Gå til innhold

Når og hvordan beregnes retten til foreldrepenger til far?

DDDD

Anbefalte innlegg

Hei,

Spør her i tillegg til å vente lenge på svar fra NAV.

Det er slik at vi venter barn på slutten av desember 2024, og jeg (far) skal slutte på jobben for å studere fulltid fra januar 2025.
Jeg/vi ønsker helst at mor tar over hele fedrekvoten. Så målet for vårt tilfelle er at jeg IKKE kvalifiserer til foreldrepenge slik at mor kan overta.

Spørsmålet er når/hvordan beregnes dette om jeg (far) har krav eller ikke:
A. Er det for året barnet blir født?
Altså far har rett til foreldrepenger, siden jeg har full jobb frem til fødselen.

B. Er det når far skal ta permisjon?
Trolig ikke rett til foreldrepenger, siden jeg (far) i så fall tar det på høsten 2025, og har dermed ikke opparbeidet seg noe inntekt for 2025.

Hvis A. Betyr det at jeg får det foreldrepenger utifra hva jeg tjente i 2024, selv om jeg tar pappaperm sent i 2025?
Hvis B. Får mor full pengedekning av kvoten hun overtar fra meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant et søknadsskjema for utskrift og innsending pr. post. Der er et av punktene som mor skal svare på: "Har den andre forelderen rett til foreldrepenger?" (Ja/Nei). Det betyr at det ikke er godt å vite hvor haren (Nav) hopper.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
DDDD skrev (1 time siden):

Men er det slik at far kan ta ut foreldrepenger først og ikke gå i permisjon, siden far ikke jobber uansett?

Jeg falt ut her. Jeg tror svaret er nei. Mor skal ta ut foreldrepenger fra tre uker før termin og til og med 6 uker etter fødselen.

Dersom du ikke søker om foreldrepenger kan mor i mai (etter at du ikke lengre har rett til foreldrepenger) søke om å overta fedrekvoten. Dette er med forbehold om feiltolkning fra min side.

Lenke til kommentar
DDDD skrev (30 minutter siden):

Tror jeg har spørsmålet mitt avklart. Fikk chattet med NAV og et menneske (håper jeg).

Ja du kan sikre deg foreldrepenger ved å søke før du mister retten til foreldrepengene, men det er ikke dette dere ønsker. Jeg synes derfor ikke at det svaret er avklaring av problemstillingen.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Vi er egentlig åpne for alternativer. Men prøver først å forstå alle faktorene.
Slik jeg forsto det fra NAV, har jeg rett på foreldrepenger, og dermed bortfaller muligheten til å gi bort fedrekvoten min til mor.

Foreløpig ser jeg denne planen som enklest hittil:
- Vi begge søker foreldrepenger før fødselen, og får trolig full dekning.
- Mor tar full perm/F.penger i ~ 9 måneder
- Jeg tar over resterende fedrekvote/F.penger.
- Mor tar ulønnet permisjon frem til min perm/F.penger slutter.

Tanken er at studielånet mitt skal erstatte min tapte lønnsinntekt for studieårene.

Hørtes dette fornuftig ut?

Lenke til kommentar
DDDD skrev (10 minutter siden):

Slik jeg forsto det fra NAV, har jeg rett på foreldrepenger, og dermed bortfaller muligheten til å gi bort fedrekvoten min til mor.

Jeg forstod det egentlig motsatt. Disse to ukene rundt fødsel er som oftest ikke foreldrepenger, men noe som arbeidsgiver ordner.

Hvis du da ikke søker fødselsperm før høsten så starter jo beregningen da? Og da har du jo ganske lite inntekt og samtidig er du ikke i jobb, men studerer. Hva reglene er da vet jeg ikke, men premisset fra NAV var at du faktisk søker om to uker i desember som du ikke trenger.

Lenke til kommentar

Du skal ikke sende inn søknad i det hele tatt. Når du ikke lenger har rett til foreldrepenger skal mor sende inn søknad om å ta over fedrekvoten med begrunnelse at du ikke har rett til foreldrepenger.

Dersom du tar ut foreldrepenger vil det gå ut over evt. stipend og størrelsen på studielånet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...