Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Psykake skrev (39 minutter siden):

Det er med andre ord skummelt  at barn blir påvirket av sow discord, cancel og gaslighting fra et spill, men ikke fysisk vold.

Dette begynner å minne om religiøst hysteri, for å være ærlig. 

Du leste ut av det jeg skrev, at jeg mener det ikke er farlig at barn blir påvirket av fysisk vold? Hvordan fikk du til det?

Når du enten misforstår eller velger å misforstå, så blir det vanskelig.  Om du gaslighter med vilje og deretter har fire stykk enig med deg når det overhodet ikke er hva jeg skrev, så er det ikke jeg som er religiøst hysterisk akkurat.🤪

Endret av Revie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Revie skrev (1 time siden):

Dette er ingen enveis-gate. Det har blitt skrevet her inne at 'bare fordi man selv har en annen mening' er rasistisk.🤪 Bare sånn at du vet at du kan oppfattes slik. Dersom du påpeker dumskapen i det kan du bli fortalt at du inntar offerrolle, bare for å gaslighte litt ekstra. 🙂

Det må da være mer givende bruk av tid å faktisk svare på innholdet i innlegget mitt, fremfor å trekke inn hva noen andre skal ha skrevet om noe helt annet her inne en gang, og å holde seg til sak fremfor person. Da følger du reglene her inne også :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 minutter siden):

Det må da være mer givende bruk av tid å faktisk svare på innholdet i innlegget mitt, fremfor å trekke inn hva noen andre skal ha skrevet om noe helt annet her inne en gang, og å holde seg til sak fremfor person. Da følger du reglene her inne også :) 

Holdt jeg meg ikke til sak? Jeg kan skrive det på en litt annen måte: Helt enig med deg i at det er både frekt og spydig å putte klistremerker på folk med andre meninger. Syns det burde være en selvfølge.

Har jeg brutt noen regler ved å si at det du påpekte nå, også skjer mot de som har 'andre meninger'? Jeg har skrevet akkurat den samme linja tidligere, men ble da puttet i bås med rasister. Av hva jeg kunne se ikke engang for et poeng jeg hadde, men fordi jeg skrev noe sånt som at folk ikke fortjener merkelapper fordi man har enn annen mening. Som du altså beskriv i ditt innlegg. 

Er ikke det samme kjøreregler og samme sak da? Snakker jeg ikke da om innholdet i innlegg ditt? Det var liksom for å understreke ditt poeng, men samtidig vise hvordan det blir når noen har slagside. For øvrig kunne jeg vist til konkrete meldinger, men jeg ønsket ikke ettersom jeg syns det er en tåpelig praksis med merkelapper - som vel var ditt poeng her også? - samt at jeg ikke har noe behov for å 'henge ut' enkeltpersoner. I mitt hode er det, det som er sak og ikke person. Man trenger ikke tråle altfor mye for å se "dere anti woke", "De Santis/XI Jinping", "nyttige idioter for XX", "fascisme" og slike merkelapper. Ser ikke hva som er bedre med det. 

Endret av Revie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Revie skrev (54 minutter siden):

Du leste ut av det jeg skrev, at jeg mener det ikke er farlig at barn blir påvirket av fysisk vold? Hvordan fikk du til det?

Når du enten misforstår eller velger å misforstå, så blir det vanskelig.  Om du gaslighter med vilje og deretter har fire stykk enig med deg når det overhodet ikke er hva jeg skrev, så er det ikke jeg som er religiøst hysterisk akkurat.🤪

Du skrev at folk flest vet at vold og drap ikke er bra. Folk flest vet at å være toxic ikke er bra. 

Jeg påpeker bare ironien i at du motsier deg selv i ditt eget innlegg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (34 minutter siden):

Du skrev at folk flest vet at vold og drap ikke er bra. Folk flest vet at å være toxic ikke er bra. 

Jeg påpeker bare ironien i at du motsier deg selv i ditt eget innlegg. 

Det skal du selvsagt få lov å mene det er, men ironisk var det ikke. Mobbing og toxic oppførsel er et problem langt flere mennesker vil møte på eller gjøre selv, enn vold og drap. Mobbing er ikke forbeholdt til, men forekommer oftest blant barn og unge. Folk flest vet nok at det ikke er greit å være toxic, men like fullt er det langt, langt flere som er det og ikke minst utsettes for det, enn folk som dreper. Heldigvis, men det gjør det ikke til en ting man bør latterliggjøre eller overse. Deler vel ikke ett eneste rom av en slik påstand.

Dårlig oppførsel er tillært. Ingen små barn kommer ut rasister eller mobbere. Når slike hersketeknikker normaliseres eller kids lærer å snakke drit om andre av foreldrene (eller sosiale krets), blir verden et litt dårligere sted. Som sagt handler det ikke om Dustborn i seg selv, men sammenligningen med drap og lemlestelse i andre spill. For alt jeg vet vil man møte konsekvensene av slik oppførsel i døra i dette spillet, slik andre spill som feks Life is Strange gjør på en ypperlig måte.

