest er i Norge. Folk jobber i 40 år for å få halvparten av verdien, knapt det siden de fleste bruker mye av lønna på forbruk og ikke investeringer.

Det er helt vanvittig hvor lavt formuesgrensene er i Norge med tanke på hvor lite pengene er verdt og hva det koster nesten en million kroner for ei helt vanlig bil (stasjonsvogn) og 4 millioner og oppover for en helt grei bolig. Det er ikke mye man skal eie før ligningsverdien blir satt til at man skal være til "storkar" å regne.

Endret av BadCat
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nordea har for premiumkunder satt ned fastrentene nesten like mye som ssf, litt høyere for andre.

Konkret eksempel på utropspriser (før pruting) viser en diff på 1.5%, men da er flytende rente lavere enn ssf ergo ca samme pris på fastrente.

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

For meg ser det ut som jeg kan få i underkant av 1%, sannsynligvis mindre da de viser  boliglån ung som jeg har i dag men er for gammel for å "fornye". 

Ville bare vite hvordan det ligger ann med andre banker, om er trenden ca. lik.

ps. har selv rentebinding til 1,99% så..

Lenke til kommentar

Sjekket ut Finansportalen.no nå og den er ikke oppdatert. Fikk 5,07% effektiv på 3 år. Men er på toppen i lista(ssf)

( vet at det har vært mulig og inngå noen private låneavtaler også, banken bestemmer)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Sjekket ut Finansportalen.no nå og den er ikke oppdatert. Fikk 5,07% effektiv på 3 år. Men er på toppen i lista(ssf)

( vet at det har vært mulig og inngå noen private låneavtaler også, banken bestemmer)

Vent, har de 7% flytende? 😲

Lenke til kommentar

Jeg er ikke økonomi ekspert. 

De som hadde fastpris på strøm når strømprisene fløy i været kunne le hele veien til banken. 

Jeg tror dette er et sånt tilbud. 

Har men råd til å betjene lånet sitt nå, så har man råd til å sikre seg med ca 2% billigere rente nå. 

Tror man virkelig at rentene skal mer ned de neste 3 åra, så er det jo bare å sitte stille i båten. (Det tilsvarer vel ca 8 rentekutt?) 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trene Arnholdt said:

Jeg er ikke økonomi ekspert. 

De som hadde fastpris på strøm når strømprisene fløy i været kunne le hele veien til banken. 

Jeg tror dette er et sånt tilbud. 

Har men råd til å betjene lånet sitt nå, så har man råd til å sikre seg med ca 2% billigere rente nå. 

Tror man virkelig at rentene skal mer ned de neste 3 åra, så er det jo bare å sitte stille i båten. (Det tilsvarer vel ca 8 rentekutt?) 

For å "vinne" på fastrente, må man ha bedre estimater på utviklingen enn hva bankene (og markedet) selv har. I praksis betyr dette at man må ha en god porsjon flaks. Nå skal det sies at de fleste av oss var idioter som ikke kastet oss på fastrente når flytende var nærmere null, ettersom dette naturligvis ikke kan vare evig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trene Arnholdt skrev (3 minutter siden):

Har man råd til å betjene lånet sitt nå, så har man råd til å sikre seg med ca 2% billigere rente nå. 

Tja? Første år vil du tjene litt på det, andre år går vel på 0 og man taper kanske litt på 3. år. Resultat= ca.0, uten noen risiko.

Slik som jeg ser på saken.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (15 minutter siden):

Nå skal det sies at de fleste av oss var idioter som ikke kastet oss på fastrente når flytende var nærmere null,

Var helt umulig og tape penger da. Inflasjon og skattefradag var sikring den gangen. Derfor har jeg 1, 99% nå(utgår neste år)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Tja? Første år vil du tjene litt på det, andre år går vel på 0 og man taper kanske litt på 3. år. Resultat= ca.0, uten noen risiko.

Slik som jeg ser på saken.

Tviler sterkt på 3% nedgang om 3 år, jeg tror ikke vi er så langt unna "normal"/stabil rente. 1% kanskje. 

Renten vi så rundt covid var jo latterlig lav, historisk sett. Mange som enda tror dette er "normalt". Sier ikke du gjør et altså! 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Tviler sterkt på 3% nedgang om 3 år, jeg tror ikke vi er så langt unna "normal"/stabil rente. 1% kanskje. 

