Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hadde bilen på verksted på Mandag nå lyser motolampen

Anbefalte innlegg

På mandag byttet jeg registerreim og en del til i motoren og alt hadde vert fint. Kjørte den da hjem og den har stått til i dag. Men en gang jeg startet bilen så lyste da mortorlampen og kom opp varsel om det på skjermen. Skal seff ringe de i morgen men har noen erfaring med dette eller må jeg mest sannsynlig på verksted med den igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må få lest ut feilkoden som ligger der. Hvis du ikke har tilgang på riktig utstyr så må du på verksted med den.

Lysende motorlampe kan være såpass trivielt som at tanklokket ikke er satt ordentlig på, eller det kan indikere mer alvorlige problemer. Man må få lest eksakte koder ut før man vet noe.

Du vil få presentert mye gjettningsarbeid her nå, det ser du helt bort fra til du faktisk har fått lest ut.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det lyser en rød lampe bruker det bety "stopp".
Gul bruker å bety: Du kan kjøre, men noe må utbedres.

Kontakt verksted med info om lampe som lyser, så vil de vurdere om du kan kjøre bilen inn, eller om den må fraktes av bilberger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan det være at de glemte å nullstille serviceintervallet, og at bilen ber om den servicen de nettopp utførte? Skjer hele tiden med motorsyklene mine. Må nullstille selv med en tastekombinasjon på speedometeret.

Det kan være så enkelt. Jeg fikk utført 6.000 km service ved 5.999 kilometer, og en kilometer senere lyste service i displayet. Det var nettopp utført, så jeg nullstilte det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
darkiss skrev (1 time siden):

På mandag byttet jeg registerreim og en del til i motoren og alt hadde vert fint. Kjørte den da hjem og den har stått til i dag. Men en gang jeg startet bilen så lyste da mortorlampen og kom opp varsel om det på skjermen. Skal seff ringe de i morgen men har noen erfaring med dette eller må jeg mest sannsynlig på verksted med den igjen?

Kan være kamakselsensor har fått seg en kakk under registerreimbytte, men du må kjøre en diagnose for å eventuellt få det bekreftet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, toralfb said:

Om det lyser en rød lampe bruker det bety "stopp".
Gul bruker å bety: Du kan kjøre, men noe må utbedres.

Kontakt verksted med info om lampe som lyser, så vil de vurdere om du kan kjøre bilen inn, eller om den må fraktes av bilberger. 

Den lyser gult så det er vel positivt i hvertfall 🙈

Lenke til kommentar
1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Kan det være at de glemte å nullstille serviceintervallet, og at bilen ber om den servicen de nettopp utførte? Skjer hele tiden med motorsyklene mine. Må nullstille selv med en tastekombinasjon på speedometeret.

Det kan være så enkelt. Jeg fikk utført 6.000 km service ved 5.999 kilometer, og en kilometer senere lyste service i displayet. Det var nettopp utført, så jeg nullstilte det.

Håper det er bare det 🙈

Lenke til kommentar

Bruker varsel om service vise gult lampe?

Etter min erfaring kommer det gjerne et varsel, service om X dager eller Y km. Men, ingen varsling når man kjører.

Kan naturligvis variere fra merke og modell.

Å identifisere hvilken lampe som lyser gult, sjekke med verkstedet som gjorde jobben er en fordel. Forhåpentligvis en bagatell, kjedelig om det blir noe mer alvorlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...