Endret av Revie
Endret ordlyd i "mobbing og toxic..."
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (2 timer siden):

Du leste ut av det jeg skrev, at jeg mener det ikke er farlig at barn blir påvirket av fysisk vold? Hvordan fikk du til det?

Når du enten misforstår eller velger å misforstå, så blir det vanskelig.  Om du gaslighter med vilje og deretter har fire stykk enig med deg når det overhodet ikke er hva jeg skrev, så er det ikke jeg som er religiøst hysterisk akkurat.🤪

Dette er taktikken deres. Gjøre seg dumme med vilje for å få motstanderen til å se dum ut. Du kan like gjerne bare gi opp med det samme, for du vil bare fortsette å få svar som "haha du mener kansellering er like ille som drap og tortur, du er dum ass", også får de masse likes fordi saueflokken tror at du ble satt skikkelig på plass. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (18 minutter siden):

Dette er taktikken deres. Gjøre seg dumme med vilje for å få motstanderen til å se dum ut. Du kan like gjerne bare gi opp med det samme, for du vil bare fortsette å få svar som "haha du mener kansellering er like ille som drap og tortur, du er dum ass", også får de masse likes fordi saueflokken tror at du ble satt skikkelig på plass. 

Jeg har til gode å se noen forklare hvordan disse begrepene brukes på problematiske måter, annet enn at de brukes i det hele tatt. Ingen her har satt det i kontekst med det man gjør i spillet, hva som skjer i historien som gjør det til et problem, og hvorfor det er noe å reagere på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Arodem skrev (8 minutter siden):

Jeg har til gode å se noen forklare hvordan disse begrepene brukes på problematiske måter, annet enn at de brukes i det hele tatt. Ingen her har satt det i kontekst med det man gjør i spillet, hva som skjer i historien som gjør det til et problem, og hvorfor det er noe å reagere på. 

Dette er fair og derfor tar i alle fall jeg et forbehold om kontekst i spillet. Har vansker for å se at cancel, sow discord og gaslighting er en positive i noen sammenheng, annet enn om våre helter lærer konsekvensene av å bruke slike destruktive teknikker, men det kan være grunner til at dette er innenfor. De som har spilt det må gjerne utbrodere. The Guardian kalte det vel "nyttig" uten å forklare så mye mer, men umiddelbart ser det ut som satire. 

Ellers helt enig om at kontekst er alfa omega, som eksempelvis Tore Sagen har fått erfare.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (1 time siden):

Dette er taktikken deres. Gjøre seg dumme med vilje for å få motstanderen til å se dum ut. Du kan like gjerne bare gi opp med det samme, for du vil bare fortsette å få svar som "haha du mener kansellering er like ille som drap og tortur, du er dum ass", også får de masse likes fordi saueflokken tror at du ble satt skikkelig på plass. 

Dagens mageplask. Når du bruker definisjonen taktikken deres, bekrefter du at du er en del av en saueflokk som har mentaliteten om at dette er en kamp med to sider, og hvis noen stiller spørsmål ved logikken som blir brukt er man automatisk på det andre laget.

Smått komisk.

 

Endret av Psykake
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, unhung said:

30 millioner som de har sanket for å lage dette makkverket av ett spil er ikke småpenger for meg. Men kanskje det er småpenger for deg? Betal skatt med glede, det er jo bare småpenger, som fagarbeider drar man inn rundt 240kr timen i Norge. I løpet av forventet levetid tjener ingen fagarbeidere denne summen de har blitt tildelt. Det blir for dumt å debattere dette eller er diskusjon.no bare noe for eliten?

Dette er den dummeste sammenlikningen jeg har sett noengang. 

De 14 mill de har fått fordelt over mange år er bare smuler for å utvikle et spill. Det er knapt registrerbart på norges statsbudsjett. Vanlige AAA spill koster gjerne minst en milliard å utvikle. 14 mill er mer et hobbyprosjekt.

Personlig synes jeg det er fantastisk at spillutvikling har blitt endel av kulturbudsjettet. Det er massivis av kulturtilbud som får statstøtte som jeg aldri gidder se/høre/spille, men det hindrer meg ikke i å synes at det er veldig bra at vi har slike ordninger. Det er ikke alle kulturtilbud som får støtte som blir store publikumssuksesser, men det er heller ikke et kriterie eller noe man på noe som helst måte kan forvente. 

Forøvrig har Ragnar Tørnkvist stått bak det beste norge har produsert av spill. Har mange gode minner fra den lengste reisen, Dreamfall, Anarchy Online og The secret world. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (52 minutter siden):

Dagens mageplask. Når du bruker definisjonen taktikken deres, bekrefter du at du er en del av en saueflokk som har mentaliteten om at dette er en kamp med to sider, og hvis noen stiller spørsmål ved logikken som blir brukt er man automatisk på det andre laget.

Smått komisk.

 

Enig i at det ikke er to sider, meningsmangfold er bra. Ironien i det du skriver er at da jeg stilte spørsmål ved din logikk og argumenterte for egen mening, så gaslighta du får så å putte meg automatisk hos det andre laget (religiøst hysterisk).

Smått komisk absolutt.:roll:

Bekrefter i grunn bare det @Poppmunn sier.