Les en gang til. Alt i alt blir det ca. samme rente som nå, med dagens priser på 3 års binding.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 14.8.2024 den 6:21 PM):

Renter lønner seg ikke. Boliglån er det samme som betal for to, ta én. Det hadde aldri gjort seg i en butikk, så hvorfor er folk villig til å akseptere det ved kjøp av bolig.  At dette er vanlig praksis sier alt om hvor fattige folk flest er i Norge. Folk jobber i 40 år for å få halvparten av verdien, knapt det siden de fleste bruker mye av lønna på forbruk og ikke investeringer.

Det er helt vanvittig hvor lavt formuesgrensene er i Norge med tanke på hvor lite pengene er verdt og hva det koster nesten en million kroner for ei helt vanlig bil (stasjonsvogn) og 4 millioner og oppover for en helt grei bolig. Det er ikke mye man skal eie før ligningsverdien blir satt til at man skal være til "storkar" å regne.

Nja, nå "glemmer" du en ting her.. 

Om jeg kjøper en bolig, og betalt totalt 1 million i renter over 10 år, så har jeg sannsynligvis mulighet til å selge denne boligen for en pris som er veldig mye høyere enn hva jeg ga for 10 år siden + denne ene millionen jeg har "lagt ut"

Da blir det jo et numbers game egentlig for alle andre boliger koster jo også mer i dag.. Men du har jo forhåpentligvis betalt ned litt på lånet disse ti årene også.

At formueskatten og bilkostnadene i Norge er en tragedie er jeg derimot helt enig i.

Lenke til kommentar

Sbanken har 3 år til 4.69%. 5 år til 4.95, og 10 år til 4.79. Så det virker som renten kanskje skal ned 1 til 1.5 %poeng over litt tid. Vanlig rente nå ligger vel på mellom 5.5 til 6 % vil jeg anta for de fleste. Men over tid har sjelden fastrente lønt seg. 

Lenke til kommentar

Hvor skal du bo og hva skal du betale for det? Skal du bytte hjemmet mot penger og flytte inn i telt fra Biltema. "You can't have the cake and eat it too."

Folk må legge bort tanken om at å låne penger for å kjøpe egen bolig er ei investering. Hvis du leier ut og det går mer penger inn enn ut, da snakker vi.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Hvor skal du bo og hva skal du betale for det? Skal du bytte hjemmet mot penger og flytte inn i telt fra Biltema. "You can't have the cake and eat it too."

Folk må legge bort tanken om at å låne penger for å kjøpe egen bolig er ei investering. Hvis du leier ut og det går mer penger inn enn ut, da snakker vi.

så du mener det å leie andre sin bolig, LES betale deres lån er en bedre investering? 

Tja, kanskje vill jeg si. Men, så handler det litt om andre ting også. Som å ha friheten til å henge opp ett bilde om en vill det. Ellers slå ned en vegg om det er ønsket osv. Å leie er litt som å være i fengsel spør du meg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (18 minutter siden):

Folk må legge bort tanken om at å låne penger for å kjøpe egen bolig er ei investering.

100% dette. Det er veldig billig å leie i Norge. Gir også mye større fleksibilitet. Flere burde leie så befolkningen blir mer mobile, der er doe rigid som det er i dag. 

 

Personlig synes jeg det er for stor sannsynlighet for rentekollaps til at jeg vil binde den. Det kommer ofte brått på. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

100% dette. Det er veldig billig å leie i Norge. Gir også mye større fleksibilitet. Flere burde leie så befolkningen blir mer mobile, der er doe rigid som det er i dag. 

 

Personlig synes jeg det er for stor sannsynlighet for rentekollaps til at jeg vil binde den. Det kommer ofte brått på. 

Kan absolutt ikke skjønne dette. 

Billigste leiebolig i samme størrelse som jeg bor i nå er ca 50% høyere enn hva jeg betaler i lån. 

Ja det er noen utgifter utenom dette, men det er småpenger. Kanskje 1000 - 2000 per måned. 

Også har en skattefradrag for rente osv. 

Ser det virkelig ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...