Endret av Revie
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (3 minutter siden):

Enig i at det ikke er to sider, meningsmangfold er bra. Ironien i det du skriver er at da jeg stilte spørsmål ved din logikk og argumenterte for egen mening, så gaslighta du får så å putte meg automatisk hos det andre laget (religiøst hysterisk).

Smått komisk absolutt.:roll:

Bekrefter i grunn bare det @Poppmunn sier.

Du stilte ikke spørsmål ved min logikk. Du kom med en rekke påstander.

Jeg skrev det minner om religiøst hysteri, ikke at du er det. Når jeg sier religiøst hysteri, mener jeg at man lager et massiv oppstyr over X, men samtidig overser Y.

 

Hvordan i alle verden gaslighter jeg deg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (2 timer siden):

Dette er taktikken deres. Gjøre seg dumme med vilje for å få motstanderen til å se dum ut. Du kan like gjerne bare gi opp med det samme, for du vil bare fortsette å få svar som "haha du mener kansellering er like ille som drap og tortur, du er dum ass", også får de masse likes fordi saueflokken tror at du ble satt skikkelig på plass. 

...

"Taktikken deres..."

"Gjøre seg dumme med vilje for å få motstanderen til å se dum ut..."

"Masse likes fordi saueflokken tror..."

Eller så er vi bare voksne fordømte mennesker som ikke hører på folk på Twitter hva vi skal mene om et spill eller innholdet i det, tenker selv om hva vi mener om et spill og faktisk vet hva vi dømmer spill ut i fra, som kvalitet på håndverket, gameplay og historien, og dømmer på lignende måte innleggene deres ut fra kildene dere velger å assosiere dere med og retorikken eller mangelen på sådan dere bruker.

Entern skrev (22 timer siden):

Jepp. Minner om 1984.

Som om 1984 var en dystopisk bok, og dette er et dystopisk spill..?

For eventuelle likheter mellom situasjonen vi har med dette spillet og innholdet i fiksjonen stopper der.

Det eneste som er nær 1984 er at en gjeng som hører blindt på autoriteter forsøker å kansellere et spill som ikke legger skjul på hva det er på noen som helst måte, og som er ren fiksjon, på grunn av hva Storebror på Twitter og YouTube sier.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Dagens mageplask. Når du bruker definisjonen taktikken deres, bekrefter du at du er en del av en saueflokk som har mentaliteten om at dette er en kamp med to sider, og hvis noen stiller spørsmål ved logikken som blir brukt er man automatisk på det andre laget.

Smått komisk.

 

Du reagerer på bruken av ordet deres, bekrefet ikke det bare at du er en av disse? Hvis jeg skal bruke logikken deres så gjør det jo det.

Endret av Poppmunn
Lenke til kommentar
Poppmunn skrev (Akkurat nå):

Du reagerer på bruken av ordet deres, bekrefet ikke det bare at du er en av disse? Hvis jeg skal bruke logikken til dere så gjør det jo det.

Nei. Jeg påpeker at du plasserer meg I en eller annen gruppe. Hvordan kan det bekrefte at jeg tilhører disse. Det gir ingen mening. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Psykake skrev (21 minutter siden):

Du stilte ikke spørsmål ved min logikk. Du kom med en rekke påstander.

Jeg skrev det minner om religiøst hysteri, ikke at du er det. Når jeg sier religiøst hysteri, mener jeg at man lager et massiv oppstyr over X, men samtidig overser Y.

 

Hvordan i alle verden gaslighter jeg deg?

Fordi du påstod jeg hadde sagt noe, som jeg for det første mener er vanskelig å tolke slik. Deretter fortsetter du med det samme når jeg korrigerer deg på hva jeg sa/mente, med at meningene er ironiske. Det må jeg jo tolke som at du sidestilte de to tingene.

Du fortsetter til og med nå! "Jeg sa ikke at DU er det, bare at meningene dine og de som har like meninger minner om det.

Jeg lever fint med det altså, du skal selvsagt få mene hva du vil. Jeg er bare allergisk mot å bli tillagt meninger og er ærlig talt vant til at voksne mennesker sier at da har de misforstått og heller sier at de er uenig og enda bedre, argumenterer for hvorfor, fremfor bruk av hersketeknikker. Spesielt når man anklager andre for det samme.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (34 minutter siden):

Nei. Jeg påpeker at du plasserer meg I en eller annen gruppe. Hvordan kan det bekrefte at jeg tilhører disse. Det gir ingen mening. 

Det er jo akkurat det dere liker å gjøre. Åja, du har DEN meningen? Da MÅ du tilhøre [sett inn en tilfeldig gruppe jeg ikke liker her].

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Poppmunn said:

Dette er taktikken deres. Gjøre seg dumme med vilje for å få motstanderen til å se dum ut. Du kan like gjerne bare gi opp med det samme, for du vil bare fortsette å få svar som "haha du mener kansellering er like ille som drap og tortur, du er dum ass", også får de masse likes fordi saueflokken tror at du ble satt skikkelig på plass. 

Lissepasning.

Du har helt rett. I motsetning til dere så bare later vi som vi er dumme :rofl:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...